karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-12 17:42:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alkoholilla kroppa sekaisin?
ViestiLähetetty: 2009-03-23 14:33:02 
Poissa
sintti
sintti

Olen tässä huomannut, että karpapuksen aloitettuani, viikonlopun muutaman light siiderit nostavat painon maanantaille n. 800grammalle. Eli periaatteessa sen ,minkä hyvänä viikkona saa pois. Syön karpisti ja juon joko kossu-vissyä tai light juttuja. Voiko toi alkoholi sekoittaa kropan aineenvaihdunnan noin?
Olen myös miettinyt että kun karppiruoka suht suolaista (metee, juustoa jne), että sen takia kroppa keräis normaalia enemmän nestettä? Häät tulossa ja kroppa ihan turpeena lauantain illanistujaisten jälkeen...voi arsenaali. Mulla reilu pari kk aikaa saada muutama kilo pois. Kai tässä täytyy kaikki tissuttelu jättää siksi aikaa.

Kokemuksia/kommentteja??

ViestiLähetetty: 2009-03-23 15:05:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin, se on sitä nestettä. se mikä viikossa lähtee nesteistä, tulee alkoholista takaisin.

Ei meinaa paino pudota, jos tissuttelee. Kyllä se kannattaa lopettaa kokonaan, jos laihtua meinaa.

Ja karppiruokavalio siis nimenomaan vähentää nesteitä kehosta, ei lisää niitä.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 15:08:20 
Poissa
sintti
sintti

Mietin vaan kun syö niin suolaisia juttuja karpatessa. Ei mulla ennen paino näin paljon illanistujaisen jälkeen noussut. PItäisikö sit vaan juoda enempi, pitää aineenvaihdunta käynnissä..? Nyt alkaa laihisaikataulu oleen niin tiukasssa, että en uskalla enää kyl tumutella.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 15:26:24 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Yleensä suolansaanti vähenee, kun leipä ja valmisruoat jää pois. Ne on suomalaisten suurin suolanlähde.

Mutta joo, eipä sitä alkoholia kannata juoda, jos siitä haittaa ilmenee, selvähän se! Ei luulis pari kuukautta olevan pitkä aika olla ilman... ;)

Sellainen tuli mieleen, että joku täällä (rantaiso?) raportoi, että light-jutut kerää nestettä. Siinä vois olla yksi selitys.

Ja - eihän ne nestegrammat (tai kilotkaan) lihomista ole. Ne tulee ja menee.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 15:30:24 
Poissa
sintti
sintti

Oisko tosiaan sit light jutut ongelma? Illalla light siideriä ja sitten krapulassa vielä varmaan pari litraa light limua, joten aspartaamit alkaa olla kohillaan, heh. Täytyypä avata tästä keskustelua...

ViestiLähetetty: 2009-03-23 16:16:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ongelma voi olla joko light-tuotteet tai sitten yksinkertaisesti alkoholin sisältämä valtava energiamäärä. Oletko laskenut esim. kalorilaskurilla sen päivän makroja, kun olet "juopotellut"?
Minä olen ja tulos ei yllättänyt positiivisesti.. :twisted: Mutta ainakin löytyi syy painon jumitukselle. Minulla oli juuri noin että laihduin viikolla 500-700g joka sitten v-lopun jälkeen tuli takaisin, joskus korkojenkin kera.

Alkoholijuomat on runsasenergisiä vähähiilarisina ja lightinakin. Esim. neljä 0,5litran lightsiideriä kustantaa vajaat 600kaloria ja siihen vielä syömiset päälle, jotka nekin on usein tuhdimmat niinä päivinä kun juodaan (eikä se juominenkaan ehkä välttämättä jää siihen neljään.. :oops: ).
Ainakin minulla nousi yhden päivän kalorit 3000 pintaan viikonloppuisin ja liikuntaa ei yleensä noina päivinä arvaten tullut harrastettua. Joten kulutukseen nähden melko reippaasti liikaa energiaa..

Sanoit Tiisku juovasi myös kossuvichyjä. Esim. kolme desiä kirkasta viinaa ---> n.549kcal #-o
Eli noistakin voisi löytyä syy jos paino jumii, minulla löytyi.. :) Itsellä ainakin normaalipainoisena pudottaessa vaikuttaa näköjään paljon tuo energiansaantikin, ei ainoastaan hh:t.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 17:42:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sinällään ihmettelen, miten viina muka voisi turvottaa - alkoholihan on nimenomaan diureetti, eli POISTAA nestettä. Yleensä juomisen jälkeen paino on alempana kuin edellisenä päivänä. Turvotusta aiheuttavat ehkä tosiaan ne makeutusaineet, ja toisaalta juomisen yhteyteen osuva epäkarppi syöminen.

Ja muistetaas joka tapauksessa: painonnousu ja lihominen ovat kaksi ihan eri asiaa... Jos sen juomisen seurauksena tuleekin nestekertymää - se on vaan nestettä, eikä vaikuta laihtumiseen millään tavalla. Ellei tietysti kerää jatkuvista juomisista hirveitä kalorisatseja - tai sorru kännipäissään vetämään hirveitä määriä spudarikamaa... (tai niitä krapulapäivän suolasta-makeaa-suolasta-makeaa -settejä) [-X

ViestiLähetetty: 2009-03-23 18:14:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mites se asia,että karpatessa aina toitetetaan, ettei ne kalorit ole niin tärkeitä! Vaan se mitä tosi asiassa syö ja juo??!!
Eli jos syö ja juo karpisti, niin silloinhan kilot ei pitäis lisääntyä.... VAI..???!! #-o

ViestiLähetetty: 2009-03-23 19:14:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Mites se asia,että karpatessa aina toitetetaan, ettei ne kalorit ole niin tärkeitä! Vaan se mitä tosi asiassa syö ja juo??!!
Eli jos syö ja juo karpisti, niin silloinhan kilot ei pitäis lisääntyä.... VAI..???!! #-o

Ikuisuuskysymys..? :lol: Ainakin normaalipainon sisällä laihdutettaessa voi hyvinkin vaikuttaa kalorit.. Pieni heitto ei ehkä vaikuta suuntaan tai toiseen, mutta jos toistuvasti yhden päivän aikana vetelee kahden päivän energiantarpeensa, niin kyllä hyvinkin saa kumottua koko viikon laihtumistuloksen. Jos satunnaisesti juo, (lue harvoin) niin kyllähän se muutamassa päivässä poistuu se ylimääräinen hankittu painonlisäys, joka ilmeisesti juuri sitä nestettä on. Mutta sitten jos taas heti seuraavana viikonloppuna tankkaa uusiksi, niin lopputulos on plus miinus nolla painonpudotuksen kannalta. Myöskin senttien, jos ei vaakaan tuijoteta ja vaatteetkaan ei päällä löysty sitten millään.. :twisted: Kokemuksen syvällä rintaäänellä.. :oops:

Joillekin ei sitten kenties niin paljon vaikuta tuokaan.. Tai sitten aluksi ei vaikuta: kilot lähtee kohisten, mutta jossain vaiheessa alkaa se paljon puhuttu jumi.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 23:14:12 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos makrot on kohillaan, niin kaloreita ei yleensä tarvitse laskea, koska ne automaattisesti ovat kunnossa. Karppaus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kuluttaessasi vähemmän kuin elimistössäsi on käytettävissä olevaa energiaa lihot. Kalorien kanssa ei yleensä olla kovin tarkkoja, koska syöty kalori ei ole aina se elimistöön energiaksi muuttuva kalori, mutta tämä on jo monimutkaisempi homma. Tosiasia on kuitenkin, että alkoholissa on paljon energiaa, vaikka makroja siinä vähän onkin eli tämän ylimääräisen energian vaikutukselta ei voi välttyä, vaikka makrot olisivat kunnossa.

Itsekin olen alkoholin juomisen huomannut illalla poistavan nestettä ja aamuksi sitä keräävän, enkä ole ihan johdonmukaista syytä tälle keksinyt. :D

ViestiLähetetty: 2009-03-24 08:30:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä se suolakin on osittain syypää, toki riippuu miten paljon sitä on käyttänyt. Itse en huomaa ongelmia jos ruoassa tulee suolaa, juurikin tuo yllä mainittu metu ( mun lemppari ruokaa, NAM!!) yms ei vaikuta, koska suolaa tulee niin vähän muualta. Mutta kun imaisin pussillisen suolapähkinöitä, nousi paino kilolla #-o

Puolentoista kuukauden mittainen alkoholilakko loppuu viikon loppuna, saas nähdä mitä roppa tuumii siitä..... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-03-24 12:02:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

sinja kirjoitti:
Kyllä se suolakin on osittain syypää, toki riippuu miten paljon sitä on käyttänyt. Itse en huomaa ongelmia jos ruoassa tulee suolaa, juurikin tuo yllä mainittu metu ( mun lemppari ruokaa, NAM!!) yms ei vaikuta, koska suolaa tulee niin vähän muualta. Mutta kun imaisin pussillisen suolapähkinöitä, nousi paino kilolla

Ja paljonkos siinä suolapähkinäpussillisessa olikaan hiilareita??? :roll:

Karpin pitää erikseen muistaa lisätä suolaa ruokaansa, että saa sitä riittävästi. Tavikset saa paljon suolaa leivästä, ainakin jos syö suositusten mukaisen määrän päivässä.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 13:09:56 
Poissa
sintti
sintti

Tarkoitin juuri tuota alkoholin diureettivaikutusta, eli ensin sunnuntaina lähtee nesteet. Sit ei kuseta pariin päivään kunnolla ja kroppa oikeen imee nesteet. Yleensä ma/ti pahin paino huippu, joka 1 kg lisää.Mietin siis kun juusto, mete jne suolasia ja niitä tulee vedettyä, et lisääkö se nesteen kertymistä.
Ja kaloreista ylipäätään, yllättävän vähän tällä karppaamisella kertyy kaloreita. Laskin tarkkaan filenillä päivän ruoat, listassa oli metee, juustoa, kermaa, munakasta jne. ja lopputulos reilu 1000 kcal!! Ja siis mä olen reilusti ylipainoinen (160cm/96kg), joten kalorit ei helposti pauku yli tän ruhon peruskulutuksella. Päin vastoin rasvojen saanti aiheuttaa päänvaivaa, pähkinöillä kasvaa myös hiilarit, mete+kerma alkaa oksettamaan. Yks pv vedin 1 dl kermaa ja 1tl kookosöljyä teehen ja join sen rasvatarpeen täyttämiseksi, hyi hitto, mikä olo. Ihan kuin paha krapula, sydän hakkas, teki mieli oksentaa. Nyt olen koittanut sit jakaa metee joka aterialle, kahviin reilusti kermaa jne.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 20:47:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hmmm,ahaaa, tuota en ollutkaan ajatellut... :-k Voipihan sekin toki vaikuttaa, itse en sitä kyllä siihen hiilareiden määrään yhdistänyt, sillä on tullut ehkä joskus hiilareita vedettyä varmasti enemmänkin, kuin mitä tuossa pussissa pähkinöitä on , ja yhtä hurjaa painon nousua ei ole tapahtunut...

ViestiLähetetty: 2009-03-25 01:06:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ja hei, pitäähän ottaa huomioon käsite light-siideri... Toisissa on hiilareita 0,2g/desi, toisissa jopa 15g/desi.. Samoin light-limuissa on eroja. Kyllähän alkoholi on nestettä poistavaa, minäkin saan vaa´asta mukavia lukemia aina day after :lol: Ja ovathan ihmiset yksilöitä, minäkin olen alkoholin hevijuuseri, mutta paino pysyy laskusuunnassa :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-03-25 08:30:57 
Poissa
sintti
sintti

Hei, hevijuuseri, miten niin sinäKIN? Heh, ei vais. Kyllä mä sen verran juuseri olen, että laittaa miettimään vaihtoehtoja absolutismille...Eli voitko avata vähän, kun tumutat, mitä juot+syöt? Ne light -siiderit(yäk, kuiva omppu rulaa..), mitä olen juonut, niin niissä ollut jotain 0.2g/100ml hiilareita.

T:T

ViestiLähetetty: 2009-03-25 09:28:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onko kenelläkään ajatuksia viinan metaboliittien aineenvaihdunnallisista vaikutuksissta? "Virallistoksikologinen" liturgia julistaa juuri ne (mm. asetaldehydin) alkoholin käytön merkittävimmiksi haittatekijöiksi, ja krapulan vuoksi sairaalaan hakeutuva kehoitetaankin hoitamaan aktiivisesti "ilman moraalisia kannanottoja". Törmäsin männävuosina jossain tapahtumassa parin nuoren gastroenterologin esittelemään posteriin, jossa vedettiin aika suora yhtäläisyys alkoholin käytön, suolistoon erittyvän asetaldehydin ja syövän välille, ja oli siinä muitakin sairauksia, mm. colon irritabileksi kutsuttu suolistohäiriöiden diagnostinen roskakori.

Asiasta on julkista keskustelua käyty vähänlaisesti. On kuitenkin ilmeistä, että alkoholin metaboliitit vastaavat suuresta osasta alkoholin haittoja, varmaankin myös karppaajan kannalta. Tällä perusteella ryyppäämisen sijaan kannattaisikin ehkä välttää krapulaa.

ViestiLähetetty: 2009-03-25 09:59:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Tällä perusteella ryyppäämisen sijaan kannattaisikin ehkä välttää krapulaa."
=D> =D>
-heh,ja mikäs se onkaan hauskin tapa(ja kallein ja aikaa vievin)tapa välttää krapulaa....tosin yllä olevan lauseen molemmat ehdot ei täyty

Tai siis täyttyyhän.Ryyppämisen välttelemisen sijaan vältellään krapulaa

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2009-03-25 10:17:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

jph kirjoitti:
Asiasta on julkista keskustelua käyty vähänlaisesti. On kuitenkin ilmeistä, että alkoholin metaboliitit vastaavat suuresta osasta alkoholin haittoja, varmaankin myös karppaajan kannalta. Tällä perusteella ryyppäämisen sijaan kannattaisikin ehkä välttää krapulaa.

Minä voin sanoa lähemmäs 20 vuoden kokemuksella, että nuo metaboliitit ovat keskeisessä asemassa myös krapulassa. Minulla kun tuppaa tulemaan superkrapuloita, koska olen ALDH2-puutteinen. Krapula kestää aina sen 2-4 päivää ja pahin olo on 2. tai 3. päivänä juomisesta. Itsellä kannattaisi siis välttää juomista, mutta välillä tuli riipaistua enemmänkin (useampi päivä).

ViestiLähetetty: 2009-03-25 13:59:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minä tykkään makeista siidereistä, suosikki on Golden Capin Apple Light =P~ Hiilareita 0,8g/d. Joskus kun tekee mieli jotain oikein makeata, valinta on Rekordelin Dragon Fruit, vähän enemmän hiilareita, mutta ei niitä pysty juomaan kuin yhden :lol: Arkijuoma minulla on Pepsi Max, juon vain ja ainoastaan sitä, sellaiset 2-3litraa päivässä. Mutta enpä juo kahvia enkä vettä. Outo vipeltäjä, mutten ole koskaan pystynyt juomaan niitä. Niinä päivinä, joina tulee otettua, yleensä 3 kertaa viikossa, syön ihan karppinormaalisti. Niin kännissä en ole, että hiilareita olisin sortunut syömään. Seuraavana päivänä jatketaan ihan normisti, jos ruokahimoja on, niin aina löytyy karppivaihtoehto. Esim. pizzasta voi haarukalla kaapimalla syödä vain päällysteet :lol: Kuivia siidereitä en pysty juomaan, niissä on kuitenkin hiilareita noin 2g/d.. Menee nuppi sokerista sekaisin. Vedän, tai ainakin yritän, alakarpilla, eli tavoite on pitää hiilarit alle 20. Esimerkkinä, jos juo 10 tölkkiä omena lightia, tekee se 10 x 3,3 d = 33desiä x 0,8 = 26,4 g/hh tai vertailuna kuiva omenasiideri 33desiä x 2 = 66g/hh. On siinä pieni ero. Eikä sitä nyt sentään aina mitään 10 tölkkiä vedetä 8) Kai.. :oops: Kun vetää alakarpilla, voi alkuun olla ongelmia viinansietokyvyn kanssa, mutta menee ohi.. Siedätyshoitoa :lol: Tosin minulla ongelmia tulee heti jos juon vaikka kuivaa siideriä.. mitäköhän tapahtuisi jos joisin entistä lempijuomaani, kultalonkeroa 11g/d hh.. :|

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00