pupsis: joo näin olen käsittänyt. Oon lukenut näitä ketjuja täällä, vähän epäloogisesti tosin, ja aika ihmeellisiä tarinoita ihmisillä onkerrottavaan
marilyn kirjoitti:
Siis täällä nyt vain on mun lisäkseni aika monta muutakin, joiden vuosien epämääräiset vatsavaivat eivät olekaan olleet laktoosi- tai hiiva-ongelmia.
joo, tiedän aika rajoitetunkin lukemani perusteella, aika hurjaa. Mä kuvittelen omien vaivojen syyksi hiivaa yms./joku muu mälsä bakteerikanta syystä, että: sokeriannoksesta tulee tajuton väsymys, joka kestää jonkun tunnin ja kun tilanne paha, myös valk.riiisi, homejuusto ja sienet kauhistus. Selkein tunnusmerkki on haisu wc:ssä, se on selvästi hiivamainen akuutissa vaiheessa. Kuin olisi pieni panimo vatsassa, heh. Olen ollut myös hiivadieetillä joskus, kyllä sekin toimii ja suolisto rauhoittuu. Sitten olen käyttänyt jonkin aikaa vain puhdistamattomia viljatuotteita ja hyvin on sujunut, kunnes se on vain jäänyt

Mä vaan oon käyttänyt viljaa yleensä ihan älyttömiä määriä ja viljalla joulupossujakin lihotetaan ja joku roti tähän täytyy tulla omalla kohdalla. Eli ihan mielisuosiolla luovun viljoista joka tapauksessa.
Lainaa:
Mitä ravitsemuksellisesti oleellista uskot tarvitsevasi viljoista??
No kun on pieni päähänpinttymä noista B-vitamiineista ja magnesiumista, että tuleeko ihan oikeesti niitä tarpeeks tällä ruokavaliolla

Juu, tiedän jo, että Finellistä voi tarkistaa

Aivan hölmöä itse asiassa edes ihmetellä tätä asiaa täällä - tajusin vasta äsken, että syön lisä-B:tä tällä hetkellä

Pakko on kanssa tunnustaa, että kysyin tätä viljattomuutta @Antti Heikkilältä joitakin vuosia sitten (eka vhh kirjan jälk) ja mainitsin jo silloin, että joudun pakottamaan itseni syömään munia, enkä tiedä kykenenkö siihen lopun ikää. Hän oli todella fiksu ja kannustava, eikä nähnyt mitään estettä vähähiilariselle dieetille, vaikka olenkin ruokarajoitteinen. ELi kyllä selityksiä on tullut, kunhan uskoisin

Valitettavasti en säästänyt sähköpostia, enkä muista tarkempia ohjeita enää, mutta jonkunlaista säätöä tms. hänkin ehdotti, että hakee ne omat oikeat käytännöt tähän vähähiilariseen. Muutaman kuukauden kurituksen ja väkinäisten pakkomunakkaiden jälkeen kuitenkin alkoi lipsua, kun tuli muutama iso elämänmuutos ja sitten se vain jäi. Joten tässä ollaan.
Lainaa:
Siis ei ole myöskään merkitystä gluteenittomien tuotteiden hh määrillä, ne on jauhoja siinä missä muutkin ja yhtä hh pitoisia.
Niin tietysti joo. Kallistun kyllä sille kannalle ja varsinkin luettuani noista muista ketjuista erinäisistä oireista, mitä ihmisillä on, että pysyn erossa viljoista edelleen. En sano, etteikö suoliston tutkiminenkin vois olla viisasta, mutta eihän keliakiaan kuitenkaan mitään parannuskeinoa ole, muuta kuin dieetti, joten yks hailee. Ajattelen myös, että oli mitä oli, parempi olla ylivarovainen nyt, kun mitään helvetillisen kauheeta ei ole, niin ei sitten mene elämä pilalle, jos kerran vahingossa jossain ravintolassa pistää suuhun jotain kiellettyä.
Lainaa:
Ja siis tosiaan silloin kun mulla oli maha ja suolisto ärtyneitä viljoista, niin ihan miten kummallisesti tahansa saattoi oireita tulla ja välillä ne tuntui johtuvan mausteista, välillä kahvista tai omenasta/päärynästä/maitotuotteista.... Kumma juttu, kun nykyään ei tosiaan ole havaittavissa mitään ongelmaa minkään tuotteen kanssa, mitä ehdin silloin aiemmin pitää syyllisenä.
Niin, mä ihan ehdottomasti uskon vhh-dieetin hyödyllisyyteen ja hmm tosiaan tota sun listaa silmäillessä on pakko myöntää, että muitakin kummia oireita on kyllä ollut välillä

No ylivarovaisuus ei tee pahaa. Eli nähtävästi sitten uskallan olla viljatta, ilman että kuolen johonkin puutostautiin.
Hiukan itsellä on vaikeuksia asennoitumisessa psykologisella puolella tuon viljan suhteen. On helpompi uskoa, että kala-liha-muna-ruokavaliolla on helpompi pärjätä ilman viljaa ja kai se ainakin yksinkertaisempaa onkin. Tietysti olen vielä untuvikko, eikä pitkältä aikaäväliltä ole vielä käsitystä, mutta aika hyvältä tämä ruokavalio ainakin
tuntuu ja vatsa on ihan rauhallinen. Nälkä ei vaivaa. Hiukan enemmän ilmeisesti täytyy innostua kokkailemaan ja kiinnittää huomiota tuohon protskujen saantiin.
Hiukan tässä on kanssa päässyt käymään niin, että kun olen lueskellut paljon infoa ja kiistelyäkin täällä vähän sieltä sun täältä, niin kaikki asiat alkaakin menemään sekaisin omassa mielessä, vaikka varmaan pitäis käydä päinvastoin

Enivei, kiitos vastauksista, ne selkiytti asioita