karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 03:31:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-15 18:30:33 
Poissa
sintti
sintti

olen nyt tämän viikon koittanut olla vähähiilarisella, alkuviikon paino oli 68,8 ja tänä aamuna 66,4 pituutta 171. Onko tahti oikea ? Paljon ei tarvi pudottaa, mut kuitenkin. tänään olen syönyt 220g leipäjuustoa, vähän kinkkua, 3 kananmunaa. Voinko vielä tänään syödä jotain ??

Edit Susie:otsikko

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 18:35:43 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Tarvitset myös kasviksia ja lihaa!!!!!!

Olethan tutustunut vähähiilihydraattiseen ruokavalioon esim. lukemalla kirjan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 18:43:53 
Poissa
sintti
sintti

no en valitettavasti :( mulla on ikävä kyllä sellanen tyyli että siitä mistä aita on matalin :( Olen tässä vuosien aikana pudottanu n.15kg ja olen kyllä ollu aika totaalisen syömättä, nyt joulun aika ja välipäivät toi painoa ylöspäin :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 19:06:33 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Niin siis kasviksia olisi hyvä syödä puolisen kiloa päivässä ja lihaa/kalaa/munaa saman verran suunnilleen. Lisäksi hyviä rasvoja, kuten oliiviöljyä salaattiin, voissa/kookosöljyssä paistetaan ja niin edelleen. Lisäksi kivennäisvettä/vettä parisen litraa.

Kehoitan tutustumaan paremmin. Itse aikoinaan aloitin hutkimalla ja kävi pöhlösti...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 19:24:11 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

helinäkeiju kirjoitti:
no en valitettavasti :( mulla on ikävä kyllä sellanen tyyli että siitä mistä aita on matalin :( Olen tässä vuosien aikana pudottanu n.15kg ja olen kyllä ollu aika totaalisen syömättä, nyt joulun aika ja välipäivät toi painoa ylöspäin :(

Oman terveyden kanssa ei kannata pelleillä. Kannattaa ensin lukea alan kirja, esim. tuo sivun ylälaidassa mainittu Varpun ja Ilkan kirja on hyvä perusteos.

Voit aloittaa jättämällä valkoiset jauhot ja sokerin pois, syö rohkeasti lihaa ja kasviksia, ja lue lisää aiheesta, niin saat vähähiilihydraattisesta kaikki hyödyt irti.

Minkälainen on ollut vointisi tuolla nälkä-ruokavaliolla?

Ajattelin vain, että oikein toteutettu vähähiilihydraattinen auttaa todella moneen vaivaan, joita ei edes uskoisi. Esim. itselläni kadonnut väsymys, vähentynyt herkkuhimo, vahvat ja pitkät kynnet ja hiukset, kadonneet vatsakivut ja muut oireet.....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 20:51:59 
Poissa
sintti
sintti

MARILYN !
Jos tarkoitat tätä kulunutta viikkoa ?? Ihan ok olo, vähän on ollut välillä nälkä ja leipää tekee ihan hirveesti mieli !!
Jos taas tarkoitat tota mun aiempaa pitkän linjan periodia... vielä parempi :) Mä olen valitettavasti tällanen "oksat pois" tapaus :( Mulla ei ole oikeastaan lainkaan sitä kultaista keskitietä :roll:
Eli mä joko syön tai sitten en, noin karkeesti sanottuna :lol:
toi mun aikasempi pudotus oli tosiaan sellanen aikas tiukka juttu, eli söin todella vähän, useampi joulukin meni niin ettei painoa tullu YHTÄÄN lisää, nyt tänä jouluna "annoin itselleni luvan" hiukan herkutella....
mut lähti vähän hanskasta :cry: ja tuli tosiaan n 5kg takas. Ja nyt olen näitä teidän juttuja lueskellu ja huomannu että ootte aikas ilosen olosia ihmisiä ja totesin että taidanpa koittaa :) ja tässä sitä nyt sitten ollaan :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-15 21:38:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Siis tällä ruokavaliolla ei tarvitse nähdä nälkää :!: Eli syö reippaasti lihaa/kalaa/kanaa/munia ja puoli kiloa vihanneksia päivässä.

Tunnistan kyllä laihdutustyyppisi, olen itse samanlainen "tiukka laihduttaja" eli sitten jos rajataan kaloreita, niin todella rajataan. Mutta tässä ruokavaliolla sinun ei tarvitse rajata määrää, ole vain ehdoton viljojen, perunan, riisin jne. suhteen. Siksipä tämä onkin niin helppoa!

Jos rajaat syömisesi kovin vähiin, voi käydä niin, ettet laihdukaan vaan elimistö menee säästöliekille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 07:12:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tämä on taas näitä jotka pilaa koko karppauksen "maineen" epäonnistuessaan. Varsinkin jos tavoitteena on laihdutus niin ihan oikeasti kannattaa muuttaa sitä ruokavaliota, jolla paino on nykyiseksi kertynyt, sellaiseksi, jonka voi myös kilojen pudottua säilyttää. Muutenhan ne kadotetut kilot tulee takaisin, kuten jouluna vasta kävi..
Tsemppiä kuitenkin!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 09:31:19 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Madalletaan vielä. Siis puoli kiloa kasviksia on hyvä minimitavoite, hedelmien osuus siitä on oltava vähäinen. Vihannespuolta saa syödä käytännössä rajatta.

Prodea eli lihaa, kalaa, munaa, juustoa puoli kiloa päivässä eri aterioille jakaen.

Rasvaa pitää syödä, mutta sen kanssa ei pidä mennä älyttömyyksiin.

Esim. niin, että aamulla pari munaa, lounas ja päivällinen n. 200 g proderuokaa ja vihanneksia lisukkeeksi.

Nestettä varsinkin alkuvaiheessa runsaasti, mieluiten vettä, vissyä tai teetä. Maitoa, piimää, maustamatonta jugurttia hillittyjä määriä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 09:42:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

helinäkeiju: jos saisit miellettyä, että tämä ei ole (ihme)laihdutuskuuri, vaan -mielellään- uusi, terveellinen elämäntapa: kilojen tiputtaminen ei ole se pääasiallisin tavoite, vaan (kerrankin) mukavalta tuntuva ja vieläpä terveellinen "oppi ruoasta". Nuo aika-ajoittaiset paastoamiset ovat nyt pahinta, mitä voit kehollesi tehdä. Aika on jo opetella syömään kunnolla :!:

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 09:56:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Yhdyn edelliseen. Tämä on loppuelämäsi ensimmäinen päivä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 11:20:52 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

sinänsä paastoamisessa ei ole mitään pahaa. Se on ihmisen normaalia ravitsemusta jos katsotaan muuta kuin viimestä 50 vuotta ihmisen miljoonavuotisessa historiassa. Päin vastoin paasto on aivan terveellinen olotila. ihmisen ruokavalio on aina ollut voimakkaasti syklinen ja se sopii meidän aneenvaihdunnan säätelyjärjestelmälle kaikkineen sekä hormonijärjestelmälle erinomaisesti. Paastoha tarkoitti tuolloin sitä ettei ollut ravintoa, jolloin ihminen joutui ponnistelemaan enemmän sen saamiseksi. Se "hätätila" (vaikuttaa välittäjäaineisiin, hormoneihin jne) yhdistettynä ruumiilliseen ponnisteluun suojaa kyllä siinä tilanteessä pitkälle senkaltaisessa paastossa lihaksistoa.

Mutta sitten onkin yksi pikku juttu. En pidä lainkaan terveellisenä pamauttaa runsashiilihydraattiselta yltäkylläiseltä ruokavaliolta paastoon, se yhdistettynä vielä nykyaikaiseen vähän fyysistä rasitusta vaativaan elämään. Ja paastosta jälleen hiilariahmimiseen. Tämä on pahinta mitä voi tehdä.

Sensijaan paastoaminen tai ajoittainen niukkuus silloin kun ollaan oltu ja pysytään ketogeenisella ruualla on hiukan eri asia. Ketogeenisella runsasproteiinisella voi syödä hiukan hetkittäin liikaa ja olla hetkittäin vajaalla tai jopa paastota, kunhan se paasto alkaa tilassa jossa on sopeuduttu ketoainekäyttöön ja siis vähiin hiilareihin sekä mahdollisesti myös ainakin hyötyliikkumista joka suojaa lihaksia. Ketogeenisella tuollaiseen paastoiluun nykyaikana ei meidän oloissa tosin ole mitään perustetta.

Ylähiilari - paasto - ylähiilari - paasto yhdistettynä vähään liikkumiseen jatkuessaan kyllä oivallisesti vie lihakset ja säilyttää rasvakudoksen varsinkin jos se on aika tiheäsyklistä. Erityisesti jos ravinto on juurikin moskahiilaria vähillä proteineilla.

Ketogeenisella ruokavaliolla ei normaalisti nykyaikana täällä yltäkylläisyysmaissa niukkistella koska saamme rukaa vaivattomasti kaupasta, vain seteliä näyttämällä. Syö lihaa kalaa kanaa munia pääruokana niin että ei ole nälkä, mutta ainakin puoli kiloa. Lisää ruokaan lisukkeenomaisesti, juustoja (rae- leipä- ja muut juustot), avokadoa, pähkinöitä jne lista on pitkä. Tämän lisäksi syö vähähiilihydraattisia vihanneksia ainakin puoli kiloa päivässä, joka päivä.
Koita erottaa toisistaan nälkä ja se mikä on sitä "tekee mieli jotain".
Ketogeenisella nautitaan hyvästä ruuasta eikä nähdä nälkää.
Nuo lisukkeet, pähkinät, juustot, jne (leipäjuustokin) ovat sitten se ansa josta helposti kertyy jotain liikaa jos niiden kanssa alkaa mässätä ja napostella.

Huolehdi nesteestä, juo esim vahvoja vissyjä. Ota tarvittaessa magnesium lisää. Muuta lisää jos tarvii.

Minulla on kehosta tämän seurauksena kadonnut 36kg ;)

Melkoisella varmuudella voin sanoa että onnistumisen ehto on asian ymmärtäminen ja ruokavalion pysyvä muutos. Se edellyttää tiedon hankintaa ja asian sisäistämistä. Jos lähtee nopeasta pikadieetistä ajatuksena niin... no itselleenhän saa tehdä mitä haluaa... mutta jos et ole oikeasti ketogeenisella ruokavaliolla... älä sitten sano ettei tämä toimi. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 12:38:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
sinänsä paastoamisessa ei ole mitään pahaa. Se on ihmisen normaalia ravitsemusta jos katsotaan muuta kuin viimestä 50 vuotta ihmisen miljoonavuotisessa historiassa.

Tässä olen samaa mieltä kanssasi, Pappa, mutta hormonitoiminta uskoakseni tuolloinkin toimi samalla tavalla kuin nykyihmisellä. Paastoaminen ei ole laihdutuskeino! Nykypäivänä (tässä yltäkylläisyydessä) paastoaminen hiljentää aineenvaihduntaa ja jos ja kun nyt tavoitteena on laihtuminen, henkilökohtaisesti en voi suositella paastoamista. Tuskin esi-isämme paastosivat laihtuakseen?

Pappa kirjoitti:
ihmisen ruokavalio on aina ollut voimakkaasti syklinen ja se sopii meidän aneenvaihdunnan säätelyjärjestelmälle kaikkineen sekä hormonijärjestelmälle erinomaisesti.

Koska ruoan saanti on ollut syklistä, on aineenvaihdunnan säätelyjärjestelmämme joutunut sopeuttamaan elimistömme siihen, ettei ruokaa aina ole ollut saatavilla -> hormonijärjestelmämme kehittyi siis suojelemaan energia(rasva)varastojemme. Olosuhteet ovat nyt tietysti erilaiset ja ruokaa on saatavilla, mutta onko hormonijärjestelmämme huomioinut tämän muutoksen?

Pappa kirjoitti:
Ketogeenisella tuollaiseen paastoiluun nykyaikana ei meidän oloissa tosin ole mitään perustetta.

Ei ole perusteita eikä järkeäkään varsinkaan laihduttamisessa.

Pappa kirjoitti:
Ketogeenisella ruokavaliolla ei normaalisti nykyaikana täällä yltäkylläisyysmaissa niukkistella koska saamme rukaa vaivattomasti kaupasta, vain seteliä näyttämällä.

Minulta tuo pelkkä näyttäminen ei onnistu... :( ...vievät sen (setelin) mennessään :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 12:40:01 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Ummu kirjoitti:
Kehoitan tutustumaan paremmin. Itse aikoinaan aloitin hutkimalla ja kävi pöhlösti...

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että millä lailla pöhlösti?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 13:20:33 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mari J kirjoitti:
Tässä olen samaa mieltä kanssasi, Pappa, mutta hormonitoiminta uskoakseni tuolloinkin toimi samalla tavalla kuin nykyihmisellä. Paastoaminen ei ole laihdutuskeino! Nykypäivänä (tässä yltäkylläisyydessä) paastoaminen hiljentää aineenvaihduntaa ja jos ja kun nyt tavoitteena on laihtuminen, henkilökohtaisesti en voi suositella paastoamista. Tuskin esi-isämme paastosivat laihtuakseen?

Niin, säätelyjärjestelmä sinänsä toimii amoin kuin ennenkin, jos olemme entisissä olosuhteissa. esi-isämme eivät paastonneet laihtuakseen, näin uskoisin. Sensijaan nykyoloissa hormonaalinen ja muu säätely ei toimi samoin, johtuen muuttuneesta ravitsemusympäristöstä ja olosuhteista. Pitää muistaa myös se että säätelyjärjestelmän kannalta on aivan eri tilanne jos ruuan hankkimiseksi on vaikkapa hätä, sen eteen ponnistellaan. Hätä, pakko, elämän turvaaminen, saa aikaan monia hormonaalisia muutoksia joihin nykyihminen törmää harvemmin. Nykyoloissa täällä yltäkylläisyydessä ihminen ei koe sellasta "hätää" ravinnon saannista. Kun on nälkä ja ihmisen hengissä pysyminen vaatii ponnisteluja astuu monet sellaset säätötekijät, välittäjäaineet aivoissa ja hormonaalinen säätely alueelle joka on meille aika vieras.

Mari J kirjoitti:

Olosuhteet ovat nyt tietysti erilaiset ja ruokaa on saatavilla, mutta onko hormonijärjestelmämme huomioinut tämän muutoksen?

Eipä taida olla. Se juuri lienee ongelma. Säätelyjärjestelmä ei pelaa hyvin nykyoloissa. Osalla erityisen huonosti. Osalla kohtuullisesti, joillain hyvin kun säätelyjärjestelmän kokonaisuuteen yhdistetään ajattelun ja tahdon avulla tehty ravinnonottoa vähentävä kontrolli jota ei hitaan säädön osalta ole esi-ihminen juuri tainnut tarvita. Tuota aivojen tietosuuden kautta tapahtuvaa rajoittavaa kontrollia ei ole tainnut kunnolla esi-ihmiselle kehittyä. tahto on pelannut enemmän sillä ruuan riittävän saanniin turvaamisen puolella.

Mari J kirjoitti:

Minulta tuo pelkkä näyttäminen ei onnistu... :( ...vievät sen (setelin) mennessään :wink:

No woe kehveli sentään. Tarkemmin ajateltuna minulle näyttää käyvän samoin. Itseasiassa joskus ihmetyttää noiden kasvikunnan tuotteiden hinnoittelu... muutama sata grammaa jotain lähes vettä olevaa parsakaaliakin maksaa helposti useamman kymmenen "mummonmarkkaa" kilo... jo on aikoihin eletty. Vihannesten hinta on käsittämätön. Siis huijattiinko meitä muuttamalla markka suoraan euroksi noiden kohdalla jotka ei kuulu ns "vertailukoriin".

Parsakaali, syötävää enintään noin 350g, hinta 2,19. Syötävän kilohinta siis 6,25 EUR (siis vajaa 40mk kilo)
Ruukkusalaatti, syötävää 140g, hinta 1,09 Syötävän osan kilohinta liki 8 EUR (siis vajaa 50mk kilo)
Kukkakaali, kilohinta 4,95 josta syötävän osuuden kilohinta helposti yli 6EUR (siis vajaa 40mk kilo)

Eikö ryöstöllä ole siis mithän rajaa. pankkiryöstö on pikku puuhastelua. pankin perustaminen on jo jonkinmoinen kunnon keikka. Vihannesten myynti K-kaupan hyllyssä on kansanryöstö.

Jollain tavalla ymmärrän mummoa joka ostaa pussin makaroonia pienellä eläkkeellään. Hänen ostoskorissaan ei juuri näe salaattipuskaa ja vihanneslastia. Saati kalaa jonka hinta on täysin käsittämätön ja jota nyt eu alkoikin "hintasuojella" niin että alaraja on ainakin asetettu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 14:04:06 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Einomies kirjoitti:
Ummu kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kyselen, että millä lailla pöhlösti?

Jätin vedet juomatta useamman päivän ajan ja tuloksena todella huono olo, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja happi ei tahtonut kulkea ja alkoi pyörryttämään pahasti. Hyvä ettei taju lähtenyt. En tietenkään tiennyt mistä on kyse ja popsin lääkkeeksi sokerijogurttia, banaania ja niin edelleen ja pelästyin aika pahanpäiväisesti, alakarppi jäi hetkeksi hautumaan.

Sittemmin luin, että vettä, kivennäisvettä ja hiveniä pitää saada riittävästi, muutoin voi käydä huonosti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 15:48:06 
Poissa
sintti
sintti

Viisaita haastelette :). Sen verran vedän "aloitus puheenvuorostani" takaisin, että aloin seurata syömisiäni jo viime viikon alussa... on jotenkin nää päivät (ja viikotkin näköjään) sekaisin ;). No joka tapauksessa.. Tänään olen syönyt 2 broilerin koipea ja ruisleivän palan ja juonut paljon. Lasketaanko muuten kahvi noihin nesteisiin ;) ? Käytän pienen lorauksen rasvatonta maitoa, rasvaton on aina ollut se must :) !
Mitä vihanneksia siis voin syödä ? Hedelmistä pitäisin paljon enemmän :( Ananastakaan ei ilmeisesti saa syödä ? Entäs mustikat (kera kermavaahdon NAM !! ) Tänään vaaka näytti 66,1. Miten paljon ihminen voi laihtua !?!? Se on sellanen kysymys mitä olen jo pitkään miettinyt.
Enkä nyt tarkota jojo laihdutusta vaan :paino pisteestä A pisteeseen B.
Tiedän että hiukan hölmöjä kyselen :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 16:18:57 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

helinäkeiju kirjoitti:
Viisaita haastelette :). Sen verran vedän "aloitus puheenvuorostani" takaisin, että aloin seurata syömisiäni jo viime viikon alussa... on jotenkin nää päivät (ja viikotkin näköjään) sekaisin ;). No joka tapauksessa.. Tänään olen syönyt 2 broilerin koipea ja ruisleivän palan ja juonut paljon. Lasketaanko muuten kahvi noihin nesteisiin ;) ? Käytän pienen lorauksen rasvatonta maitoa, rasvaton on aina ollut se must :) !
Mitä vihanneksia siis voin syödä ? Hedelmistä pitäisin paljon enemmän :( Ananastakaan ei ilmeisesti saa syödä ? Entäs mustikat (kera kermavaahdon NAM !! ) Tänään vaaka näytti 66,1. Miten paljon ihminen voi laihtua !?!? Se on sellanen kysymys mitä olen jo pitkään miettinyt.
Enkä nyt tarkota jojo laihdutusta vaan :paino pisteestä A pisteeseen B.
Tiedän että hiukan hölmöjä kyselen :(

Kahvi ja alkoholi poistaa nestettä, eli niitä ei lasketa mukaan (päin vastoin, jos juo kahvia, pitäisi hörpätä lasi vettä jokaista kahvikupillista kohden).
Juo siis raikasta vettä ja vissyä!

Hedelmistä monet pitäisivät paljon enemmän, mutta jos nyt kuitenkin opettelisit syömään salaatteja ja muita kasviksia, niin saisit ne terveelliset ainekset ilman hedelmän sokereita.

Miksi rasvatonta maitoa? Ota loraus kermaa/täysmaitoa ja laimenna vedellä

Onko tarkoituksesi siis laihtua mahdollisimman paljon :roll:

Ruokavaliosi menee ihan metsään, jos kysyt täältä jokaisen ruoka-aineen kohdalla voitko sitä syödä, sinun kannattaa tutustua aiheeseen paremmin ja etsiä oma tyyli kroppaa kuunnellen.

Ja tietoa hiilarimääristä yms. saat: http://www.fineli.fi

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 16:24:29 
Poissa
sintti
sintti

Marilyn.. Ei tarkoitus ole laihtua paljon, vaan kysymys kuuluu tavallaan kysymyksiin : paljonko on paljon ;) Mulle riittää että pääsen tuohon 62 (?) ehkä...
Ja nyt : kiitos kaikille jotka viitsivät vastata. Helinäkeiju siirtyy takavasemmalle häpeämään :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 19:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Helinäkeiju: lue yllä oleva aloittelevan karpin opas! Jos jotain sen jälkeenkin jää epäselväksi, niin kyseleminen ei tietenkään ole kiellettyä (parempi onkin kysellä ennen kuin hutkia kuten Ummu asian ilmaisi :) Ja kannattaa todella olla jokin sellainen realistinen (tärkeää :!: ) painotavoite, joka kullakin on tietysti hyvinkin yksilöllinen... ihminenhän periaatteessa voi laihtua vaikka anorektikoksi, mutta se kai (toivottavasti [-o< ) ei ole tarkoituksesi?

Terv.Mari J

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00