karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 22:43:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-06-16 06:59:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-15 12:58:02
Viestit: 69
Olen nyt ollut vasta kolme päivää Heikkilän opeilla ja olen aivan riemuissani tästä elämäntavasta. Lyhyestä "dieettiajastani" johtuen, en vielä voi painovaikutuksista puhua, mutta vatsavaivani ovat kadonneet tyystin, JO KOLMESSA PÄIVÄSSÄ! En voi uskoa tätä todeksi!

Ainut asia mikä tässä painonhallinnassa edelleen mietityttää on se rasvan määrä, joka päivittäin tulee syötyä. Olen kyllä lukenut Heikkilän Hyvän olon keittokirjan moneen kertaan, mutten silti ole vielä täysin vakuuttunut..

Joten voisiko joku ystävällisesti vakuuttaa pienen mieleni..? :roll:

Niin ja voisitte myös hieman valaista millaisia ovat päivänne ateriat, miten syötte työpaikalla ja kuinka paljon harrastatte liikuntaa ? ! ?

Nämä sivut tuntuvat tosi mukavilta ja teistä oikein uhkuu positiivista energiaa :D

Kuten sanottu, olen vasta alottelija täällä, mutta erittäin innostunut sellainen.. :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 07:31:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-06-06 10:42:02
Viestit: 41
Tervetuloa joukkoon Hupsis! :lol: Minäkin olen vasta-aloittelija, eli reilun viikon ollut ruorissa, eli opetteluahan tämä on.

Myös minua on kummastuttanut asia, joihin ei kirjoissa ja opeissa tapaa. Jopa tällä palstalla kun on kysytty mitä ihmiset syö, niin ei tulekkaan sellaista listaa kuin aikaisemmissa totutuissa dieeteissä, että ma: aamu..... ei niin tarkasti. :(

En ole vielä lukenut Heikkilä keittokirja 2:sta että en tiedä olisko siinä, mutta tuskin, kun niin usein kysytään. Ehkä tämä tähtää siihen, että on vain opittava, kantapään kautta kuulosteltava oloa, otettava selvää (ja lukulasit kauppareissulle hh-määrän näkemistä varten!!!!) Vähän niinkuin seisovassa pöydässä, saa valita mitä ottaa ja mihin suuntaan haluaa karppausta luotsata. (kun on Heikkilät, Atkinsit, Zonet sun muut...) :wink:

Odotappa vaan, niin pian saat yleisohjeen joltakin, että sokerit, viljat, ja perunat ja mössöt kaikki pois. Tilalle kasviksia ja hyvää proteiinia, lihaa,kala, kanaa jne.... Niin helppoa se on.
Ja olen huomannut, ettei kannata tätä ottaa haudanvakavasti. Elämä on ihanaa kun huomaa, että noin viikonpäästä alkaa olo roimasti parantua ja energiaa riittää. (minulle kävi näin, jotkut hehkuttaa jo heti) :idea:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 08:40:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 20:03:36
Viestit: 471
No jos nyt sit laittais vaikka tän päivän menuun:
aamu: maustamatonta jugurttia, sokeritonta marjakeittoa (Heikkilä ei suosittele tätä näin alussa, mutta omasta mielestäni hiilareita oli sen verran vähän...), kananmuna ja pari metwurstin viipaletta.
lounas: savulohi salaattia (sis. savulohta, avokadoa, munaa, juustoo, kurkkua, tomaattia, paprikaa, salaattia, persiljaa ja loraus oliiviöljyä (tämä on "maustettu" yrteillä))
päivällinen: jauhelihalla täytetyt kesäkurpitsat (ohje löytyy resepteistä kohdasta mitä hyvää jauhelihasta, toinen sivu) ja kasviksia.
välipala: muutama hasselpähkinä ja maapähkinä.

Töissä syön siis itse tekemääni salaattia. Heikkilän kakkos kirjassa oli hyvä vinkki työpaikkaruokailuun: kasaa lautanen täyteen kasviksia ja kumoa kasvisten päälle esim. tonnikalapurkki (tai sardiineja tai...).

Liikuntaa en kauheasti harrasta, mutta katso alakarppi ja liikunta kohdasta, miten ihmiset liikkuu. Itsellä tuppaa menemään hyötyliikunnan voimin (jota riittää ja johon lasken myös kahden iäkkäämmän koiran ulkoilutuksen).

Mutta tervetuloa ja kysy jos on vielä jotain hämärää! Kyllä täällä joku osaa aina vastata.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 08:51:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-19 20:41:53
Viestit: 899
Mamin kommetti: " ..Jopa tällä palstalla kun on kysytty mitä ihmiset syö, niin ei tulekkaan sellaista listaa kuin aikaisemmissa totutuissa dieeteissä, että ma: aamu..... ei niin tarkasti. .."
kuvaa mielestäni loistavasti mistä on kysymys, vaikkakin saattaa olla aluksi hieman vaikea omaksua "perinteisen" diettimallin jälkeen.
Itse kuulun tuohon "hyvä" ryhmään joka ei paljon laske edes hiilareita vaan ainoastaan välttää mahdollismman pitkälle nk. huonoja hiilareita: sokeria, kuorittuja jauhoja ja niistä valmistettuja elintarvikkeita, sekä tärkkelyspitoisia juureksia kuten perunaa; yleensä kaikkea millä on korkea GI ja sisältää paljon hiilareita.
Alusi kestää jonkinaikaa kun selvittelee itselleen mistä noita välteltäviä hiilareita löytyy, mutta muuten saa sitten syödäkin mitä haluaa.
Ei tarvitse (jos ei halua) suunnitella tarkasti mitä tänä päivänä syön.
Itse syön työpaikalla päivittäin, valitsen vain sen vaihtoehdon missä vaikuttaisi olevan vähiten hiilareita ja perunat/pasta korvaan vihreällä salaatilla.
katsovat kyllä hieman pitkään kun "pelkkää" päivänsalaattia ottaesssani tyhjennän kaikki salaattiin kuuluvat juustot ja leikkeleet lautaselleni; saas nähdä milloinka rupeavat rajoittamaan annoskokoa salaatissakin :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-16 22:40:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-24 23:18:29
Viestit: 325
Pratt: Syotko siis täysjyvätuotteita (leipää, pastaa, riisiä), vaikket perunaa syokään?

Mitä mieltä palstalla ollaan bataatista? Sitä tunnutaan ainakin täällä Jenkeissä suositeltavan myos vähähiilihydraattisilla dieeteillä, mutta en ole onnistunut loytämään sen ravintosisältoä (Fineli ja keho.net kokeiltu). Onko kellään tietoa?

Kyselen näitä juttuja siksi, että vaihtaessani method Kutrista SBD:hen kuukausittainen ruokalaskuni kasvoi 50 % :? , enkä oikein tiedä, miten tästä eteenpäin. Olo oli SBD:llä 1-vaiheessakin kaikinpuolin loistava, mutta rahanmeno vähän huolestuttaa. Onko kellään hyviä ideoita, mitä mun kannattaisi tehdä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 07:13:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-19 20:41:53
Viestit: 899
Puntari kirjoitti:
Pratt: Syotko siis täysjyvätuotteita (leipää, pastaa, riisiä), vaikket perunaa syokään?

Kyselen näitä juttuja siksi, että vaihtaessani method Kutrista SBD:hen kuukausittainen ruokalaskuni kasvoi 50 % :? , enkä oikein tiedä, miten tästä eteenpäin. Olo oli SBD:llä 1-vaiheessakin kaikinpuolin loistava, mutta rahanmeno vähän huolestuttaa. Onko kellään hyviä ideoita, mitä mun kannattaisi tehdä?


Periaatteessa syön täysjyvätuotteita, mutta aika vähiin on jäänyt, kun en ole kaivannut mitään muuta lisuketta salaatin lisäksi.
Joskus (pari kertaa kuukaudessa) tulee syötyä pala tai pari täysjyväruisleipää.
Jos on ruisleivän ystävä niin tuo on aika hyvä: http://www.uotilanleipomo.fi/ruislimppu.html

SItten hieman off-topic (aina vaarana kun avaan suuni, mutta teitä on jo varoitettu aiemmin)
Monet "valittavat" ruokalaskujen nousseen karppauksen myötä :arrow: tämä "valitus" hieman särähtää korvaan sillä kertokaapa mikä teidän elämässänne on tärkeämpää kuin oma terveys ja hyvinvointi :?:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka "säästävät" itsestään huolehtimisessa, mutta tuhlaavat rahaa merkkivaattaisiin, autoihin, asuntoihin... :x


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 07:14:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-19 20:41:53
Viestit: 899
Piti vielä kirjoittaa että nähdään taistelutantereella :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 09:49:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Ruokalaskusta vielä, laskeskelen kuitenkin, että kun olen jättänyt karkit, siiderin, hampurilaiset, croissantit ym. turhat pikaruuat pois. Niin ehkä se kuitenkin menee suhtkoht tasoihin entisen kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 10:37:07 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Hei Hupsis, tervetuloa joukkoon.

Rasvan määrästä ja laadusta ollaan täälläkin vähän eri koulukunnissa, eli millaista vakuutusta mielesi kaipaa?

Jos olet huolissasi vain määrästä, niin eikös jossain päin afrikkaa asustele sellaisia ihmisiä, jotka saavat 60% energiastaan jatkuvasti rasvasta ja sydän- ja verisuonitaudeista ei olla kuultukaan. Eli käytännössä (sydän)terveellisen ruokavalion pystyy koostamaan hyvin erilaisilla rasvamäärillä. Rasvan ainoa "rikos" on sen suuri kalorimäärä.

Minä teen töihin aina eväät, koska meidän ruokalasta ei saa sopivaa ruokaa. Minulle on tärkeää myös se, että tiedän mistä ja minkälaisista aineksista ruokani on tehty, en kaupastakaan osta oikeastaan mitään valmisruokaa.

Ja Prattin kanssa olen samaa mieltä tuosta ruokalaskusta. Mikä voisi olla tärkeämpi sijoitus kuin sijoitus omaan terveyteen? Mitä sä teet niillä säästämilläsi rahoilla sitten viisikymppisenä jos olet silloin sairas ja liikuntakyvytön?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 11:46:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-15 12:58:02
Viestit: 69
Kiitoksia kaikille antamistanne ohjeista! :)

Lähinnä huolta on herättänyt se rasvan ja kalorien määrä. Se tuntuu oudolta, kun ensin on 10 vuotta valistettu rasvojen vaaroista ja on käyttänyt pelkkiä kevyt-tuotteita ja sitten tulee tällainen täyskäänne elämään. No turhaan minä varmaan siitä teille selitän, koska luulisin, että samanlaisia tuntemuksia löytyy monelta teistä.

Enkä usko, että olisin ollut näin huolestunut rasvoista, jos ystäväni hieman edes kannustaisivat tähän elämäntapaan. Minulla on paljon ystäviä, muutama hyvä ystävä ja pari parasta, mutta heistä kukaan ei kyllä ymmärrä minua tällä hetkellä. :(

No, en anna sen häiritä, sillä en muista koska viimeksi minulla olisi ollut näin hyvä olo. Olen kärsinyt jo ainakin 10 vuotta ainaisista vatsavaivoista ja ne ovat todella haitanneet elämääni, niin koulunkäyntiä kuin yksityiselämäänikin. Ja nyt! Aloitin sunnuntaina ja olen maanantaista asti ollut päivittäin töissä 12 h, eikä vatsaani ole koskenut kertaakaan, vatsa ei ole ollut sekaisin, eikä ole ollut edes ilmavaivoja! Kyllä tämä on ihanaa! Olisikohan minulla kuitenkin ollut jonkinasteista vilja-allergiaa... ?!? :D

Jännää sinäänsä, koska alotin tämän elämäntavan noudattamisen laihdutusta silmällä pitäen ja siinä sivussa, jo parissa päivässä, pääsin painajaismaisesta ongelmastani **ja samalla koputan puuta**

Hauskaa päivää kaikille ! ! ! :D :D :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 12:11:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 13:18:50
Viestit: 182
Puntari kirjoitti:
Mitä mieltä palstalla ollaan bataatista? Sitä tunnutaan ainakin täällä Jenkeissä suositeltavan myos vähähiilihydraattisilla dieeteillä, mutta en ole onnistunut loytämään sen ravintosisältoä (Fineli ja keho.net kokeiltu). Onko kellään tietoa?


Bataatti on englanniksi sweet potato, nimen pitäisi kertoa kaikki. On perunan sukulainen, mutta makeampi. Ei ole minullekaan tullut vastaan sen ravintosisältöä, mutta muistaakseni bataatista kyllä varoitellaan kirjallisuudessa, että ei käy alakarppaamiseen.

Jenkkilöissä tunnutaan myös aina tarjottavan bataattia voin, kanelin ja sokerin kanssa, tapa, joka ei tee bataatin syömisestä ainakaan terveellisempää (minkään valtakunnan ohjeiden mukaan).

Jos joku bataatista enempi tietäisi, minäkin ottaisin lisätietoa mielelläni vastaan.

the Lady

_________________
Vähähiilihydraattista eloa jo vuodesta 2000


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 13:10:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-24 17:10:07
Viestit: 593
Bataatissa näyttää olevan hiilihydraattia noin 20-26 g per annos (=150g) ja perunassa vastaavasti noin 20-24 g, lajikkeista riippuen.

Käsittääkseni bataatti on sallittu Atkinsilla alkaen esi-ylläpidosta, mutta muistaakseni sekä perunasta että bataatista sanotaan "eat sparingly". Olisiko niin, että Jenkkilän perunoihin verrattuna bataatti on parempi/ vähemmän huono, plus että se kuuluu siellä perinteisesti niin moneen juhlaruokaan ?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 19:41:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-24 23:18:29
Viestit: 325
Bataatista: Ok, kiitos hh-tiedoista. Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että monesti bataattia (sweet potato) suositellaan, mutta perunaa (white potato) kehoitetaan välttämään. Ilmeisesti tämä siis johtuu kulttuurisidonnaisista syistä ja siitä, että amerikkalainen white potato on eurooppalaista ravintokoyhempää. :roll:

Ruokalaskuista: Ei tässä mihinkään Taistelutantereelle tarvitse lähteä :wink: , koska asiaa hetken mietittyäni totesin Prattin olevan oikeassa - oman kehon hyvinvointi on se asia, jonka kohdalla ei saisi tinkiä (vaikka herkkusuumieheni haluaakin mieluummin elää lyhyemmän, mutta onnellisemman elämän kuin kärvistellä terveysruoalla satavuotiaaksi :wink: ). Mutta mulla tosiaan kauppalasku oli viime kuussa entisen n. $400 sijaan $600, vaikka aloitinkin SBD-kokeiluni vasta kuun puolivälissä. Eikä mulla ollut tapana mitään croissantteja ostella, vaan remontoin ruokavalioni jo yli vuosi sitten Kutrin ohjeilla (sitä ennen toki ostelin vaikka mitä herkkuja ja paisutin itseäni, ja ruokalasku olikin varmaan taas isompi, vaikken tarkkaa kirjanpitoa vielä silloin pitänytkään).

Siirtyminen method Kutrista SBD:n 1-vaiheeseen tarkoitti omalla kohdallani tumman pastan ja riisin, kaurapuuron sekä täysjyväleivän (perunasta en ole oikein koskaan välittänyt) korvaamista valtavalla kasalla vihanneksia. Samalla lisäsin kalan syontiä jonkin verran kanan ja lihan kustannuksella, ja kalahan on täällä preerialla tosi kallista. Lisäksi lisäsin soijan ruokavaliooni, lähinnä soijanakkien muodossa, jotka ovat aika kalliita (10 kpl = $4). Ja mikä ehkä tärkeintä, aloin tosissani syynäämään kaikki tuoteselosteet läpi ja välttelin sokeria ja muita jatkeita, jonka seurauksena "jouduin" ostamaan kaikista tuotteista poikkeuksetta sen kalleimman vaihtoehdon (nimim. keittokinkussakin on eroja!).

No joo, meni vähän tarpeettomaksi jorinaksi, mutta lähinnä tässä omia ajatuksiani jäsentelen.

Olen nyt ainakin toistaiseksi tullut siihen tulokseen, että jatkan tästä eteenpäin lähinnä hyvähiilarisesti määrien jäädessä useimmiten alle 100 g:n. Nopeimmat hiilarit pyrin ottamaan aamulla ja treenin jälkeen (iltapala), jotta palautuminenkin onnistuisi. Vaikeutena tässä tuntuu olevan sen seikan ymmärtäminen, että jos sallin itselleni täysjyväviljan, se ei kuitenkaan oikeuta mua syomään juustokakkua. Ts. tähän tarvitaan huomattavasti enemmän itsekuria kuin vähähiilariseen ruokavalioon, mikä ei ole kauhean hyvä juttu :? .


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 19:46:54 
Puntari kirjoitti:
[Vaikeutena tässä tuntuu olevan sen seikan ymmärtäminen, että jos sallin itselleni täysjyväviljan, se ei kuitenkaan oikeuta mua syomään juustokakkua .


Entäs low-carb juustokakku??


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 19:53:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-24 23:18:29
Viestit: 325
Anonymous kirjoitti:
Puntari kirjoitti:
[Vaikeutena tässä tuntuu olevan sen seikan ymmärtäminen, että jos sallin itselleni täysjyväviljan, se ei kuitenkaan oikeuta mua syomään juustokakkua .


Entäs low-carb juustokakku??


=P~ =P~ =P~ Missä???

*siirtyy Reseptit-osioon*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 20:02:12 
Laita googleen hakusanaksi lowcarb cheesecake, niin jo löytyy ohjeita. Toivottavasti joku sinullekin maistuva! T. nimim. juustokakun himoystävä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-19 14:10:24 
Tämä kuuluisi varmaankin tuonne resepti-osioon mutta vastaan kuitenkin tähän ketjuun sillä asiaani sivutaan. Tarvitsisin mielellään suomalaisen juustokakku-ohjeen huomisia juhlia varten. On aina vähän riski tehdä jenkki-ohjeen mukaan sillä ainesten mittauksessa saattaa yllättävän helposti tulla virhe. Heikkilän ensimmäisessä Hyvän olon keittokirjassa on juustokakun ohje mutta haluaisin että kakun päällisessä käytettäisiin liivatetta. Jos jollain on kotona kokeiltu ja herkullinen ohje niin olisin äärimmäisen kiitollinen jos sen saisi tänne palstalle. Kiitos ja kumarrus!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-19 14:15:41 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Peruna ei ole mitenkään erityisen ravinteikasta täällä Suomessakaan. Bataatti ja peruna eivät ole lainkaan sukua keskenään. Peruna kuuluu koisokasveihin ja on sukua tomaatille, kun taas bataatti on sukua päivänsinelle (sinikukkainen koristeköynnös). Mukuloidensa ulkonäkö ja käyttö on saman tapainen, siksi annettu harhaan johtavasti potaattia muistuttava nimi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-19 14:22:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Bataatti sisältää hiilihydraatteja tietääkseni enemmän kuin peruna, joten ei sovi perusmuonaksi karppilaihduttajalle. Meillä sitä syödään joulupöydässä erikoisherkkuna. Hemmetin hyvää.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-19 15:31:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-19 18:02:05
Viestit: 168
Laitoin kerran juustokakun ohjeen tuonne vanhan keskustelun puolelle. Niitä oli siellä kaksi. Kannattaa tsekata ja testata.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)