karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-19 23:38:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-24 13:56:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kuten otsikkokin sanoo, pakko hehkuttaa! Karppausta takana ketogeenisellä reilu 3vkoa ja kilot on tippuneet 59-56.7 kg. Olen todella yllättynyt tuosta tuloksesta, koska lähtö BMI oli alle 25 eli mulla ei oikeasti ollut edes laihduttamisen tarvetta. Toki tuo on nestettä, mikä on lähtnyt, mutta on se kiva katsoa peilistä, kun vatsaan hahmottuu SIKSPÄKKI!!! \:D/

Aiemmin olen ollut hyväkarppi n parin vuoden ajan, koska mieheni karppaa. Hiilarit on olleet varmaan sadan pinnassa ja usein reilusti allekin. Olin kuitenkin syvästi rasvakammoinen koko tuon hyväkarppiajan. Nyt palstaa lukeneena ja itse asian henk koht todenneena olen rasvakammostani päässyt. Jee!

Sitten niihin kysymyksiin... Näin aloittelijalle täällä palstalla on ihanan (ja hirvittävän) paljon tietoa. Onneksi olen virkavapaalla, joten voin lueskella foorumia läpi useita tunteja päivässä :D Silti mulla mm. nää rasva-asiat on aivan sekaisin ja pyytäisinkin, jos joku teistä viisaammista voisi vastata sillain rautalangasta väännettynä tai ohjata oikeaan keskustelulinkkiin (mieluummin vastaus... laiskuuteen taipuvainen kun välillä oon näissä lukuasioissa). Ilkan ja Vapun kirjan luin silloin pari vuotta sitten ja se on valitettavasti nyt koto-Suomessa, joten siihen en pääse käsiksi.

Eli oonko käsittänyt oikein, että eläinrasvoissakin on eroja niiden terveellisyyden (johtuen niiden erilaisista rasvakoostumuksista) suhteen? Eli että possu ois jotenkin aivan ylitse muiden. Ja sopiiko nyt maitorasvat kaikille vai ehkä joillekin ei? Ja mitenkäs nauta? Oliiviöljystä oon käsittänyt, että on kaksi koulukuntaa -välttelijät ja läträäjät. Eläinrasvoja käyttää kaikki karpit (minä myös).

Tää kysymys lähti siitä, kun tuolloin hyväkarppiaikoina vältin (tietenkin -minä tyhmä) näkyvää rasvaa, vaikka tiesinkin, että virallisterveelisesti öljyt on sallittuja. Tuolloin välillä funtsin, että syön paljon salaatteja ja saan niiden mukana juustossa paljon sitä pahaa rasvaa (eli söin tietämättäni terveellisesti?), mutta hyvät rasvat jäi näkyvän rasvan välttämisen vuoksi vähiin. Kävin sitten työterveyshuollossa katsastamassa kolesterolit ja nehän oli aivan huiput! Tarkkoja arvoja en muista, mutta LDL oli jotain 2,2 ja HDL sekeästi isompi eli jotain 2,5 ja triglyt alle 1. Nyt sitten malttamattomana odotan, että pääsen n 6kk karppauksen jälkeen kontrolloimaan noi arvot (ja lisäämään ne kolesteroliketjuun). En niinkään oo huolissani, vaikka ne ois muuttuneet huonompaan, koska sitten muutan noiden rasvojen laatuja ja suhteita. En usko, että kukaan kaivaa itselleen hautaa, vaikka söis 6kk epäterveellisesti (mitä karppaus ei tietenkään oo, mut jokainen meistä on yksilö ja se oma tie pitää löytää), koska sydän- ja verisuonisairauden syntymiseenkin menee kuitenkin useampia vuosia.

Mä en näköjään osaa kirjoittaa tiiviisti... Mut siis nykyisinkin suuri osa mun rasvoista tulee juustoista ja öljystä. Pekonia syön ajoittain ja oliiviöljyä oon alkanu lisäämään myös ruokaan. Kalaa menee harvoin, miksi otan kalamaksaöljytabl 2/pvä. Lihana usein kanaa tai nautajauhelihaa. Niin ja tietenkin munia. Usein 1/ pvä mutta joskus 2-4 kin. Miltä kuullostaa? Pitäisikö noita rasvoja jotenkin muuttaa, kun syön possua niin harvoin.

Sitten vielä niistä proteiineistakin. Mulla tulee varmasti huomattavan paljon enemmän prodeja kuin tuo 2g/kg (toisaalta en tiedä, kun en oo noita lihan prodemääriä _vielä_ katsonu finelistä tai arvioinu annoskokoja), mutta silti siis paino laskenut ja omasta mielestä myös rasvakudosta poistunu (ei siis peilin perusteella pelkkää vettä vaikka kilot ja aika niiden puolesta puhuiskin). Harrastan kyllä melko paljon liikuntaa, joten glukoneogeneesin puolesta varmaan prodeja melko paljon kestänkin. Oon huomannut kuitenkin ajoittain sen pistävän (ammoniakin) hajun pissassa ja mietin, että kuinka paljon teen itselleni ja munuaisilleni hallaa liialla prodella ja liiallisella happokuormalla? Onko kellään kokemuksia? Tunteeko sitä prodejen aiheuttamaa liikahappoisuutta (siis huonona olona tai jotain)? Painon putoamisen pysähtyminen ei mulle niin väliksi oo, koska alun perin aloin karppaamaan vain painonhallinnan vuoksi. Luulempa, että mun täytyy nyt palata back to basics ja laskee aluksi noi mun prodet. Mut arvostaisin silti vastausta myös tähän kysymykseen!

Sitten viimeinen hehkutus... Tätä palstaa lukiessa on vaan saanu ihmetellä ja ihailla, miten paljon tietoa täällä on ja kuinka paljon ihmisiä, jotka jaksaa ja viitsii kaivaa esiin tutkimuksia ja selvittää/ selvitellä asioita. Hienoa! Vielä hienompaa (tai ehkä yhtä hienoa) on tää uskomaton yhteisöllisyys, mikä täällä on. Täällä me kurittomat puhallamme yhteen hiileen ja tehdään itsestämme hyvän näköisiä ja terveitä! Mä oon sitä mieltä, että yhteisöllisyyden puute on yks syy suuriin masennuslukuihin Suomessa ja täällä me vaan toimitaan yhdessä. Tää foorumi hoitaa siis myös meidän mielenterveyttä eli kuten täällä jo on jossain ketjussa (perjantai-ketju?) aiemminkin todettu karppaamalla tulee terveitä, laihoja ja hyväntuulisia ihmisiä :resp:

ViestiLähetetty: 2009-03-24 14:18:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huomasinkin tuossa, että täällä on jo keskustelua tuosta ruoka-aineiden aiheuttamasta happo-emästasapainon muutoksesta kehossa (veressä ja kudoksissa?). En osaa linkata, mutta löytyy aloittelijat-mitä tarkoittaa orgaaniset hapot?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00