karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://karppi.ninja/forum/

Aikuisiän diabetes + karppaus
http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=39884
Sivu 1/1

Julkaisija:  Jaguaari [ 2009-03-23 12:30:55 ]
Viestin otsikko:  Aikuisiän diabetes + karppaus

En nyt hakutoiminnolla saanut mitään tolkkua tästä aiheesta.

Tuttavallani on pitkään ollut verenpaineet korkealla ja lääkitys siihen. Sen olen ymmärtänyt, että karppaus laskee verenpainetta ja käsittääkseni monet verenpainelääkityksenalaiset, karppauksen aloitettuaan ovat pystyneet lopetamaan lääkityksen.

Nyt ilmeni, että samaisella tuttavalla saattanee olla myös aikuisiän diapetes.

Kannattaako hänelle suositella karppausta?

Julkaisija:  Mimmimakia [ 2009-03-23 12:36:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

No kannattaa! Ainoa tapa saada lääkkettä molemmat taudit kuriin!
Hankipas hänelle (lue toki itsekin) Antti Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Antoisia lukuhetkiä!

Julkaisija:  Siperia [ 2009-03-23 12:39:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

Tietenkin, mikään ei ole diabeetikolle parempi ruokavalio kuin vähähiilarinen, koska se ja nimenomaan se nimenomaan pitää verensokerin tasaisena.

muoks. Laita hakuun "diabetes" ja rajaa haku viestien otsikoihin, niin löytyy luettavaa ja kokemuksia. :)

Julkaisija:  Jaguaari [ 2009-03-23 12:44:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

No sehän on kiva! Kirja olisi kyllä hyvä, täytynee hankkia. Siitä näköjään löytyi keskustelukin.

Siperia> Tuolla tavalla tuli vain tämä minun keskustelu :-k

Julkaisija:  Jaguaari [ 2009-03-23 12:48:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

Meidän kirjastosta löytyykin tätä kirjaa kaksin kappalein 8) Molemmat ovat lainassa, mutta taidan varanvuoksi käydä tänään vilkaisemassa hyllystä. Rahatilanne ei oikein tykkäisi ostaa kirjaa (varsinkaan, jos se yhden lukukerran jälkeen jää hyllylle pölyttymään -> voihan sen lainata myöhemmin uudelleen).

Julkaisija:  Siperia [ 2009-03-23 12:49:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

^^Laitoitko varmasti "diaBetes", ei "diaPetes"? Minä sain vaikka kuinka paljon osumia...

Julkaisija:  Jaguaari [ 2009-03-23 12:51:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diapetes + karppaus

Siperia kirjoitti:
^^Laitoitko varmasti "diaBetes", ei "diaPetes"? Minä sain vaikka kuinka paljon osumia...


Oho, se kirjoitetaankin beellä :oops: Hupsis :lol:

Julkaisija:  haahe [ 2009-03-23 16:23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Hei,

minulla on nyt parin viikon ajan ollut sellaista voimattomuutta (ns. lihakset tyhjenee silloin tällöin, ei vain jaksa) ja väsymystä. Nyt perjantaista asti olen kärsinyt merisairauden oireista kuivalla maalla, pahoinvoinnin aaltoja ja "homelo" tunne päässä. Lisäksi oikean käsivarteni ulkosyrjä + pikkurilli ja nimetön tahtovat puutua/niissä tuntuu pistelyä melkein koko ajan ja ihoni, varsinkin kämmenet ja jalat, tuntuu nihkeältä. Olen myös erittäin janoinen koko ajan ja vessassa on laukattava tästä juomisesta johtuen ainakin 3 kertaa tunnissa, myös öisin kerran tai kaksi. Kävin sitten tänä aamuna terveydenhoitajan paikkeilla ja ihmetykseni oli suuri, kun hän raskaustestin (en siis todellakaan ole raskaana, mutta ajattelin hänen sitä varmasti ehdottavan) sijasta määräsi paastoverikokeen ja virtsakokeen. Eikös näitä testejä määrätä silloin kun epäillään diabetestä? Olen 25-vuotias nainen, ylipainoa minulla ei ole, olen itseasiassa painoindeksin puolesta ilmeisesti lievästi alipainoinen (mutta en sitä todellakaan ole, vatsassa on kyllä irtonaista läskiä), eikä muitakaan riskitekijöitä pitäisi olla (en esim. polta) ja suvussakaan ei pitäisi olla kuin yksi diabeetikko, setäni, jolta häneltäkin todettiin vasta pari vuotta sitten.
Tuossa noita diabeteksen oireita googletin ja kyllähän ne täsmää, mutta voidaanko noilla testeillä (paastoverikoe ja virtsakoe) testata jotain muutakin? Terveydenhoitaja ei maininnut minulle miksi ne kokeet on otettava.

Julkaisija:  veleda [ 2009-03-23 19:07:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Kyllä nuo on ihan samat oireet kuin minulla oli 8 vuotiaana, varmasti ensin katsotaan diabetes. 1-tyypin diabetes voi puhjeta myös vanhemmalla iällä, eikä vaadi sukurasitetta.

Julkaisija:  Jaguaari [ 2009-03-23 19:17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

haahe kirjoitti:
minulla on nyt parin viikon ajan ollut sellaista voimattomuutta (ns. lihakset tyhjenee silloin tällöin, ei vain jaksa) ja väsymystä. Nyt perjantaista asti olen kärsinyt merisairauden oireista kuivalla maalla, pahoinvoinnin aaltoja ja "homelo" tunne päässä. Lisäksi oikean käsivarteni ulkosyrjä + pikkurilli ja nimetön tahtovat puutua/niissä tuntuu pistelyä melkein koko ajan ja...........


Niin onko se karppaus nyt sitten hyvä vai huono idea diabeetikolle :| (vai onko se sitten ihan henk. koht.)

Julkaisija:  Siperia [ 2009-03-23 19:38:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

^Tuskin karppauksen vuoksi on mahdollista diabetekseen sairastua. Korkeintaan siitä huolimatta. Karppaus nyt vaan on parasta, mitä diabeetikko voi itse terveytensä eteen tehdä. Kaikille se ei valitettavasti riitä, mutta monille riittää. Kaikki on kiinni verensokerista, sen pysymisestä tasaisena ja tarpeeksi matalalla. Ja hiilihydraatit heiluttelee verensokeria enemmän kuin mikään muu. Asia on niin yksinkertainen. Ennen vanhaan diabetestä hoidettiin sitä paitsi ihan yleisesti hiilareita rajoittamalla. Kunnes joku keksi, että diabeetikkojen täytyy syödä niin kuin muidenkin.

Julkaisija:  Siperia [ 2009-03-23 19:48:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Täälläpä vähän lukemista. :)

Julkaisija:  veleda [ 2009-03-23 19:49:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Ja jos puhutaan 1-tyypistä (mikä on tässä tapauksessa todennäköisempää jos todetaan) ei sillä ole tiettävästi juuri mitään tekoa ruokavalion kanssa. Nykytutkimuksen mukaan sen voi laukaista esim. influenssa, ti jokin tulehdus. Ja kyseessä siis TÄYSIN eri sairaus kuin aikuisiän- eli 2-typin diabetes.

Julkaisija:  Kirrimirri [ 2009-03-23 21:33:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

veleda kirjoitti:
Ja jos puhutaan 1-tyypistä (mikä on tässä tapauksessa todennäköisempää jos todetaan) ei sillä ole tiettävästi juuri mitään tekoa ruokavalion kanssa. Nykytutkimuksen mukaan sen voi laukaista esim. influenssa, ti jokin tulehdus. Ja kyseessä siis TÄYSIN eri sairaus kuin aikuisiän- eli 2-typin diabetes.


Vaikka se on eri sairaus niin sitäkin voi hoitaa karppaamalla. Moni on saanut insun käyttöä vähennettyä paljonkin.

Julkaisija:  els [ 2009-03-23 21:47:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Jaguaari kirjoitti:
Niin onko se karppaus nyt sitten hyvä vai huono idea diabeetikolle :| (vai onko se sitten ihan henk. koht.)

Täällä asiasta ketoo yksi pitkään sairastanut ykkönen, Annikan blogissa.
Tosin ruotsiksi, mutta jos kiinnostaa, niin ehkä kannattaa silti tankata läpi.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... diabetiker

Julkaisija:  veleda [ 2009-03-23 23:05:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Kirrimirri kirjoitti:
Vaikka se on eri sairaus niin sitäkin voi hoitaa karppaamalla. Moni on saanut insun käyttöä vähennettyä paljonkin.


Kyllä kyllä, siksi minäkin täällä karppailen (ykkönen). Sitä vain meinasin kun täällä on kakkosesta niin paljon puhetta ettei sekoita näiden kahden syitä ja hoitotapoja. Sairaudet johtuvat aivan eri asioista. Voi olla tuoreelle ehkä diabeetikolle epäselvää. Karppaus auttaa ykkösen hoidossa, muttei ehkäise sitä kuten kakkosta... Jo puhjennutta kakkosta voidaan usein hoitaa pelkällä ruokavaliolla, ykkösen kohdalla se on käytännössä mahdotonta. Siksi on tärkeää tehdä ero ykkösen ja kakkosen välille niistä puhuttaessa.

Julkaisija:  turbo-orvokki [ 2009-03-24 13:05:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Aikuisiän diabetes + karppaus

Mulla on kakkosdiabetes, karppaushoitoinen :) . Verenpaine normaali, karppauksella (ennen lääkkeillä). Monenlaiset tulehdusperäiset sairaudet karppauksella oireettomiksi. Rasva-arvoissa edelleen vähän korjaamista mutta ei mitään hälyyttävää. Suosittelen ehdottomasti karppausta "aikuisiän diabetekseen".

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/