karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-17 08:29:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-03-23 21:07:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse käytän nestemäistä kalanmaksaöljyä ja siksi en tiedä näistä kapseleista mitään, mutta pitäisi kala-allergiselle sukulaiselle löytää sopivia kalaöljykapseleita.

Haulla löysin vinkkejä, että kannattaa ottaa tyhjään vatsaan tai iltaisin, ettei röyhtäilyt häiritsisi. Muistelen, että joku on maininnut, että joistain kapseleista ei röyhtäilyä tullut.

Mainostakaa. Mikä merkki on hyvä? Tuleeko joistain röyhtäilyjä vähemmän/enemmän kuin muista? Hinta/laatu? Allergiselle sopivat kapselit?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-23 21:37:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keski-ikäinen sukulaiseni, joka on koko ikänsä ollut voimakkaasti kalalle allerginen, on nyt käyttänyt kohta vuoden ilman ongelmia E-epaa (Tolosen).

Olen itsekin syönyt niitä vaihdellen pulloöljyn kanssa, yleensä aamiaisen yhteydessä. Röyhtäilyissä en ole huomannut eroa, se ei ole ongelma vaan on yhtä harvinaista molempien kanssa.

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

ViestiLähetetty: 2005-03-23 23:07:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Mainostakaa. Mikä merkki on hyvä? Tuleeko joistain röyhtäilyjä vähemmän/enemmän kuin muista? Hinta/laatu? Allergiselle sopivat kapselit?

Mä käytän Möllerin kalaöljykapseleita kahta sorttia; Möllerin Tuplaa ja Omega-3:a. En ole havainnut minkäänlaisia röyhtäilyjä kumpienkaan nauttimisen jälkeen. Hinta ei välttämättä ole niitä halvimpia, mutta tarkkaa hintaa en nyt muista. Jotenkin muistelisin, että tuo Tupla maksaisi jotain 12 euroa ja rapiat, mutten ole varma. Molemmat ostetaan meille K-Supermarketista, jossa vaimoni on töissä, joten saamme niistä henkilökunta-alennuksen sekä plussapisteet. Laadusta en osaa sanoa mitään, enkä niiden sopivuutta allergikoille.

Edit. Lisäyksenä alkuperäiseen viestiini, että minä siis en ole allerginen kalalle. En huomannut tuota alunperin mainita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-23 23:24:32 
Poissa
sintti
sintti

Siis mitä, tajusinko nyt oikein - täällä on kala-allergikkoja jotka uskaltavat käyttää kalanmaksaöljytuotteita? :?:

Olen itse erittäin pahasti allerginen kalalle (reagoin jopa hajuun) ja olen kysynyt usealta lääkäriltä, olisiko kalanmaksaöljyä tai kalaöljykapseleita kuitenkin mahdollista käyttää. Aina olen saanut kieltävän vastauksen.

Kertokaapa te allergikot, oletteko "kysyneet lupaa" ko. tuotteiden käytölle jostain vai ihan itse vain uskaltautuneet kokeilemaan?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 08:24:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itsekkin pahana kala-alellergikkona olen pohtinut noita kalaöljykapseleita.

Möllerin sivuilla sanotaan että heidän kalanmaksaöljynsä on niin hyvin putsattu kalanproteiineista että sen ei pitäisi olla ongelma kala-allergikoille. Kuitenkin suosittelevat juttelemaan asiasta oman lääkärisi kanssa ennen aloittamista. :?

Mitenkäs minäkin juttelen lääkärini kanssa kun minut uloskirjoitettiin vasten tahtoani hoitavalta lääkäriltäni puolitoista vuotta sitten :shock: :x :roll: .

Eli tahtoisin myös kuulla kokemuksia kala-allergikkojen kalanmaksaöljyn käytöstä.

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 09:23:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on myös sellainen käsitys että kalanmaksaöljystä on poistettu ne proteiinit, jotka aiheuttavat allergisia reaktioita.

Mitä makuun tai käyttömukavuuteen tulee, niin suosin Möllerin sitruunakalanmaksaöljyä. Se maistuu sitruunaöljylle. Lapsetkin suorastaan mankuvat sitä. Kapseleita pidän epämiellyttävinä. Lysin öljy on kammottavan makuista ja appelsiinilla terästetty tosi parfyymista; aiheuttaa yskänkohtauksen ja jälkeenpäin tulee kalaröyhtäyksiä. YÖK!

- GIGI -

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 11:02:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Äh, mä olen nyt ihan sekasin! Kalaöljyä vai kalanmaksaöljyä?

Mä olen syöny möllerin kalaöljykapseleita, eikä koskaan ole röyhtelyttänyt. Joskus on tullut vähän makua ylös, mutta ei ole ollu häiritsevää. (tarkennukseksi vielä, että ei mitään yökkäyksiä, vaan vain makua)
Allergia jutuista en tiiä mitään muuta kun olen kuullut/lukenut, että niissä oljyssä ei olis kalaproteiinia. En tietenkään ole varma.

Kalanmaksaöljyyn en ole tutustunut kapseleina enkä liemenä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 13:44:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kalaöljyjä voi turvallisesti käyttää,vaikka olisikin kalalle allerginen.

http://www.verkkoapteekki.fi/product_in ... cts_id/158

En kyllä ymmärrä noita lääkäreitä,kun väittävät moista :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 14:02:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mielenkiintoista :-k Ottavat kyllä suuren riskin noin julistaessaan. Jos nimittäin joku allergikko kuolee sen seurauksena niin voipi tulla tiukat paikat ko firmalle.

Uskaltaisikohan sitä kokeilla :?

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 14:08:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ilona kirjoitti:
Mielenkiintoista :-k Ottavat kyllä suuren riskin noin julistaessaan. Jos nimittäin joku allergikko kuolee sen seurauksena niin voipi tulla tiukat paikat ko firmalle.

Uskaltaisikohan sitä kokeilla :?

Ottaen huomioon, että Norjassa melkein kaikki käyttävät kalanmaksaöljyä päivittäin ja on siellä varmasti allergikkojakin, niin ei Möller ihan heppoisin perustein uskaltaisi miosta väittää.

Testin voi tehdä lääkärin valvonnan alaisena. Jos tulee reaktio, niin adreliinia peliin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 14:38:12 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Juu eihän tuo Möller niin väitäkkään. He käskevät neuvottelemaan asiasta oman lääkärin kanssa, mutta tuossa Mökön antamassa linkissä luvataan ja tuotteen valmistaja näyttää olevan Tri Tolonen.

Lääkärin läsnä ollessahan sitä näin allergisen pitää kokeilla.

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 16:58:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

pystyisikö kala-allerginen kokeilemaan kalaöljyä vaikka pienelle pienelle ihoalueelle ensin, josta näkisi, jos oireita tulee??
Suosittelisin kyllä kaiken varuiksi kysymään lääkäriltä ensin, vaikka olen kuullut myös, että proteiinit olisi noista saatu aika tarkkaan poistettua.

Röyhtäilystä.. Mulla kaikki kalaöljyt on aiheittanut inhoja kalanmakuisia röyhtäyksiä, kaikkein vähiten e-epa. Missään nimessä en syö niitä tyhjään vatsaan, vaan ruuan (ja mielellään piimän) kera, niin selviää vähimmällä..

Mutta, mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella..

unohdus vai...
Rasvainen tiistai!...."

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 17:39:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei, täällä on yksi kalaallergikko, joka yläkarpilla sai uskomattomat reaktiot ja pelkästä kalan hajusta.

Nyt karpatessa olen voinut jopa maistaa kalaa, jolle olen enää lievästi allerginen: suun limakalvo-oireet ovat lievät ja katovat itsestään puolessa tunnissa - ja jos syön toisenkin lusikallisen, niin nukun seuravana yönä 12h enkä nykyistä tavallista 7-8 tuntia. Eli en sitä vieläkään syö, mutta satunnainen altistus kalalle tai sen hajulle (ravintolassa, vierailulla, jossa johonkin salaattiin on lisätty kalaa, tai jonka ottimet ovat käyneet kalan lähellä) ei enää tuota katastrofia.

Mutta kalanmaksaöljyä ja kalaöljyä voin syödä. Allergiset ongelmat liittyvät kuulemma ensisijaisesti kalan proteiineihin, ei rasvaan.

Se, miten muille käy, selviää vain kokeilemalla. Itse uskalsin kokeilla vasta parin kuukauden (zone-)karppailun jälkeen, kun muut allergiset oireet olivat kuin ihmeen kaupalla rauhoittuneet.

Ai niin, ja käytän (mm makusyistä) Möllerin sitruunalla neutraloitua kalaöljyä, jonka jälkimakukin on lähes olematon, eikä ainakaan kalainen...

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00