viives kirjoitti:
Syö rasvaista mut älä läträä.
Juuri näin.
Mitä rasvaisempaa ainestä löydät, niin sitä vähemmän tarvitset lisäkkeitä.
Paitsi toki itse tykkään läträtä majon kanssa salaatissa. Eli perus viherhötöstä paprikan ja kurkun kanssa saa hyvän lisukkeen lihalle yms. majoneesin avulla (esim. Kavli 77%, Findus 80% tai Kavlin aioli 75% rasvaa), ja jopa alkaa rehut maistuun vanhalle vihreen vihaajalle...
Alkuun tärkeintä on määritellä omat tavoitemäärät suunnilleen:
Hiilareita
Proteeiinia
Rasvaa
Hiilarit on mun mielestä makuasia. Atkinssilla aloitetaan 20g päivässä, joku toinen vetää 40-50g:tä päivässä ja toisilla menee 70-80g:tä, nykyään kai nuo kaikki lasketaan alakarpiksi. Yli sata lienee hyväkarppia (ei siis ollenkaan huonosti) ellei sitä vedä valkoisella jauholla ja riisillä.
Prodet on jotain välillä 0,8-1,5g per painokilo riippuen tavoitteista ja liikunnasta. Toi 1,5g voi olla sohvaperunalle liikaa mutta bodari varmasti naurais räkäisesti noin vähille määrille...
Rasvaa on sitten loput. Eli jos haluut että hiilari on 50g:tä ja prodet 100g:tä niin se on 600kcal.
Ja kun mulla 31v. mies, 179cm, nyt 85kg:a niin BMR on n. 1900kcal jää rasvalle n. 1300kcal (140-150g)
Ja kun vielä muistetaan että tuo
BRM on ilmeisesti koomapotilaan kulutus niin sen voi kertoa jollain 1,3 kertoimella, että päästää ajattelevan ja liikkuvan ihmisen tasolle. Tähän vielä hyötyliikunta ja oikea liikunta päälle, niin alkaa oleen liitutaululla lukemia...
Musta laskeminen voi antaa hyvän kuvan määristä ynnä muusta mutta ennenkaikkea kannattaa opetella syömään surutta rasvapitoisia settejä. Rasvaton maito = vettä tulee raanastakin, yms.
Kaikki ylläolevahan on vain ympäripyöreätä yleistystä perusasioista yleiskuvan antamiseksi, todellinen totuus lienee jossain oman luetun ja oman ymmärtämisen välillä.
Ja taas saa viisaammat ojentaa nuorempiaan.Nimim. alkuun 10kg/5kk (eikä paljoo tiputettavaa) mutta nyt jumi kun maistuu muukin kuin rasva (luie: alko

)