karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-26 09:43:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-01 19:24:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paljon puhutaan rasvasta ja hiilareista, mutta entäs proteiini - sitähän pitäisi saada vähän toista grammaa per painokilo, riippuen kai vähän siitäkin onko mies vai nainen. Eli about 70kg ihmiselle about 100g proteiiniä päivässä?

Kuinka tarkkaan seuraatte proteiininsaantimääri? Mitä tapahtuu jos ei saa riittävästi proteiniä tai jos saa sitä liikaa? Tosin sitä ei taida normaalisti syömällä saada mitenkään yliannostusta...

Itse olen herännyt hiljattain siihen, että proteiiniä ei ole lihassa ja kalassa niin paljoa kuin mitä olen ajatellut siinä olevan. :oops: Esim. 100g poronlihaa on vain 20g proteiiniä. Eli poroa pitäisi vetää naamaan puoli kiloa päivässä, jotta siitä saisi riittävästi proteiiniä. No, onneksi sen määrän saa kasata pitkin päivää eri aineista ettei kerralla tarvitse syödä!

Minkälaisilla comboilla (munaa, lihaa, kalaa, rahkaa, raejuustoa?) te saatte päivän proteiinit syötyä? Mielellään vielä niin ettei kuole tylsyyteen tai joudu vararikkoon. Lähdenkin tästä tutkimaan vielä Fineliä tarkemmin ennen omaa vastaustani...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:26:35 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Lange:Harpers's Illustrated Biochemistry, mukaan Typpibalassitutkimuksin on osoitettu että terveen aikuisen proteiinitarve on noin 0,6g/kg. (koskee siis "normi ihmistä"). Arvoa 0,75g/kg tulee käyttää miniminä jolla turvataan yksilölliset normaalivaihtelut. (Oma huomautus: huomattava on että melko yleisen käytännön mukaan naissä proteiinimäärissä puhutaan tavallisen ravinnon tavallisesta aminohappoprofiilista joksi useissa eri paikoissa on muotoutunut arvo BV70 jota tavanomainen keskivertoruuan proteiini noin suunnilleen on ja nyt tässä ei ilmene tarkoitetaanko nyt BV100 vai BV70 proteiinia. Muistaakseni(huom) kananmuna olisi ainakin jossain otettu referenssiproteiinilähteeksi jolle on annettu arvo BV100 Näin ollen BV100 proteiinia tarvittaisiin vähemmän: suhteella 70:100)

Omia kommentteja:

Vähemmälläkin kuvataan ihmisen tulevan toimeen mutta silloin lie puhutaan suojatilaan energianiukkuuden takia joutuneesta jolloin myös kudoskataboliakin voinee hidastua (ainakin jonkin verran rasituksen vähetessä)

Olen nähnyt luvun 0,3g/kilo mutta sen faktiseen arvoon en ota kantaa.

Yleinen suositus on 0,8g/kg miniminä.

Proteiinin energiakäyttö on sitten eri asia. Ja muutenkin tämä koski siis aikuista joka ei kasva. kasvavat lapset on eri asia ja runsaassa rasituksessa olevat urheilijat.

Nyt sitten on vallan eri asia mikä on optimi proteiinimäärä hiilihydraattiniukalla ravinnolla ja erilaisilla energiatasetilanteilla. Ylläpito on ehkä hiukan eri asia kuin painon pudotus jolloin mahdollisesti ylimääräproteiinilla on useitakin puoltavia seikkoja. Toisaalta hiilihydraattiniukalla eläinperäisellä ravinnolla useinmiten syötyjen proteiinien aminohappoprofiili on parempi kuin "virallisruokaa" syövällä.

Minun käsitys, joka perustuu useiden eri lähteiden mainintojen omassa mielessä tehtyyn yhteenvetoon, on että edullinen proteiinimäärä normaaliliikuntaisella tavallisella terveellä aikuisella, ketogeenisella laihduttajalla tai painoa ylläpitävälläkin on välillä >1 - <2,5g/lihasmassaan suhteutettu painokilo/vrk. (1,5g lienee aika hyvä) Urheilu, lihasmassan lisäys ja muut mahdolliset syyt ovat eri asia.

Suurilla proteiiniannoksialla on huomioitava sen suora insuliinistimulaatio riippumatta veren glukoositasosta johon johon yksilöt voivat reagoida voimakkaastikin. Tässä on yksi syy miksi aminohappotippaakaan iv ei pidä antaa ilman glukoosilisää ilman perustetta. Tämä insuliinin toiminta lienee osittain kytköksissä insuliinin anabolisiin säätövaikutuksiin. Eikä ihme, onhan ne vapaat liiat aminohapot saatava jonnekin joten insuliinia ylös joka osaltaan kiihdyttää anaboliaa.

70kg ihmiselle se tarkoittaa 70 - 175g/vrk ja siis ihan tyypillinen luku on reilu 100g.

400g seipaketti ja purkki raejuustoa, se on siinä jo. ;)

ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:50:24 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Susie kirjoitti:
Kuinka tarkkaan seuraatte proteiininsaantimääri? Mitä tapahtuu jos ei saa riittävästi proteiniä tai jos saa sitä liikaa? Tosin sitä ei taida normaalisti syömällä saada mitenkään yliannostusta...

Minä seuraan sitä gramman tarkkuudella kuten hiilareita ja rasvojakin. Käsittääkseni liika proteiini muuttuu glukoosiksi (tai jotain sinnepäin) ja taas liian vähä aiheuttaa lihasten surkastumista. Mutta mikä sitten on todellinen ylimäärä, on minulle arvoitus. Mutta voisin helpostikin syödä proteiinipitoista ruokaa niin, että päivittäin proteiinin saanti olisi about kolmekin grammaa per painokilo. :D

Susie kirjoitti:
Itse olen herännyt hiljattain siihen, että proteiiniä ei ole lihassa ja kalassa niin paljoa kuin mitä olen ajatellut siinä olevan. :oops: Esim. 100g poronlihaa on vain 20g proteiiniä. Eli poroa pitäisi vetää naamaan puoli kiloa päivässä, jotta siitä saisi riittävästi proteiiniä.

Tuli tuossa viikonloppuna ostettua Lapin Liha kylmäsavuporopaistia ja siinä näkyi tuoteselosteen mukaan olevan proteiinia 27g/100g.

Porossa ongelmana on minun mielestäni lähinnä se suuri hinta, eikä se että sitä "joutuisi" syömään suuren määrän. Sehän on niin hyvää, että sitä voisi syödä helpostikin tuon puoli kiloa päivässä. =P~

Susie kirjoitti:
Minkälaisilla comboilla (munaa, lihaa, kalaa, rahkaa, raejuustoa?) te saatte päivän proteiinit syötyä? Mielellään vielä niin ettei kuole tylsyyteen tai joudu vararikkoon. Lähdenkin tästä tutkimaan vielä Fineliä tarkemmin ennen omaa vastaustani...

Tylsyydestä en sitten osaa sanoa, mutta omat proteiinit tulee pääosin kalasta, juustosta, broilerista, sianlihasta ja kananmunista. Erilaisia vähähiilarisia makkaroita tulee myös syötyä jonkin verran ja niistä tulee yleensä vielä hyvin rasvaakin proteiinin lisäksi.

Ja tietysti herkutellessa kunnon naudan sisäfilepihvi antaa aika mukavasti proteiinia (ruokailunautinnon lisäksi). :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 20:58:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos Pappa selvityksestä!

Vai että 400g seitä ja purkki raejuustoa? Toi sei on kieltämättä unontunut tuttavuus - täytyy ottaa repertoaariin. :D

Einomies myös, kiitos kommenteista (ehdit väliin!)

Mun normaalit proteiinit ovat:

Aamiainen: 2 munaa (110 g > 13g protskua)
Välipala: 1/4 leipäjuustolätty (80g > 21g prostkua)
Lounas: purkki tonnikalaa (150g > 36g prostkua)
Päivällinen:annos pihviä tai kanaa tai kalaa (125g > 22g protskua)
Iltapala: maitorahkaa tai juustoa (100g > 9g protskua)

Eli yhteensä 101g. Tosin täytyy sanoa että tämä olisi ihan maksimaalinen suoritus proteiiniin osalta. Aamiainen ja päivällinen pysyvät about samanlaisina, mutta välipalana etenkin näin talvella voi olla appelsiini ja jälkkärinä vaikka alakarppisuklaata, eli sitten jää helposti miinuksen puolelle... :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-01 22:26:35 
Poissa
karppi
karppi

Pappa kirjoitti:
Minun käsitys, joka perustuu useiden eri lähteiden mainintojen omassa mielessä tehtyyn yhteenvetoon, on että edullinen proteiinimäärä normaaliliikuntaisella tavallisella terveellä aikuisella, ketogeenisella laihduttajalla tai painoa ylläpitävälläkin on välillä >1 - <2,5g/lihasmassaan suhteutettu painokilo/vrk. (1,5g lienee aika hyvä) Urheilu, lihasmassan lisäys ja muut mahdolliset syyt ovat eri asia.

...

70kg ihmiselle se tarkoittaa 70 - 175g/vrk ja siis ihan tyypillinen luku on reilu 100g.

Samanlaisia laskukaavoja minäkin olen käytellyt, mutta!

Jos on 70-kiloisesta (keskimittaisesta) naisihmisestä kysymys, niin aika hyvä on, jos lihasmassaa on sellaiset 50 kg. Elon laskuopin mukaan tuolla kaavalla prodentarpeeksi tulee 50 - 125 g. Miespuolisella samanpainoisella vähän enemmän, koska lihasmassaakin on todennäköisesti enemmän.

No, tämä nyt on ihan turhaa pilkunviilausta... ...sorry :o

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-02 00:33:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Tuota noin se ei tarkoita lihasmassaa sinänsä.

Jos otetaan ns normaalipainoinen keskiarvoihminen 70 kiloinen. Niin toki hänellä on rasvaa ja lihasta sopivasti. Hänellä on jokin lihasmassa.

Pitää arvioida hihasta ravistaen mikä on vallitseva lihasmassa... ja minkäpainoisella ihmisellä olis sellainen lihasmassa jos hän olisi normaalipainoinen. (normaalipainoisen lihas/rasvakudos suhteella)

Mutta minusta tuntuu etei tuollanen tarkkuus edes ole perusteltua koska muuttujia on niin paljon ja ne on aika epämääräsiä. Nuo lihasrakentajien ja urheilijoiden laskelmat on hiukan erilaisia. Olen itselleni usein esittänyt että mihin minä tarvitsen kevyenä sellasia huonokuntoisia jalkalihasmassoja joita minulle painavana vähitellen kehittyi pitääks niitä muka varjella. Minusta kun on hassua jos vaikka satakiloisella olisi sataviisikymmenkiloisen lihaksisto. Erityisesti jos se on huonoa vain massallisesti suurta ainoastaan staattiseen kannateluun kelpaavaa lihashöttöä jolla ei juosta. lihasmassa ja sen suoritearvot kun ei aina kulje käsikädessä, ehkä ne kasvoi hormonaalisen anabolisen vaikutuksenkin seurauksena koska kaiken lisäksi entinen virallislinjaan sopiva ruokavalioni ei suinkaan ollut proteiinipuutteista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-02 02:49:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itselläni on ongelmana usein liiallinen proteiinin saanti. Jos söisin täysin vapaasti, saisin päivittäin jopa 200 grammaa täyteen. Yritän pitää määrän maksimissaan n. 120:ssä, mutta tänäänkin lipsahti jopa 170:een. En osaa ollenkaan arvioida rasvatonta painoani, joten ylärajan laskeminen on hankalaa. En harrasta liikuntaa kuin kerran viikossa ja silloinkin kepeän tanssin muodossa. Osaisiko joku auttaa asiassa? Painan 88 kiloa, kuten mittarista näkyy ja olen 160 cm pitkä. Vyötärönympärykseni kulkee käytännössä käsi kädessä painon kanssa yks yhteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-02 08:03:12 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Laitetaan nyt sitten punttisian haarukka:

Viikon ylin:

- rahkaa 250 g
- raejuusto 1 prk
- tonnikala 1 tlk
- possun kyljys 2 kpl
- pekonia 70 grammaa