karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-17 11:38:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-16 12:31:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kuukausittaisen verenvuodon olen saanut jo kuriin vetämällä kalaöljyjen käytön (en toki kalansyöntiä) aika minimiin. Nyt sitten yllätti nenäverenvuoto jo toiseen kertaan eilisen jälkeen ja sellaisella intensiteetillä, että soitin aamulla sairaalan päivystyksestä neuvoja.

Nyt on tietystikin pakkasta, mutta vertaan nenävuodon määrää ja kestoa lähinnä edellisinä talvina flunssan heikentämin limakalvoin tapahtuneeseen. Olen vähän säikähtynyt ja kävin jo hakemassa apteekista vastalääkevinkkiä eli verenohennuslääke Marevanin rajoitusruoka-ainelistan. Voiko oliiviöljy (rupesin lorottelemaan lounassalaatteihin parisen viikkoa sitten vakkaristi, sitä ennen en lisännyt) tai pähkinöiden syönti (aika kova niitä syömään) vaikuttaa näin rajusti? Pitäskö mun printata Finelin E- ja K-vitamiinipommien listat ja kääntää K:n puolelle?

Kasvisten syönti on mulla kyllä muuten lisääntynyt hurjasti karppailulla, joten hyydytysaineita pitäs sen puolesta riittää. Mivitotalia olen hörppinyt ohjeen mukaan ja sen E-vitamiinipitoisuus on ihan kohtuullinen.

Toivon kovasti vinkkiä, koska olen tämän tilan itse aiheuttanut. Nyt pitäisi vaan tietää mistä tää on kiinni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 14:20:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on samanalaista ongelmaa. Menkat on aika hurjat, niihin lääkäri määräsi Cyklokapron-nimistä lääkettä. Lueskelin sitä esitettä joka on purkissa, ja siinä sanottiin että sitä käytetään muihinkin verenhyytymisongelmiin. Leikkausten jälkeen ja muihin koviin vuotoihin. Tietty, sillä tavalla hoidetaan oiretta eikä syytä. Itse en enää ota (en uskalla) kalaöljykapseleita. Kalaa syön minäkin.

Mustelmiakin tulee muuten aika helposti.

Se voi olla muuten myös sukuvikaa, poikani on sellainen että kun tulee nenästä verta se ei lopu sitten millään, ja tulee aika reippaasti. Ja äitini oli alkusyksystä kolme päivää sairaalassa nenäverenvuodon takia. Poika on hyvähkökarppi, äiti rakastaa pullaa ja perunoita. Naurettiinkin äidin kanssa että olisi käyttöä Rasputiinille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 14:23:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Veren hyytymättömyys voi johtua monista tekijöistä, aina on myös suljettava pois sairaudet. Täältä et niihin saa apua. Tunnut kovasti harrastavan itsehoitoa. Onkohan sinulla kaikki tarvittava tieto, mikä vaikuttaa mihinkin? Ehkä olet innostunut liikaakin hoidoissasi. Ehdotan, että menet lääkäriin ja kerrot nuo asiat siellä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 14:45:20 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Syitä voi olla 1001 ja onko kyse edes veren hyytymistekijöistä. Jos on syytä mennä lääkäriin, pitää mennä lääkäriin.

Ravitsemuksesta: sekalaisella perusteettomalla lisäravinteiden käytöllä voi saada kroppansa todella sekaisin. niiden käyttö, erityisesti jos muutelee joitain osatekijöitä, vaatii tietoa. niiden keskinäiset vuorovaikutukset ovat monimutkaisia. Yhden liikasaanti aiheuttaa toisen puutetta. Ja paljon monimutkasempiamin vuorovaikutuksia. aikansa kun niillä liiotellusti leikki voi päästä ihan sitten tehostettuunkin hoitoon pahimmillaan.

Minä sanoisin että kaikki lisäravinteet nyt heti pois joksikin aikaa! (elei jonkin nauttimiselle ole erityinen fakta todettu lääketieteellinen peruste esim lääkärin määräys).

Syö normaalia terveellistä ravintoa, joka ei millään tavoin poissulje alakarppausta. Lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita, munia, ja paljon paljon vihanneksia. (paljon ei ole 100g) Juot riittävästi nestettä. Normaalissa tällaisessa terveellisessä ruokavaliossa on jokseenkin kaikki mitä tarvitsee. Ne ovat usein myös hyvin tasapainossa keskenään. Jos laihdutat, voi olla tarve joihinkin yksinkertaisiin lisäravinteisiin kuten magnesium, kalium yms. Älä käytä ns rohdosvalmisteita!!!!! Jos syöt kalaa et todellakaan tarvi kalaöljyjä. Älä pelkää luonnon raaka-aineissa olevia luonnon rasvoja pätkääkään.

Sitten jos pidemmän ajan kuluttua on perusteltu syy hankkia ruan lisäksi jotain lisäravinteita (vit, hiven, elyt) sitten niitä varovasti ja hyvin harkiten. Ei näiden vinoa annostusta kenenkään maksa ja kroppa kauaa kestä. Muistettava on myös että monet lisäravinteet tulevat pillereistä ihmisen prosessoimina (monesti) tai ainakin vailla luonnollista ympäristöään.

Tokihan jos pillerinmyyjioen mainoksia katselee ja lukee kaikki niiden myymiseksi tehdyt argumentoinnit vailla tietoa alkaa tuntua että jokalajia puuttuu ja jokaisen puutteen oire ilmenee itsellä. Entä jos kyse onkin juuri päinvastaisesta.

Ihminen on elänyt miljoona vuotta luonnollisella ruualla tarvitsematta yhtään pilleriä. Nykyisin rohdosvalmisteilla kroppansa sotkeneita viedään teholle..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 15:19:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En kyllä erityisesti pyri tohtoroimaan itseäni kuin siihen rajaan saakka, johon oma tolkku ja vastuu riittää.

Ihan karppauksen alkuvaiheessa yli puolisen vuotta sitten jätin ne kalaöljyt. Mitään varsinaisia rohtovalmisteita en käytä, ainoastaan sitä monivitamiiniliuosta, mutta kokeilen nyt kiitos Papan siinäkin taukoa.

Saan luultavasti syömästäni normaalirasvaisesta ruuasta jo kaikkea riittävästi. Lähinnä sen toisen kunnon aterian ja aamupalan lisääminen entiseen on siirtänyt energian saantia kunnon ruoka-aineiden suuntaan. Jollainhan ne napustelut ja sokeri on korvattava. Rasvaa tulee monen eri valkuaisainelähteen suunnasta, no maitorasvaa siitä ehkä liikaakin juustoina ja niitä vihanneksia kuluu tolkuttomasti, koska lisätty liha vaatii jotenkin sitä minun olossani, ettei tule ähky.

Laihduttamassa en edes tällä hetkellä ole vaan enempi hyvän, tasapainoisemman ja terveemmän elämän haussa.

Kiitos vinkeistä!

Minoes

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 18:57:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Minoes kirjoitti:
. Mitään varsinaisia rohtovalmisteita en käytä, ainoastaan sitä monivitamiiniliuosta, mutta kokeilen nyt kiitos Papan siinäkin taukoa.

Minoes

Jyrkähkö neuvoni koski enemmänkin tilannetta jossa on käytetty paljon sekalaisia lisäravinteita, vitamiineja, hivenaineita ja "tunnistamattomia epäselviä rohdosvalmisteita. (en tiedä miksi syntyi vaikutelma sellasen mahdollisuudesta, olin kai lukiessani huolimaton .... mikä lie assosiaatio ;) )Joskus käy niin että niiden käyttö on vaan lisääntynyt sen seurauksena kun apua ei ole tullut ja sitten voikin käydä niin että niistä syntyy varsinainen haitta. Silloin voi syntyä mitä merkillisempiä tilanteita. Sellasessa tapauksessa ensimmäinen asia on lopettaa sellaset kokonaan joksikin aikaa. Joskus sellaset nimittäin voivat aiheuttaa vakavankin tilan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 20:11:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Verenvuodosta:
- Minulla oli hurjat menkat ennen karppausta, ja siihen auttoi tuo Cyklokapron (kyse oli silloin hormonaalisesta vaivasta, mutta pillerit jäi onneksi reseptiksi, kun löysin paremmin itselleni sopivaa ruokaa).
- Sitten kolme, neljä vuotta zonella ja sitä rasvaisemmalla ylläpitozonella määrät tippuivat mukaviksi, vaikka kalanmaksaöljyä (puoli rkl/päivä) kului päivittäin (muita menkkavaivoja minulla ei ole koskaan ollutkaan).
- Mutta nyt kesästä alkaen vuoto on taas ollut kasvamaan päin. Kyse voi olla vanhenemisesta ja stressistä, mutta syön kyllä (karppifoorumin kunniaksi) myös hyviä rasvoja enemmän kuin ennen. Määrät eivät ole niin hurjia kuin yläkarpilla, mutta...
- Ja siksi olen muutamana kuukautena jättänyt kalanmaksaöljyn pois vuotopäivinä. Se näyttää auttavan, mutta koejakso on vielä kovin lyhyt... 8)
- BTW: Nämä kokeilut omalla kropalla eivät muuten avaudu ihan päivässä; puoli vuotta tai vuosi alkaa olla sellainen järkevä kokeilujakso, niin jää kropallekin aikaa mukautua. Tämä tietysti edellyttäen ettei ongelma vaadi pikaisia toimenpiteitä...

Mitä taas tulee hiveniin (joita pappa vuoroin kehuu ja vuoroin välttää :wink:), niin niitä joutuu jokainen miettimään tyylinsä pohjalta. Hivenien puutetta esiintyy enemmän yläkarpilla - mutta kyllä se valitettavasti iskee myös liian yksipuolisella ruoalla aloittelevaan alakarppiin. Ruokavalio muodostuu helposti yksipuoliseksi, sekä siksi että koko kokkauksen joutuu käytännössä opettelemaan uusiksi (normaalirasvaista kokataan eri tavalla kuin noita keveitä), ja osittain siksi, että aika moni uusi täälläkin mieltää syvän ketogeenisen varsin rajoittuneeksi (tarkoitan tässä sitä 20-40g alakarppia, jolla useimmat tuntuvat aloittavan).

Eikä aliravitsemus tai huono ruoka ollut tuntematonta luonnonkansoilla eikä vanhoilla kultturikansoillakaan. Nälkä ja yksipuolinen ruoka olivat silloin todellisia riskejä. Nykyään ongelmana on enää se yksipuolisuus, jonka syynä on omien valintojen lisäksi sekä tehomaataloudella köyhdytetyt raaka-aineet, meille opetut makutottumukset (niin ettei osata tehdä ruokaa kuin lihaksesta, sen sijaan että käytettäisiin koko eläin) ja vielä sen supistuneen valikoimankin älytön pilaaminen ja köyhdyttäminen elintarviketeollisuudessa...

Itse syön edelleen vain kalanmaksaöljyä, mutta meikäläisen suuntaan mahtuu monipuolisten vihannesten lisäksi helposti myös viinilasi, kaikenlaiset maitotuotteet, pähkinät ja vielä hedelmä tai leivänpala. En ole kertaakaan laskenut saanko kaikkea tarpeeksi. Mutta terveempi olen nyt kuin ennen - ja yksi paikkarien ravitsemusperäteippi kehui hiveniäni riittäviksi viime kesänä (juu en toki kertonut, että olen hiilihydraatteja rajoittavalla, mutta listasin kyllä kuuliaisesti mitä silloin söin).

Eli summa summarum: kyllä noilla rasvoilla voi olla ihan vaikutusta vuotoon. Muttei se välttämättä liity juuri kalanmaksaöljyyn. Toivottavasti löydät toimivan systeemin! Anna kuulua, miten kokeilusi sujuu, ja onnea matkaan! toivottelee els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 20:40:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Puolittain OT:nä. Mä käytän tällä hetkellä, laihtumistarkoitustakin kun on, monivitamiinivalmistetta, magnesiumia ja kalaöljykapseleita muutaman kerran viikossa. Nämä ikäänkuin tukemassa ruokavalion vaihdosta. Tiedän syöneeni pitkään järkyttävän yksipuolisesti ja varsin ravinneköyhästi, joten vaikka labroissa en nyt käynyt, olen vähän hiusten, ihon ja kynsien kunnosta mm. päätellyt, että ihan kaikkea en ole ravinnosta saanut, ja näin ollen päädyin hakemaan siltä osin "pika-avun" purkista... Kuitenkin itselleni olen tämän alakarppi-ideologian sisäistänyt niin, että vihdoin todella kiinnitän huomiota siihen mitä syön ja miten paljon niitä tarvitsen, että voin hyvin. Eli tulen todellakin pyrkimään ravintoon, johon ei tarvitse purkista lisätä yhtikäs mitään. Kuukauden vitamiinipurkki loppuu ja uutta en aio ostaa. Vointi on kohentunut, myös iho ja kynnet, en tunne niitä edes omakseni. :) Magnesiumia varmaan silloin tällöin otan, taipumusta on lihaskramppeihin. Erityistä huomiota tulen kiinnittämään myös kaliumiin, koska hamassa menneisyydessä on diagnosoitu joskus kaliumvaje. Mutta mulle tässä elämänmuutoksessa iso osa on nimenomaan se, että alan elää oikein, sen sijaan, että korvaisin tietoisesti tekemäni virheet pilleripurkista. Ikävä kyllä olen törmännyt sellaisiinkin karppaajiksi itseään kutsuviin, joiden ruokavalio koostuu satunnaisesta kurkusta ja julmetusta määrästä lihaa. Mitä sitä turhia rehuja, kun multi-tabskin on keksitty... :roll: Musta siinä kohtaa on jäänyt jokin perusajatus tästä jutusta oivaltamatta.

Mitä tulee aloittajan verenvuoto-ongelmaan, niin perusterveen ihmisen on kyllä pelkällä ruokavaliolla pirun vaikea sotkea hyytymistekijöitään niin perusteellisesti, että se alkaa aiheuttaa ongelmia. Vitamiineja ja hivenaineita saa sitten kiskoa virheellisessä suhteessa oikein tosissaan. Eli mikäli verenvuodot jatkuvat, niin ilman muuta lääkäriin. Ei ole ollenkaan sanottua, että se on itseaiheutettua.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 22:40:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Mitä taas tulee hiveniin (joita pappa vuoroin kehuu ja vuoroin välttää :wink:),

Ei se nyt ihan noin ole. Tottakai puuttuva elektrolyytti (joka muuten ei ole ihan "hiven" aine) lisätään, ja jos jotain on liikaa sitä vähennetään. Onko ruokasuola tai kalium sinusta hivenaine, entä magnesium tai kalsium. Minulla on täsmälleen monta mieltä vitamiinien ja muiden aineiden suhteen. Jos joku olisi esimerkiksi nauttinut jatkuvasti liikaa A-vitamiinia neuvoisin heti lopettamaan ja välttämään sen saantia jonkunkin aikaa... Kyllä noilla erilaisilla lisäravinteille saa kroppansa sekasin jos ei tiedä mitä niillä tehdään ja milloin niitä tarvitaan ja milloin ei. Minusta se on hyvin tarpeellista epäjohdonmukaisuutta, joskus lisätä ja joskus vähentää. Eikö olekin kumma kun liikasaannin tai mahdollisen vinosaannin seurauksena sanon että pillerit pois ja liian vähän saannin osalta korvaisin puutteen. perin merkillistä. Eikö vain. Olen jopa sitä mieltä että n3 sarjan rasvahappolisä on joskus paikallaa ja ja joskus sellasen lisänauttiminen voi olla huono asia. (Tosin kuten tuossa aiemmin sanoin tässä tapauksessa tulkinta oli ehkä väärä, jokin sai minut ajattelemaanettä jospa onkin napostellut yhtä jos toistakin...)

Sattumoisin tiedän ihmisiä sairastuneen hyvinkin vakavasti muun muassa tilanteessa jossa mainonnan "uhreina" ovat ajautuneet rohdosvalmisteiden liika- ja sekakäyttöön milloin mihinkin vaivaan. Luuletko että esim nykyisin aika tavallinen kysymys lääkäriltä potilaalle: "onko tullut käytettyä jotain rohdosvalmistetta" on aivan sattumalta alkanut esiintyä lisääntyvässä määrin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 23:01:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Totta puhut, pappa. Sanoin vähän kipakasti - minä en ole suolaa vastaan - etkä sinä ehkä sitten lopulta niin paljoa Tolosen puolesta kuin mitä olet joissain vanhoissa viesteissä antanut ymmärtää?

Mutta sen halusin sanoa, etteivät ne luonnossa eläneetkään aina saaneet niin hyvin tasapainotettua hivenpalettia kuin mitä romantikot luulevat. Tai pitäiskö sanoa että hyvinä aikoina perinteinen ruoka-aine- ja ruoanvalmistustraditio hoiti homman kotiin. Mutta tilanteen ja elinympäristön muuttuessa sielläkin saattoi käydä huonosti. Kunnes perimätieto ja vanhat viisaat naiset keksivät taas sen coctailin... Ja että samalla tavalla voi käydä uusille citykarpeille, jotka haluavat kaiken heti ja kerralla - ja joskus jopa ilman juuri mitään tietoa :wink:

Nuo hivenet on jännä juttu. Barry Groves kertoi juuri tutkimuksesta, jossa oli havaittu, että vaikkapa kalsiumin tai E-vitamiinin imeytyminen (ei ainoastaan saanti) on hukassa jos rasva puuttuu tai lähes puuttuu ruokavaliosta. Eikä tässäkään tapauksessa se purkkihiven juuri hyödytä muuta kuin kauppaajaansa, koska kyseessä ei ole syöty määrä vaan (kalori-on-kalori-ristiriidan tavoin) se aterian koko koktail...8)

On monta syytä miksi minä suosin purkkien sijaan monipuolista ruokaa. Ja vanhoja ruoanvalmistustraditioita. (Ja tämä yksipuolisuuden pelko on ehkä tärkein syy siihen, etten ihan aloittelijalle lähtisi ensimmäisenä ehdottamaan alle 40 gramman ketogeenista.) Mutta näistä asioista olemme varmaan pääsääntöisesti samaa mieltä, vaikka hiukan eri suuntia noudatammekin. terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 23:02:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Reppu kirjoitti:
Ikävä kyllä olen törmännyt sellaisiinkin karppaajiksi itseään kutsuviin, joiden ruokavalio koostuu satunnaisesta kurkusta ja julmetusta määrästä lihaa. Mitä sitä turhia rehuja, kun multi-tabskin on keksitty... :roll: Musta siinä kohtaa on jäänyt jokin perusajatus tästä jutusta oivaltamatta.

Mitä tulee aloittajan verenvuoto-ongelmaan, niin perusterveen ihmisen on kyllä pelkällä ruokavaliolla pirun vaikea sotkea hyytymistekijöitään niin perusteellisesti, että se alkaa aiheuttaa ongelmia. Vitamiineja ja hivenaineita saa sitten kiskoa virheellisessä suhteessa oikein tosissaan. Eli mikäli verenvuodot jatkuvat, niin ilman muuta lääkäriin. Ei ole ollenkaan sanottua, että se on itseaiheutettua.

Aivan. :)

Myönnän että kysyjän kohdalla jollain merkillisellä mekanismilla sain mielikuvan (en niinkään vit ja hivenaine) jonkun laisesta rohdosvalmisteiden käytösä. hassua, kun uudelleen olen lukenut alkup. en löydä edes seikkaa mistä tuo mielikuva syntyi?? :roll:

No jokatapauksessa suomessa on markkinoilla liuta sekalaisia rohdosvalmisteita joista todellakaan kuopion povarikaan ei tiedä mitä ne vaikuttaa. Kunnolliset vitamiini ja hivenainevalmisteet sentään ovat kontrolloituja.

Todellakin syitä voi olla 1001. Ja missään nimessä niiden ei tarvitse olla itseaiheutettuja. Normaaleilla vitamiinipillereillä ei tosiaan helposti sotke kroppaansa. (vaikka pitääkin muistaa että jonkun liikasaanti voi aiheuttaa suoraan jonkin muun lisätarvetta, tai aiheuttaa jonkin toisen puutetta! Näin ei useinkaan käy jos ne tulee luonnollisella tavalla ruuasta.)Takana voi olla mitä vaan joten jos tosiaan huolestuttavaa hyytymättömyyttä tai yhtäkkiä muuttunutta vuotoherkkyyttä tullut paljon niin kyllä se on lääkäriasia. Myös monet lääkkeet vaikuttavat, ihan "harmittomat" käsikauppalääkkeetkin. Joillakin on vain "pakkasherkkä" nenu.

Hiukanpa jäi pohdituttamaan tuo marevaninkin esiintyminen tekstissä. Mutta se tästä aiheesta.

Onpa joku nenävuotelu ja limakalvoärsytys A-vitamiinitipallakin (nii-in, niin juuri) nenuun rauhottunu joskus. (Ei pidä käyttää pitkään!!!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 23:13:25 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Totta puhut, pappa. Sanoin vähän kipakasti - minä en ole suolaa vastaan - etkä sinä ehkä sitten lopulta niin paljoa Tolosen puolesta kuin mitä olet joissain vanhoissa viesteissä antanut ymmärtää?

Olen Tolosen puolesta. ;) nimittäin suiinä että Tolonen kuitenkin avoimesti jakaa tietoa. On karppimyönteinen. Kyllä Tolosella on paljon tietoa ja asiantuntemusta. Tolosta vastaan olen sitten siinä että joka asia korjautuu pillerillä tai ainakin pilleri auttaa. Siinä että hän käyttää kaiken tiedon arkumentoidakseen pillerikauppaa, siitä en pidä. Minulla on senverran hyvät suodatimet että uskallan lukea tolosen jakamaa tietoa (mm paljon pub med linkkejä yms linkkejä tutkimuksiin) ja osaan suodattaa pillerikaupan pois. Nimenomaan se ei myöskään saa olla ainoa tietolähde koska se on hänen valikoimaa tietoa, sen estämättä sitä että se voi sinänsä olla oikeaakin.

Kunnioitan kuitenkin hänen avoimuuttaan joskus hyvinkin syvän tiedon jaossa julkisesti, ilmaiseksi. paljon muunlaisia rohdosvalmisteita myydään aivan huuhaatiedolla, jos tiedolla olenkaan. Tokihan Tolosella on paljon kyseenalaistakin. (no pillerinostajat rahottaa toki ;) ) Mutta ei se biokemia mihinkään muutu vaikka sitä esittää pillerikauppiaskin. Kyllä Tolosenkin pitäsi osata sanoa kuten Kalle Achte.. "jos potilaalle on määrätty enemmän kuin kolme psykofarmakaa yhtaikaa on se hoitovirhe"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-16 23:38:11 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Mutta sen halusin sanoa, etteivät ne luonnossa eläneetkään aina saaneet niin hyvin tasapainotettua hivenpalettia kuin mitä romantikot luulevat.

Nimenomaan ravinnon saanti on ollut määrältään ja laadultaan vaihtelevaa jo erilaisten kasvuaikojenkin osalta. Ei tasapainoine saanti tarkoita etä niitä on saatva koko ajan kaikkia tasaisesti ja oikeissa suhteissa.

Monia aineitahan meillä on "puskurivarasto". mm imeytyminen ja poistuminen muuttuu sen varaston täyttöasteen mukaan. Elimistö tulee hyvin nuukaksi kaliumin suhteen esim sitten kun siitä alkaa olla hiukan vajetta, sen imeytyminen samalla tehostuu. Taas jos sitä ylisaadaan sen imeytyminen heikkenee ja eritys lisääntyy. Näin on monien aineiden kohdalla. Kaliumin osalta tuo säätöaika jolloin elimistö sopeutuu jonkin verran saantiin on joidenkin lähteiden mukaan pari- kolme viikkoa pääosaltaan. pääelektrolyyttejä meilla on kaikkia melkoinen bufferivarasto. Nyt van kun nykyravitsemus ylähiilareillakin on mitä on saatetaan vaikkapa ketoiluun lähdettäessä olla jo sen bufferin alarajoilla. inäsnsä elimstö on aika nerokas säätelemään kaikkea. Muutenhan ei normaali-ihmisellekään olisi kuukauden parin totaalipaasto mahdollinen.
C- vitamiinin osalta puskurivarasto on muistaakseni täydestä keripukkiin noin pari kolme kuukautta. Nyt ei ole se lähdeteos läsnä josta tuon voi tarkistaa.

Kokonaan oma lukunsa sitten on se asia että onko sen määrän ylityksestä etua jolla ei vielä ala oireet. (nämä ns virallis suositukset) ainakin joitain pidetään edullisena saada enemmän. maininnalla "mahdollisesti hyötyä". Ei silti, pitää C-vitamiininkin osalta huomioida että se kytkeytyy muutamaan muuhunkin aineeseen ja niiden tasapainoon. Itseasiassa tuo on koko juttu yhdenlainen kaikki vaikuttaa kaikkeen systeemi jossa mahdollisimman täydellinen luonnollinen ravinto on ehdottomasti parempi kuin se että ne korvataan pillerillä, tai pahimmillaan niitä joitain "ylikorvataan" ja pahimmillaan saadaan aikaan se että jotain saadaan toisen ylisaannin vuoksi alimäärä. (vuorovaikutteisia: otat yhtä liikaa, se lisää toisenkin tarvetta.. ja on paljon mutkikkaampaakin yhdistelmää kuin vuorovaikutuspari.) on tilanteita, esim krebsin syklin muutamat kohdat, joissa vaikkapa magnesiumin korvaajana voi toimia mangaani jne... sitten joissain asioissa astuu kuvaan tuo meidän symbioottinen elimemme joka valmistaa yhtä jos toistakin mukavaa meille.. (tuo runsaan kilon painoinen örkkikasa elimistössämme... sekin vaatii osansa ja antaa osansa...)

Laihduttaessa on myös tehtävä joskus kompromiseja. Summapeliä. punnittava hyödyt ja haitat. Joskus tilanne on sellanen että vaikka ravinnon optimaalinen terveellisyys on epäolennaisempi seikka kuin se etä laihtumisen alku onnistuu sen itsensä kannalta. ravinnon terveellisyyden voi myöhemmin oikaista. muun muassa minun kohdalla oli ehdottomasti näin. Tilanne oli vaikea. Oli aivan yhdentekevää onko jokainen vitamiini optimaalista kuin se että onnistunut ja nopea alku säästää hengen. Myös vähemmän dramattisissakin tilanteissa on aina monen seikan puntaroinnista kyse. Pieni ravinnon tilapäinen "heikkous" terveekllisyyden osalta voi olla hyvinkin mitätön asia saavutetun hyödyn rinnalla. Tämä sama pätee moneen asiaan muun muassa lääkinnässä ja muussa hoitotoiminnassa. Hyödyn ja haitan punnitseminen. Muutaman viikon "epäterveellinen" mutta laihdutuksen kannalta onnistunut alku voi olla se tärkein seikka. Joskus niinkin. Se on aina tilannearvioitava yksilötasolla kaikki seikat huomioiden.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 06:48:44 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Piti vielä edellisessä sanomani, että yhtä monivitamiinivalmistetta käyttämällä ei juuri voi saada liika-annostusta mistään, koska niiden sisältämät vitamiini- ja hivenainemäärät eivät koskaan kata koko vuorokauden tarvetta. Sitä vahvemmat taas ovat reseptituotteita.Tämä juuri turvallisuussyistä. Mutta ongelmia syntyy, kun niitä aletaan käyttää hallitsemattomasti päällekäin ja tosiaan lisätään vielä ties mitä rohdoskauppojen tutkimattomia tuotteita. Vaikka sinällään en ole mikään lääkefirmojen kannattaja, niin ostan kuitenkin mieluummin vaikkapa orionin, leiraksen, bernerin kehittämiä monivitamiineja, koska ne on kuitenkin tarkkaan harkittuja valmisteita, joiden valmistusprosessi on vakioitu, kuin jotain epämääräisiä rohdoksia, joiden kehittämisessä ei ole muistettu katsoa lääkelakiin päinkään.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 10:56:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Runsaisiin menkkoihin auttoi mulla homeopaattinen salvia. Tokihan vois kokeilla myös vaikka ihan yrttinä tai esim. Vogelin Salvisan-valmistetta.

iHerbin 5 $:n alennuskoodi uusille tilaajille PUK081

http://Vitacost.com is my fave place for health. Shop thru my link and get $10 off! http://bit.ly/uWuFCB

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 11:13:25 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Reppu kirjoitti:
Piti vielä edellisessä sanomani, että yhtä monivitamiinivalmistetta käyttämällä ei juuri voi saada liika-annostusta mistään, koska niiden sisältämät vitamiini- ja hivenainemäärät eivät koskaan kata koko vuorokauden tarvetta. Sitä vahvemmat taas ovat reseptituotteita.Tämä juuri turvallisuussyistä. Mutta ongelmia syntyy, kun niitä aletaan käyttää hallitsemattomasti päällekäin ja tosiaan lisätään vielä ties mitä rohdoskauppojen tutkimattomia tuotteita. Vaikka sinällään en ole mikään lääkefirmojen kannattaja, niin ostan kuitenkin mieluummin vaikkapa orionin, leiraksen, bernerin kehittämiä monivitamiineja, koska ne on kuitenkin tarkkaan harkittuja valmisteita, joiden valmistusprosessi on vakioitu, kuin jotain epämääräisiä rohdoksia, joiden kehittämisessä ei ole muistettu katsoa lääkelakiin päinkään.

Suhteellisen tasapainoiset monivitamiini-hivenaine valmisteet jotka on kontrolloidusti tunnettujen lääketehtaiden valmistamia ovat yleensä oikeen käytettynä hyvinkin turvallisia. Olen samaa mieltä noista "rohdos" valmisteista vaikka se ei poissulje sitä mahdollisuutta että joskus jostain voisi olla hyötyä. Kuitenkin tiedän ihmisiä jotka popsivat monia sellaisia, jopa niin että kun uusi tulee markkinoille otetaan valikoimaan sekin ja kohta on popsittavana kymmenestä ellei useammastakin purkista. Valmisteita joissa saattaa olla mitä tahansa, ja millaisia määriä tahansa. Seassa voi hyvin olla aineita jotka jatkuvasti saatuna ylimäärin voivat olla muun muassa maksalle melkoinen rasite. On myös olemassa valtava joukko purkkeja joissa on jotain esim yhtä ainetta pääasiassa. Joidenkin osalta se on ok, oikein käytettynä mutta jotkin ovat aika arveluttavia.

Muistetaanpa vaikka taannoinen A-vitamiinijupakka. Lapsille syötettiin A-vitamiinilisää neuvolan ohjeen mukaan. Eläinrehuissa oli A-vitamiinilisää. Eläimille syötettiin sen lisäksi (erehdyksessä)A-vitamiinilisää. (jotenkin kai se noin meni 80 luvulla) Seuraus oli jokatapauksessa se että ihmisiin oli vaarassa kumuloitua liian suuria määriä. Tilanne oli aika huolestuttava. Silloin asiasta varoiteltiin koko kansaa, annettiin varoitustiedotteita. Kyllä silloin jäi monen lapsiperheen pika-ateria, maksalaatikko, kaupan hyllylle.

Entäs nyt jos/kun meidän suolamäärä alenee. Suomalaisten jodin tave on kautta vuosikymmenten jo hoidettu lisäämällä nimenomaan ruokasuolaan jodia kilpirauhasongelmien välttämiseksi. (Paljonko siinä lisäyksessä oli laskettu varmuusmarginaaliksi) Syy jodiin ja silloiseen suomalaiseen kilpirauhasongelmaan oli meidän maaperässä joka on hyvin jodiköyhää. No nyt toisaalta elintarvikkeita tulee enenevässä määrin muualta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 11:21:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos Pappa, Els ja Reppu!
Olen ihan liikuttunut tästä huolenpidosta. Kotona sitten kun päivän päätteeksi selasin maallikon tietolähteitäni: Varpun ja Ilkan kirja, Heikkilän kopiot ja se Orionin ruokintaopas verenhyytymispotilaille (joka en kuitenkaan ole), sain jonkinlaisen ahaa-elämyksen ja selitysmallin. Se kallistuu enempi Elsin rasva-öljy mallin puoleen aikaisempien ja kuluneen viikon syömisten jälkiä havainnoidessa. Epäilen kylläkin, että juuri E-vitamiini rasvojen kautta on se vaakalaudan kallistaja tällä hetkellä.

Heikkilän kirjoissa on kai virheitäkin, mutta siinä ekassa, jossa oli ravintoasiaa vaan puolet oli maininta, että verenvuototautisten pitäisi ottaa huomioon, että kalaöljyillä ja E-vitamiinilla voi olla vaikutusta samaan suuntaan. Tästä siis juontui alkuperäinen vastine ja kysymys ite Heikkilälle, kun ekat karppikuukautiset venähti. Tokihan vaikutus saattaisi tulla myös hormonien kautta, jos ruokavalion muutos hiilariköyhemmäksi kasvis-liha-rasva-pitoisemmaksi ja lisävitamiinit sitä kautta toimii. En tiedä.

No kuitenkin raijasin silloin kalaöljyt enempi niiden tarpeessa olevien käytettäviksi. Sen jälkeen onkin jäljelle jäänyt pähkinäsiepon annokset yhdistettynä E-vitamiinilisään. E-vitamiini lienee rasvaliukoinen, en tiedä sitten kuinka pitkäksi aikaa se varastoituu elimistöön, mutta syksyllä sain yhtäkkiä ilmaantuneen nenän tihkumistaipumuksen loppumaan E-vitamiinilisien harventamisella. Toimi hyvin tähän asti.

Varpun ja Ilkan kirjassa kerrottiin muistaakseni, että jo 50 g manteleita eli välipalan luonteisesti 10 % päivittäisestä enenrgiantarpeesta tällä täyttäen sisältää tarpeeksi laskennallista E:tä yhdeksi päiväksi.

Kun rupean tässä miettimään parin viikon oliiviöljyn käytön lisääntymistä viime viikolla aloittamaani pähkinätankkaukseen (on vissiin hormonit siinä vaiheessa ja löysin Säästä ja punnitse -puodin vihdoin Hämeentieltä), normaalina säilynyttä kotiruuan syöntiäni monivitamiineineen ja tota 50 g pienuutta niin tulipahan vedettyä nopeasti huiput yhessä rasvaliukoisessa vitamiinissa elimistössäni, kun pohjat oli jo ihan riittävät.

En tiedä onko tää nyt kovin hyvä selitysmalli, toinen on tietty, et mun pitäs mennä vaan poltattamaan joku kohta nenän sisästä polille. Siksi mä eilen aamusella soittelinkin terveydenhuoltoon, kun olen kuullut, et kohdan pystyy tähtäämään polilla hyvin vuotavana.

Ehdottelin Heikkilälle sähköisesti, et ne sen kirjoissa ehdottamat lisäravinnemäärät ei oikein sovellu meille naisille tai sitte siinä pitäis olla joku alaikäraja. En oo hirveen nuorikaan enää, mut jotenkin tuntuu, et jos miehille verenluovutus on ainoo keino saada jotain hyviä tuloksia, nyt on kyllä niin hatarat muistikuvat etten rupee arvailemaan oliks se raudan suhteen vai miten, niin johonkin ikään saakka meillä naisillahan tää on ihan luontevaa. Muutenkin mahdollisesti periytyvät sydän- ja verisuonitaudit pääsevät näyttämään kunnolla kyntensä vasta näiden pakollisten verenluovutusten ja hormonien muututtua.

Tää menee multa nyt kyllä jo niin hataraksi, et aukot senkun ammottaa tässä jutussa. No sitten se Orionin opas tarttu matkalla mukaan vaan parin satunnaisen keskustelunpätkän takia. Ihana siro harmaantunut mummo päivittelemässä mun takana kassajonossa, kun saan syödä salaatteja ja että kuinka hän ei saa syödä mitään vihreetä, kun oli just tolla Marevanilla. Ei olekaan kukaan aikaisemmin kommentoinut liukuhihnalle latomaani! Toinen oli nuori urheilija, joka leikkauksen jälkeisen veritulpan saatuaan sai verenohennuslääkkeitä huippusatsin, tuli verta kuulemma korvistakin? Tää nuori oli syynännyt tosi tarkkaan mausteet, ettei niissä vaan ollut paprikajauhetta kaikkien muiden rajoitusten lisäksi.

No tutkimma eilen miten päin tää homma nyt sitten hoituu sen K:n kanssa ja myönnän, että pinaattia, lehtikaalia, ruusukaalia, parsakaalia tai mustaherukoita ei ole viime viikon jälkeen kuulunut ruokalistaani, vaikka muuten vaihteleva onkin (Elsin tuonnoisen lukumääräkysymysten pohjalta).

Vetäisinpä sitten tänä aamuna aamupalan osana desin mustaherukoita varmistukseksi ja kaupasta hankin tumman syvän vihreetä lehtivihannesta kunhan sinne asti pääsen. Toi vaikeesti pysäytettävä verenpyrskähdys kaupungilla edellisenä iltapäivänä ja seuraavana aamuna nukkuessa ei oo toistunu ja tän aionkin varmistaa nyyh! niiden pähkinöiden syönnin rajoittaen, monivitskua otan varmaan edelleen ehkä pienempänä annoksena, kalaöljyt pysyy poissa kuvioista aikakin toistaseksi ja nytpähän tiedän mitkä kasvikset ja marjat tota verta tuppaa jähmettämään, jos niitä sarjaan rupee syömään.

Jos tän joku jakso tänne asti lukee niin suurkiitokset ja mun tietopuolen luulotteluja ja aukkoja saa kyllä mieluusti kommentoida!

Minoes

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 11:32:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Edelleen mun on vaikea uskoa, että parin viikon oliiviöljylisäyksellä ja kalaöljyn _ohjeen_ mukaisella syönnillä saa aikaan minkään valtakunnan verenvuototaipumusta. Eli kyllä nyt olisi järkevintä aloittaa sieltä lääkärin pakeilta ja pyytää labrat, joista selviää vitamiiniarvot ja hemoglobiini. Ja jos nenäverenvuotoja on toistuvasti ja samata sieraimesta, niin hyytymistekijöissä ei välttämättä ole yhtään mitään vikaa, vaan kyseessä on vaan suoni, jossa on heikko kohta. Mitä menkkojen runsauteen tulee, niin normaali nainen ei ole kuin kello. Ei ole yhtään tavatonta, että muuten niukkavuotoisella naisella tulee yhtäkkiä runsas vuoto. Se että se liittyy ruokavalioon on arpapeliä. Ehkä, ehkä ei. Ja runsas vuoto ei liity hyytymistekijöihin vaan siihen, että kohdun limakalvo on kasvanut paksummaksi ja verekkäämmäksi kuin yleensä. Tämä taas viittaa hormonaalisiin muutoksiin - joita toki karppiruokavaliokin voi aiheuttaa - yleensä tosin positiivisessa mielessä. Eli marevanhoitoisten menkat eivät ole yhtään sen kummallisempia kuin ei-hoitoistenkaan, jos hyytymistekijät vaikuttaisivat kuukautisiin radikaalisti, kuolisivat verenvuototautiset menkkojen aikana verenhukkaan.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-17 13:37:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hemoglobiini tuli muussa yhteydessä tsekattua joulukuussa ja oli 149 eli vielä hivenen noussut vanhasta puolen vuoden karppauksen jälkeen. Ei niissä menkoissa oo mitään robleemii ekojen karppisellasten jälkeen ollu eikä veren kanssa yleensäkään. Kumma vaan noi mustelmat, mutta mulle ei tuu niitä enää niin helposti. Ylähiilihydraattisella jäi joka kolhu muistuttamaan.

Ruokavalion muuttuessa tuli niin paljon muutoksia elimistöön ja elämään kerralla, että on vaikea lähteä purkamaan mikä johtuu mistäkin eikä hyvää oloa tee mieli lähteä huonontamaan purkamalla yksitellen ruokaremonttia takaisin entiseen. Ainoa suunta on eteenpäin, koska jos hyvä olo ja terveys on tavoitteena niin muutosten täytyy olla positiivisia tai asioiden säilyä samana eikä ainakaan huonontua selittämättä. Ekojen päivien pienellä päänsäryllä ja ehkä sillä hengitysilman muutoksella olen selvinnyt näinkin pitkälle mukavasti. Jos kahta en vaihtas niin tätä en...

Ravitsemuksen ja niiden vitamiinienkin hienosäännöt minulta on kyllä tekemättä vaikka olen sitä joitakin kuukausia miettinyt et tars tehä jotain eli räknätä jotain. Minulle riittää melkeinpä se kaupassa ostopäätöksen tietoisesti tekeminen, muuten sitten syön mitä kaapista löytyy ja ainoastaan prosenttisuklaan syömisen olen rajoittanut sokerisyystä 20-25 g päivässä, mikä passaa hyvin herkkusuullekin. Tää ruokavalio tuntuu pitävän aika hyvin huolen omistaan ja on muuttanu yllättävästi makutottumuksia ja lisänny semmosta luontasta tasapainon tajua ja (mieli)halua. No ehkä tää meni nyt vähän ohi alotuksesta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00