| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Oikein vai väärin? http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=37737 |
Sivu 1/2 |
| Julkaisija: | pudottajakarppi [ 2008-12-06 13:04:25 ] |
| Viestin otsikko: | Oikein vai väärin? |
Hellurei. Pari viikkoa atkinsilla karpanneena haluaisin kuulla mielipiteenne teenkö asioita oikein vai väärin. Vähän taustatietoja voisin alkuun kertoa eli kolmannella kymmenennellä oleva nuorimies ja painoa semmoset 95kg ja pituutta 179. Ylipainoa aina ollut ja nyt olen päättänyt vakavissani, että siitä on päästävä eroon, koska peilikuva ei miellytä itseäni eikä juurikaan vastakkaista sukupuolta. Vaakaa en omista, sillä painoni ei juurikaan kiinnosta vaan se, mitä peili kertoo. Itsetuntoni ja itseluottamukseni on pohjamudissa ja yks syy kyllä tämä ulkonäkö, jospa samalla kohentuis se. Ketoosiin tässä on koitettu päästä nyt pari viikkoa, tiedä sit olenko ketoosissa vai en? Oireita nyt jotain on ollut, mitkä viittaisivat siihen että saattaisin ollakkin ketoosissa. Eli toisena päivänä maha oli täysin sekasin ja vessassa käynnillä tuli vaan lähes pelkkää nestettä. Nyt viimeisen viikon aikana välillä on tullut pelkkää nestettä ja välillä kiinteämpääkin tavaraa ulos, lie tämä sitten hyvä vai huono merkki? No muita oireita, että toisena päivänä koski päähän, mutta sen jälkeen ei ole koskenut ja nyt viimeiset pari päivää on jalat tuntuneet painavan. Noh sitten siihen tärkeimpään asiaan, eli syömiseeni. Kerronpa nyt mitä yleensä syön päivittäin. Aamu alkaa kupillisella kahvia ennen töihin menoa, mitään en syö koska en kerkeä (nautin nukkumisesta Ensimmäisen viikon käytin pienen lorauksen maitoa kahviin, nyt olen jättänyt sen pois. Töissä en syö mitään, korkeintaan juon sielläkin pienen kupin mustaa kahvia, harvoin kyllä sitäkään. Töistä tultuani syön sitten päivän aterian, ja tämä tapahtuu iltapäivästä noin kello 15 aikoihin. Mainittakoon tässä vaiheessa, että syön yleensä vain kerran päivässä. Ateria esimerkki mitä syön yleensä: - Porsaan kinkkusuikaletta paistan pannulla noin 800g/1200g TAI korvaan edellisen - 3kpl marinoituja porsaan kaslerpihvejä ja 400g kevytjauhelihaa TAI korvaan edellisen - 3kpl broilerin koipia (noin 1,2kg paketti) JA - 2 kananmunaa pannulla. - 50g ruukkusalaattia - 10cm kurkkua - 1 tomaatti - 1 salaattitonnikalapurkki vedessä - 50g juustoa. Näistä yleensä jää joko kananmunat tai tomaatti pois. Laitan yleensä hieman pansuolaa ruokaan ja paistan rypsiöljyssä ja vettä juon ainakin 2 litraa päivässä. Iltaisin syön sitten vielä yleensä yhden tonnikalapurkin. Tästä syömätavastani olisi mukava kuulla mielipiteitä, tuleeko liikaa hiilareita tai proteiineja vai pitäisikö näillä laihduttamisen onnistua? Niin ja vielä kerrottakoon, että olen käyttänyt myös Easy Controllia ja Aqua Controllia tässä samalla, tosin en ole huomannut kyllä että nälän tunne olisi vähentynyt noita käyttämällä. Salilla käynti pari kertaa viikossa olisi varmasti paikallaan mutta en ole onnistunut vielä siinä asiassa ottamaan itseäni niskasta. :/ Ja onko hyviä ideoita miten näitä hiilarin määriä pitäis alkaa nyt nostamaan kun 2 viikkoo takana? Vai jatkanko samaan malliin? Paljon kysymyksiä ja tekstiä, toivottavasti jaksoitte lukee ja vastailla |
|
| Julkaisija: | haahe [ 2008-12-06 13:27:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Proteiinia tulee mielestäni aivan liikaa, sitä pitäisi syödä noin puoli kiloa päivässä, ei kiloa tai kahta. Rasvaakin saisi tulla lisää, kinkkusuikaleissa ei rasvaa ole paljon ollenkaan ja paistaminen pitäisi tapahtua ilman muuta voissa, ei rypsiöljyssä...Kasviksia tulisi sitten syödä se toinen puoli kiloa... |
|
| Julkaisija: | Arnyek [ 2008-12-06 13:49:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
haahe kirjoitti: Proteiinia tulee mielestäni aivan liikaa, sitä pitäisi syödä noin puoli kiloa päivässä, ei kiloa tai kahta. Oiotaan nyt sen verran, että proteiinia ei tuosta tule kiloa tai kahta, vaan proderuokaa (eli pääasiassa proteiinia sisältävää ruokaa) on tuossa sen kilon(?) verran. Proteiinia ei myöskään kuulu saada päivässä puolta kiloa, vaan lähteistä riippuen 0,8 g-2 g / painokilo tai tavoitepainokilo. Aloittajan ruokavalioon kyllä lisäisin minäkin kasviksia ja rasvaa ja hiukan rajoittaisin proteiinin saantia. |
|
| Julkaisija: | Mimmimakia [ 2008-12-06 13:59:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Tuolla karppaustyyleissä on warriorista ja pätkäpaastoista juttua. Mutta itsellänikin on sama ongelma, eli ruoka tulee syötyä vain kerran ja aika moni pätkäpaastoilija on sitä mieltä, että ei ole välttämättä paras vaihtoehto laihduttamiseen. Eli tulosta olisi tullut sillä normaalilla 3 ateriaa systeemillä. Jatkossa pätkäpaastoilu voi olla sun juttus, jos tykkäät siitä. Eli kannattaisiko jaksaa ainakin kahteen ateriaan tuo määrä ruokaa. Ja proteiinia tosiaan vähemmäksi ja rasvaa lisää! Niin ja ei selvinnyt oletko mies vai nainen ja vähän kehon koostumuskin voisi kiinnostaa. Mut proden määrä on tosiaan n.0,8-2g/tavoitepainokilo ja joidenkin mielestä se on liian vähän. Mutta liika proteiini nälättää ja saa aikaan väsyä, ihan kuten liiallinen hiilarikin. Tsemppiä jatkoon, ihan hyvään alkuun olet päässyt! |
|
| Julkaisija: | Arnyek [ 2008-12-06 14:10:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Mimmimakia kirjoitti: Tuolla karppaustyyleissä on warriorista ja pätkäpaastoista juttua. Mutta itsellänikin on sama ongelma, eli ruoka tulee syötyä vain kerran ja aika moni pätkäpaastoilija on sitä mieltä, että ei ole välttämättä paras vaihtoehto laihduttamiseen. Eli tulosta olisi tullut sillä normaalilla 3 ateriaa systeemillä. Jatkossa pätkäpaastoilu voi olla sun juttus, jos tykkäät siitä. Eli kannattaisiko jaksaa ainakin kahteen ateriaan tuo määrä ruokaa. Juu, tuostakin mun piti sanoa, mutta unohdin... Siis se 2-3 ateriaa/päivä voisi olla toimivampi. Joillain lähtee warrior-tyyppisellä syömisellä helpostikin painoa, mutta joillain se sekoittaa kropan niin, ettei isoillakaan miinuskaloreilla laihdu. Mitä jos söisit töissä vaikkapa tonnikalasalaattia ja sitten illalla isomman aterian? Mimmimakia kirjoitti: Niin ja ei selvinnyt oletko mies vai nainen ja vähän kehon koostumuskin voisi kiinnostaa. Selvisihän tuo ainakin minulle... |
|
| Julkaisija: | pudottajakarppi [ 2008-12-06 15:11:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Kiitoksia vastauksista, heti heräsi lisää kysymyksiä vastauksienne perusteella. Miespuolinen henkilö siis olen. Pitääpä koittaa jakaa pariin ateriakertaan sit tuo syömispuoli ja vähentää tuota lihan määrää. Minä kun oon ymmärtäny näistä jutuista mitä lueskellu täällä ettei atkinsilla noita kasviksia niin hirveesti sais syyä. Siis tomaatteja ja kurkkua ja salaattia, vai oonko nyt ymmärtäny ihan väärin? Lisäks tuosta rasvan käytöstä, että onko millasia ehotuksia miten sitä lisäis? rypsiöljyn vaihto voihin ja sitä sit kunnolla vai mitenkä kannattaisi? |
|
| Julkaisija: | Arnyek [ 2008-12-06 15:33:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Ihan aloitusvaiheessa Atkinsilla (ns. induktio) pitäisi ohjeen mukaan rajoittaa hiilarien saantia 20 g:aan / päivä. Tämä 20 g tulisi saada pääosin kasviksista. Kahden viikon aloitusvaiheen jälkeen hiilarien määrää pitäisi nostaa vähitellen - edelleen lisäämällä kasviksia. Eli kyllä kasvikset on "sallittuja", ja aika paljon matalahiilarisia kasviksia saa mahtumaan tuohon 20 g hiilareitakin. Tässä esimerkki: 150 g jäävuorisalaattia + 150 g kurkkua + 300 g parsakaalia + 200 g vihreää paprikaa = yhteensä 14,42 g hiilareita. Ja tuossa on jo aikamoinen keko syötäväksi! Yleensä vihreät kasvikset ovat vähähiilarisimpia. Osoitteessa www.fineli.fi on eniten-vähiten -toiminto, jolla voi katsoa vaikkapa, missä kasviksissa on hiilareita eniten ja vähiten. Samasta osoitteesta löytyy muuten ruokakori-toiminto, jonka avulla on helppo laskea makrot, eli kuinka paljon ruuissa on hiilareita, proteiinia ja rasvaa. Pakko ei kuitenkaan ole laskea, ellei sellainen innosta. Voita ja hyviä öljyjä voi käyttää reippaasti, mutta lotrata ei tarvitse. Munat voi paistaa runsaassa rasvassa (imevät sitä aika hyvin), samoin kasvisten sekaan on helppo "ujuttaa" rasvaa esim. oliiviöljyä kastikkeena tai voita kypsennettyjen vihannesten höysteenä. Lisäksi kannattaa valita lihasta rasvaisempia osia, eli esim. broilerista juuri niitä koipireisiä, ei mitään fileepihvejä. Maitotuotteet (jos niitä käytät) myös mahdollisimman runsasrasvaisina, eli kaikki kevyt- ja light-tuotteet kannattaa unohtaa. |
|
| Julkaisija: | haahe [ 2008-12-06 15:38:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
arnyek kirjoitti: haahe kirjoitti: Proteiinia tulee mielestäni aivan liikaa, sitä pitäisi syödä noin puoli kiloa päivässä, ei kiloa tai kahta. Oiotaan nyt sen verran, että proteiinia ei tuosta tule kiloa tai kahta, vaan proderuokaa (eli pääasiassa proteiinia sisältävää ruokaa) on tuossa sen kilon(?) verran. Proteiinia ei myöskään kuulu saada päivässä puolta kiloa, vaan lähteistä riippuen 0,8 g-2 g / painokilo tai tavoitepainokilo. Aloittajan ruokavalioon kyllä lisäisin minäkin kasviksia ja rasvaa ja hiukan rajoittaisin proteiinin saantia. Tarkoitin kyllä proderuokaa, en siis proteiinia grammoina, jota tulee syödä puoli kiloa päivässä. Anteeksi jos se ei tullut selväksi. |
|
| Julkaisija: | Mimmimakia [ 2008-12-06 15:43:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
jAA olihan se nuorimies siellä kun jakso lukea kunnolla... Rehuja saa syödä! Ja pitääkin. Atkins neuvoo alussa pidättäytymään rehuista joissa on enemmän kuin 5g/100g hiilaria, jotta hiilareiden laskeminen/matalat hiilarit on mahdollisia. Mutta ei hän ehdottomasti kiellä mitään. Paitsi kypsää porkkanaa, perunaa ja punajuurta nyt suuren tärkkelyspitoisuuden (sokeria siis tärkkelys) välttämään. http://www.fineli.fi siellä voit vaikka tulostella itsellesi sopivan luettelon sopivista kasviksista... Niitä on paljon! Mut perussetti vois olla tomaatti, kurkku, salaatti, paprika yms... Oikeastaan ei haittaa mitään vaikka aloitit reilulla ruualla, se on aina melkein parempi, kuin jatkaa ehkä entisen elämän kituilua (jos sellaista historiaa on) tai muuten puutteellista ravitsemusta. Rasvoista kannattaa tosiaan ottaa voi, kerma, oliiviöljy ainakin käyttöön. Pähkinät ja siemenet olisi parempia tyydyttymättömien lähteitä, koska ne rasvat on alkuperäispaketissaan eli mahd. vähän hapettuneina (tosin tästä ei voi olla aina ihan varma). Rasvaisia lihoja, esim. ne kanankoivet juuri, kannattaa suosia. Ovat edullisempia ja tulee rasvaa luonnonlähteistä. Tosiaan älä pihtaa rasvaa, isolta näyttävä voikimpale ei kuitenkaan ole kovin iso... Eli voita kuluu tarpeeksi, jos sulla menee 2 pakettia viikossa. Meidän kaksi aikuista käsittävä ruokakunta tuhertaa yhen paketin kans viikon pari, joten sanoisin, että meillä kuluu LIIAN vähän. Laskeminen on turhaa niin kauan kun paino putoaa ja/tai sentit katoaa. Pari kolme ateriaa kannattaa ottaa systeemiin. Mullahan on niin että painoa on todella vaikea saada laskemaan ja aina se on notkahtanut runsaamman ja useammin syömisen jälkeen, mutta koska olen tämmöinen idiootti, niin syön vain kerran päivässä ja paino ei tipu ollenkaan. Oma syy siis osittain ainakin. (mutta eipä ole ruokahaluakaan... no se on eri juttu se.) Suolasta sen verran, että mineraalisuola on tosiaan perusjozoa parempi mutta vielä parempi oisi jos ostat ns.ruususuolaa tai himalajasuolaa tai miksei puhdistamatonta merisuolaakin. Koska niissä on muitakin mineraaleja natriumkloridin lisäksi. Mut hyvään lammikkoon olet pääsi työntänyt, tervetuloa! |
|
| Julkaisija: | pudottajakarppi [ 2008-12-06 17:55:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Kiitokset taas vastauksista ja selvennyksistä. Eiköhän noilla vinkeille muutu elämä parempaan suuntaan pikku hiljaa. |
|
| Julkaisija: | pudottajakarppi [ 2008-12-25 21:44:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Pakko oli tulla kirjottamaan kuulumiset. Kuukauden nyt siis koittanut pitää hiilarit siinä 20 tuntumassa ja tulosta on tullut. Mukava yllätys kun joulua meni viettämään sukulaisten kanssa ja ensimmäiset kommentit olivat "oletpas laihtunut" ja "onpas sinulla maha hävinnyt" Liekköhän tuota mitenkä pitkään voi jatkaa vai pitäisiköhän niitä hiilari määriä nostella pikku hiljaa. Jotenkin tuntuu hyvältä pitää tuo 20 hiilaria päivässä. |
|
| Julkaisija: | Berlin [ 2008-12-25 22:06:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Insinöörin neuvo: "Jos se toimii, älä korjaa sitä." Hyvä, että olet saanut jo näkyviä tuloksia. Harvoinpa sitä saa ruumiinrakenteestaan kommentteja, ellei muutos ole todella huomattava parempaan suuntaan. |
|
| Julkaisija: | KristiinaK [ 2008-12-26 09:59:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
| Julkaisija: | karppiterkkari [ 2008-12-26 10:43:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
150 g jäävuorisalaattia + 150 g kurkkua + 300 g parsakaalia + 200 g vihreää paprikaa = yhteensä 14,42 g hiilareita. Ja tuossa on jo aikamoinen keko syötäväksi Kasviksia siis 800g=hiilareita n 15g. Onko tää ny ihan totta? En kauhiasti oo jaksanut perehtyä mikroihin ja makroihin sun muihin hilavitkuttimiin. Oon jättänyt vaan leivän, riisit, makaroonit sun muut jauhot veke ja sokerinkin lähes kokonaan (joskus karkkia..ja situkkaa |
|
| Julkaisija: | els [ 2008-12-26 11:21:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
^^ On se. Jos jättää perunat ja leivät ja karkit veks, niin hiilareita on tosi vaikeaa saada edes 50 grammaa. Ja jos ottaa vain yhden hedelmän kasvisvuoren lisäksi, niin jopa 20g on melkoinen saavutus. Toisaalta jo yhdessä leipäviipaleessa on 7-15 g hiilareita. Ja tavissiideritölkissä vielä enemmän. |
|
| Julkaisija: | Karppitar [ 2008-12-26 12:08:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Sitten tietysti jos käyttää maitotuotteita, niin niistähän tulee hiilareita. Pari kuppia kahvia 6 rkl kermaa vie jo kasviksilta pois. Huomattu, kun pakko juoda se pari kuppia ainakin kerman kera päivässä |
|
| Julkaisija: | KristiinaK [ 2008-12-27 10:12:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
| Julkaisija: | pudottajakarppi [ 2009-03-25 20:55:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Tulinpa taas kuulumiset kirjottelemaan. Nyt noin 18 viikkoo karpannu ja painoo lähtenyt noin 16kg, tosin alotuspainosta ei aivan tarkkaa tietoa ollut. Olen pitänyt hiilarit suurin piirtein 20-30 paikkeilla, mutta repsahteluja tullu sillon tällön, mutta silti on hyvin tuntunut toimivan. Aika tasaisesti kilo viikossa on painoa lähtenyt. Ruokavalio on melko yksipuolista kyllä ollut ja vinkkejä siihen ottaisin mielelläni vastaan. Kerran päivässä edelleen siis laitan ruuan. Paistan jotain porsaansuikaleita, jauhelihaa tai broilerinsuikaleita pannulla tai broilerin koipireisiä uunissa ja lisäksi teen salaatin, johon tulee lehti- tai ruukkusalaattia, 1 paprika, 1 kurkku ja muutama tomaatti. Ja yleensä tuo salaatti kestää 2 päivää. No iltaisin sitten vielä syön tuota salaattia ja tonnikalapurkin. Ja samalla tavalla oon aika pitkälti nyt sen 18 viikkoo syönyt. Välillä jotain suolapähkinöitä, gotleria, meetvurstia, homejuustoo ja herkkusieniä syönyt. Olisko mitään hyviä ehdotuksia mitä vois ruokavalioon ottaa? Haluaisin kuitenkin nuo hiilarit pitää noissa lukemissa. Ja mitenkähän saisi yölliset jalkakrampit pois? Käytän kuitenkin suolaa ja voita tai oliiviöljyä jotka tietääkseni vaikuttaa noihin kramppeihin. |
|
| Julkaisija: | Kirrimirri [ 2009-03-25 21:06:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
Syö magnesiumia purkista jos on jalkakramppeja. |
|
| Julkaisija: | She! [ 2009-03-25 21:10:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Oikein vai väärin? |
KristiinaT kirjoitti: :wink: Jos pilkkua haluaa oikei viilata, ni laskee kahvimaidotkin mukaa... mut mie en laskenu juomisia, koska sitä ei nii paljo kertyny, enkä jaksanu alkaa stressata turhasta... kahvi kermoinee/maitoinee ei laihuta mut ei lihotakaa... Kyllä mulla on aika paljon vaikeuksia pitää hiilarit alle 20g/päivässä. Kasviksia syön n.300g päivässä ja sen lisäksi kahvissa kermaa ja töissä ruuan kanssa lasi piimää.. siinäkin tulee jo aivan törkeän paljon hiilareita.. saatikka että jotain pitäs vielä kotona pystyä syömään kun on kamala nälkä, mutta kaikki päivän syömiset on jo syöty.. paitsi rasva mutta sekään ei maistu noin vain. |
|
| Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|