karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 01:39:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-12 19:30:28 
Poissa
sintti
sintti

Olisin udellut, että millaisia kalorimääriä tai te laihduttavat tai laihduttaneet karppailijat olette syöneet? Tai millaista kalorivajetta ylläpitäneet? Entäs teidän lähtökohtamitat..? Itsellä on ylipainoa useampia kymmeniä kiloja laihduteltavana (BMI 40 paikkeilla :(), joten kiinnostaisi tietää.

Mulla lienee se tuttu tarina, että välillä on laihdutettu useampi kymmenenkin kiloa ja kaikki lihottu takaisin. Nyt ajattelin, että jospa tästä karppauksesta saisi elämäntavan, koska tässä saa syödä oikeaa ruokaa, mikä on suurin heikkouteni eikä suinkaan ne pullat ja keksit, mitä lääkärit ja terveydenhoitajat aina tarjoaa poisjätettäväksi ruokavaliosta, kun laihdutuksen puheeksi ottavat...

ViestiLähetetty: 2009-03-12 19:54:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hakusanalla "kalorimaara" löytyi paljon asiaa aiheesta mm.:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... alorimaara

ViestiLähetetty: 2009-03-12 21:12:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suosittelisin ensin unohtamaan kalorit kokonaan. Laske mieluummin hiilihydraatteja :) . Hiilarit vähiin, proteiinia kohtuudella ja rasvaa tarpeeksi. Käytännössä näin: ei leipää, pottua, makaroonia, jauhoja, sokeria. Korkeintaan yksi hedelmä (tai ei ollenkaan), se puoli kiloa kasveja ja marjoja, koon mukaan lihaa/kalaa/munia, loput rasvaa. Niin että nälkä lähtee. Parin ensimmäisen viikon aikana paino putoaa varmasti. Jos homma alkaa tyssäämään niin sitten voi alkaa laskemaan uudestaan noita suhteita. Useimmiten energiansaanti on pudonnut liian pieneksi ja menee säästöliekille.

ViestiLähetetty: 2009-03-12 21:18:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
se puoli kiloa kasveja ja marjoja, koon mukaan lihaa/kalaa/munia, loput rasvaa. .

Eikö marjat tosiaan ole liian hiilarisia? Saako sen puolikiloa syödä pelkkiä marjoja? :D (tai vaikka 150g vihreetä - mutta kun ei tuo vihreä oikein maistu ja punaset vielä huonommin ja porkkana on kovin hiilarista paljon syötynä)

ViestiLähetetty: 2009-03-12 21:24:11 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

^Finelistä löytyy marjojen hh-arvot. Ainakin vatut menee alle 5 g/100 g. Mansikat taas ei. Marjathan on yksi parhaista ruoista, mitä ihminen voi suuhunsa laittaa.

ViestiLähetetty: 2009-03-12 21:34:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Siperia kirjoitti:
^Finelistä löytyy marjojen hh-arvot. Ainakin vatut menee alle 5 g/100 g. Mansikat taas ei. Marjathan on yksi parhaista ruoista, mitä ihminen voi suuhunsa laittaa.

Rakastan marjoja! Valitettavasti mustaherukat menee 7.8hh... muita viinimarjoja en löytänyt. Myös vadelmat maistuu, mansikat ei niinkään (paitsi suoraan pensaasta / juuri poimittuna).

Noooh, kohtuudella ainakin saa näistä nautiskella 8)

ViestiLähetetty: 2009-03-12 22:26:24 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Jaguaari kirjoitti:
muita viinimarjoja en löytänyt.

Finelissä löytyy punaviinimarja nimellä punaherukka. (hh 7,5g) Muista tavis puutarhamarjoista Karviainen on omalla nimellään (5,4g)
Tuossa Finelin lista niistä muista marjoista.
http://www.fineli.fi/foodclass.php?clas ... sh&lang=fi

ViestiLähetetty: 2009-03-13 09:22:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaguaari kirjoitti:
(tai vaikka 150g vihreetä - mutta kun ei tuo vihreä oikein maistu ja punaset vielä huonommin ja porkkana on kovin hiilarista paljon syötynä)

Kuka salaattia nyt kuiviltaan söisi? 8)

ViestiLähetetty: 2009-03-13 09:35:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

serri kirjoitti:
Jaguaari kirjoitti:
(tai vaikka 150g vihreetä - mutta kun ei tuo vihreä oikein maistu ja punaset vielä huonommin ja porkkana on kovin hiilarista paljon syötynä)

Kuka salaattia nyt kuiviltaan söisi? 8)

Minä :oops: Ei maistu kastikkeet tms.

ViestiLähetetty: 2009-03-14 20:51:59 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kommenteista! :)

Olen lukenut nyt foorumia läpi innolla ja pohtinut, pohtinut ja pohtinut.. Tuntuu, että moni karppaaja ei sitten kuitenkaan laske kaloreita, vai? Olin itse ajatellut alkaa SBD:lle -jossa ei kuulemma pitäisi laskea kaloreita-, mutta lueskeltuani täällä muutaman päivän juttuja olen miettinyt myös muita vaihtoehtoja... Ja tullut ihan sekaisin siitä, kannattako syödä vähärasvaista lihaa vai kaikkea lihaa ja voita vai öljyä vai molempia!?!?

Osaisiko joku suositella, millä linjalla kannattaisi lähteä liikkeelle? Pudotettavaa painoa on lähes puolet tämän hetkisestä elopainosta ja lihavuus on kertynyt paljolti vyötärö-vatsalinjalle. Rintamus ja kädet/jalat ovat suhteessa kapeammat kuin keskivartalo. :( Kommentteja, kokemuksia yms. viitoittamaan aloittelijan tietä? Kiitos! :)

ViestiLähetetty: 2009-03-14 21:43:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kannattaa lukea ensin joku kirja, vaikka Varpu Tavin Laihdu ilman nälkää. Siitä saa hyvän yleiskäsityksen mistä tässä on kyse ja siinä myös esitellään erilaisia vähähiilihydraattisia ruokavalioita. :)

Itse aloitin niin, että jätin ruokavaliosta pois sokerin, valkoiset jauhot ja ylimääräiset tärkkelykset, eli käytännössä potut, makaronit, riisit, leivät, karkit yms. jäi pois. Kevyttuotteita en ole koskaan ihmeemmin oppinut käyttämään, mutta ne kannattaa kuitenkin vaihtaa normaalirasvaisiin. Itse en tykkää oliiviöljystä, joten lisätty rasva on pääasiassa voita ja kermaa ja toki lihat ynnä muut on sieltä rasvaisemmasta päästä. Jo noilla muutoksilla pääsee varmasti hyvin alkuun. :smt023

ViestiLähetetty: 2009-03-15 00:44:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rouva r:lle kysymykseesi. Yhtä ainoaa oikeeta vastausta tuskin löytyy, se on vain kokeiltava mikä itselle sopii parhaiten.

Itse olin vähän samasa tilanteessa et painoo oli pudotettavana useita kymmeniä kiloja. En alkuun laskenut kaloreita enkä makroja vaan söin foorumin ohjeiden mukaan ja kas ekat 15 kiloo
putos aika nopeeta tahtii.

Sitten kun painonpudotus hidastuu niin sit voi rupee säätää itselleen sopivaksi. Muista syödä riittävästi rasvaa ja tsemppiä. Ei se niin vaikeeta oo vaikka oman linjan löytäminen vie vähän aikaa kun täälläkin on aiheesta kuin aiheesta ihan päinvastasii juttui.

Hyvä ohjenuora alkuun on (pappa):n kirjotukset. Käytä hakua. Ja tsemiä ja sporttia!

ViestiLähetetty: 2009-03-15 00:54:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vielä edelliseen,että ei ole nälkää tarvinnu nähdä kun syö oikeita ruokia ruokia ja painokin on pudonnu viides kuukaudes reilu 20 kiloo.

Ja niin unohda ne vähärasvaiset ihan alkuunsa. Syö rasvaista mut älä läträä.

Hae pappa:n tekstei haulla.

ViestiLähetetty: 2009-03-15 04:25:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

viives kirjoitti:
Syö rasvaista mut älä läträä.
Juuri näin. =D>
Mitä rasvaisempaa ainestä löydät, niin sitä vähemmän tarvitset lisäkkeitä.

Paitsi toki itse tykkään läträtä majon kanssa salaatissa. Eli perus viherhötöstä paprikan ja kurkun kanssa saa hyvän lisukkeen lihalle yms. majoneesin avulla (esim. Kavli 77%, Findus 80% tai Kavlin aioli 75% rasvaa), ja jopa alkaa rehut maistuun vanhalle vihreen vihaajalle...

Alkuun tärkeintä on määritellä omat tavoitemäärät suunnilleen:
    Hiilareita
    Proteeiinia
    Rasvaa
Hiilarit on mun mielestä makuasia. Atkinssilla aloitetaan 20g päivässä, joku toinen vetää 40-50g:tä päivässä ja toisilla menee 70-80g:tä, nykyään kai nuo kaikki lasketaan alakarpiksi. Yli sata lienee hyväkarppia (ei siis ollenkaan huonosti) ellei sitä vedä valkoisella jauholla ja riisillä.
Prodet on jotain välillä 0,8-1,5g per painokilo riippuen tavoitteista ja liikunnasta. Toi 1,5g voi olla sohvaperunalle liikaa mutta bodari varmasti naurais räkäisesti noin vähille määrille...
Rasvaa on sitten loput. Eli jos haluut että hiilari on 50g:tä ja prodet 100g:tä niin se on 600kcal.
Ja kun mulla 31v. mies, 179cm, nyt 85kg:a niin BMR on n. 1900kcal jää rasvalle n. 1300kcal (140-150g)
Ja kun vielä muistetaan että tuo BRM on ilmeisesti koomapotilaan kulutus niin sen voi kertoa jollain 1,3 kertoimella, että päästää ajattelevan ja liikkuvan ihmisen tasolle. Tähän vielä hyötyliikunta ja oikea liikunta päälle, niin alkaa oleen liitutaululla lukemia... :shock:

Musta laskeminen voi antaa hyvän kuvan määristä ynnä muusta mutta ennenkaikkea kannattaa opetella syömään surutta rasvapitoisia settejä. Rasvaton maito = vettä tulee raanastakin, yms.

Kaikki ylläolevahan on vain ympäripyöreätä yleistystä perusasioista yleiskuvan antamiseksi, todellinen totuus lienee jossain oman luetun ja oman ymmärtämisen välillä. Ja taas saa viisaammat ojentaa nuorempiaan.

Nimim. alkuun 10kg/5kk (eikä paljoo tiputettavaa) mutta nyt jumi kun maistuu muukin kuin rasva (luie: alko [-X )

ViestiLähetetty: 2009-03-15 10:04:53 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Alussa unohdat kalorit, jos pudotat hiilarit alas. Mitä alhaisemmat ne ovat, niin sitä todennäköisemmin menet ketoosiin = laskemisen tarve vähenee. On täällä näitä laskutikkuhirmujakin, jotka eivät voi elää ilman keittövaakaa, mutta jos laskemattomuus tuntuu hyvältä idealta niin testaa seuraavaa: syöt rehuista niitä missä alle 5g/100g hiilaria www.fineli.fi, syöt rasvaa ja proteiinia riittävästi, eli semmoinen kätevä kaava: puoli kiloa rehua (vähintään), puoli kiloa proderuokaa ja loput rasvaa, vähintään 100g kuitenkin.

Ja muista, kerran olet laihduttanut kovasti aikaisemminkin, on ihan varmaa että kitukuurien (mä katson kitukuuriksi myös runsaat viljatuotteet, niillä kun on näännyttävä vaikutus soluihimme, tahdoimme tai emme) jälkeen lihasten ja luiden kunto ei ole paras mahdollinen, joten elimistösi korjaa hyvin mielellään niitä vikoja ja vasta sen jälkeen voi laihtuminen alkaa. Toisilla kestää kauemmin kuin toisilla tuo korjaantumisvaihe. Omani on kestänyt nyt vuoden, en ole vielä laihtunut, mutta jaksan minä odottaa. BMI mulla nyt 35.

Kirjoista, niistä ei voi tarpeeksi kertoa. Hyviä kotimaisia kirjoja on paljon ja vielä käännettyjäkin vaikka iso liuta. Ainoa ongelma niissä on, että ne tahtovat olla kovasti lainassa koko ajan. SBD ja Montinag on vähän monimutkaisia mun mielestä ja useimmille meistä sopii kuitenkin alussa rajumpi hiilareiden rajoitus ja viljojen totaalinen poisjättäminen.

Tuo Varpu Tavin kirja on hyvä, siinä saa peruskuvan painotuksista. Sitten ihan hauska ja lyhyt kirja on Heljä Suuronen-Geibin Kivikautta kiloille. Siitä selviää hyvin se MIKSI.

Voihan tätä foorumia aina selata kovastikin, mutta menee helposti sekavaksi. Ensimmäisenä voit tietysti katsoa tuota karppauksen ABC-wikiä, siellä on perusasioita ja paljon.

Tervetuloa ja tsemppiä koitokseen! :D

ViestiLähetetty: 2009-03-15 12:03:28 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoksia vinkeistä kaikille! :) Ihana huomata, miten avuliasta sakkia olette! Pitää tutustua noihin mainitsemiinne opuksiin ja kirjoituksiin. Taidan aloittaa karsimalla pastat yms. pois ja katsoa, että päästäänkö sillä mihinkään...

ViestiLähetetty: 2009-03-29 17:42:31 
Poissa
sintti
sintti

Hei vaan! Oon kans uus täällä, hetki sitten liityin :lol: Kaveri suositteli tätä VHH-elämäntapaa ja mielenkiinnolla kuuntelin.

Taustaa itestä sen verran että 22-vuotias opiskelija/työssäkäyvä "nuori" :D Painonpudotus-kokeiluja takana oikeestaan 1 sellanen kunnollinen. Kokeilin xtravaganza-ruokapusseja 7vkoo ja niillä tippui yhteensä 11kg. Vielä olis n. 4-5kg tiputettavaa jotta olisin siinä painossa mihkä haluan, ja kuitenkin BMI olisi normaali. Tällähetkellä BMI on 26. Xtra-ruoat lopetin koska rahaa niihin paloi lopulta aika paljon...kuitenkin kun opiskelijabudjetilla vielä siinä vaiheessa mentiin. Toki normi/perusruokaankin palaa rahaa, mutta juu. Päätös oli mun :) Lopetin tosiaan noi pussiruoat n. 2vkoo sit.

Nyt koitan päästä jyvälle tästä vhh-kuviosta jossa voi tosissaan syödä kiinteetä(kin) ruokaa :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00