karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 12:56:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketostickeistä kyselisin
ViestiLähetetty: 2004-06-29 10:02:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei kaikille,

Olen uusi foorumillanne ja myös alakarppauksen maailmassa. Takana on tiukka 2 vko Heikkilää mukaillen ja mukavasti 7,6 kg kadonneena. Hyvin on siis lähtenyt liikkeelle, mutta perinteiset "naisten päivät" pysäytti painonpudotuksen ja vaikka arvelen syyn olevankin hormonaalista ja nestekertymässä niin silti vähän potuttaa :evil:

Kävinpä siis apteekissa ja ostin "ketoositikkuja", näissä näkyy sekä glukoosi että ketoositila. Glukoosi on neutraali, mutta ketoositila on vain kohtalainen, siis kolmanneksi ylin seitsemästä värivaihtoehdosta. Muutenkin tuon värin määritteleminen on mielestäni vaikeaa, en pysty päättämään mihin liuskan väri parhaiten sopisi, sillä sävyllisesti mikään niistä purkin värimalleista eivastaa tulosta kunnolla.

Käyttääkö kukaan muu teistä noita tikkuja ja millaisia kokemuksia niistä on?

Miten voisin "tiukentaa" dieettiäni että ketoositila tulisi vahvaksi ja laihtuminen vauhdittuisi?

Millaisia kokemuksia muilla on alakarppauksesta kuukautisten aikana, vaikuttaako painoon?

Olen todella reilusti ylipainoinen, joten urakkaa on paljon edessä mutta jostakinhan sitä on lähdettävä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 14:02:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mielenkiintoista, että olet löytänyt sekä glukoosin mittaavia, että ketoosin mittaavia tikkuja. Ketoosi tosiaan näyttää suuntaa antavasti. Tärkeintä kuitenkin, että näkyy arvio siitä, että missä mennään.

7 kg on loistava suoritus, nopean laihtumisen jälkeen jumittuminen on ihan normaali ilmiö. Anna elimistön välillä tasaantua rauhassa uuteen painoon ja sitten taas laihtuminen voi jatkua. Ketoosia voi syventää vähentämällä hiilareita. Kuitenkin kannattaa tarkkailla laihtumisen nopeutta, puolisen kiloa viikossa on ehkä elimistöystävällisempi tahti kuin kilo viikossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 16:44:30 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Tikun väri antaa aivan valheellista infoa laihtumiseen nähden. Omasta olosta tutkimalla tietää paremmin. Nimittäin jo syöt kilon voita, niin tikku on tapissa ja jos taas olet syömättä, niin väri vaalenee. Mikäli et syö rasvaa, etkä hiilaria, niin elimistö polttaa omaa rasvaa, jota ei riitä sitten tikkuloihin saakka tuhlattavaksi.

Tikut on lähinnä alkuvaiheen motivointiiin sopivia leikkikaluja, mutta kuukauden kuluttua loput niitä pölyyntyy kaapissa.

Parhaiten ainakin itse huomasin nälänsietokyvystä ketoosin. Jos ei ole nälkä ja vähän kuvottava olo, niin silloin on syvällä ja jos on nälkä ja kiukku, niin silloin ei ole edes pinnalla.

Kovahko alku sulla. Siitä se sitten hiipuu, mutta lopussa kiitos pöjöttää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 17:45:55 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Järkipuhetta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 18:55:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täytyy sanoa, että kateeksi käy!
Itse olen ollut Heikkilällä n. 2kk ja ei paino tipu. Tarviiko sinun vielä nopeuttaa tuota painon tippumista?
Ainoastaan olen huomannut hieman vartalon mallin muutosta. Vaatekoko ei ole muuttunut. Oletko ollut niukalla kalorilla? Vai millä tavalla olet ollut tiukka?
Itselläni hormoonimuutokset tuo todella paljon kiloja (n. 3kg). En tiedä mikä itselläni oikein mättää... ei paino tipu mihinkään.

Onnea sinulle hienosta tiputuksesta!
Oliko sinulla kuinka paljon ylipainoa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 21:16:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitokset kommenteista.

Sen verran intimiteettisuojani taakse kätkeydyn että en kerro painoani enkä lopullista tavoitettani, mutta uskokaa pois, kiloja on ihan kamalasti liikaa ja projektiin saan hyvinkin kulumaan vuoden jos toisenkin.

Nyt alun 2 vkoa olen noudattanut Heikkilän Hyvän Olon Keittokirjan 1:sen "Dieetin aloitus" -kappaletta jättäen ruokavaliostani pois perunan, kaikki jauhot ja sokerin. Syömisiäni olen päivittäin tsekannut Finelin ravintoarvotaulukoista siten, että en ole syönyt mitään jonka ravintoarvoissa hiilihydraatteja on sanottu olevan yli 3 g/100g. Nälkää en ole nähnyt, olen syönyt kunnon pihvejä ja lihaa, juustoja sekä kasviksia, lähinnä kaalia ja parsakaalia sekä munakkaita. Ruokavalion olen pyrkinyt pitämään monimuotoisena etten kyllästyisi.

Kaloriteoria on minulle aiemmilta laihdutuskerroilta tuttu ja olen pari kertaa onnistunutkin isohkossa urakassa, mutta aina ne on tulleet takaisin. Nyt toivoisin olevani jo vanhentuessa viisastunut sen verran että tästä tulisi lopullinen elämäntapa muutos, eikä vain parin vuoden laihdutusprojekti jonka loppumista odottaa kuin kuuta nousevaa.

Ainakaan tämän kahden viikon aikana en ole nälissäni ollut kertaakaan, päinvastoin, vatsa täyttyy nopeammin kuin aiemmin. Lisäksi olen pirteämpi ja kaikkinainen olo on loistava. Vatsavaivat ja kurinat ovat taaksejääneitä ja unentarvekin jonkin verran vähentynyt.

Kiitokset kannustuksistanne ja kokemuksenne äänestä kirjoituksissa, matka jatkuu edelleen......

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 01:14:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos kiloja on todella paljon, niin ymmärrän painon nopean alenemisen.
Itselläni on "vain" n. 10-13kg tiputettavaa.
Ainahan ne painavimmat saa upeimmat painonpudotukset aikaan paikkareissakin. Mitä lähemmäs ihannepainoa tullaan, niin vaikeammaksi tulee.

Mutta minuakin laihemmat ovat tiputtaneet vähähiilarisella hyvin, mutta mä en!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 17:50:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hymy; olen lukenut, ettei ketoosiliuskan värin tummuudella ole mitään merkitystä laihdutuksen kannalta. Ketoositestiä verrattiin raskaustestiin: sitä joko on tai ei ole ketoosissa, välimuotoa ei ole. Paljonko ketoaineita testi mittaa, riippuu sitten siitä, miten rasvaista on syönyt, mikä on kehon nesteytystila, onko harrastanut liikuntaa yms. Eli jos tikku näyttää vähänkään jotain, elimistösi käyttää rasvaa energianlähteenään. Onko muilla palstalaisilla sama näkemys? Voisin tietysti yrittää kaivella tietoni lähteen jostakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-20 19:20:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karpaasi sanoi tasan niin kuin asia on noista ketoositikuista. Parhaiten tuntee itse olostaan, missä mennään.

Tuosta painon putoamisesta.
Minun painoni taisi tippua ensimmäisen 2 vk aikana viitisen kiloa, mutta sen jälkeen vauhti tasaantui ollen nyt n. 0,5 kg / vko. Kärsimätön tässä on itse kukin, mutta varmempaan lopputulokseen pääsee, kun ei yritä aivan ylettömästi. Repsahduksia seuraa helpommin, jos ajaa itsensä liian tiukalle, luulisin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-21 09:01:48 
Ketoliuskat mittaavat vain tiettyjä ketoaineita virtsassa, niitä on noin 1/5 kaikista ketoaineista, mikäli oikein muistan. Joten ne näyttävät suunnan, mutta eivät koko totuutta. Ja jos syöt paljon rasvaa, käy kuten Karpaasi kertoi.
Ketoosi ei ole laihuttamisen kannalta mitenkään välttämätön, sen vaikutus on kuulemma se 100 kcal päivässä , sen saman saapi kulumaan vaikka rauhallisella kävelyllä aika lyhyessä ajassa.
Minä en olisi ihan varma tuosta,että ketoosi joko on tai ei ole -ajatuksesta... Riippuu varmaan miten sen ketoosissa olon oikein määrittelee. Käytännön havaintoni ja guruni Ilkka ovat saaneet minut epäilemään, että on olemassa astevaihteluja ketoosissa. Eli että esim. mun kaltainen vuoden alakarpannut, jonka hiilarit huitelee kuitenkin tuolla 60-100 g, olisi koko ajan puoliketoosissa... Siis pitäisi käsitteiden selventämiseksi puhua vaikka täysketoosista tai puoliketoosista :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-21 12:11:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No niin, löysin sen ketoosijutun. Tämä on http://www.SugarFreeSheila.com sivuston faq-osastosta:

''My ketosis sticks don't come up the deepest purple - should I be concerned if
I measure only pink or "Trace"?
Being in ketosis is much like being pregnant: plainly put, you either are or you aren't. If
you measure "Trace," you're every bit in ketosis as someone who is in "deep purple" -
which can sometimes mean you're not getting enough water. So, drink up!''

Uskoo ken haluaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-21 12:18:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Niin, piti vielä lisätä tuohon äskeiseen, että omien kokemusten perusteella asia on juuri noin, itse en koskaan ole saanut liuskojen tulokseksi kuin korkeintaan kolmanneksi alimman väriasteen, yleensä sen alimman. Kuitenkin olen ollut etenkin alkuvaiheessa varmasti alle 25g hh/vrk ja kaikki ketoosin 'oireet' on olleet päällä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-21 16:29:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elikkä tosiaan stickseissähän mitataan vain virtsaan erittyvää ketoaineistoa. Ja kuten monet sanoneet, tärkein vaikutus lienee pään sisällä, motivaattorina.

Tarkentaakseni vielä tuota "puoli/täys", niin kyseessä siis ketonemian (ketoaineita veressä) ja ketonurian (ketoaineita virtsassa) erottelu. Ongelmana on Atkinsin lukijoiden lanseeraama kuvitelma ketoosista, että se on juuri sitä ketonuriaa mikä on "ketoosia".

Toisaalta esim. 100kcal olisi vuodessa lähemmäs 5kg ihraa, joten siinä mielessähän sillä on merkitystä, mutta mutta... Atkinsin +5g hh/vk tyylinen oman sopivan hiilaritason etsiminen syömistapojen opetteluvaiheeseen tuntuu fiksulta ratkaisulta. Jos on ketoosin puolella, sitten on, jos ei niin sitten ei. :) Ketoosia tapahtuu, ja se on luonnollista, mutta ei niinsanotusti "välttämätöntä" (vaikka onkin elimistölle välttämätön mekanismi). :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-21 21:12:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

onko normaalia jos tavallisella hiilariruokavaliolla on ketoaineita virtsassa,jos on esim.syönyt muutaman päivän hieman alle kulutuksen.

Viestin otsikko: Hinta?
ViestiLähetetty: 2004-07-22 11:34:58 
Poissa
sintti
sintti

Minkä hintaisia nämä tikut ovat apteekissa? Myydäänkö muualla? Entä paljonko niitä on paketissa?

Viestin otsikko: Re: Hinta?
ViestiLähetetty: 2004-07-22 13:08:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

pamsku kirjoitti:
Minkä hintaisia nämä tikut ovat apteekissa? Myydäänkö muualla? Entä paljonko niitä on paketissa?

Muistaakseni meidän kylän apteekissa tikut maksoivat 18 euroa / 50 kpl. :shock:

Ne tosin eivät mittaa pelkästään ketoaineita, vaan myös glukoosin. Tavalliset ovat varmaankin halvempia. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-22 20:46:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En voi olla kantamatta korttani kekoon ja kertomatta jälleen kerran pirkkaniksiäni! \:D/ Elikkäs ne ketoositikut kannattaa leikata pituussuuntaan puoliksi, puolikkaastakin saa tarkistettua onko väri "punaisen puolella".

Kovin paljon sillä punaisuuden voimakkuudella ei taida olla väliä. Minulle ne tikut toimivat motivaattoreina, eli niistä näkee että dieetti toimii ja ketoosi on päällä => en viitsi sortua mihinkään namiin tai muuhun koska pilaisin toimivan dieetin!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-22 20:56:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ketoozi kirjoitti:
En voi olla kantamatta korttani kekoon ja kertomatta jälleen kerran pirkkaniksiäni! \:D/ Elikkäs ne ketoositikut kannattaa leikata pituussuuntaan puoliksi, puolikkaastakin saa tarkistettua onko väri "punaisen puolella".

ROTFL :lol: :lol:

Dora, kyllä ketoaineita voi saada virtsaan myös kaloreita rajoittavalla hiilaridieetillä. Silloin kysymyksessä on starving.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-26 22:53:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

well, i wasn`t starving,oli vain ja ainoastaan jääkaapista ruoat loppumaisillaan(lue ei ollut mitään niin hyvää syötävää että sitä olisi huvikseen puputtanut)ja tulin Kahden tai kolmen! päivän ajan syöneeksi hiukan tavallista vähemmän ,mahdollisesti tai todennäköisesti alle kulutukseni.kävin virtsakokeessa tulehduksen takia ja sairaanhoitaja sanoi huolestuneena että mulla on ketoaineita virtsassa.Itse olin siinä käsityksessä,että aina kun ihminen laihtuu virtsaan muodostuu ketoaineita.Karpatessa ketoaineitako muodostuu vaikkei laihtuisikaan?Ja eikö siis kaloreita rajoittavalla hiilaridieetillä tai tavanomaisella sekadieetillä aina muodostu ketoaineita virtsaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-27 10:08:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

dora kirjoitti:
well, i wasn`t starving,oli vain ja ainoastaan jääkaapista ruoat loppumaisillaan(lue ei ollut mitään niin hyvää syötävää että sitä olisi huvikseen puputtanut)ja tulin Kahden tai kolmen! päivän ajan syöneeksi hiukan tavallista vähemmän ,mahdollisesti tai todennäköisesti alle kulutukseni.kävin virtsakokeessa tulehduksen takia ja sairaanhoitaja sanoi huolestuneena että mulla on ketoaineita virtsassa.Itse olin siinä käsityksessä,että aina kun ihminen laihtuu virtsaan muodostuu ketoaineita.Karpatessa ketoaineitako muodostuu vaikkei laihtuisikaan?Ja eikö siis kaloreita rajoittavalla hiilaridieetillä tai tavanomaisella sekadieetillä aina muodostu ketoaineita virtsaan?

Minulla on aivan sama käsitys, aina kun rasvaa käytetään ravinnoksi, on elimistössä ketoaineita. Onko niitä sitten niin paljon, että virtsassa on havaittava määrä riippuu monesta asiasta. Olet syönyt mitä ilmeisemmin alle kulutuksesi ja ehkä juonut vähän, jos olet saanut ketoaineita virtsaan. Liuskan saa karppaajakin tummanpunaiseksi helposti, jos ei juo tarpeeksi.

"The scientific truth about ketosis depends largely on the definition you use. Dr. Atkins defines ketosis as the condition when fat is broken down and used as fuel. It is a scientific fact that there are always some ketones present in our bodies from fat breakdown, especially when no food is ingested while we sleep. This is a normal state, and critics who claim that any production of ketones is abnormal are incorrect. If this were the case, then any use of fat stores by the body would be, by definition, abnormal. There is no type of diet you can use to decrease your body fat without producing some ketones." Jan McBride

"Starving" oli vähän turhan vahva sana tässä yhteydessä, mutta ketonien
muodostuminen kuitenkin johtuu elimistön saamasta vähäisestä kokonaisravintomäärästä, eikä alhaisesta hiilarimäärästä.

"This process is the same that occurs if there was no nutritient intake, i.e. starvation. The same metabolic pathways will occur, causing stored fat to be broken down, free fatty acids to be used as fuel for the liver and muscles, and ketones to be used as fuel for the brain. The major difference is that with the low carbohydrate diet protein is provided to prevent the loss of muscle that occures with true starvation" Jan McBride

"The bottom line is: starvation equals ketones, but ketones do not equal starvation." Jan McBride

Mitä huolestunut sairaanhoitaja teki? Lähetti lisäkokeisiin varmistamaan, ettei sinulla ole tyyppi 1 diabetesta?

http://www.theidealdiet.com/atkins-diet-diabetes.htm

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00