| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Pää pyörällä.. http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=341 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | hupsis [ 2004-06-22 09:49:22 ] |
| Viestin otsikko: | Pää pyörällä.. |
Nyt on kyllä pieni pääni pahasti pyörällä.. Olen syönyt Heikkilän ohjeiden mukaan (jo reilu viikon verran), enkä ole ajatellut/laskeskellut sen koommin rasvamääriä. Kuitenkin nyt kirjoituksia lukiessani, olen törmännyt yhä useampaan kirjoitukseen, jossa heidän kerrotaan vähentäneen käyttämäänsä rasvan määrää.. Mikä siis olisi se sopiva/oikea määrä rasvaa päivässä? Entä onko päivärutiineissani jotain pielessä? Tässä esimerkki arkipäiväni syömisistä: AAMU (n. klo 05.30): munakas (3 munaa, loraus kuohukermaa, mausteita ja mahdollisesti lisukkeeksi sieniä, pekonia tms. ja voita paistamiseen), sekä lasi vettä AAMUKAHVI (klo 09.00): siis kahvi, lorauksella kevytmaitoa LOUNAS (klo 11.00): työpaikkaruokalassa, hieman vaihtelevasti kalaa tai lihaa ja paljon päivän salaattia/raastetta ja juomaksi vettä ILTAPÄIVÄKAHVI (klo 14.00): maitokahvi PÄIVÄLLINEN (n. klo 17.30): jotain salaattia tai niin kuin mm. eilen kokeilin Moussakaa (JOKA MUUTEN OLI AIVAN ERINOMAISTA, KAIKKI KIITOS RESEPTIN KEKSIJÄLLE!!!) tai vain kahvia ja jotain välipalaa (kuten juustoa, hedelmiä tms.), hieman riippuen kuinka kova nälkä on ILTAPALAKSI mahdollisesti jotain hedelmää.. Kommentteja? Mitä pitäisi muuttaa, jotta myös paino lähtisi laskuun? Oloni on tällä hetkellä erittäin hyvä Tiedän, ettei paino välttämättä heti lähde laskuun, mutta ajattelin ottaa heti selvää, jos vaikka ruokailutottumuksissani on jotain todella väärin.. Ja sitten vielä.. Mitkä hedelmät ovat mielestänne parhaita? |
|
| Julkaisija: | puntti [ 2004-06-22 10:27:22 ] |
| Viestin otsikko: | |
En ole rasva-asioissa erityisen tarkka, sen sijaan huomioni kiinnittyi hedelmiin. Niitä ei kannattaisi ainakaan alussa syödä, jos haluaa pudottaa painoa. Vaihda marjoihin. Muuten ruokailusi tuntuu olevan ok. |
|
| Julkaisija: | Vieras [ 2004-06-22 10:37:28 ] |
| Viestin otsikko: | |
Syöt liikaa rasvaa!!! Voi teitä hulluja alakarppaajia, siirry nyt hyvä ihminen low-fatiin jos haluat laihtua. En voi käsittää tätä typerää muotia. Lihotte vain ja kuolette sydäriin. Sori vaan mutta niin käy. |
|
| Julkaisija: | misukisu [ 2004-06-22 10:45:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pää pyörällä.. |
hupsis kirjoitti: Kuitenkin nyt kirjoituksia lukiessani, olen törmännyt yhä useampaan kirjoitukseen, jossa heidän kerrotaan vähentäneen käyttämäänsä rasvan määrää.. Mikä siis olisi se sopiva/oikea määrä rasvaa päivässä?
Ei sellaista ns. oikeaa määrää varmaan olekaan. Itsellä ainakin alussa meni rasvaa reippaasti, laihduinkin reippaasti, ja sitten myöhemmin se itsestään on jäänyt vähemmälle, jopa niin että nykyään joutuu huolehtimaan tuleeko sitä tarpeeksi. Kannattaa pitää mielessä, että myös alakarppidieetillä laihtuminen perustuu kalorivajeeseen. Jos käytät ketodieettiä, ketoosi itsessään vähentää ruokahalua (jopa liiaksi saakka). Muussa tapauksessa voit joutua seurailemaan kalori/ruokamääriä. Mutta jos syöt tarpeeksi proteiinia ja syöt tarpeeksi usein, ei senkään pitäisi olla mikään ongelma. Hedelmiä en itse syönyt laihdutusvaiheessa ollenkaan, nykyisin pääosin luumuja ja omenia, jos tekee mieli makeaa. |
|
| Julkaisija: | puntti [ 2004-06-22 10:51:39 ] |
| Viestin otsikko: | |
Hupsis, ettet hämmentyisi tuosta veikeästä välikommentista, täsmentäisin vielä, että itse olen laihtunut pahemmin rasvoja mittailematta 5 kuukaudessa 11 kiloa, veren rasva-arvot ovat laskeneet, hyvä kolesteroli noussut ja vatsavaivat sekä krooninen ruokatorventulehdus kadonneet. Hedelmiä en ole syönyt lainkaan, sen sijaan paljon kasviksia ja jonkin verran kotimaisia marjoja, jotka ovat ravintoarvoiltaan erinomaisia ja lisäksi kuitupitoisia. Moni täällä on todennut, että runsas juuston tai pähkinöiden syönti jumittaa painoa, vaikka olo olisikin hyvä. Se lienee yksilöllistä. |
|
| Julkaisija: | els [ 2004-06-22 11:07:06 ] |
| Viestin otsikko: | |
Koska meitä on täällä koko alakarppaajien kirjo, sinun on valittava suunta jota seuraat. Ja kunneltava senjälkeen kroppaasi enemmän kuin meitä. Kun puntti pudotti kilojaan atkins-heikkilä-linjalla, minä tiputin 15 kiloa samassa ajassa 30-30-40 suhteilla (siis mallia zone tai SBD). Ja muutama on tehnyt saman montilla, jonka tarkkoja suhteita en muista, se lienee lähempänä jälkimmäisiä. Suutuntuma kertoo kaikissa alakarppilajeissa on reilusti valkuaista. Mutta se aiheuttaako päivittäisen kalorivajeen hiukan enemmillä hiilihydraateilla (mallia 100g, sallii hedelmät) ja laskemalla kaloreita (eli rajoittamalla rasvat tuonne 30%'iin) vai ketogeenisella puolella (joka jättää hiilareihin oikeastaan vain vihannekset) mutta laskematta (siis rasvaa saa syödä selvästi enemmän), riippuu mieltymyksistä ja ehkä kiukan kroppasi sopeutumisestakin. Kumpikin tehoaa useimmille, kumpikin on tilastollisesti nykysuosituksia parempi pitämään veren lipidit ja sokerin kunnossa, kumpikin pitää nälän poissa, mikä auttaa sitä kalorivajetta. Mutta näitä kahta ei kannata yhdistää, tai kalorivaje katoaa taivaan tuuliin. terv. els Onko olosi muuten pysynyt hyvänä? |
|
| Julkaisija: | hupsis [ 2004-06-22 11:10:05 ] |
| Viestin otsikko: | |
Okei, siis jospa nyt sitten jätän hedelmät vähemmälle ja lisään marjojen ja kasvisten syömistä ja unohdan hetkeksi rasvojen miettimisen, niin katsotaan mitä tapahtuu.. Juustojen syöntiäkin voisin hieman vähentää, lähinnä siis leipäjuuston syöntiä. Onko muuten porkkana pahasta? Heikkilä suositteli ainakin alussa välttämään porkkanan syöntiä, mutten täysin voi lopettaakaan sitä, koska työpaikan salaattivalikoimasta sitä löytyy aika usein.. Ja sitten vielä varmasti tyhmä kysymys.. Ketoosi? Olen kyllä kuullut siitä paljon, mutten vielä tiedä sen varsinaista tarkoitusta ja tiedän, että se varmasti kuuluu asioihin, jotka minun pitäisi tietää.. |
|
| Julkaisija: | hoo [ 2004-06-22 11:35:36 ] |
| Viestin otsikko: | |
miten niin liikaa rasvaa? eihän tuossa ole rasvaa vielä kovinkaan paljon! kuitenkin kehottaisin miettimään myös rasvan laatua. suosi kymläpuristettuja kasviöljyjä, kalaa ja siemeniä. niissä on tärkeitä rasvahappoja jotka osaltaan saattavat edesauttaa rasvan palamista! ja muista myös liikunnan merkitys. harrasta vain kivoja lajeja, toisille se on melonta, toisille fillarointi, taistelulajit tai lenkkeily. fiilis on tärkein, myös ruokailussa! |
|
| Julkaisija: | mro47 [ 2004-06-22 12:16:28 ] |
| Viestin otsikko: | |
Olen syönyt pähkinöitä ja juustoja ja paino on pudonnut odotusten mukaisesti 0,5- 1,0 kg viikossa. Nyt olen jättänyt aamiaisen kokonaan pois, koskapa aamulla ei ole ollenkaan nälkä. Ensimmäinen ateria puolen päivän aikaan. Illalla voi sitten napsia pähkinöitä: ei silloinkaan nälkä ole, mutta tavan vuoksi. En tyrkytä kellekään, mutta minulle tämä näyttää sopivan. |
|
| Julkaisija: | hupsis [ 2004-06-22 12:40:04 ] |
| Viestin otsikko: | |
els kirjoitti: Onko olosi muuten pysynyt hyvänä? Olo on todella hyvä, eikä nälkä juurikaan ehdi vaivata. Kiitokset kaikille vinkeistä ja neuvoista. Kävin äsken tutkimassa kirjallisuusosiota ja luulenpa, että tämä tyttö lähtee kirjastoon töistä päästyään.. Luultavasti olen täällä taas huomenna kyselemässä tyhmiä, mutta koittakaa kestää! Aurinkoista päivää kaikille!
|
|
| Julkaisija: | tsili [ 2004-06-22 14:35:18 ] |
| Viestin otsikko: | |
Se rasvan vähentäminen johtuu monesti kai siitä, että jos on ollut pitkään jollain lowfatkitudieetillä ja syönyt 5% kumijuustoa sun muuta kevennettyä muhjuruokaa sitä on niin onnellinen siitä että voi syödä OIKEAA ruokaa että helposti paukahtaa hetkeksi yli - siis silkasta syömisen riemusta. Mutta kyllä se siitä tasaantuu ihan itsekseen. Ilman tärkkelystä ja jauhomössöä on aika vaikea mättää tolkuttomia määriä rasvaa, ei maistu. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2004-06-22 16:57:03 ] |
| Viestin otsikko: | |
Eihän tuo huonolta vaikuta ollenkaan. Itse kun olen aloitellut Atkinsilla ja nyt siirtymässä jo ylläpitoon, niin suunnilleen samalta vaikuttaa. Jos tuota kalorivajetta vointi kestää, niin sitä saa helposti tuosta tiukennettua. Pari vinkkiä: munakas. Vaihda paistettuihin muniin ja lisukkeihin, eli jätä kermaloraus pois. Samalla vähenee sekä hiilari, että rasva. Hedelmä iltapalana kuulostaa vaaralliselta, koska hiilarit laukaisevat nälän. Mutta jos kantti kestää, niin kyllä minä hyväksyn, etenkin painon pudotessa. Jos alkaa pahemmin jumittelemaan, niin hedelmä pannaan. Mulla oli tyypillinen päiväruokailu tällainen ja tehokas silloin alussa. Aamulla 3 siivua pekonia 3 siivua edamia 3 munaa. Muki kahvia mustana. Lounaalla purkki tonnikalaa öljyssä ja 1/3 paketti mustaa koskenlaskijaa. Päivällisellä 200g sikanautajauhelihapihviä ilman jatketta, Päälle muutama siivu edamia tai muuta juustoa. Amerikansalaattipohjainen vihreä salaatti majoneesilla. Jälkkäriksi joinakin päivinä erilaisia juustoja. Välipaloja ei lainkaan. Eikä paistinrasvaa tarvinnut käyttää lainkaan. Pikkuhiljaa kun ketoosi jylläsi täysillä jätin yhden pekonin pois, sitten yhden munan koskenlaskijaa ei enää joka päivä ja iltajuustot jäivät pois, koska niitä ei tuntunut jaksavan syödä enää. Vitamiinit ja muut ravinteet otin varmuuden vuoksi putelista. Olo oli kertakaikkisen hieno verrattuna nykyiseen ketoosittomaan tilaan. Laihdutustulostahan olen kyllä toitottanut varmaan turhankin tiuhaan, mutta 24kg lähti n. neljässä kuukaudessa kivutta, säryttä ja jumimatta. Aluksi huimalla tahdilla ja myöhemmin hitaammin. Moni varmaan kyllästyy tähänkin, jos tulee vaikeuksia, eikä paino putoa aikoihin. Zemppiä matkaan. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|