karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-15 07:29:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-03-30 17:26:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pääsiäisen aikaan lueskelin äitini luona uusittua Flora-pakettia ja mitä huomasinkaan: epätoivoisen hätähuudon Margariinitiedotukselta.

Mielestäni on hyvin läpinäkyvää, vakuuttelevaa, kunnollisuuteen vetoavaa markkinointia kirjoittaa pakettiin:

"Sisältää perheesi hyvinvoinnin kannalta tärkeää pehmeää rasvaa sekä A-, D- ja E-vitamiineja."

Tuon lauseen voisi kääntää selkokielelle näin: "Syökää nyt hyvät ihmiset margariinia vaikka heikkilät mitä sanoo!" Alleviivatut kohdat olivat paketissa oikein eri värillä korostetut.

Floran koostumus on hieman kai muuttunut uuden pakkauksen myötä, mutta jos koostumus on kasviöljyä ja kasvirasvaa, ei maitorasvaakaan ja tyydyttynyttä rasvaa on 23 g, tuskin trans-rasvoja on ihan poistettukaan. Kai sitä myyntivalttina käytettäisiin.

Arvaa harmittaako kun itse 20 vuotta sitten ala-asteella koulun esimerkistä toi Keiju-levitteen perheen pariin. Sitä ennen syötiin voita. Itse olen vaihtanut takaisin ajat sitten, vanhemmat jumittui Flooraan. Myös ystäväni on tehnyt saman karhunpalveluksen omille vanhemmilleen ja nyt rasvavalistukset menee kuuroille korville...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-30 17:52:11 
Joo-o. Samasta huiputuksesta minäkin suivaantunut! Eniten tässä kyrsii se, että kouluissa ja tarhoissa lapsillemme syötetään nuita roskamargariineja kunnon luonnonrasvan sijaan! prrkl! :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-30 21:57:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Florasta tuli mieleen, että muistan jo kakarana kokeneeni karpahtavia hetkiä, kun oli se mainoslause "Mitä silloin syötiin, kun ei ollut Floraa?" Minä rupesin ihan tosissani pohtimaan sitä kysymystä, ja aloin ihmetellä, minkä takia mokomaa ainetta yleensä tehdään, kun ilmankin on pärjätty pitkät ajat.

Muutama viikko sitten pojalla oli koulussa ollut ravinto-oppia. Hän ilmoitti minulle, että ei ole hyvä syödä niin paljon rasvaa. Kotona pidettiinkin sitten ihan kokonaan uusi oppitunti tästä aiheesta. Viime viikolla poikani sitten kertoi (ekaluokkalainen), että häntä ihmetyttää, kun heidän luokkansa tytöt pohtivat ruokailussa, että onko ruoassa liikaa rasvaa. Tyttöjen mielestä ruoka oli pilalla, jos rasvaa oli "liikaa" (mitä se sitten ikinä heidän mielestään onkaan).
Minä toivon todella, että poikani on ymmärtänyt tyttöjen keskustelun jotenkin väärin. On kauhean surullista, jos jo noin pienet lapset pohtivat sallaisia asioita, kuin rasvan määrä (koulu)ruoassa.

No, kun ottaa huomioon margariinien kulinaristiset ominaisuudet - tai niiden puutteen - ei voi kuin toivoa, että kouluihin saataisiin äkkiä voi takaisin. Jospa ne tytötkin sitten huomaisivat, ettei rasva välttämättä pilaa ruokaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 02:04:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voi kuule, kun saataisi voi takaisin!!! Nämä kuulemasi keskustelut eivät ole mitenkään erityisiä, kuulen niitä omalta ekaluokkalaiseltani, kaiken aikaa... Mitä on kotona ja mitä kaverit puhuvat koulussa - näillä on keskenään jumalaton ristiriita.. onneksi lapseni uskoo vielä minua: on parempi jättää perunat syömättä (ei edes pidä perunasta enää, viimeisestä kotona on niin kauan....) Porttiteoria: Kun et kotona altistu perunalle ja huonoille hiilihydraateille, et ole helppoa "kauraa" moisille myöhemminkään....

Samaa tarjoaa (koulun mielestä varmaan) "vuoden äiti" (ja tämä oli ironisesti ajateltu negatiivisessa mielessä:) joka ei anna lastensa syödä margariineja, eikä kermakkeita (kiitos Yupik - loistava sana!) Opettajan kauhu, joka puuttuu omien lastensa ruokavalioon ilman lääkärin mielipidettä.... Nimim. vittuiltu on.....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 08:53:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meidän eskarilainen poika on kuin imuri näiden ravintotietoasioiden suhteen. Nirsoilukausina käytin paljon sitä, että kerroin mitä vitamiineja esim. porkkanasta saa, jotta poika olisi syönyt kaikkea mitä lautasella on. Ja se toimi.

Noh... Nyt tilanne on se, että poika sanoo minulle, että voita ei saa syödä, se tukkii verisuonet. Korjasin sitten, että rasvaa pitää syödä, siinä on aivovitamiineja. :mrgreen: Eräänä päivänä poika myös sanoi, että ei syö lihaa lautaseltaan kun se lihottaa! :shock: En tiedä mistä oli moisen saanut päähänsä, vai keksikö vain kun ei tahdo syödä lihaa - hän kun söisi vain perunoita ja ruisleipää jos saisi valita.

Saa nähdä mitä tuosta sukupolvesta kasvaa kun pienestä asti ovat tuollaisia. :? Pojat on varmaan helpompi saada syömään esim. lihaa, se kun kasvattaa lihaksia. Mutta ne tytöt...

Voista tuli muuten vielä mieleeni, että omana kouluaikanani tarjolla oli margariinia ja Voimariinia näkkärin päälle. Käytin margariinia, sillä Voimariini tuntui jotenkin syntiseltä, koska se maistui hyvälle! :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 10:18:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä tyttö 11v inhoaa perunaa (jes!!!) joten hän ei sitä syö koulussakaan oikeastaan lainkaan vaan korvaa sen salaatilla (jes!!!) tai vastavalla. Kotona sattuneesta syystä perunaa ei ole tarjolla joten neiti on siirtynyt karpahtavampaan ruokaan ihan vahingossa. (jes!!!) Ja on muuten piristynyt paljon.... JES!!!

Mielenkiinnolla odotan milloin minuun otetaan yhteyttä että tyttö on koulussa nirso.... Heh!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 10:36:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

On se kyllä surku, mitä lapsille syötetään...Jo joissain päiväkodeissakin on siirrtytty "terveelliseen, vähärasvaiseen" linjaan. Lasten kun pitäisi saada sitä rasvaakin aivojen, hermoston ym. kehitykseen.

Itse muistan kun lapsena 70-luvulla mummulassa käytetiin vain voita ja kotonatehdyssä viilissä oli paksu kermakerros päällä, nam. Maito oli oman tilan lehmistä. Minä olin lapsena hoikka, sitä ei voi kyllä sanoa monista tämän päivän pikku-pilteistä...

Douglas Adams
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 11:13:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kesäheinä kirjoitti:
On se kyllä surku, mitä lapsille syötetään...

Niinpä. Omalta kouluajaltani (ja siitäkään ei ole kauaa) muistan että lounas oli esimerkiksi einesperunamuusia ja siihen sai ruhtinaalliset 3 kpl eineslihapullia. Tai viisi pinaattilättyä ja makaronisalaattia. Lihamureke oli muuten hyvää mutta siellä ritisi jänteenpalat seassa, joten se jäi syömättä. Ihmekös tuo ettei kukaan jaksanut enää päivän viimeisillä tunneilla kuin joko nuokkua tai riehua. Sen jälkeen ei ole kuin säästetty kouluruuan hinnasta, joten saa nähdä mitä törkyä omat lapseni joutuvat syömään, reppanat. :( Ainakin päiväkodissa jo säästetään maidossa, eli sitä saa sellaisen pienen lasillisen (varmaan 1,5 dl) aterialla eikä yhtään enempää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00