karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-12 01:39:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-17 17:01:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Heippa!
Montignaqin (onko kirjoitettu oikein..?) kirjan osaan ulkoa, muita kirjoja en ole lukenut. Montin dietti ei suoraan sellaisenaan onnistu. Minulta kuitenkin onnistuu tiettyjen hiilareiden jättäminen kokonaan, esim. leipä (kaikki, myös ruis), pasta, hedelmät (avocadoa ja melonia lukuunottamatta), kasviksista ja juureksista peruna ja porkkana. Suklaa on himoni, mutta sen pysyy kiertämään ja tekemään Mascarpone-palleroita. Muutenkin mulla mottona, että parempi joskus pari palaa suklaata, kuin leipää ja perunaa vanhaan malliin. Vai mitä?

Mutta kysymys kuuluu, että onko yllämainittu huonot-hiilarit-pois-ruokavalioni hyväkarppaamista vai mitä? Syön kasviksia paljon (mm. kesäkurpitsaa, paprikaa, lanttua jne. jne.) mutta lihaa ja munia en saa hirmuisesti alas. Onko tällaisesta "sekakarppauksesta" mitään hyötyä, kun en noudata tiettyjä ohjeita, esim. Atkins tai Zone? Pitäisikö minun kuitenkin laskea kaloreita?

SOrry tosi sekava viesti, yritän imettää samalla, kun kirjoitan :-) Sanottakoon vielä, että laihtuminen ja ylipäätään insuliinitasapainon saaminen kuntoon on mun tavoitteita.. Ylipainoa PCOS:n kera on paljon (30kg). Tavoite on päästä siis elämäntapamuutokseen samalla.

terkuin Hannis, joka kiittää samalla vanhoja guruga, jotka jaksavat vastata!

"Voittajat ovat yleensä hävinneitä jotka ovat yrittäneet uudelleen"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 19:18:04 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Heips,

suurin osa kai täällä on jollain "sekaohjeilla", sillä kun tieto karppamisesta lisääntyy voi helpommin kuunnella omaa kroppaansa ja antaa ruokavalion muokkautua juuri itselle parhaiten sopivaksi. (Alla oleva on sitten henkilökohtainen mielipiteeni, ei mikään palstan virallinen kanta.)

Avokado (varsinkin) ja meloni ovat hyviä hedelmävaihtoehtoja, eli olet jo pitkällä siinä suhteessa. Tärkeää kuitenkin on sekä painonpudottajille että muillekin ymmärtää, että proteiinilla (liha, kala, kananmunat jne.) ja rasvan riittävällä saannilla on ratkaiseva merkitys tasapainoisessa ja tervellisessä ruokavaliossa. Ihminen tulee erinomaisesti toimeen pelkällä proteiinilla ja rasvalla, mutta pelkällä kasvisruoalla vain elää (mutta tuskin terveenä).

Eli "sekoile" minkä haluat eri ohjeiden kanssa, mutta keskity ymmärtämään perusjaottelu proteiinin, rasvan ja kasvispuolen välillä: Proteiinia syö niin paljon kuin jaksat, siitä älä tingi. Normaali nainen tuskin saa yli 100 g puhdasta prodea päivässä alas jos ei erikseen asiaan keskity, niin että anna palaa vaan. Rasvassa keskity luonnoliseen ja monipuolisen valikoimaan - liioitella ei tarvitse jos ei varoakaan. Kasviksia sen verran kun menee.

Se että liha "ei mene alas" kuulostaa vähän oudota - oletko ollut kasvissyöjä joskus? Silloin vastentahtoisuuteen voi olla ihan fysiologinen syy. Syö kuitenkin luonnollisia proteiininlähteitä, en usko proteiinijauheiden tai minkään muunkaan prosessoidun terveellisyyteen...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 19:26:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eipä tuohon minulla ole paljon lisättävää. Itse yritin Montyä muutaman päivän, mutta huomasin että tulin hiilariaterioista sairaaksi. Sitten päätin jatkaa Montyä ilman hiilariaterioita, mutta se taas on jo oikeastaan sama kuin Atkins. Tai Heikkilä. Ja se taas on minun kropalleni sopinut loistavasti.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 19:26:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei!

Tiukka ketogeeninen ainakin hyötyy kirjallisista ohjeista, ettei ruoasta tulisi liian yksipuolista ja niistä lisaravinnehivenistä saa jotenkin järkevän koktailin.

Mutta täällä ketoosin rajamailla karppailu onnistuu ihan hyvin, jos jättää ateriasta pois vain turhat tärkkelykset, mutta syö muuten (vaikka sitten montilaisen tapaan) monipuolisesti lihaa ja/tai muuta valkuaista, kunnon rasvaa (ruoasta tai sen lisäksi, ks rasvaketju tässä lähistöllä - niin tai montin jälkeen varmaan ne jo tunnetkin), vihanneksia ja hedelmiäkin. Kala, kalaöljy tai kalanmaksaöljy on useimmille hyvä lisä.

Pois jää oikeastaan vain margariinit ja turhat, hivenettömät hiilarit (lue sokeri, jauhot, kuoritut viljat, lisäsokerit, peruna jne). Mikä tosin tarkoittaa, että suuri osa elämää helpottavista valmiselintarvikkeista jää kauppaan. Minua on auttanut, kun lasken että karpille peruna, leipä, sokeri ja lasillinen jälkiruokaviiniä ovat ravintoarvollisesti lähes samaa - jos jotain haluaa ottaa vähän, niin se voi yhtä hyvin olla mahdollisimman hyvin makuista - ei kaikkea ja joka päivä. (edellyttäen tietysti, ettei kumpaankaan liity muita ongelmia 8))

Tällaistako tarkoitit? terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 19:44:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä en laihdutusvaiheessa syönyt mitään lisäravinteita, vasta sitten kun huomasin olevani raskaana, aloin syödä odottajille räätälöityä Ladyvita+ monivitamiinia. Järkeeni ei mennyt, mistä olisi voinut tulla pula aikaisempaan ruokavaliooni verrattuna. Muusta kuin tärkkelyksestä... :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 20:15:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka kirjoitti:
Minä en laihdutusvaiheessa syönyt mitään lisäravinteita, vasta sitten kun huomasin olevani raskaana, aloin syödä odottajille räätälöityä Ladyvita+ monivitamiinia. Järkeeni ei mennyt, mistä olisi voinut tulla pula aikaisempaan ruokavaliooni verrattuna. Muusta kuin tärkkelyksestä... :D

Etkä varmasti tarvinnut/tarvitse niitä. Mutta sinä karppasit heti alkuun melkein 50g hiilareilla, valtavalla vihannes- ja puutarhatietoudella ja Heikkilän luomuohjeilla. Niillä on vaikea erehtyä. Mutta sitä voi alkaa myös toisesta päästä ja joutua liemeen. Aika moni tottunut laihduttaja etsii täältäkin niitä jippoja, kun pitäisi päästä nopeasti kuuri loppuun 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 23:48:55 
Poissa
sintti
sintti

Tässä olen nyt ajatuksissani surffannut Atkinsin ja SBD:n välillä, entisenä rasvankarttajana SBD tuntuisi mukavammalta.
Tosin Atkinsin sisältämistä ruoka-aineista olen muutamille niin perso, että sitä olen nyt viikon noudattanut, tiukasti.
Minkäänlaista painomuutosta en ole havainnut, ehkä työpuku on hitusen väljempi.

Heikkilän kirjat vielä kahlaan läpi ja imuroin sieltä tarvittavat tiedot, sitten ehkä osaan räätälöidä itselleni sopivan elämäntavan.

Mukaeltuna:
Eppu Normaali: Urheiluhullu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 08:35:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sain eilen käteeni Varpun ja Ilkan kirjan, jota suosittelen näin ensi silmäyksellä :) Siinä on kivasti kerrottu erilaisista hiilaritietoisista tavoista hallita painoa. Tuntuu olevan kansantajuisesti kirjoitettu, mikä on hyvä pointti.
Itse pudotin joskus 10 v. sitten Montilla 7 kg parissa kuukaudessa. Sen tahti tuntui olevan nopeampi, mutta siitä on toisaalta helpompi lipsua vanhoille tavoille.
Nyt vähä/hyväkarppaamalla paino on pudonnut hitaasti, mikä on varmasti tuloksellisempaa kun nopea pudotus. Myös proteiinien ja rasvan lisäys on vaikuttanut mielialaan kohentavasti. Tämä on todella tärkeä vaikutus. Positiivisena saa aina parempia tuloksia :lol:
Rasvaa en kuitenkaan syö ylettömästi, lähinnä välimeren tyyliin paljon oliiviöljyä ja paistamiseen gheetä, joka on taivaallisen makuista. Eri tyylien kokeilu kannattaa, vaikka vaivalloista mutta palkitsevaa.
Phoebe

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 09:48:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Myös ikä vaikuttaa tietääkseni painonpudotukseen, hidastavasti, koska kulutus yleensä vähenee ja aineenvaihdunta hidastuu, joten 10 v sitten ei ole aivan vertailykelpoinen.

Phobe, käytätkö ostogiitä vai kirkastatko itse tavallisesta?

Onko totta, että SBD ei varoita transrasvoista? Jos on, niin tämä näkökulma kannattaa siihen lisätä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 12:37:03 
Poissa
sintti
sintti

Mirka kirjoitti:
Onko totta, että SBD ei varoita transrasvoista?

Kyllä se varoittaa, kirjassa näistä ainakin puhutaan ja käsketään välttämään.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00