Hei!
Koitin kovasti selata tätä sivustoa, Laihdu ilman nälkää -opusta sekä South Beachin kirjaa, mutta ...on niin paljon tietoa eikä kuitenkaan sitä, mistä lähtisin liikkeelle.

Olen ilmeisesti hidas oppimaan, sillä tarvitsisin alkuun ensin selkeät, minulle sopivat (kalattomat) ohjeet "Tee näin" ja vasta ajan myötä opin muokkaamaan niitä itse...
Olen jo jonkin aikaa siirtänyt pikkuhiljaa ruokavaliotani vähempihiilariseen suuntaan, mutten varsinaisesti olen noudatellut mitään tiettyä linjaa. Kovin hiilihydraatiton tuo minun sapuskalista ei ole verrattuna muiden täällä olijoiden listoihin, mutta aion kuitenkin kehdata raapustaa sen tuohon esille (alla)...
Tarkoitukseni olisi nyt karistaa näitä kiloja, mutta en tiedä, miten tätä ruokavaliotani muokkaisin. Taustatietoina itsestäni: olen terve nuori nainen, toistaiseksi alle kolmikymppinen ja harrastan liikuntaa tarkoituksellisesti keskimäärin kolme kertaa viikossa ...hyötyliikunta jää pelottavan vähiin.
Normaali (?) ruokavalioni on jo jonkin aikaa ollut kutakuinkin tällainen:
Aamu: kaksi palaa (siis yksi kokonainen) ruispala, jonka päällä oivariinia, leikkelettä 2-3 siivua, juustoa ja kurkkua. Juomaksi teetä ja vettä.
Välipala: bansku ja/tai muutama mandariini/jokin muu hedelmä. Kupponen teetä.
Ruoka: Kanaa ja kasviksia/Naudan lihaa ja kasviksia + raejuustoa
Välipala: muutama hedelmä (riippuu kaudesta)
Ilta: yleensä sama kuin aamulla..
Tuo siis normaalin päiväni runko, jolla jos pysyn paino hiukan laskee/pysyy samana, mutta valitettavasti olen saattanut tuohon lisäillä myös herkkuja, mistä johtuen noita vararenkaita on vyötärölle kertynyt.

Pastasta, riisistä ja perunasta olen sentään onnistunut itseni jo "vierottamaan". Onko tässä peruspohjassa hirmuisesti liikaa hiilareita? Leipäähän siinä on ja hedelmiä myös.. Käytän ruoanvalmistuksessa öljyä sen verran kuin tarvii (reiluhkosti..). Miten suosittelisitte, että muuttaisin sitä?
Vaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi: voin joko jatkaa tuota, jättää herkut pois ja toivoa, että laihdun tai sitten voisin muuttaa tilannetta tyystin..
Olen miettinyt SB-dieettiä? Sitä ei ole hirveästi täällä kehuttu, mutta itselleni uskoisin sen sopivan siitä syystä, että sen kaksi viikkoa jaksan olla himmuisen tiukkana, mutta en välttämättä kauempaa. Minä pidän leivästä ja hedelmistä.
Mutta voiko SB:lle siirtyä tai muutenkaan tätä enempää mihinkään karppisuuntaan, jos ei voi syödä kalaa? Kuinka tiukkaan noita SB:n ensimmäisen vaiheen ohjeita pitää noudattaa (niissä on suuressa osassa kalaa..) ja tiedättekö, onko tuohon SB:n ykkösvaiheeseen olemassa lisävaihtoehtoja (valmiita menuja) jossain (anteeksi, jos on tälläkin sivustolla, en vain onnistunut ainakaan löytämään..)? Alkuun on niin hankalaa tehdä omaa päivän ruokalistaa, kun tiedä sitten, tuleeko siihen liikaa/liian vähän/yksipuolisesti jne. mitäkin.
Kiitos, jos jaksoit lukea. Toivottavasti sait asian ytimen selville ja jaksaisit vielä kommentoidakin..