| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=39977 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Betsy [ 2009-03-27 20:20:11 ] |
| Viestin otsikko: | Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
Yritin hakua muutaman kerran, mutta en oikein tiennyt miten tällaista lähteä etsimään ja millä sanoilla. Pahoitteluni. Ruokahaluttomuutta aiemmin poteneena pelkään nyt syöväni liian vähän. Kuvittelisin erottavani nälättömyyden ja ruokahaluttomuuden, mutta en voi vannoa 100%. Syön kyllä hyvin, reippaita annoksia ja syön ainakin 3 kunnon lämmintä ateriaa päivässä, pari kertaa nälättänyt enemmänkin. Nyt mietin sitä, että uskallanko olla syömättä jos ei olekaan nälkä? Kun täällä on ihmisiä, jotka pärjää kahdella tai jopa yhdellä aterialla päivässä ja se tuntuu vielä jotenkin hurjalta ajatukselta. Entä jos syömällä nälättömänä "väkisin" enemmän näiden epäilyjen takia ja alankin lihoa? Että uskallanko luottaa siihen, että karppaamalla kroppani ilmoittaa kyllä itse kun haluaa ruokaa. Tarkennan vielä noita nälättömyyden ja ruokahaluttomuuden eroja omalla kohdallani, ettei tule väärinkäsityksiä. Nyt ei esim. ole nälkä, en tunne sitä fyysisesti, mutta jos esim. ajattelen ruokaa niin se maittaisi, ei vaan ole tarvetta syödä. Ruokahaluttomuus taas kohdallani on se, että fyysisestikään ei ole nälkä, saattaa olla vähän tavallista "ontompi" olo, mutta jo pelkkä ajatus ruoasta tuntuu pahalta, enkä saa väkerrettyä itselleni minkäänlaista annosta kun ei tee mieli. Karppailessa nyt vasta vähän aikaa, mulla oli alkuviikosta pari päivää ruokahaluttomuutta, mujtta se johtui pahasta krapulasta yms, ymmärrettävää ehkä. Nyt vaan mietin tämän hetkistä olotilaani, jonka aiemmin kuvasin. Olen tänään syönyt joskus 14-15 maissa kahden kananmunan, ½dl kerman ja 4 nakin munakkaan ja sen kanssa n.1½ dl annos fetajuustoa ja punasipulia, jossa fetaa oli reilusti eniten, varmaan se desi siitä. Vettä on mennyt muutamia laseja, jokin aika sitten join kahvia ja lasillisen appelsiinimehua (ilmoitan nyt nämäkin jos vaikuttaa). Ja aamulla kuppi kahvia myös. Kahvin kanssa käytän aina maitoa. Aineenvaihdunta on ollut nopea. |
|
| Julkaisija: | onys [ 2009-03-27 20:37:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
millos alotitkaan karppailut? 2 ateriaa päivässä on joo ihan helppo joillekin, itsekkin menen välillä sillä rytmillä. Mutta jos asia noin mietityttää niin laske jokunen päivä ihan kunnolla mitä syöt Jos joku päivä jääkin syömiset vähän vähille niin ei se ole vaarallista, kunhan ei jatkuvasti ole kova energiavaje päällä. Muistelisin että parin ekan kuukauden aikana itselläkin esiintyi välistä omituisia nälättömyysjaksoja kun keho totutteli kohonneeseen rasvamäärään, ja rauhaan kun insuliinihyökyaallot ei ollut enää sotkemassa kaikkea kokoajan, ja sitten syöminen säännöllistyi tosi tasaseks ihan itsestään. |
|
| Julkaisija: | Betsy [ 2009-03-28 20:49:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
En ole nyt karppaillut kuin vasta pari viikkoa, en aloittanut induktiolla tms. Muutama vuosi takaperin karppailin yli vuoden, silloin tuli aloitettua ihan induktiolla yms, mutta nyt palailen vain tuohon terveellisempään syömiseen mututuntumalla. Syömisongelmian takia yritän vältellä minkään sortin laskemista, koska haluan oppia taas syömään vaivattomasti, mutta voisi sitä kyllä juuri alussa ehkä vähän laskea ja katsella, ettei tule ainakaan mentyä väärään suuntaan Äsken söin "aamupalan" ja laskin nyt finelin kautta mututuntumalla sen arvot. Tuli nukuttua sen verta myöhään, että tulee varmaan syötyä illalla enää vain toisen kerran. Tein siis nakkimunakkaan kermalla ja lisukkeena fetaa ja punasipulia. rasva 78% proteiini 19% hiilihydraatti imeytyvä 3% alkoholi 0% orgaaniset hapot 0% sokerialkoholi 0% Hh: 7g R: 87g p: 48g kalorit: 994 Näin kertoi fineli. Näyttääkin muuten omaan silmään aika hyvältä, ottaen huomioon, että vasta ensimmäinen ateria. Nyt mä itse asiassa innostuin tuosta finelistä aika paljon, helppoa kertoa nyt mitä kannattaa syödä vielä illalla, lisää rasvaa, kasviksia, vähän proteiinia. Täytyy vaan varoa etten ala neuroottiseksi! |
|
| Julkaisija: | pakkanen [ 2009-03-29 03:10:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
On hienoa, että itsekin tiedostat, että laskeminen voi aiheuttaa ongelmia. Oletko varma, että pääset siitä parin viikon päästä eroon, jos nyt aloitat? Jos pitäisit vain ruokapäikkyä aineiden suhteen, etkä laskisi makroja ja määriä? Itse olen toiminut näin, ja paino on pudonnut. Minulla ei tosin ole koskaan ollut mitään ongelmaa ruuan suhteen, mutta itse arvostan juuri syömisen vaivattomuutta. Karppaus voisi olla sinulle hyvä tapa päästä terveeseen suhteeseen syömisen kanssa. Jos sinua ei nälätä, tai syöminen tuntuu vastenmieliseltä, vaarana on liian vähäinen energiansaanti, niinkuin totesit, ja sehän on huono juttu, haluat sitten alentaa painoa tai vain voida paremmin. Hankala juttu... En tiedä, onko se hyvä idea pakottaakaan itseään syömään jotain.
|
|
| Julkaisija: | Dumpo [ 2009-03-29 10:10:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
Toivottavasti sun päivän vihannekset ei ollu tuossa punasipulissa, joten jos aiot sen toisen aterian syödä vain lisäksi, niin siihen on aika rutkasti saatava vihanneksia. Suositus on, että se puoli kiloa olis tavoite. Runsas proteiini ja rasva vie toisilla nälän, toisilla runsas proteiini aiheuttaa syömisvimmaa (minä). Hanki ne hiilarit mieluummin kasviksista kuin fetasta, jota voi käyttää lisukkeena. Mulla ei alkuainoina ollut ollenkaan nälkä (mulla oli matalat hiilarit ja paljon rasvaa), enkä siis pakottanut itseäni syömään kuin vasta silloin kun todella oli nälkä. Väkisin meni kahteen ateriaan. |
|
| Julkaisija: | onys [ 2009-03-29 14:35:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
apua, enkai sohaissut ampiaispesään itse koen laskemisen syömistä helpottavaksi, muutoin mulla tuppaa kokoajan jäämään vihannekset ja proteiini ihan alakanttiin, mutta myös oma suhtautuminen on sen verta lunkki, "ei se oo niin justiinsa", että numerot rupeis grammojen tarkkuudella orjuutteleen tai mitään. tuon aamiaisen perusteella ei välttämättä ole yhtään ihme jos ei niin nälättele, jos noita söisin vielä pari päivässä niin olisin aika ähkynä Toisaalta karppaus poistaa sen kirkuvan korventavan nälän tunteen mitä hiilarimaassa tottui kuuntelemaan, ja tilalla on enemmän tuota "ei nyt varsinaisesti nälätä, mutta kyllä ruoka maistuisi", eli se niinsanottu nälänhallinta. ...voi vitsi että alkoi muuten tehdä mieli munakasta fetalla ja sipulilla! nnnngh, eikä talossa ole fetaa, kiitos vaan |
|
| Julkaisija: | Betsy [ 2009-03-29 21:37:19 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
Pakkanen, kyllä mä uskon selviäväni parista viikosta, kun tuon ruokakorin käyttö ei oikeastaan vaadi multa itse minkäänlaista seuraamista Dumpo, juu ei tosiaan ollut, kuten jo viestissäni sanoinkin, että illalla lisää kasviksia. Samoin ruokapäikystäni pääsee näkemään nopealla silmäyksellä, että illan annoksessa oli n. 400g kasviksia, kaalia, porkkanaa ja sipulia. Fetaa en edes ajattele hiilarin lähteena vaan rasvan, eihän siinä ole hiilareita juuri mitään? o.O Tuli myös vähän valvottua, joten tein yöllä vielä yhden minuuttileivän, sitä en ole ehtinyt merkata päikkyyn. Nyt on tosiaan taas parina päivänä tullut syötyä reippaasti, yleensä nälkä tulee vasta 6h heräämisen jälkeen suunnilleen, mutta tänään söin esim. heti herättyä 2 minuuttileipää, jossa oli täytteenä reilusti rasvaa (majoneesia ja juustoa). Laihdutuksen kannalta 2000-3000 kcal päivän saldona ei varmaan ole se ihanteellinen tavoite minun kokoiselleni, mutta kun kroppa pyytää ruokaa, niin syön. Veikkaisin, että kehoni nyt korjailee syömisongelmien aiheuttamia vaurioita ja sen takia välillä tulee syötyä ihan hirveästi ja sitten taas yhtenä päivänä ei tulekaan syötyä niin hirveästi. Tuo ruokapäikky on kyllä hyvä siitä, että näen tämän ruokailurytmini helposti. Jos tämä "jojoilu" jatkuu vielä pari viikkoa pidempään, sitten alan jo itse vähän hallita syömisiäni, sillä parin päivän reilu syöminen ja yhden päivän puolipaastoilu, vaikka tulisikin kuinka luonnostaan tahansa, ei karppaillessakaan eroa paljoa aiemmista ongelmistani. Kuulostipa tuo selostukseni nyt hankalalta, pahoittelen jos sekoittaa, mutta syömiseni tosiaan ovat nyt vähän outoja vähän aikaa. Kropan tarpeiden mukaan menen nyt kuitenkin vielä toistaiseksi. Kyllä tää tästä. |
|
| Julkaisija: | pakkanen [ 2009-03-30 01:53:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Onko pakko syödä jos ei ole nälkä? |
Betsy kirjoitti: Pakkanen, kyllä mä uskon selviäväni parista viikosta, kun tuon ruokakorin käyttö ei oikeastaan vaadi multa itse minkäänlaista seuraamista Tällaiset tarinat ovat tällä palstalla ihania, kun kalorien ja itsensä turhaan tarkkailuun huijatut ihmiset löytävät karppaamisesta luonnollisen tavan olla. Tsemppiä!
|
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|