karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 07:38:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-22 00:25:04 
Poissa
sintti
sintti

Olen lähdössä risteilylle ison porukan kanssa, jossa varmasti holi virtaa ja pyydän apua siihen, että mitä pitäisi juoda, ettei se kuuluisa kamala kankkunen iskisi!
Karppailuaikana, eli n. 4kk olen juonut lähinnä punkkua - silloin kun on holia kaivannut - ja kaamea kankkunen on vaivannut, mutta nyt pitäisi olla aamulla skarppina ja kuitenkin iltabileet taatusti innoittaa jonkinmoiseen dokaamiseen.
Kertokaa kaikki vinkit krapulan välttämiseen - sekä juomat että aputoimet!
Tulossa on kuitenkin repsahdus ruokailun suhteen, joka varmasti vielä sekoittaa elimistöä muutenkin - apua - mitä juoda, ettei seuraava päivä mene ihan poskelleen - tai miten lääkitä?

Viestin otsikko: Vesi vanhin...
ViestiLähetetty: 2005-01-22 07:32:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tunnetusti vesi vanhin voitehista. Eli kun muistaa juoda riittävästi muutakin nestettä kuin alkomahoolia, niin helpottaa seuraavaa päivää huomattavasti... siis ainakin allekirjoittaneella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 10:03:07 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Olen huomannut 2 vaihtoehtoa sellasessa krapulassa jota ylipäänsä voi lääkitä. Tässä siis en ota kantaa krapulaan, johon ei ole olemassa lääkettä, jos tila on sellainen, niin ei voi mitään. Kärsi jätkä kärsi. Mutta tuo B-vaihtoehtokin on jo melko jymäkkä rapula, ja sitä voi vielä lääkitä. Mutta pidemmittä puheitta:

A) Krapula, jossa ruoka pysyy sisällä

Varaan aamuksi:

- ison paketin tuc-suolakeksejä
- levyn fazerin suklaata
- karkkipussin tai pari
- sekä muutaman litran, ja tämä on oleellista, kaupan viileähyllyssä myytävää Gefilus-tuoremehua.

Tällä saa heräämisen jälkeen vähitellen elimistön tasapainoa kuntoon, ja toi mehu on oikeasti taivaan lahja krapulaan, rauhoittaa vatsaa kummasti.

B) Krapula, jossa ruoka ei pysy sisällä

Tähän voi auttaa vain yksi asia, ja jos se ei auta, niin sitten ei auta kuin kärsiä. Olet siinä onnellisessa asemassa, että kun olet laivalla, niin siellä saa kolmen pienen pullon pakkauksen

- Fernet Brancaa

Se on siis viinaa, jos et tiennyt. Mutta ei mitä tahansa viinaa. Se on ikiaikaisten munkkiveljien kehittämällä reseptillä tehtyä yrtti- ja katkeroviinaa. Erään risteilyn jälkeen aamulla hoipuin laivan käytävillä krapulatyypissä B. Olin kuullut FB:stä joskus ennen ja tiesin sen aivan totaalisen kammottavan makuiseksi. Mutta krapula oli sen verran epätoivoinen että olin valmis kokeilemaan aivan kaikkea. Ja nuo kaikki 3 pulloa on juotava, muuten ei auta.

Niinpä suorin tax freehen ja ostin tuon pakkauksen. Seuraavaksi menin ulkopuolelle, reelingin viereen ja aloitin protokollan.

1. pullo

Terävä, ja äärimmäisen kitkerä maku vihloo suussa kuin teräksinen tikari. Maku räjäyttää silmänpohjat turvoksiin ja vesi vuotaa silmistä. Kehon läpi menee sellainen puistatus että meinaan tiputtaa loput pullot käsistäni. Pakotan itseni nielemään tuon myrkyn tiristäen silmiä kiinni. Tuntuu kuin rautanaulaa hakattaisiin niskasta sisään. Henkeä haukkoen nojaan kaiteeseen, kuivaan silmiäni ja syljeksin kammottavaa makua suustani mereen.

Mahassa kiertää edelleen, oksetuksen olo peittyi tämän järkytyksen alle.

2. pullo

Ensimmäisestä pullosta kului noin 20 minuuttia järkytyksestä toipumiseen. Sitten ajattelin että jaha, nyt sitten on aika toisen pullollisen. Tällä kertaa uskalsin tehdä sen jo sisätiloissa, ja sen enempiä ajattelematta pullo huiviin. Puistattaa se edelleen ja saa aikaan hyttikavereita riemastuttavia eläimellisiä mölähdyksiä.

Mahan kierto alkaa vähitellen laantua, hikeäkään ei enää pukkaa kovin pahasti, ei oikeastaan enää okseta, mutta olo on kuitenkni erittäin hontelo ja heikko.

Taas 15-20 min väliä, ja seuraava, viimeinen pullo...

3. pullo

Viimeinen pullo meni pelkästään hieman irvistelemällä alas. Ja eipä mene pitkään kun havaitsen munkkiveljien tienneen mitä tekivät. Krapula on tiessään, maha on kunnossa, I feel like a winner, oikeastaan tästä voisikin mennä syömään, ja joo, ja syönnin jälkeen mitä tapahtui? Ei muuta ku takas tax freehen ja pullo salmaria ja homma jatkuu.

__

Huomautan että tämä tapahtui vuosia sitten hurjassa nuoruudessa.

Toinen hyvä kysymys että sopivatko tuollaiset hoitomenetelmät karppi-ruokavaliolle. Vastaus lienee että ei sovi, mutta toisaalta eipä sovi näiden menetelmien tarpeeseen johtanut toimintakaan.

En toki syyllistä, kyllähän viinanjuonti hauskaa on. En ole vaan kokenut siihen suurempaa tarvetta useampaan kuukauteen. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 10:42:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Syö hyvin ennenkuin juot ja mielellään vielä siinä välissäkin, vettä tai light limua joka toinen lasillinen. Sit viel ennen nukkumaan menoa syöt. Näin mulle ei ainakaan tule krapulaa nimeksikään 8)

Viestin otsikko: mitä juomaksi
ViestiLähetetty: 2005-01-22 11:57:52 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vinkeistä - Coctonin elävä selostus kyllä aiheutti olon, että olisi ehkä parempi pysytellä kokonaan erossa prosenttipitoisista juomista :lol: , mutta jos pitäytyisi linjalla: joka toinen lasi kevyt siideriä ja joka toinen taas vissyvettä - ettei tarvitsisi aamulla lähteä tolle Fernetti-linjalle.
En ole juonut siideriä lokakuun jälkeen, mutta se olis sopivan mietoa ja voisi pitää siten letkeää ranneliikettä yllä koko illan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 14:37:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Seuraavan aamun oloa helpottaa isosti kun pysyy tarkasti erossa sokereista ja tärkkelyksistä myös juhliessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 14:51:27 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Niin siis elimistö valmistaa kyllä etanolia itse silloin kun katsoo sen tarpelliseksi. Siitä ei tule krapula.

Viestin otsikko: Ja vielä yksi...
ViestiLähetetty: 2005-01-22 14:53:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ja vielä vinkki villeimmiltä teekkariajoilta:
Älä anna laskun yllättää. Riittävän lyhyet unet ja sitten heti loiventamaan. :shock:

Viestin otsikko: Re: Ja vielä yksi...
ViestiLähetetty: 2005-01-22 15:02:39 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Q-Hullu kirjoitti:
Ja vielä vinkki villeimmiltä teekkariajoilta:
Älä anna laskun yllättää. Riittävän lyhyet unet ja sitten heti loiventamaan. :shock:

Ja samaan kastiin paikallinen ohje: "Krapula tulee, mutta minä määrään päivän."

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 16:12:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Syöt alle kunnolla proteiinia ja rasvaa. Tyhjään mahaan ei yhden yhtä!
Vältä sokeria ja tärkkelystä voimiesi takaa! Krapula + hypoglykemia on vaarallinen yhdistelmä. Välijuomiksi mieluummin vissyä tai vettä kuin kevytsiideriä, mikäli se sisältää aspartaamia tms.
Ja kohtuuskin on olemassa, hidas tahti helpottaa sen löytämistä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 17:10:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Elka (jos muistan oikein) taisi joskus aikaisemmin antaa ohjeen joka tepsi, ainakin minun kohdallani. Eli jos on "pakko" juoda, niin alle paljon kehyehköä, proteiinipitoista karppia. Elka ehdotti paahtopaistia, ja sitä minä olen vedellyt ennen kuin olen holilla lätrännyt. Tosin kaikista parhaiten mulla toimii se, ettei enää puolen yön jälkeen muuta kuin vettä. Hauskat risteilyt sulle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 18:05:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mulla auttaa se kun juomiskelemisen jälkeen syö jotain suolaista ja juo vettä (esim. meetvurstia muutama siivu) Tosin enpä tiedä miten jossain risteilyllä, ei taida kuuluu hytin vakiovarusteisiin metukkapaketit :lol:

Loppusuoralla:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 18:31:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutta hyvässä lykyssä taxfreesta löytää beef jerkyä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 18:55:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kookos kirjoitti:
Elka (jos muistan oikein) taisi joskus aikaisemmin antaa ohjeen joka tepsi, ainakin minun kohdallani. Eli jos on "pakko" juoda, niin alle paljon kehyehköä, proteiinipitoista karppia. Elka ehdotti paahtopaistia, ja sitä minä olen vedellyt ennen kuin olen holilla lätrännyt. Tosin kaikista parhaiten mulla toimii se, ettei enää puolen yön jälkeen muuta kuin vettä. Hauskat risteilyt sulle!

Oikein muistit. Ja vähän lisää, ensimmäinen aviomieheni oli alkoholisti: Pahoinvointiin jotain neutraloivaa, alkoholi on happo. Balancid närästysjuoma, jota ainakin joskus kauan sitten myytiin apteekissa annospusseissa. autaa tosi hyvin. Ihan tavallinen soodakin auttaa pahoinvointikrapulaan. Eli se tietenkin vettä koko ajan, niinkuin kookoskin sanoi. Ja aamulla särkylääke ja hapon neutralointi, jos on pahoinvointia.

Viestin otsikko: mitä juomaksi
ViestiLähetetty: 2005-01-22 19:59:06 
Poissa
sintti
sintti

On tullut niin hyviä vinkkejä, että ehkä lähden ihan luottavaisin mielin reissuun - mä todella inhoan krapulaa, jonka vuoksi tosi harvoin juon missään reissussa, mutta tämä risteily on ihan poikkeuksellinen, sillä seurueeseen kuuluu melkein 70 miestä ja mun lisäkseni vain yksi nainen, joten voi mennä vähän oton puolella. Toisaalta voi toivoa, että miehissä olis tanssihalukkaita, jolloin juomispuoli jäisikin vähiin eikä mitään ongelmaa tulekaan :D
Mitä muuten on Beef jerky?

Hankin siis apteekista Balancidia ja juon paljon vettä ja syön protskupitoista ruokaa pohjalle, vältän sokeria ja muita hiilaripitoisia ruokia mahdollisimman paljon ja ostan Fernettiä varmuudeksi - eiköhän se siitä lähde homma etenemään :lol:

Kiitos, kiitos ja kiitos - jos homma toimii, niin kerron ja jos taas ei, niin kerron kuitenkin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 20:23:30 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Erittäin hyväksi havaittu on kyllä myös yösyönti. Eli ennen sammumista syö ja juo vettä niin paljon kuin suinkin pystyy. Tämä aamulla palkitaan. Joskus on tullu otettua sammuessa pari puranaa, ovat saattaneet auttaakin jonkun verran.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-22 20:30:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Beef jerky on kuivattua naudanlihaa, Tallinnan lautoilla sitä myytiin pienissä foliopusseissa. Mukavaa yöhiukosyömistä, eikä vaadi kylmäsäilytystä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 14:21:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Cockton tuosta Fernettivinkistä! En oo kokeillu mutta nyt ostan heti varastoon. Mulla oli ennen harvoin krapula mutta tiukasti karpatessa on ollu useammin, samoin kuin että hyvin pieni määrä sitä holia riittää sellaseen mökeltämiseen, mikä ennen vaati tetran punkkua ja siivut giniä.

Kokemuksesta olen huomannut että EI kannata juoda hiilihapollisia miksereitä, niistä tulee huonoin olo. Kossuvissy on kaikista pahin.

Nukkumaan mennessä juo pari litraa vettä, ota pari ibuprofeenia jos on taipumusta päänsärkyyn, ja syö reippaasti jotain suolaista kuten metukkaa ja juustoa. Aamulla ensi töiksi herättyä sama homma. Päälle vielä pitkä viileä suihku ja olet kuin uusi ihminen!

Megakanuunaan on itelleni auttanut vain mahan tyhjentäminen, uni, vesi, ja pizza. Koko päivä on sillon write-off.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 14:47:50 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Cockton kirjoitti:
- Fernet Brancaa

Se on siis viinaa, jos et tiennyt. Mutta ei mitä tahansa viinaa. Se on ikiaikaisten munkkiveljien kehittämällä reseptillä tehtyä yrtti- ja katkeroviinaa. Erään risteilyn jälkeen aamulla hoipuin laivan käytävillä krapulatyypissä B. Olin kuullut FB:stä joskus ennen ja tiesin sen aivan totaalisen kammottavan makuiseksi. Mutta krapula oli sen verran epätoivoinen että olin valmis kokeilemaan aivan kaikkea. Ja nuo kaikki 3 pulloa on juotava, muuten ei auta.

8)

Oletko varma, ettei kyseessä kuitenkin Underberg?

Sitä yleensä käytetään ylen syönnistä ja juonnista aiheutuneisiin vaivoihin :wink:

Periaatteessa saman tyyppisiä tuotteita molemmat (sama alkoholipitoisuus ja vaikutus), epäilykseni heräsi vain siksi, että Underberg on yleensä ollut myynnissä 3 pikkupullon pakkauksessa.

anyway, aina on niitä, joiden mielestä tasoittava aamulla on paras lääke. Itse en moista ymmärrä, yleensä jos on tullut nautittua liikaa, ei todellakaan tee mieli ottaa mitään ainakaan pariin viikkoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 16:02:51 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

marilyn kirjoitti:
Oletko varma, ettei kyseessä kuitenkin Underberg?

Olen, verkkokalvoihini ja makuhermoihini on ikuisiksi ajoiksi tulisilla kirjaimilla poltettu kirjaimet FB. :-&

Notta kyllä sitäkin saapi 3 pikkupullossa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00