karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-17 14:58:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-04 03:28:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kun täällä foorumilla näyttäisi asiantuntemusta olevan paljonkin myös vegepuolesta, niin kyselläänpä hiukan, ennen kuin joudun ihan umpipöpelikköön omien kokeilujeni kanssa. Sekin vaara tässä valitettavasti taitaa olla olemassa.

Elikkäs taustalla ei sitten niin yhtään terveysasioista kiinnotuneen keski-ikäisen pullansyöjän kremppoja, ei mittää kuolemanvakavaa vielä, mutta kasautuvassa määrin alkanut ilmaantua kaikkea pientä ja ryhdistäytymistä on tiedossa tänä vuonna. Herkkisalueita on suolisto (väärä bakteerikanta-mahd.hiivaakin), sydän (-verenpaine koholla), iho (ihottumia, reagoi tietenkin suoliston kuntoonkin), jotain pientä häikkää ollut hormonipuolellakin. Oletettavasti paino lähtee tällä ruokavaliolla pikku hiljaa tippumaan itsestään, eli se jo helpottaa pumpun työtä ja varmasti muissakin ongelmissa, mutta ihan päällimmäisenä mielessä on oikeanlaiseen ruokavalioon keskittyminen ja sen "sisäistämiseen" pullahiirivuosien jälkeen.

Rajoituksia on ihan kohtalaisesti ;) ruokavaliossa. Ei lihaa, ei kalaa, eikä kananmunaakaan enää. Laktoosi-intoleranssi. Enkä pidä sienistä, eikä juuri tule soijaakaan syötyä.

Eli mitä sitten pitäis syödä pärjätäkseen ja saadakseen kaikki vitamiinit ja hivenaineet? Alunperin piti hyväkarpata ja käyttää täysjyväviljoja jossain määrin, mutta puolvahingossa jäi nekin lähes kokonaan pois, ainakin toistaiseksi. Pystyn olemaan ilmankin ihan hyvin, se ei ole ongelma. Välillä olen ottanut 1-2 rkl kauranleseitä ja joskus vehnänleseitä liotettuna..vähän kuin varmuuden vuoksi :roll: Mutta mitenköhän jatkossa kannattaisi menetellä viljan suhteen? Viljan-tärkeys-aivopesun läpi käyneenä ihmettelen, että saanko kaiken tarvitsemani nykyisellä ruokavaliollani.

Käytän päivittäin (ainakin yritän) yhtään säästelemättä oliiviöljyä ja voita (puhdistettua eli gheetä en vielä oo kokeillut, mutta suunnitelmissa on), manteleita, mahd. muita pähkinöitä ja siemeniä (pellavansiemenrouhetta, kurpitsansiemeniä), erilaisia ituja myös nykyjään aikamoiset määrät. En arvaa papujakaan käyttää ilman idätystä, kun suolisto reagoi, samoin soijarouhe ei oikein sovi. Tietenkin vaihtelevassa määrin juureksia, lähinnä lanttua ja porkkanaa ja muita vihanneksia, sipulia, salaattia, paprikaa jne. Jotain ekstroja, kuten oliiveja, hapatettuja tuotteita jossain määrin. Hedelmiä ei juurikaan sokeripitoisuuden vuoksi, jonkun verran sitrushedelmiä, erityisesti greippejä (himo). Marjoja jonkun verran, lähinnä puolukkaa. Hapanmaitotuotteita kuten maitorahkaa, a-jogurttia, kermaviiliä. Juustoja välillä enemmän, välillä vähemmän. Hyla-kevytmaitoa jossain määrin juomiin, en ole tottunut vielä kermaan näissä. Lisäksi yritän opetella pitäytymään säännöllisissä ruoka-ajoissa ja jättää puputuksen pois, joten kaikki tarvitsemani pitäisi saada mieluiten parilla aterialla, ehkä jatkossa kolmella. Perunaakaan en ole sitten syönyt (enkä kaivannutkaan sen puoleen), vaikka se ei ole koskaan ainakaan näkyviä ongelmia tai vatsavaivoja aiheuttanut. Mineraalisuolaa olen käyttänyt lähinnä, tuon verenpaine-taipumuksen vuoksi ja joskus herbamarea lisäksi.

Aika hyvin näyttää mulle soveltuvan tällainen muista ehkä aika kituliaalta vaikuttava ruokavalio, mutta makuaisti on melko herkistynyt ja pidän ihan simppeleistä perusmauista ja ihan tietoisesti olen myös kouluttanut itseäni tuohon suuntaan. Ei ainakaan vielä ole luonnetta koetellut, eikä nälkää ole tarvinnut kärsiä. Kuulisin kuitenkin tässä vaiheessa mielelläni kokeneempien mielipiteitä jatkon suhteen, sen verran epävarmaksi tunnen itseni varsinkin nyt, kun jätin tuon kananmunankin pois (aiheutti pahoinvointia ja myös ihottumaa). :smt100

Ai niin ja aloitin tässä myös suoiston puhdistuskuurin (psylliumia ja yrttejä, bioteekin jauhe), joten se puunaa putkistoa kuntoon kanssa.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 08:06:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Saatko noista syömistäsi ruuista riittävästi proteiinia?

Mun ravitsemusopillinen osaamiseni ei ole niin hyvää, kuin monilla tällä palstalla, mutta tuo pisti silmään.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 10:15:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

MrsJones kirjoitti:
Saatko noista syömistäsi ruuista riittävästi proteiinia?

Ihan hyvä huomio. Tätä itsekin olen välillä vähän epäillyt :? Jos suositus on 0,8 g painokiloa kohden, niin sitten kyllä pitäisi aika lähelle tulla tällä hetkellä, jos ei ylikin. Tuleehan protskua pähkinöistä ja siemenistäkin. Raejuustoa ehkä voisi syödä enemmän. Linssejä, siemeniä ja papuja käytän lähinnä idätettynä tällä hetkellä ja ruokalautasesta ehkä noin kolmanneksen tai neljänneksen. Koitan syödä joka päivä. Kasvisproteiini kun ei ole kuulemma niin korkealuokkaista kuin eläinperäinen proteiini, niin tarkempaa höyläämistä pitäis ehkä olla, että sais kaikki aminohapot. Hampunsiemenissä ilmeisesti löytyy kaikki 20 tarvittavaa aminohappoa, että kai niitä voisi sitten hankkia. Ehkä kokeilla itsekin kasvattaa (siis hyötykasvihamppua!) pienellä pihapalstalla. Ois siinä naapurin akoilla ihmettelemistä 8)

ViestiLähetetty: 2009-03-04 10:27:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Tuo 0.8g per painokilo ei oikein riitä, kun kyseessä ovat pääosin kasviproteiinit. Osittain tämä johtuu siitä, että pitäisi saada myös oikea n näköinen amnohappokoktail (eli kaikkia riittävästi) ja osittain siitä että ihmisen ruuansulatus ei ole kovin tehokas erottamaan valkuaista kasvispitoisesta kuituaineksesta.

Kannattaisi varmaan katsoa sekä valkuaisen että hivenien saantia finelin ruokakorista eli täältä:
http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi

ViestiLähetetty: 2009-03-04 10:28:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Muuten, pitää vielä kertoa että elimistö saattaa sietää laktoosia paremmin karppiruokavaliolla elellessä.

Me miehen kanssa pystytään karpatessa syömään partaäijäjugurttia ihan ilman mitään ongelmia, mutta jos sattuu syömään sen perään vaikkapa keksejä, niin maha tulee aivan älyttömän kipeäksi, ja kaikki tutut oireet tulevat päälle.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 10:49:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
^^ Tuo 0.8g per painokilo ei oikein riitä, kun kyseessä ovat pääosin kasviproteiinit. Osittain tämä johtuu siitä, että pitäisi saada myös oikea n näköinen amnohappokoktail (eli kaikkia riittävästi) ja osittain siitä että ihmisen ruuansulatus ei ole kovin tehokas erottamaan valkuaista kasvispitoisesta kuituaineksesta.

Kannattaisi varmaan katsoa sekä valkuaisen että hivenien saantia finelin ruokakorista eli täältä:
http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi

Kiitos els, tuo oli ihan oleellinen tieto, minkä olen onnistunut sivuuttamaan. Olen onnistunut välttelemään mittaamista finelissä, mutta kai se on tosiaan viisainta tsekata toi mun normiruoka, että tietää missä mennään. Uskon saavani proteiinia tarpeeksi, mutta kun sen aminohappokoktailin just pitäis olla oikea, niin kaikki tieto on tarpeen.

MrsJones kirjoitti:
Muuten, pitää vielä kertoa että elimistö saattaa sietää laktoosia paremmin karppiruokavaliolla elellessä.

Me miehen kanssa pystytään karpatessa syömään partaäijäjugurttia ihan ilman mitään ongelmia, mutta jos sattuu syömään sen perään vaikkapa keksejä, niin maha tulee aivan älyttömän kipeäksi, ja kaikki tutut oireet tulevat päälle.

Tämähän erikoista, mutta siis positiivsta :D Mun laktoosi-intoleranssi ei muutenkaan ole kovin paha, eli hapanmaitotuotteita olen aina pystynyt käyttämään ongelmitta, paitsi jos aivan hirmuisista määristä puhutaan.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 10:50:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Niin ja vielä, mielipiteitä, että pitäiskö syödä jonkin verran perunaa tms. tärkkelystä, entä täysjyväviljaa jotain? Ihan vaan oma käsitys, ei jlan sanaa?

ViestiLähetetty: 2009-03-04 11:38:50 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mihin ihmeeseen tarvitset pottua tai viljaa. Mulle tuli lähinnä mieleen, että jos kerran vatsan kanssa on ollut ongelmaa, niin voisit vaikka ihan kokeeksi ottaa gluteenittoman ruokavalion käyttöön. Nimittäin epämääräiset vatsa ja suolisto-oireet ei välttämättä johdu kananmunasta tai yksittäisistä ruoka-aineista, vaan kyseessä voi olla keliakia.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 12:40:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

marilyn kirjoitti:
Mihin ihmeeseen tarvitset pottua tai viljaa. Mulle tuli lähinnä mieleen, että jos kerran vatsan kanssa on ollut ongelmaa, niin voisit vaikka ihan kokeeksi ottaa gluteenittoman ruokavalion käyttöön. Nimittäin epämääräiset vatsa ja suolisto-oireet ei välttämättä johdu kananmunasta tai yksittäisistä ruoka-aineista, vaan kyseessä voi olla keliakia.

Ei kannata aliarvioida propagandan mahtia. "viljatuotteita ja papuja samalla aterialla", "palkokasveja tai pähkinöitä ja perunaa tai viljatuotteita samaan ateriaan" sanoi työpaikkaterkkarikin aikanaan ohjeistukseksi vegelle. Ei sen puoleen, en minä niitä ohjeita noudattanut silloinkaan, joten huukhees :roll: Joku vuosi sitten multa tutkittin, että onko keliakiaa, hiivaa tms. Silloin ei löytynyt kuin tuo laktoosi-intoleranssi. Kananmunat on pistänyt jo vuosia vastaan, luopuminen niistä on kyllä lähinnä vaan helpotus, vaikka sitten onkin haussa proteiinit ja aminohapot.

Laskeskelin noita määriä ja tällä hetkellä on vähän siinä (editys:siinä ja siinä, siis) ja välillä oikein pahasti alle. Täytyy varmaan harkita jonkun kaupan proteiinilisän ostamista, soijaa ilmeisesti. Täytyypi tutustua, mitä mömmöjä tässä vielä joutuukaan syömään.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 13:00:10 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Keliakiaa ei varmaan tutkittu tähystyksellä, vaan verikokeella?

Meni nimittäin metsään mun kohdalla ja hoitosuosituksissakin sanotaan, että koska verikoe on erittäin epäluotettava, niin diagnoosi tulee aina tehdä koepalan perusteella.

Mulla oli silloin viljaa syövänä ongelmana se, että vatsa ja suolisto oli niin sekaisin, ettei oireilussa tuntunut olevan mitään logiikkaa, kroppa reagoi milloin mihinkin ja lääkärit vakuuttelivat mulle 10v. että kyseessä on laktoosiongelma.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 13:22:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

marilyn kirjoitti:
Keliakiaa ei varmaan tutkittu tähystyksellä, vaan verikokeella?

Meni nimittäin metsään mun kohdalla ja hoitosuosituksissakin sanotaan, että koska verikoe on erittäin epäluotettava, niin diagnoosi tulee aina tehdä koepalan perusteella.

Mulla oli silloin viljaa syövänä ongelmana se, että vatsa ja suolisto oli niin sekaisin, ettei oireilussa tuntunut olevan mitään logiikkaa, kroppa reagoi milloin mihinkin ja lääkärit vakuuttelivat mulle 10v. että kyseessä on laktoosiongelma.

Ahaa :-k no hyvä kun sulla löytyi se syy ja ratkaisu ongelmaan :)

No ei todellakaan tähystyksestä ollut toivoa (pahantuulinen työrerv.lääkäri) ja voi ihan hyvin olla, että olet oikeassa. Kuitenkin itse epäilen, että vuosikausien (-kymmenien) vääränlainen karkki-pulla-pizza -linja vaan on mahdollistanut vääränlaisen bakteerikannan suolistoon. Vaan voihan olla muutakin lisäksi, mutta koska mitään ihan kauheita oireita ei ole ollut kuitenkaan, niin kokeilen ensin ruokavaliolla,jos tämä auttaa. Toisaalta ei mua haittaa olla ilmankaan viljoja, jos vaan pärjää ravitsemuksellisesti. Kaura kai nykytietämyksen mukaan sopii useimmille keliaatikoillekin? Noista hiilaripitoisuuksista en tiedäkään sitten yhtään mitään gluteiinittomien viljojen suhteen, täytyy perehtyä tähänkin. Sen tiedän, että riisikään ei oikein sovi ja tässä huomaan selvän yhteyden siihen huonoon suoliston huonoon bakteerikantaan. Pieni määrä tummaa riisiä tuskin vaikuttaa silloin mitään, kun on muuten paremmassa kunnossa.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 13:31:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keliakia on oikeasti huomattavasti yleisempi, kuin mitä tilastot antavat ymmärtää. Uskomattominta on se, että suurin osa lääkäreistäkään ei ole tietoisia siitä, että verikoe ei ole luotettava diagnosointimenetelmä.

Pojat 07/09 ja 06/11.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 14:37:41 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

oishii kirjoitti:

Ahaa :-k no hyvä kun sulla löytyi se syy ja ratkaisu ongelmaan :)

No ei todellakaan tähystyksestä ollut toivoa (pahantuulinen työrerv.lääkäri) ja voi ihan hyvin olla, että olet oikeassa. Kuitenkin itse epäilen, että vuosikausien (-kymmenien) vääränlainen karkki-pulla-pizza -linja vaan on mahdollistanut vääränlaisen bakteerikannan suolistoon. Vaan voihan olla muutakin lisäksi, mutta koska mitään ihan kauheita oireita ei ole ollut kuitenkaan, niin kokeilen ensin ruokavaliolla,jos tämä auttaa. Toisaalta ei mua haittaa olla ilmankaan viljoja, jos vaan pärjää ravitsemuksellisesti. Kaura kai nykytietämyksen mukaan sopii useimmille keliaatikoillekin? Noista hiilaripitoisuuksista en tiedäkään sitten yhtään mitään gluteiinittomien viljojen suhteen, täytyy perehtyä tähänkin. Sen tiedän, että riisikään ei oikein sovi ja tässä huomaan selvän yhteyden siihen huonoon suoliston huonoon bakteerikantaan. Pieni määrä tummaa riisiä tuskin vaikuttaa silloin mitään, kun on muuten paremmassa kunnossa.

Siis täällä nyt vain on mun lisäkseni aika monta muutakin, joiden vuosien epämääräiset vatsavaivat eivät olekaan olleet laktoosi- tai hiiva-ongelmia.

Mitä ravitsemuksellisesti oleellista uskot tarvitsevasi viljoista??
Siis ei ole myöskään merkitystä gluteenittomien tuotteiden hh määrillä, ne on jauhoja siinä missä muutkin ja yhtä hh pitoisia. Itse karppaan viljattomasti ja hyvinhyvin harvoin syön mitään gluteenitomaksi valmistettua viljatuotetta...kun sille ei vain ole tarvetta. Kaapissa seisoo pussillinen gluteenittomia jauhoja melkein täytenä jo toista vuotta, siitä kuluu muutama ruokalusikallinen aina kulme kertaa vuodessa, kun teen karppipizzaa :lol: Ja joskus repsahdan vaikka illallisella gluteenittomaan jälkkäriin, joka voi jätskin sijaan olla joskus vaikka kakkua.

Ja siis tosiaan silloin kun mulla oli maha ja suolisto ärtyneitä viljoista, niin ihan miten kummallisesti tahansa saattoi oireita tulla ja välillä ne tuntui johtuvan mausteista, välillä kahvista tai omenasta/päärynästä/maitotuotteista.... Kumma juttu, kun nykyään ei tosiaan ole havaittavissa mitään ongelmaa minkään tuotteen kanssa, mitä ehdin silloin aiemmin pitää syyllisenä.

keliakia - käypä hoito suositus
Lainaa:
Jos laboratoriokokeissa ilmenee esimerkiksi raudan tai foolihapon puutetta tai muu imeytymishäiriö, kyseessä voi olla keliakia. Normaalitkaan laboratorioarvot eivät kuitenkaan sulje pois keliakiaa. Lopullinen diagnoosi tehdään aina ohutsuolen limakalvolta mahantähystyksen yhteydessä otetusta koepalasta.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 17:52:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

pupsis: joo näin olen käsittänyt. Oon lukenut näitä ketjuja täällä, vähän epäloogisesti tosin, ja aika ihmeellisiä tarinoita ihmisillä onkerrottavaan :shock:

marilyn kirjoitti:
Siis täällä nyt vain on mun lisäkseni aika monta muutakin, joiden vuosien epämääräiset vatsavaivat eivät olekaan olleet laktoosi- tai hiiva-ongelmia.

joo, tiedän aika rajoitetunkin lukemani perusteella, aika hurjaa. Mä kuvittelen omien vaivojen syyksi hiivaa yms./joku muu mälsä bakteerikanta syystä, että: sokeriannoksesta tulee tajuton väsymys, joka kestää jonkun tunnin ja kun tilanne paha, myös valk.riiisi, homejuusto ja sienet kauhistus. Selkein tunnusmerkki on haisu wc:ssä, se on selvästi hiivamainen akuutissa vaiheessa. Kuin olisi pieni panimo vatsassa, heh. Olen ollut myös hiivadieetillä joskus, kyllä sekin toimii ja suolisto rauhoittuu. Sitten olen käyttänyt jonkin aikaa vain puhdistamattomia viljatuotteita ja hyvin on sujunut, kunnes se on vain jäänyt :roll: Mä vaan oon käyttänyt viljaa yleensä ihan älyttömiä määriä ja viljalla joulupossujakin lihotetaan ja joku roti tähän täytyy tulla omalla kohdalla. Eli ihan mielisuosiolla luovun viljoista joka tapauksessa.

Lainaa:
Mitä ravitsemuksellisesti oleellista uskot tarvitsevasi viljoista??

No kun on pieni päähänpinttymä noista B-vitamiineista ja magnesiumista, että tuleeko ihan oikeesti niitä tarpeeks tällä ruokavaliolla :roll: Juu, tiedän jo, että Finellistä voi tarkistaa ;) Aivan hölmöä itse asiassa edes ihmetellä tätä asiaa täällä - tajusin vasta äsken, että syön lisä-B:tä tällä hetkellä :lol: Pakko on kanssa tunnustaa, että kysyin tätä viljattomuutta @Antti Heikkilältä joitakin vuosia sitten (eka vhh kirjan jälk) ja mainitsin jo silloin, että joudun pakottamaan itseni syömään munia, enkä tiedä kykenenkö siihen lopun ikää. Hän oli todella fiksu ja kannustava, eikä nähnyt mitään estettä vähähiilariselle dieetille, vaikka olenkin ruokarajoitteinen. ELi kyllä selityksiä on tullut, kunhan uskoisin ;-) Valitettavasti en säästänyt sähköpostia, enkä muista tarkempia ohjeita enää, mutta jonkunlaista säätöä tms. hänkin ehdotti, että hakee ne omat oikeat käytännöt tähän vähähiilariseen. Muutaman kuukauden kurituksen ja väkinäisten pakkomunakkaiden jälkeen kuitenkin alkoi lipsua, kun tuli muutama iso elämänmuutos ja sitten se vain jäi. Joten tässä ollaan.

Lainaa:
Siis ei ole myöskään merkitystä gluteenittomien tuotteiden hh määrillä, ne on jauhoja siinä missä muutkin ja yhtä hh pitoisia.
Niin tietysti joo. Kallistun kyllä sille kannalle ja varsinkin luettuani noista muista ketjuista erinäisistä oireista, mitä ihmisillä on, että pysyn erossa viljoista edelleen. En sano, etteikö suoliston tutkiminenkin vois olla viisasta, mutta eihän keliakiaan kuitenkaan mitään parannuskeinoa ole, muuta kuin dieetti, joten yks hailee. Ajattelen myös, että oli mitä oli, parempi olla ylivarovainen nyt, kun mitään helvetillisen kauheeta ei ole, niin ei sitten mene elämä pilalle, jos kerran vahingossa jossain ravintolassa pistää suuhun jotain kiellettyä.

Lainaa:
Ja siis tosiaan silloin kun mulla oli maha ja suolisto ärtyneitä viljoista, niin ihan miten kummallisesti tahansa saattoi oireita tulla ja välillä ne tuntui johtuvan mausteista, välillä kahvista tai omenasta/päärynästä/maitotuotteista.... Kumma juttu, kun nykyään ei tosiaan ole havaittavissa mitään ongelmaa minkään tuotteen kanssa, mitä ehdin silloin aiemmin pitää syyllisenä.

Niin, mä ihan ehdottomasti uskon vhh-dieetin hyödyllisyyteen ja hmm tosiaan tota sun listaa silmäillessä on pakko myöntää, että muitakin kummia oireita on kyllä ollut välillä :sick: No ylivarovaisuus ei tee pahaa. Eli nähtävästi sitten uskallan olla viljatta, ilman että kuolen johonkin puutostautiin.

Hiukan itsellä on vaikeuksia asennoitumisessa psykologisella puolella tuon viljan suhteen. On helpompi uskoa, että kala-liha-muna-ruokavaliolla on helpompi pärjätä ilman viljaa ja kai se ainakin yksinkertaisempaa onkin. Tietysti olen vielä untuvikko, eikä pitkältä aikaäväliltä ole vielä käsitystä, mutta aika hyvältä tämä ruokavalio ainakin tuntuu ja vatsa on ihan rauhallinen. Nälkä ei vaivaa. Hiukan enemmän ilmeisesti täytyy innostua kokkailemaan ja kiinnittää huomiota tuohon protskujen saantiin.

Hiukan tässä on kanssa päässyt käymään niin, että kun olen lueskellut paljon infoa ja kiistelyäkin täällä vähän sieltä sun täältä, niin kaikki asiat alkaakin menemään sekaisin omassa mielessä, vaikka varmaan pitäis käydä päinvastoin :-) Enivei, kiitos vastauksista, ne selkiytti asioita :smt049

ViestiLähetetty: 2009-03-04 19:49:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei oishii, jos lontoota ymmärrät, niin hankipa jostakin Rose Elliotin Low Carb Vegetarian Diet-niminen opus.

ViestiLähetetty: 2009-03-04 20:09:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen itsekin vielä aika tietämätön näistä ravintoasioista, mutta käsittääkseni karppaavan kannattaa kiinnittää erityishuomiota magnesiumin saantiin. Noin 300 mitäyksikköäolikaan päivässä. D-vitamiinia voi myöskin tarkata, tosin se ei ole pelkästään karppaajien vaan ihan suomalaisten ongelma.

Itse näkisin siis leivissä (tai viljoissa) ainoana hyödyllisenä juttuna sen magnesiumin, jota sitäkin on vaan täysjyvässä, jos siinäkään. Jos viljat aiheuttaa ongelmia niin se mg kannattaa hankkia jostain muualta.

Muuten tuo aterian jälkeinen väsymys on aika monelle virallisterveellisesti (tai vähemmän 'terveesti') joskus syöneelle tuttu. Just yhdessä ketjussa joku kertoi että tukeva hiilariateria ei pelkästään aiheuttanut mitään tunnin väsymystä, vaan peräti kaatoi sänkyyn muutamaksi tunniksi. Ja näitä tämän tyylisiä riittää.

Kyllä se psyykeahdistus ajan myötä helpottaa, ja siitä tiedosta mitä täältäkin oppii alkaa hiljalleen muodostua kokonaisuus. Mutta alkuun yksi neuvo: Keep it simple!

ViestiLähetetty: 2009-03-04 20:54:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

nuru kirjoitti:
Itse näkisin siis leivissä (tai viljoissa) ainoana hyödyllisenä juttuna sen magnesiumin, jota sitäkin on vaan täysjyvässä, jos siinäkään.

Magnesium (ja rauta ja kalsium) ovat kaikki tärkeitä sekä karppaajille että muille, mutta vilja ei oikeasti auta niissä juuri yhtään, koska täyjyväviljan kuitu sitoo nuo hivenet itseensä niin että jokseenkin kaikki suusta sisään ahdettu jatkaa samoin tein exit-only kanavaan. Näitä tutkimuksia löytyy pubmedistä ja paria kyseisistä jutuista referoidaan viitteiden kera täällä http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... ility.html

Vanhanaikaisina (eli liotettuina, idätettyinä ja hapatettuina) jyvistäkin eli siis viljoista saa enemmän irti. Mutta silloinkin vanhat kulttuurit ovat liotus-hapatus-käsittelyjen jälkeenkin vielä yrittäneet vähentää viljakuidun määrää ja syödä (jos suinkin voivat) siitä vain tuon liotetun ja hapatetun eli bakteerikäsitellyn (ja bakteeririkastetun) tärkkelyksen.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-03-04 21:37:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Magnesiumia on kaakaojauheessa, suklaata (tummaa) siis leivän sijasta. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-03-05 04:26:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mrs Jones: kiitos vinkistä! Lueskelin aikanaan noita vegekarppaussivuja netistä, mutta oli vähän rajoittuneita viel joku vuosi sitten. Nyt oon ihan tippunut kärryiltä ja huomasin uudestaan karpp. aloittaessani, että paljon on karppimaailmassa nähtävästi tapahtunut, noita sivustoja ja vinkkejä on tullut aika lailla lisää. Tuokin kirja on mennyt ihan ohi, sen tosiaan voisin hankkia 8)

nuru: kiitos sparrauksesta :-) Tuo magnesium muakin pohditutti ja näyttää tossa alla tulleenkin siihen ratkaisu - kaakao. Tuo D-vitamiini täytyy tosiaan vielä tsekata. Ja tosta hiilariväsymys-sänkyyn kaatumisesta taitaa tosiaan aika monella tääällä olevalta kokemusta ja oikestaan juttujen perusteella tunnistan samat oireet muutamasta ei-karppi tuttavastakin.

els: ai tosiaan nyt muistankin lukeneeni tästä magnesiumin imeytymisestä jostain toisesta ketjusta. Siis mulla ei nyt kyllä leikkaa, ainoo mikä tulee mieleen liotetusta, idätetystä ja hapatetusta viljanjyvästä, on elävän ravinnon leivät, paitsi ettei ne taida olla hapatettuja. Vai käyttikö ne jotain hapatettua juomaa siinä tekemisessä? Ja miso, mutta se taas tehdään soijapavuista.

Tripla
: no siinähän se! Intuitiivista itsehoitoa näemmä, kun olen vedellyt Heikkilän tyjyä karppisuklaata (siihenkin tottuu) naamaan aamukaffen kanssa 8)

ViestiLähetetty: 2009-03-05 09:56:13 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

oishii kirjoitti:

joo, tiedän aika rajoitetunkin lukemani perusteella, aika hurjaa. Mä kuvittelen omien vaivojen syyksi hiivaa yms./joku muu mälsä bakteerikanta syystä, että: sokeriannoksesta tulee tajuton väsymys, joka kestää jonkun tunnin ja kun tilanne paha, myös valk.riiisi, homejuusto ja sienet kauhistus. Selkein tunnusmerkki on haisu wc:ssä, se on selvästi hiivamainen akuutissa vaiheessa. Kuin olisi pieni panimo vatsassa, heh. Olen ollut myös hiivadieetillä joskus, kyllä sekin toimii ja suolisto rauhoittuu. Sitten olen käyttänyt jonkin aikaa vain puhdistamattomia viljatuotteita ja hyvin on sujunut, kunnes se on vain jäänyt :roll: Mä vaan oon käyttänyt viljaa yleensä ihan älyttömiä määriä ja viljalla joulupossujakin lihotetaan ja joku roti tähän täytyy tulla omalla kohdalla. Eli ihan mielisuosiolla luovun viljoista joka tapauksessa.

Kallistun kyllä sille kannalle ja varsinkin luettuani noista muista ketjuista erinäisistä oireista, mitä ihmisillä on, että pysyn erossa viljoista edelleen. En sano, etteikö suoliston tutkiminenkin vois olla viisasta, mutta eihän keliakiaan kuitenkaan mitään parannuskeinoa ole, muuta kuin dieetti, joten yks hailee. Ajattelen myös, että oli mitä oli, parempi olla ylivarovainen nyt, kun mitään helvetillisen kauheeta ei ole, niin ei sitten mene elämä pilalle, jos kerran vahingossa jossain ravintolassa pistää suuhun jotain kiellettyä.

Hiukan itsellä on vaikeuksia asennoitumisessa psykologisella puolella tuon viljan suhteen. On helpompi uskoa, että kala-liha-muna-ruokavaliolla on helpompi pärjätä ilman viljaa ja kai se ainakin yksinkertaisempaa onkin. Tietysti olen vielä untuvikko, eikä pitkältä aikaäväliltä ole vielä käsitystä, mutta aika hyvältä tämä ruokavalio ainakin tuntuu ja vatsa on ihan rauhallinen. Nälkä ei vaivaa. Hiukan enemmän ilmeisesti täytyy innostua kokkailemaan ja kiinnittää huomiota tuohon protskujen saantiin.

Vielä hiukan, sori että pätkin kirjoittamasi.
Sokeriannoksesta tuleva tajuton väsy kuulostaa lähinnä verensokeriongelmalta, joka ainakin multa löytyy tuon keliakian lisäksi. Ja kyllä tunnistan mädät "hiivaiset" hajuhaitat jostain sieltä menneisyydestä, sokerista ne ei mielestäni johtuneet, eli esim. pelkästä karkista/suklaasta tms. vaan aina liittyneenä viljaan, eli pulla oli pahin ja tuore leipä jne. Ennen diagnoosia karppina kokeilin myös tuota hiivanpoisto ruokavaliota ja kuvittelin hetken, että satunnaiset vatsan oireet johtui sienistä, viinistä, juustoista tms. kumma juttu, ei niistä nyt tule mitään ongelmaa.

Ja kuten sanottua, usein ärtynyt vatsa ja suolisto ei anna selkeitä oireita heti syömisen jälkeen ja ärtyneessä tilassa ne voivat reagoida harhaanjohtavastikin. Mulla silloin joskus esim. lasillinen omenamehua ärsytti niin paljon, että tapahtui välitön tyhjeneminen, nykyään en juuri omenamehua juo, mutta muutaman kerran olen kokeillut täysin ongelmitta.

Miksi ei ole yksi hailee onko pääasiassa viljaton vai täysin gluteeniton, on se, että keliaakikon täytyy olla lähes neuroottisen tarkka, koska viljaa on mitä kummallisemmissa paikoissa. Jopa ½tl voi aiheuttaa oireet, jotka kestävät monta päivää, mulla oireet tulee noin 20h altistumisen jälkeen, ei heti. Pistävä ylävatsakipu on ensimmäinen oire, tätä en muuten havainnut ollenkaan ennen kuin olin ollut jo pitkään gluteenittomalla ruokavaliolla, koska vatsa oli aina enemmän tai vähemmän kummallinen. Olen ollut gluteenittomalla vasta muutaman vuoden, eli pari ekaa karppi vuotta meni normikarpilla. Olo oli silloinkin jo ziljoona kertaa parempi kuin aiemmin, enkä osannut kaivata parempaa, mutta vasta gluteeniton elämä teki musta täysin mun vatsan herran, eikä toisin päin, kuten aiemmin.

Valitettavan monet vertaa keliakiaa laktoosi-intoleranssiin tyyliin eihän se nyt haittaa, jos vähän paukuttaa. Mutta kyseessä on kuitenkin täysin erilainen ongelma, joka aiheuttaa pysyvää haittaa kropassa, altistaa syövälle, haittaa ravinteiden imeytymistä jne. Eli vertaisin ennemmin vakavaan allergiaan. Vaikka laktoosi vaivainen voi ajatella, että tekee mieli, otan nyt kumminkin, niin esim. pähkinäallergikko ei sitä tee.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00