| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=39922 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Elfiina [ 2009-03-24 22:03:16 ] |
| Viestin otsikko: | Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Olisiko teillä kokemusta nykyisestä kouluruokailusta? Asun äidin luona. Nykyisessä opiskelupaikassa ammattikoulussa ollaan sitä mieltä että rasvaa pitäisi vähentää, opettaja ja kotona äiti kieltää rasvan, suosii kasviksia mutta ei tule syötyä vihanneksia paitsi salaatin kanssa ja leivän päällä. Äidillä on tapana ostaa kevyt/einesruokia, harvoin ehtii tekemään ruokaa. Olen hyväuskoinen enkä sano oikein kenellekään vastaan. Ajattelen lähinnä muita. Miten voisin noudattaa hyväkarppausta ? Ennemminkin siis hyväkarppaus tähtäimessa kuin atkins. |
|
| Julkaisija: | vankopa [ 2009-03-24 22:20:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! |
Asun myös kotona ja opiskelen - ja karppaan ongelmitta. Luulen, että sun on pakko ottaa asia puheeksi äitisi kanssa ja kertoa miksi ja miten tää homma pelittää. Muuten niitä eineksiä vaan ilmestyy kaappeihin, eivätkä ne oikein ole karpille sopivia. Meillä ei kotona muut karppaa, joten hoidan ite omat ruokani kaupasta lautaselle. (Kummasti kyllä maistuu mun tekemät pöperöt noille muille silti Koulussa ei oikeen saa mitään sopivaa, mut ainakaan mulla ei oo pitkiin aikoihin ollut mitään tarvettakaan syödä päivän aikana kun aamulla on syönyt munaa ja voita. Jos ei toimi niin eväänä kulkee näppärästi mukana pähkinäpussukka. Ehkä myös joku hedelmä, jos kerran hyväkarppaus tähtäimessä. Pitää sit vaan kattoa ettei sotke nälänhallintaa ihan liikaa, kuten hedelmillä on joidenkin kohdalla tapana sotkea. Jos on päättänyt karpata niin se on ihan helppoa. Tietty se vaatii sen oman pienen lisäpanostuksen kokkausjutuissa ja tiellä pysymisessä, kun kaikki kanssaeläjät ei oo samoilla linjoilla. Mut jos on jokin motivaatio niin ei pitäis tuottaa ongelmia. |
|
| Julkaisija: | Berlin [ 2009-03-25 09:29:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! |
Mitäs jos opettelisitte äidin kanssa yhdessä tekemään kunnon ruokaa. Ei ruuanlaitossa niin kauaa mene ja olishan teitä kaks sitä tekemässä. Opetelkaa muutama hyvä ja helppo ruoka. Mulla itellä on yleensä käytössä vaan yks iso paistokassari, johon teen jonkun kasvispyttipannun, pataruuan, kaalipaistoksen tai munakkaan, tms. ei tule siis paljoa tiskiäkään ja ruoka valmistuu alle puolessa tunnissa. Sen lisäkkeeksi voi halutessaan keittää täysjyväpastaa tai riisiä. Katelkaa yhdessä sellaisia reseptejä, joita haluaisitte syödä ja sitten kauppalistan tekoon. Ruuanlaitto on helpointa kun kaapista löytyy tarvittavat aineet. Musta tuntuu, että pääsette jo tosi paljon eteenpäin pelkästään sillä, että käytätte vähemmän eineksiä ja teette ruokaa itse. Siinä näkee paremmin mitä tulee syötyä ja säästyy lisäaineilta. Einekset myös yleensä sisaltävät runsaammin hiilareita kuin vastaava kotitekoinen. |
|
| Julkaisija: | Goldie [ 2009-03-25 10:36:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! |
kouluruoka on täyttä kuraa Suosittelen, että jätä sen melkein syömättä ja syöt ennen koulua kunnon pekonimunakkaan, ei tuu nälkä päivän aikana. Äitisi kanssa sinun on vain keskusteltava. Aloita vaikka eineksistä, niitä kun ei kenenkään tulisi ikinä syödä. Aloittakaa ruuan teko yhdessä, jos äitii ei mitenkään suostu käyttämään rasvaa, osta oma voipaketti ja oliiviöljy ja lisää niitä omalle lautaselle |
|
| Julkaisija: | verottaja [ 2009-03-26 17:55:42 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Riippuen vähän iästäsi ja koulutehtävien raskaudesta voisit koittaa seuraavaa: "Hei äiti, ajattelin kun oot usein tosi kiireinen ja noissa eineksissä on oikeesti tosi paljon kaikkee pahaa, että jos minä hoitaisin tästä lähtien kaupassakäynnit ja ruuanlaiton. Sustakin olisi varmaan tosi kivaa tulla töistä kotiin hyvän ruuan ääreen." Voisitte miettiä ruoka-tilin perustamista, sinulla olisi käyttöoikeus tilille ja äitisi laittaisi sinne kuukausittain rahaa ja voisi myös seurata ettet käytä ruokarahoja hömppään. Jos äitisi pelästyy ostamiasi voipaketteja, voit naamioida ne siirtämällä voiköntsät becel-rasiaan. Kasviksia ja munia tuskin pelästyy. Äidille voit keittää pastaa ja jättää itse ottamatta, jos ihmettelee niin sanot "Ohoh, unohdinkin sen kokonaan kun nää lihat ja kasvikset ja salaatti on niin herkullisen oloisia." Koulussa voit hyvin syödä salaattia, otat vain pulloon omat öljyt mukaan. Muita ruokia oman harkinnan mukaan. Ehkä saisit kouluterkalta kasvisruokatodistuksen, että voisit hakea allergiapuolelta kasan kasviksia ja sitten normaalipuolelta lihat päälle |
|
| Julkaisija: | oblique [ 2009-03-26 18:41:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Koulukarppaus on oikeesti vaikeaa, kotona pitää asiat vaan suplia tai puhua tarpeeksi karppauksen hyödyistä, että muutkin uskoo. Einekset nyt ei tee hyvää kenellekkään, niistä pitäis ekaksi luopua. Koulussa kun oon itsekin, usein joutuu sinne ruokalaan menemään. Tänäänkin oli koulua 8-16 melkeen, joten pakko siinä välissä on syödä - aamuisin mulle kun maistuu vain joku partis, kerma ja marjat. Koulussa joudun yleensä hyväkarppilinjalle vaikka kotona yritän alakarppailla; usein kun on ruokana jotain perunamössöä niin sitten pitää yrittää vaan runsaasti ottaa salaattia oliiviöljyllä ja muutama leipä ehkä |
|
| Julkaisija: | Kuplamaha [ 2009-03-26 20:27:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Tuossa kouluruokailussa on se hankaluus ettei kaikissa kouluissa ole vaihtoehtoja ja monesti ruoka on sotkettu yhteen laatikkoon. Voisiko koulussa syödä yläkarppi tyyliin ja kotona rajoittaa hiilarit atkinssin tasolle hanakalana päivänä, keskiarvona olis siis hyvä karppi |
|
| Julkaisija: | oblique [ 2009-03-26 20:43:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Kuplamaha kirjoitti: Tuossa kouluruokailussa on se hankaluus ettei kaikissa kouluissa ole vaihtoehtoja ja monesti ruoka on sotkettu yhteen laatikkoon. Voisiko koulussa syödä yläkarppi tyyliin ja kotona rajoittaa hiilarit atkinssin tasolle hanakalana päivänä, keskiarvona olis siis hyvä karppi On muuten oikeesti niin ärsyttävää, kun ruokana on jotain janssoninkiusausta, kinkkukiusausta tms. Yritä siinä sitten vältellä perunaa. Kouluruokailussa proteiinimäärät jää kyllä melkein aina masentavan alas. Mun suosikkikouluruoka on joku lihamureke tai lihapihvit, siinä on sentään jotain proteiinia ja rasvaa havaittavissa.. |
|
| Julkaisija: | Kuplamaha [ 2009-03-27 17:28:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
oblique kirjoitti: Kouluruokailussa proteiinimäärät jää kyllä melkein aina masentavan alas. Niinpä jää niin. Ei ole edes juustoa tai oikeaa maitoa tarjolla.
|
|
| Julkaisija: | oblique [ 2009-03-27 18:11:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Ja margariinina on jotain roskaa, niinkun Keijua tai Floraa. Siis hyi hitto kun maistoin tossa muutama viikko sitten, mä en ymmärrä miten joku syö niitä vapaaehtoisesti. Entisessäkin elämässä söin sentäs Oivariinia leivän kanssa, nykyään maistuu aivan sikapahalle noi ym. margariinit. |
|
| Julkaisija: | saarak [ 2009-03-27 18:17:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
tuun merkkaamaa tän ketjun itelleni kun saman "ongelman" kanssa painiskelen tänään meillä oli sentään broiskun koipi-reisi päivä ni ei tarvinnu syömättä olla.. mut mie käyn välillä hörppäsemässä kermakahvin jos alkaa hiukoo ja se pähkinäpussi on myös hyvä! Miul nykyjää aina kassis mukana |
|
| Julkaisija: | mastodontti [ 2009-03-28 13:21:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Jos mun koulussa on ruoan kanssa riisiä, sitä on kahtena versiona: valkoisena ja täysjyväisenä, joten hyväkarpin ei tarvi pelkkää kastiketta vetää. Keittovaihtoehto löytyy myös, jos muuten ruokana on vaikkapa kiusausta. Salaattipöydässä on yleensä kolmea eri salaatti-/raastevaihtoehtoa ja kastikkeena öljy- tai sinappipohjainen. Hyvin siellä pystyy syömään, ainoastaan maku ei yleensä ole paras mahdollinen |
|
| Julkaisija: | Pumpuli-81 [ 2009-03-28 13:44:24 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hei! (koulu ja hyväkarppaus?) |
Hetki sitten kun opiskelin niin sattu samaan ryhmään toinenkin karppaaja |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|