karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-11 20:48:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Muutama alottelijan kysymys
ViestiLähetetty: 2005-01-16 16:28:06 
Poissa
sintti
sintti

Terve :D Olipa ilo löytää kotimainen low-carb-foorumi. Olen nyt selaillut pari päivää tredejä täällä, mutta muutama asia kaipaisi vielä tarkennusta.

Olen tässä aloittamassa ketogeenista diettiä tarkoituksenani pudottaa painoa reilu 10kg. Ja suurin osa mielellään läskiä. Lähtöpaino minulla on noin 92kg ja 80kg paikkeille olisi tarkotus päästä.

(1.) Tästä päästäänkin ensimmäiseen kysymykseen. Eli mitkä olisivat hyvät lähtökalorit minun kokoiselleni? Tarkennetaan vielä, että olen mies ja kulutus pientä. Käyn salilla nelisen kertaa viikossa, jossa painoharjoittelun perään tapaan tehdä 15-25min kevyttä aerobista. Ja siinäpä melkein kaikki, jos ei kauppareissuista ja vastaavista tulevaa hyötyliikuntaa lasketa. Itse kaavailin, että hyvät lähtökalorit saattaisivat olla siinä 2000 paikkeilla, josta sitten voi vielä tiputtaa hieman tarpeen vaatiessa.

(2.) Toinen kysymys koskee hiilareiden nauttumisajankohtia. Tähän mennessä olen ottanut saliharjoittelun jälkeen palautusjuoman, jossa on ollut nopeaa hiilaria 30-40g. Nämä hiilarit on ilmeisesti syytä tiputtaa pois? Mitä olen ulkomaalaisia low-carb-foorumeita selaillut, niin siellä kerrotaan, että saliharjoittelijoiden on syytä tehdä hiilaritankkaus viikon parin välein tai sitten nauttia ennen tai jälkeen harjoituksen vähän hiilareita suorituskyvyn ylläpitämiseksi. Mikä olisi paras ratkaisu ja onko tuo hiilaritankkaus välttämätöntä?

(2,5) Sitten vielä vähän lisää hiilareiden nauttimisajankohdista. Tykkään syödä maitorahkaa, koska siinä on mukavasti proteiinia, mutta myös valitettavan paljon hiilareita(laktoosia) ketogeenista diettiä ajatellen. Eli olisikohan järkevää sijoittaa tälläiset "runsashiilariset" ruoat esimerkiksi saliharjoittelun jälkeen nautittavaksi, jolloin niissä oleva hiilari menisi paremmin käyttöön palautusmisprosessissa? Vai meneekö tämä jo vähän turhan hifistelyksi :)

(3.) Vielä kysymys rasvoista. Löytyykö kalaöljylle ja pellavansiemenöljylle paikkaa tässä dietissä? Mitä noita tredejä täällä luin, niin monikaan ei tunnu niitä käyttävän. Niiden avulla saisi kuitenkin pidettyä omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhteen hyvänä.

Nämä kysymykset tulivat nyt mieleen ensialkuun. Pahoittelen kirjoitusvirheitä :lol: ja kiitos etukäteen jo vastanneille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-16 18:35:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Vajakki, ja tervetuloa joukkoon!

Olen täysin alakarppi-harrastelija, mutta alla kommenttini:

1) Karppaus ei perustu lainkaan kaloriteoriaan, joten tähän kysymykseen ei ole olemassa alakarppivastausta. Ihan määrättömästi ei tietenkään voi syödä, mutta periaate on että kun saa riittävästi proteiiniä ja rasvaa, niin mitään himoja ei tule joten syömiset pysyvät kurissa ihan itsekseen, ilman mitään kalorimatematiikkaa.

2) Hiilaritankkaus on tarpeellista vain jos ei muuten jaksa. Usein alakarppaaminen alkaa 2 viikon induktiolla, jonka aikana kroppa oppii käyttämään omia rasvojaan energiana. Induktion aikana voi olla vaikeuksia liikunnan ja jaksamisen kanssa muutenkin, mutta siitä eteenpäin ei pitäisi olla iso ongelma. En osaa sanoa kuinka kauan kestää ennenkuin kroppa säätää itsensä rasvanpoltolle jos pistää hiilaritankkausta väliin. Ajankohtaan en osaa kommentoida, kyselin itse samaa (hakemalla löytyy tämäkin keskustelu), ja yleinen mielipide tuntui olevan että mahd. hiilarit otettaisiin aamusta. Mutta liikunta voi ollakin toinen juttu...

3) Monet käyttävät tälläkin foorumilla kalanmaksaöljyä, kuuluu perussettiin. Pellavasta ei ole liiemmälti ollut puhetta, oletko kokeillut hakea mahd. pellavakeskusteluja?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00