karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://karppi.ninja/forum/

Aloitusneuvoja kaivataan täälläkin!
http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=345
Sivu 1/1

Julkaisija:  auroora [ 2004-06-22 16:41:02 ]
Viestin otsikko:  Aloitusneuvoja kaivataan täälläkin!

Heippa kaikille!
Olen uusi alakarppaaja ja olen perehtynyt aiheeseen kunnolla ts. olen lukenut sivustokaupalla netistä asiaan liittyviä sivuja sekä lukenut Atkinsit, Heikkilät, Zonet yms. kirjat...

Nyt on tullut oltua kaksi päivää Atkinsin aloitusvaiheessa ja ongelmia tuntuu olevan joitakin. Ensinnäkin päätä särkee aika pahasti ja tuppaa olemaan nälkä. Tiedän, ettei tässä pitäisi nälkä olla ensimmäisinäkään päivinä, mutta on jotenkin vaikea syödä niin paljon ja niin monta kertaa päivässä sallittuja ruokia, ettei olisi nälkä koskaan. Tulee jotenkin kalliiksikin ostaa lihaa, kanaa, kalaa tms. niin paljon, että saisi useamman aterian päivässä tehtyä. Oikeastaan nyt vasta ymmärtää, kuinka paljon leipä, peruna ja jogurtit täyttivät ja toisaalta olivat halpoja. Olen yrittänyt juoda tarpeeksi, ottanut vitamiineja ja syönyt salaattia, tomaattia tms.

Pelkään nyt vielä, että hiilarit eivät kuitenkaan ole tarpeeksi matalalla ketoosia varten, sillä tomaattia yms. vihanneksia ja Valion sokeritonta mehukeittoa on tullut syötyä aika paljon. Tuossa toisessa ketjussa luki, että laihduttaa alakarppaajana voi joko ketoosin kautta tai hiukan enemmillä hiilareilla, mutta sitten rasvan määrää rajoittamalla. Pohdinkin nyt, että paljon (ja mitä) hiilareita voi käyttää verrattuna ketoositilaan ja paljonko käytännössä rasvaa voi käyttää, että laihdutus jatkuu?

Mietityttää myös se, että laihtuisinko pelkästään jos jättäisin leivän, pullat, perunan, karkit ja suklaat pois? Minulla on paljon pudotettavaa, mutta toisaalta helposti paino lähtee putoamaan, jos vain saan itseäni niskasta kiinni. Vähäkaloriset dieetit eivät todellakaan sovi minulle.Tässä tiukassa vaiheessa kaipaan ennen kaikkea jogurttia, jäätelöä ja hedelmiä.

Jos joku jaksaisi jotain ajatuksia, syömisvinkkejä yms. kirjoitella niin mukavaa olisi, on jotenkin niin sekava olo näistä ja pelottaa, että kaikki tulee heti takaisin, minkä saa pois. :shock:

Julkaisija:  karpaasi [ 2004-06-22 17:09:08 ]
Viestin otsikko: 

Vastaus sullekin. Laihdut varmasti, jos jätät karkit, perunat, pastat, pullat yms. pois, mutta tarvitset kyllä tosi lujat hermot kestääksesi nälkää ja lisäämättä kalorien saantia. Ketoosi auttaa juuri kestämään. Itse en usko juuri muuhun. Kun tikut näyttää purppuraa, niin ei kyllä ole nälkä eikä höntti olo. Niissä tikuissa on vaan se huono puoli, että mitä enemmän syöt sisääsi rasvaa, sen punaisempia ovat kalorimääristä huolimatta.

Muutama päivä voi olla kurja olo, mutta viikko kaksi vasta näyttää uutta elämää, joten ei kannata luovuttaa ihan tossa vaiheessa vielä.

Julkaisija:  Heli [ 2004-06-22 19:48:59 ]
Viestin otsikko: 

Kuten aikaisemmin jo jossakin sanoin niin hauskaa että täällä on näin paljon uusia.

Mutta jotkut kysymykset hämmentävät mieltä - siis että pitääkö rasvaa vähentää ja laskea kaloreita? Jos noudattaa Atkinsia niin ei. Sen sijaan hiilihydraatit on laskettava aluksi ihan grammalleen. Ilmeisesti sitä on todella vaikea uskoa että se on niin, mutta uskokaa nyt vaan, se on niin.

Joten alussa on epäilyksenalaista jopa tomaatti, sitä mieluiten vain puolikas päivässä. Samaten sipuli. Vihreät kasvikset, parsakaali, kaali, kurkku, purjo yms. on hyviä. Hedelmiä en ainakaan itse voi syödä suin surmin jos meinaan laihtua. No, puolikas avocadoa päivässä on sallittua mutta ei muuta. Marjoja? Joo, mutta hyvin vähän, esim. 2 ruokalusikallista mustikkaa päivässä, loraus kermaa ja siinä kaikki.

Jopa valkosipulinkynsissäkin on 1 gr hh /kynsi, joten jos niitä laittaa soppaan viisi, siinä on jo yksi 5 gr hh satsi. Ja alussa sellaisia viiden satseja saisi olla vain neljä päivässä (siis 20 gr).

Jogurtit, rahkat, viilit, kaikki on pannassa - paitsi joskus teen niin että syön puolikkaan purkkia kermaviiliä päivässä mutta ei yhtään enempää, esim. niiden mustikoiden kanssa.

Itse aikanaan aloitin Heikkilän eka kirjan ohjeilla ja muistan että hieno olo oli, mutta kun en laihtunut. Syy: en laskenut grammalleen hiilareita. Vasta kun luin Atkinsin alkoi paino tippua. Olin syönyt viiliä,napostellut auringonkukansiemeniä surutta ja tietysti tomaattipyreetä ynnä muuta. En tajunnut että se on niin tarkkaa.

Tämä täytyisi sisäistää. Rasvoja ei tosiaankaan tarvitse miettiä muuten kuin terveysnäkökulmasta. Kermasta on syytä muistaa että siinä on hiilareita.

Ja sitten juustoissa, yleensä maitotuotteissa on se ylimääräinen jumitusvaara, joka johtunee siitä että ne nostavat insuliinitasoja. Se selviää kokeilemalla. Jos kaiken tämän jälkeen vielä jumittaa, seuraavaksi kannattaa tarkkailla proteiinin määriä ettei niitä tule liikaa - ne voivat muuttua glukoosiksi. Jos vieläkään ei paino laske niin OK, sitten voi tarkkailla kaloreita ja vaikka rasvaakin. Mutta harvemmalle se enää on välttämätöntä.

Julkaisija:  els [ 2004-06-22 20:09:42 ]
Viestin otsikko: 

Meillä kaksi laihdutti zonella ja muutama tuttu on sen jälkeen sujuvasti tiputtanut kiloja vielä rennommalla tyylillä ja kaikki ilman nälkää tai ketoosia, joten onnistuu toki sekin. Muttei ihan miten vaan - kuten kaikenlaisten kitudieettien nälästä huomaa... Eikä kaikki sovi kaikille.

Itse pääsin tänne opettelemalla laskemaan nuo zonen annokset - mutta sen jälkeen pitämällä pois vain huonoimmat hiilihydraatit ja rasvoista nuo transsit. Siis käytin kaikkea lihaa & juustoja (silloin laihduttaessa tosin vähärasvaista), lisäsin uskollisesti joka aterialle jotain hyvää rasvaa ja jätin vilja- peruna- sokeri- ja mehutuotteet suosiolla pois. Veren sokeri pysyi tasaisena, energiatasot kuulemma kuin ketoosissa ikään ja nälkä poissa.

Mutta: kun nimulta tällä tavalla kilot suorastaan sulivat pois, mies jatkoi hyvän olon takia puolisen vuotta ilman painonpudotusta - ja sitten kilotkin alkoivat tippua (hänen painoindeksinsä huitelee nyt 22 alla, kun omani on edelleen 24 hujakoilla). Nyt olemme jo vuosia olleet ylläpidolla, eli lihan tai juustojen rasvaisuutta ei todellakaan katsota ... Mutta emme edelleenkään mässäile nopeita hiilareita, maailmassa on niin paljon muutakin hyvää.

Ekan vuoden jälkeen muutama tuttuni, joilla ei ollut hurjaa kiirettä painon pudotuksessa, kokeili vielä helpompaa muunnelmaa: tiputtivat vain leivän, mössöhiilarit ja mehut pois aterioilta samalla kun katsoivat, että jostain löytyi tuota valkuaistakin. Heistäkin useampi tiputti 5-10 kiloa vuodessa. Ja taas ilman nälkää, vähän niinkuin huomaamatta.

Karpaasin uskomattomaan 24 kilon puserrukseen ja vielä tuossa ajssa ei näillä ohjeilla pääse - mutta mikäs kiire meillä oli, valmiissa maailmassa. Kun olokin oli niin säteilevä aikaisempaan verrattuna.

Kukin taaplaa tyylillään. Mutta miten sen tekeekin, suurin nälän herättäjä on liika sokeri - ja sitä tulee vereen yhtä nopeasti ja yhtä paljon tärkkelyksestä kuin niistä oikeista sokereistakin, oli siellä viljatuotteissa sitten mukana kuituja tai ei ...

terv. els
-------
Mielipiteet on mielipiteitä. Data on dataa. Mielipiteeni on, ettei leipä sovi laihdutukseen ... paitsi tietysti masokisteille...

Julkaisija:  Heli [ 2004-06-22 21:21:41 ]
Viestin otsikko: 

Joo, sorry, tuo edellinen viestini tarkoitti siis että JOS noudattaa Atkinsia nimenomaan. En minäkään enää aina laske noin tarkkaan vaikka vielä joitakin kiloja mielelläni tiputtaisin, mutta näinkin on painon puolesta jo suht hyvä olla.

Minulla kuitenkin on tosiaan niin että en laihdu jos en laske niitä hiilareita siihen 20 gr. Toisaalta en ole kokeillut laihtuisinko Zonella tai Montyllä, mutta pelkään pahoin että niissäkin joutuisin noudattamaan ohjeita melko kirjaimellisesti. Montystä minut pelotti kertomus naisesta joka ei puoleen vuoteen laihtunut ollenkaan mutta sitten olivat kilot lähteneet ropisten pois. Minä en ikinä olisi jaksanut niin kauan odottaa. Onhan se mukavampi ensin laihtua ja olla kärsivällinen vasta sitten...

Kaikki eivät toki ole näin ongelmallisia vaan laihtuvat vähemmällä laskemisella (eli enemmillä hiilareilla). Tai ovat yhtä sitkeitä kuin yo esimerkki.

Julkaisija:  Pratt [ 2004-06-22 22:01:41 ]
Viestin otsikko: 

Itse jätin vain perunan, sokerin ja valkoisen jauhon pois.
Paino putosi ~8 kg/1.5-2 kk. Loppujen lopuksi en ole sitten koskenut edes tummaan riisiin tai tummaan pastaan kun ei ole tehnyt mieli.
Ketoosissa kävin välillä, mutta en sitten jaksanut alkuinnostuksen jälkeen siitäkään niin välittää, kun paino putosi kummuinkin.
Nyt olen tehnyt erilaisi ihmiskokeita itselläni, esim. alkoholin ja kahvin vaikutuksesta yhdistettynä rasva-aamiaiseen tai vaihtoehtoisesti hedelmään.
Parasta tässä hommassa on kun voi tehdä itsellä pieniä kokeiluja testata mikä itselle sopii. Jokainen tuntuu olevan erilainen ja reagoivan hieman eri tavalla eri aineisiin.
Tsemiä

Julkaisija:  hupsis [ 2004-06-23 06:46:18 ]
Viestin otsikko: 

Pratt kirjoitti:
Nyt olen tehnyt erilaisi ihmiskokeita itselläni, esim. alkoholin ja kahvin vaikutuksesta yhdistettynä rasva-aamiaiseen tai vaihtoehtoisesti hedelmään.
Parasta tässä hommassa on kun voi tehdä itsellä pieniä kokeiluja testata mikä itselle sopii. Jokainen tuntuu olevan erilainen ja reagoivan hieman eri tavalla eri aineisiin.
Tsemiä


Heippa Pratt!

Kuulisin mielelläni lisää ihmiskokeistasi.. :wink: :D

Varsinkin näin juhannuksen kynnyksellä, kun noita juhlia on ihan kohtalaisesta vielä edessä päin. Eli miten alkoholi vaikuttaa ja miten paha on yhden päivän repsahdus?? :roll:

Julkaisija:  Pratt [ 2004-06-23 07:09:47 ]
Viestin otsikko: 

hupsis kirjoitti:
Pratt kirjoitti:
Nyt olen tehnyt erilaisi ihmiskokeita itselläni, esim. alkoholin ja kahvin vaikutuksesta yhdistettynä rasva-aamiaiseen tai vaihtoehtoisesti hedelmään.
Parasta tässä hommassa on kun voi tehdä itsellä pieniä kokeiluja testata mikä itselle sopii. Jokainen tuntuu olevan erilainen ja reagoivan hieman eri tavalla eri aineisiin.
Tsemiä


Heippa Pratt!

Kuulisin mielelläni lisää ihmiskokeistasi.. :wink: :D

Varsinkin näin juhannuksen kynnyksellä, kun noita juhlia on ihan kohtalaisesta vielä edessä päin. Eli miten alkoholi vaikuttaa ja miten paha on yhden päivän repsahdus?? :roll:


Alkoholin vaikutuksesta tuntuu täällä olevan melko lailla yhteinen näkemys: elimistö käyttää ensin alkoholin ja vasta sitten muuta ravintoa.
Päivän repsahduksella alkoholin käytön kannalta ei minulla ole ollut havaittavaa vaikutusta. Kunhan muistaa ettei sorru myöskin ruuan suhteen. :wink:

Julkaisija:  hemuli [ 2004-06-23 08:23:30 ]
Viestin otsikko: 

Puhuit miten kalliiksi tämä tulee. Ei ole pakko ostaa pihviä, herkkupäiviin vain. Ihan yhtä edullista jauheliha ja siitä tehdyt ruuat on kuin jos ennenvanhaan tein arkiruokana makaronilaatikkoa. Ja kesähän on kulta-aikaa. Kaikki vihannekset halpenevat päivä päivältä. Myös kala on suhteellisen edullista.... että pikku vinkkinä vaan. Olen itse myös tosi märkäkorva karppaaja, vasta viikko takana! Tsemppiä meille :D

Julkaisija:  els [ 2004-06-23 08:27:00 ]
Viestin otsikko: 

Ihmiskokeista viinapuolella:

Ennen karppauksen aloitusta, v. 1999-2000 pari lasia viiniä saattoi saada mahani siihen kuntoon, että vietin seuraavan päivän sängyssä kuin kullout mato, ykäkeikkoja lukuunottamatta. (Oli kai kroppa muutenkin heikossa kunnossa, kun on nää perisuomalaisiakin ikävämmät #¤%&£& allergia- tai mitkä lie immuunijärjestelmän tappogeenit)

Zonen alkuaikoina viiniä tuli nautiitua vain 1-2 annosta päivässä, ilman oireita - muutta eipä silloin tullut enää oireita viininmaistajien juhlissakaan, hyvän ja riittävän ruoan kera nautittuna.

Viime vuosien ylläpidossa on joskus tullut kokeiltua hiukan (vaikka pienikokoisena ja myöhään juomaan oppineena edelleen vain hiukan) isompia annoksia. Ja kuina ollakaan, vuonna oireilu palasi; reilusti lievempänä tosin, mutta kumminkin. Oletin syyksi lisää ikää, kunnes pari viimeistä lasituskertaa älysin jättää illan tarjouksista jokaisen jauhoa sisältävän suupalan (muita nopeita hiilareita en juuri harrastakaan), sen lisäksi että piintyneenä zonelaisena tasapainotin viininkin juustolla ja lihapullilla (kuten olen tehnyt koko karppausaikani). Ja kas kummaa, seuraava aamu oli oireeton. Mielenkiintoista ...

terv ihmiskokeita kannattava els

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/