karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-28 13:40:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-10-22 16:39:33 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Koitin kovasti selata tätä sivustoa, Laihdu ilman nälkää -opusta sekä South Beachin kirjaa, mutta ...on niin paljon tietoa eikä kuitenkaan sitä, mistä lähtisin liikkeelle. :( Olen ilmeisesti hidas oppimaan, sillä tarvitsisin alkuun ensin selkeät, minulle sopivat (kalattomat) ohjeet "Tee näin" ja vasta ajan myötä opin muokkaamaan niitä itse...

Olen jo jonkin aikaa siirtänyt pikkuhiljaa ruokavaliotani vähempihiilariseen suuntaan, mutten varsinaisesti olen noudatellut mitään tiettyä linjaa. Kovin hiilihydraatiton tuo minun sapuskalista ei ole verrattuna muiden täällä olijoiden listoihin, mutta aion kuitenkin kehdata raapustaa sen tuohon esille (alla)...

Tarkoitukseni olisi nyt karistaa näitä kiloja, mutta en tiedä, miten tätä ruokavaliotani muokkaisin. Taustatietoina itsestäni: olen terve nuori nainen, toistaiseksi alle kolmikymppinen ja harrastan liikuntaa tarkoituksellisesti keskimäärin kolme kertaa viikossa ...hyötyliikunta jää pelottavan vähiin. :?

Normaali (?) ruokavalioni on jo jonkin aikaa ollut kutakuinkin tällainen:

Aamu: kaksi palaa (siis yksi kokonainen) ruispala, jonka päällä oivariinia, leikkelettä 2-3 siivua, juustoa ja kurkkua. Juomaksi teetä ja vettä.

Välipala: bansku ja/tai muutama mandariini/jokin muu hedelmä. Kupponen teetä.

Ruoka: Kanaa ja kasviksia/Naudan lihaa ja kasviksia + raejuustoa

Välipala: muutama hedelmä (riippuu kaudesta)

Ilta: yleensä sama kuin aamulla..

Tuo siis normaalin päiväni runko, jolla jos pysyn paino hiukan laskee/pysyy samana, mutta valitettavasti olen saattanut tuohon lisäillä myös herkkuja, mistä johtuen noita vararenkaita on vyötärölle kertynyt. :oops: Pastasta, riisistä ja perunasta olen sentään onnistunut itseni jo "vierottamaan". Onko tässä peruspohjassa hirmuisesti liikaa hiilareita? Leipäähän siinä on ja hedelmiä myös.. Käytän ruoanvalmistuksessa öljyä sen verran kuin tarvii (reiluhkosti..). Miten suosittelisitte, että muuttaisin sitä?

Vaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi: voin joko jatkaa tuota, jättää herkut pois ja toivoa, että laihdun tai sitten voisin muuttaa tilannetta tyystin..

Olen miettinyt SB-dieettiä? Sitä ei ole hirveästi täällä kehuttu, mutta itselleni uskoisin sen sopivan siitä syystä, että sen kaksi viikkoa jaksan olla himmuisen tiukkana, mutta en välttämättä kauempaa. Minä pidän leivästä ja hedelmistä. :oops:

Mutta voiko SB:lle siirtyä tai muutenkaan tätä enempää mihinkään karppisuuntaan, jos ei voi syödä kalaa? Kuinka tiukkaan noita SB:n ensimmäisen vaiheen ohjeita pitää noudattaa (niissä on suuressa osassa kalaa..) ja tiedättekö, onko tuohon SB:n ykkösvaiheeseen olemassa lisävaihtoehtoja (valmiita menuja) jossain (anteeksi, jos on tälläkin sivustolla, en vain onnistunut ainakaan löytämään..)? Alkuun on niin hankalaa tehdä omaa päivän ruokalistaa, kun tiedä sitten, tuleeko siihen liikaa/liian vähän/yksipuolisesti jne. mitäkin.

Kiitos, jos jaksoit lukea. Toivottavasti sait asian ytimen selville ja jaksaisit vielä kommentoidakin.. :lol: :?

Viestin otsikko: Tunnustan vielä..
ViestiLähetetty: 2007-10-22 17:43:01 
Poissa
sintti
sintti

Olen myös hätähousu! :twisted:

Vaikka en vielä oikein tiedä, mitä teenkään, pistin tänään jo vähän muutosta tuohoon ylläkertomaani ruokalistaan ja lähdin kokeilemaan...

Aamu: 2 kananmunaa keitettynä, pari viipaletta kinkkua, teetä

Ruoka: salaattia, munakoisoa ja sipulia, kanaa, oliiviöljy/balsamiviinietikkakastiketta + lasi maitoa

Ilta: salaattia ja lisää kanaa (jä yli tuosta päivästä.. :oops: )

En usko, että tälle päivälle tulee enää muuta, kun kello on jo tuon verran eikä just nyt nälätä yhtään. Teetä varmaan vetelen, kun flunssa tuntuu iskevän päälle.

Hedelmät ja ruisleivän nyt siis hylkäsin hetkeksi ja muutenkin varmaan heitän huomattavasti jatkossa vähemmälle tuon SB-kirjan innoittamana.

Kuulostaako tämä yyyyyhtään oikealta suunnalta? :oops: ..niin ja jos huomenna syön muutoin aika samaa, mutta parsaa ja naudanlihaa päivällä, illalla oletetattavasti kanaa ja salaattia, mennäänkö sillä oikeaan vai väärään? Haittaako jos syön kanaa joka päivä? (kun en sitä kalaa tai muita meren eläviä voi syödä, toinen vaihtoehto on vaan naudanliha..)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-22 18:17:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Hyvältä näyttää. Voisit syödä hedelmien tilalla vaikka marjoja. Niissä on vähemmän hiilihydraatteja ja kuitenkin ravinteita runsaasti. Paljon värikkäitä kasviksia raakana ja jonkin verran kypsennettynä. Siitä se lähtee.

ViestiLähetetty: 2007-10-22 18:18:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Charlotta kirjoitti:
Aamu: kaksi palaa (siis yksi kokonainen) ruispala, jonka päällä oivariinia, leikkelettä 2-3 siivua, juustoa ja kurkkua. Juomaksi teetä ja vettä.

Välipala: bansku ja/tai muutama mandariini/jokin muu hedelmä. Kupponen teetä.

Tuo välipala on paha, banskulla varsinkin. Jos koet tarvitsevasi tuossa kohti välipalaa, silloin todennäköisesti aamun ruisleipä ei sovi sinulle, koska se tekee sinut tuossa kohti nälkäiseksi. Bansku on hedelmistä pahin, sillä se nostattaa hyvin voimakkaasti veren sokeria. Muita hedelmiä voi mainiosti syödä, mutta mieluiten aina aterian yhteydessä.

Charlotta kirjoitti:
Ruoka: Kanaa ja kasviksia/Naudan lihaa ja kasviksia + raejuustoa

Tuo on hyvä, kunhan saat myös riittävästi rasvaa.

Charlotta kirjoitti:
Ilta: yleensä sama kuin aamulla..

Syöt kyllä aika paljon leipää.

Charlotta kirjoitti:
Tuo siis normaalin päiväni runko, jolla jos pysyn paino hiukan laskee/pysyy samana, mutta valitettavasti olen saattanut tuohon lisäillä myös herkkuja, mistä johtuen noita

Se ei ole sinun vikasi, vaan sen banskun ja sen ruisleivän! Ihan oikeasti. Liika hiilari on se, joka saa ihmisen vähän lisäilemään herkkuja.

Charlotta kirjoitti:
onnistunut itseni jo "vierottamaan". Onko tässä peruspohjassa hirmuisesti liikaa hiilareita?

Hiilareita saa olla sen verran kuin niitä siedät, eli absoluuttisilla määrillä ei ole niin paljon merkitystä, mutta: hiilari pitäisi aina ottaa proteiinin ja rasvan seurassa. Eli hedelmiä, ehkä leipääkin, voit syödä, mutta syö ne aterian jälkeen.

Jos tarvitset välipaloja, mielummin vaikka pähkinöitä tai manteleita. Parempi olisit, jos söisit aamiaiseksi munakasta tai vaikka partista ja marjoja, niin ei tule tarvetta välipalalle.

Charlotta kirjoitti:
Olen miettinyt SB-dieettiä? Sitä ei ole hirveästi täällä kehuttu, mutta itselleni uskoisin sen sopivan siitä syystä, että sen kaksi viikkoa jaksan olla himmuisen tiukkana, mutta en välttämättä kauempaa. Minä pidän leivästä ja hedelmistä. :oops:

Jos se tuntuu hyvältä, ota se.

Sitä ei varmaan ole sen takia kehuttu, että se kuulostaa kauhean monimutkaiselta, ja ei tämän nyt tarvitse olla yhtään monimutkaista. Olethan löytänyt ateriamatriisiin?

Charlotta kirjoitti:
Mutta voiko SB:lle siirtyä tai muutenkaan tätä enempää mihinkään karppisuuntaan, jos ei voi syödä kalaa?

Voi. Ei mitään estettä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-22 18:27:26 
Poissa
sintti
sintti

Hei, kiitoksia jo vastanneille! :D Lisää kommenttejakin otan vielä ilomielin vastaan.

Luen vielä tuota SB-kirjaa ja tätä sivustoa (en edes kehtaa sanoa, monettako tuntia putkeen :shock: ) ja mietin, että jos koitan luovia tästä jonkinlaisella maalaisjärjellä... Joudun siis väkisin muokkaamaan noita SB-kirjan mukaisia ruokalistoja, kun niissä on niin paljon kalaa ja äyriäisiä, mutta mutta.. ehkä tästä selvitään. :wink:

Tämä päivä on mennyt yllättävän hyvin, vaikka en olekaan syönyt leipää tai hedelmiä. Ei ole tehnyt niitä edes mieli (tai sitten se johtuu tästä alkavasta flunssasta).. :P

Tuota partajogurttia pitää kokeilla, kunhan tästä alkuhässäkästä selviän. Onneksi tuli kerättyä marjoja pakastin täyteen kesällä. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-22 20:26:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... highlight=

Tässä yksi aloittelijaosion ketju, oma kommenttini on loppupuolella, lukaise löydätkö jotakin lisätietoa itsellesi. Hiljaa hyvä tulee :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-22 21:00:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Charlotta kirjoitti:
*klip*mietin, että jos koitan luovia tästä jonkinlaisella maalaisjärjellä... *klip*

Onneksi tuli kerättyä marjoja pakastin täyteen kesällä. :D

Minusta maalaisjärjellä rakennettu ruokavalio on se paras mahdollinen koska niin on helpointa kunnioittaa omia tapojaan, kroppansa toimintaa, mieltymyksiään, kulttuuriaan ja elämäntapaansa.
Mutta. Kaiken perustana on oltava ravinto, josta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja sopivan määrän energiaa. Tästä ei voi tinkiä.
Perusjutut selviävät vaikka foorumia lueskelemalla, täällä on lukuisia ketjuja proteiinintarpeesta, rasvamääristä, vihannesten tärkeydestä. Ja eikun kokeilemaan!
Syö niitä marjoja. *kadekadekade* :smt088

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00