karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-17 00:02:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoosista
ViestiLähetetty: 2005-02-23 11:26:09 
Poissa
sintti
sintti

Koitin eilen käydä ostamassa apteekista ketotikkuja. Myyjät alkoivat pauhata, että mitä oikein tavoittelen ja että ketoosihan tarkoittaa käytännössä nälkiintymistä ja on vaarallinen. Olen vasta aloittelija, joten en muistanut tarkkaan mitä olen kuullut ketoosista,mutta muistan, että se on eriasia kuin joku keto-alkuinen diabetekseen liittyvä tila. Olinko yhtään oikeilla jäljillä? ONko ketoosi siis OIKEASTI vaaratonta? Meneekö elimistö liian happamaan tilaan?

Ensimmäisessä apteekissa hiillyin niin myyjien suhtautumiseen ja tietämättömyyteen, että marssin ulos ilman pakettia,mutta ostin toisesta apteekista tikut. Paketin kyljessä oli taulukko, johon piti verrata tuloksia. Kertoisiko joku vielä varmuuden vuoksi, että millaisia arvoja minun pitäisi tavoitella?

En ole lainkaan varma, että kaipaanko edes ketoosiin. Olen muutamana iltana voinut todella pahoin ja minua on jopa närästänyt, vaikka sitä ei ole tapahtunut tähän asti elämässäni kuin pari kertaa joskus lapsuudessa. Monet ovat sanoneet tervehtyneensä ja laihtuneensa hyvin ilman ketoosiakin. Onko rasvanpolton nopeudessa suuriakin eroja näillä eri metodeilla?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 11:39:13 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

1) diabetespotilaan ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila, johon diabetestä sairastamaton ihminen ei voi ruokavaliolla päästä mitenkään

2) ketoosi ei ole vaarallinen tila, olen siinä itekin ollut jo pitkään ja esim Pappa vielä pidempään.

3) ketoosi itsessään ei laihduta, ja ketoosia ei laihtumiseen välttämättä tarvita. Monilla se auttaa sen takia, että oltaessa miinuskaloreilla, eli syödään vähemmän kuin kulutetaan, niin nälän tunne pysyy pois kun ollaan siinä ketoosissa.

4) Ne tikut kertovat virtsassa olevan ylimääräisten, eli elimistössä käyttämättä jääneiden ketoaineiden määrän. Eli jos elimistö on ketoosissa, ja käyttä kaikki tuottamansa ketoaineet, ei niitä virtsaan jää, ja tikkujen mukaan ketoosia ei ole, vaikka todellisuudessa olisikin. Itse suhtaudun noilla tikuilla kokeilemiseen lähinnä kuriositeettina, jota voi silloin tällöin kokeilla. Aina ei tule positiivista tulosta, mutta kuten sanottua sen ei tarvitse tarkoittaa mitään.

5) Muista juoda paljon vettä, ja osa siitä joko vissyä, tai esim. 1/10 -teelusikallinen mineraalisuolaa litraan vettä. Miksi vettä pitäisi juoda enemmän? Perustelu on pitkä ja löytyy haulla tältä voorumilta Sen voi ottaa annettuna tosiasiana :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 13:13:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ketoosi on aivan luonnollinen tila. Jokseenkin jokainen ihminen on itseasiassa lievästi ketoosissa usein tietämättään. Sehän on elimistön keino selvitä yli vuorokaudesta ilman ruokaa. Maksan 60 - 100+ gramman glykogeenivarastoilla kun ei pitkälle pötkitä. :)

Itse olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla reilut 7kk (virtsasta mitattu ketoainepitoisuus vaihtelee 0 - 4mmol/L välillä, olisi mielenkiintoista nähdä veren ketoaineet kuinka ne korreloi virtsasta mitattuihin) Hiilarit ovat ruuassa pyyneet pääsääntöisesti välillä 20-30g/vrk ja proteiinimäärä kohtuullisena. Elimistöni on adaptoitunut ketoosiin kokolailla täysin ainakin sen mukaan miltä tuntuu. Minkäänlaisia siitä johtuvia ongelmia tai haittoja en ole havainnut. Mitä nyt se että olen poikkeuksellisen hyvävointinen historiaani verrattuna. Ja vaakakin näyttää yli 36 kilon kevennystä. Viimeaikoina vyö on löystynyt enemmän kuin vaakalukeman muutos yksin kertoo. kaikenkaikkiaan sopeutuminen ketoosiin on ollut hyvä. Toki aluksi ehkä 2 ekan kuukauden aikana oli lieviä pikkujuttuja ja ekan parin viikon aikana eniten. (no oli yksi hankalampikin tapaus omaa "huolimattomuutta" nesteen ja elyt osalta ja yksi "vahinko" ruuan kanssa kun sain yllättäen liika-annoksen nopeaa hiilihydraattia) ja senjälkeen yhä vähemmän minkäänlaisia oireita ketoosiin ja ravintoon liittyen. Tässä kun joku aika sitten oli pelkona joutua pikku leikakusoperaatioon niin jo mietin että miten saan kiellettyä iv glukoositipan käytön.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 13:20:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olipas apteekissa mielenkiintoinen suhtautumistapa :shock:

Olisivatkohan olleet ketoosista yhtä huolissaan,jos olisit ostanut sieltä Nutrilettejä tai muita laihdutusjuomia :roll:

Jos esim nutrilettejä käyttää sen 5 pussia päivässä,eikä syö muuta,menee ihan varmasti ketoosiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 13:37:25 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

mökö kirjoitti:
Jos esim nutrilettejä käyttää sen 5 pussia päivässä,eikä syö muuta,menee ihan varmasti ketoosiin.

Kieroutuneesta mielenkiinnosta johtuen, kaivoin netistä tiedon, että esim 1 annos nutrifastia sisältää 16g hh. (päivän suositus 4-5 annosta)

Ihan takuuta niillä ketoosiin pääsystä ei siis liene

:wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 13:44:58 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ketoosissa voit olla myös 10 km lenkin jälkeen tai aamulla kun heräät tai jos vatsatauti iskee tai paastoat, eli aina kun kroppa käyttää hiilihydraatin puuttuessa rasvaa pääasiallisena energianlähteenä.

Minä olen elellyt reilut kaksi vuotta ketoosissa. Minulle se oli ainoa tapa laihduttaa, koska muuten ruokahaluni on liiallinen. Olen tavattoman paljon energisempi ketoosissa kuin hiilarikäyttöisenä, mutta tämä on yksilöllistä. Jos on hyvin kiikkerä verensokeri, niin ketoosi voi olla pelastus, toiset taas eivät tunne oloaan ketoosissa mukavaksi totuttelun jälkeenkään. Eli homma siis pitää säätää oman kropan mukaan niin, että olo on mahdollisimman hyvä ja samalla painokehitys toivottu. Joillakin se tapahtuu ketoosissa, joillakin vähän isommilla hiilareilla. Minusta tämän ei pidä olla uskon asia vaan jokaisen henkilökohtaisen kokeilun.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 13:48:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

en huomannut nutrifastia tarkistaa,katsoin vain nutriletin hiilarit,joita oli pussia kohti 10g :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 14:30:38 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mirka kirjoitti:
Eli homma siis pitää säätää oman kropan mukaan niin, että olo on mahdollisimman hyvä ja samalla painokehitys toivottu. Joillakin se tapahtuu ketoosissa, joillakin vähän isommilla hiilareilla. Minusta tämän ei pidä olla uskon asia vaan jokaisen henkilökohtaisen kokeilun.

Juuri näin. Pitkäaikainen onnistuminen ei mene väkisin jonkun "teorian" mukaan vaan juuri itselle sopiva on löydetävä. Se on oikea tie. (vaikka uskonkin että oikein säädettynä ketoosi ja vähät hiilarit "sopii"useammille kuin "uskovat" :)

Muistanpa erään ihmisen joka hyvin sitkeästi väitti erään tietyn särkylääkkeen olevan hänelle täysin sopimaton. Vaan minäpäs tein sokkotestin. Vaikka paljastettuani asian minulle suututtiinkin perin pohjin niin tänä päivänä kuitenkin ko henkilö tarvittaessa käyttää juuri niitä "täysin sopimattomia".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 15:18:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Linkitänpä tähän tiedoksenne ja muistinvirkistykseksenne muutaman aihetta läheltä liippaavan keskustelun:

Kysymyksiä ketoosi asiantuntijoille
http://www.karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3695&highlight=ketoosi

Kuinka usein käytätte Ketostixejä?
http://www.karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3598&highlight=ketoosi

Pissaliuskoista ja ketoosin tunnistamisesta
http://www.karpit.net/forum/viewtopic.php?t=1467&highlight=ketoosi

ketodioosi (HUOM! Perjantaikeskustelu :D )
http://www.karpit.net/forum/viewtopic.php?t=2856&highlight=ketoosi

Tuleeko muita hyviä keskusteluja mieleen?

Viestin otsikko: KIITOS...
ViestiLähetetty: 2005-02-23 16:29:28 
Poissa
sintti
sintti

...avusta!:) Olen jättänyt hedelmät, viljat, riisit, pastat ym pois ja suuren osan kasviksistakin,mutta mustaa suklaata olen syönyt jonkin verran, kun tekee oikein kovasti mieli jotain jälkiruokaa. En nimittäin voi syödä MITÄÄN maitotuotteita enkä makeutusaineita eli en mitään makeaa...En ole mitannut painoa, mutta olo on PALJOn parempi ja vuosia kestänyt vatsakipu on alkanut hellittää:):):) En ole vielä testattunut ketostixejäkään, tällä hetkellä olo ei edes tunnu ketoosilta,mutta voisin vannoa, että eilen olin. Onneksi musta suklaa loppui, pitää pärjätä loppuviikko lihalla, kasviksilla ja kananmunilla ym;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 21:57:05 
Poissa
karppi
karppi

Pienet määrät mustaa suklaata eivät välttämättä ketoosiin vaikuta tuon taivaallista, omaankin ruokavaliooni tumma suklaa kuuluu pienenä,mutta tärkeänä osana. Tärkeää on jakaa niitä päivän hiilihydraatteja joka aterialle, jos hieman korkeammasta hiilihydraattimäärästä huolimatta pyrkii ketoosiin. Periaatteessa kaikkia alle 100 g hh sisältäviä ruokavalioita voi pitää ketogeenisina, toki on yksilöllistä millä määrillä se oma ketoosi säilyy.

Omista kehon tuntemuksista ja satunnaisista pistokokeista päätellen oma kehoni pysyy hyvin ketoosissa n. 60 g:n päivittäisellä hiilihydraattiannoksella.

Viestin otsikko: Re: KIITOS...
ViestiLähetetty: 2005-02-24 10:50:56 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kaarina* kirjoitti:
...avusta!:) Olen jättänyt hedelmät, viljat, riisit, pastat ym pois ja suuren osan kasviksistakin,mutta mustaa suklaata olen syönyt jonkin verran, kun tekee oikein kovasti mieli jotain jälkiruokaa. En nimittäin voi syödä MITÄÄN maitotuotteita enkä makeutusaineita eli en mitään makeaa...

Mitenkäs pieni kupillinen marjoja jälkiruoaksi?
Tästä saisit myös vitamiineja :D

Ja jos et saa hiilareita maitotuotteistakaan, satunnainen hedelmä ei varmasti ole kovin vaarallinen herkku. Entä pähkinät?

Itsellä on ollut pahoinvointia vain, jos olen napannut vitamiinit tyhjään vatsaan, ja monia muitakin syitä voi olla, joten ei suoranaisesti ketoosista johtuvaa välttämättä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-24 11:08:29 
Poissa
karppi
karppi

Niin tosiaan, kasvisten poisjättämiseen en kyllä keksi hyvää syytä oikein millään ruokavaliolla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-24 18:13:35 
mökö kirjoitti:
en huomannut nutrifastia tarkistaa,katsoin vain nutriletin hiilarit,joita oli pussia kohti 10g :oops:

Hmm. Tuossa taannoin totesin nutrifastin olevan vhh- safkaa, mutta silloin minut tyrmättiin täysin. Onko se nyt?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-26 15:00:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Ketoosissa voit olla myös 10 km lenkin jälkeen tai aamulla kun heräät tai jos vatsatauti iskee tai paastoat, eli aina kun kroppa käyttää hiilihydraatin puuttuessa rasvaa pääasiallisena energianlähteenä.

Minä olen elellyt reilut kaksi vuotta ketoosissa. Minulle se oli ainoa tapa laihduttaa, koska muuten ruokahaluni on liiallinen. Olen tavattoman paljon energisempi ketoosissa kuin hiilarikäyttöisenä, mutta tämä on yksilöllistä. Jos on hyvin kiikkerä verensokeri, niin ketoosi voi olla pelastus, toiset taas eivät tunne oloaan ketoosissa mukavaksi totuttelun jälkeenkään. Eli homma siis pitää säätää oman kropan mukaan niin, että olo on mahdollisimman hyvä ja samalla painokehitys toivottu. Joillakin se tapahtuu ketoosissa, joillakin vähän isommilla hiilareilla. Minusta tämän ei pidä olla uskon asia vaan jokaisen henkilökohtaisen kokeilun.

No tuon todennut että mieli on virkeämpi ja verensokerin heittelyt ovat kadonneet. Vanhaan huonoon oloon ei mielellään palaa.
Mulle tuo Ketostix on hyvä tuki silloin kun epäusko yllättää. Varsinkin näin alussa tulee tsekkailtua ainakin joka toinen päivä tuota "punastumista". ;)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00