sinimarja kirjoitti:
Joo, sen olen kokenut, kuinka vatsa turpoaa. Mutta mitä sillä on sen kanssa tekemistä, ovatko hiilarit liukenevaa vai liukenematonta sorttia? Jäävätkö liukenevat jo masuun ja ne muut jatkavat matkaansa pörisemään edempänä suolistossa?
Mutta eikö ole niin, Nist, että maha voi menna sekaisin muistakin syistä, joten en luottaisi pörisemisdiagnoosiin hiilareiden analyysissä.
Just äsken selitin. Kun ei joku tietyntyyppinen hiilari, elikkäs sokeri imeydy ohutsuolen läpi verenkiertoon, niin se jatkaa matkaansa paksusuoleen, jossa bakteerit alkaa sitä hajottamaan. Näin bakteerien toiminnan tuloksena siitä syntyy mahaoireita. Ravintokuitukin on myöskin hiilaria, mutta se ei imeydy ollenkaan, eikä bakteeritkaan siitä paljoa irti saa. Se tulee sitten ulos sieltä pakoputkesta sellaisenaan, ilman kummempia vaivoja. Oligosakkaridit ovat taas sellaista kuitua, jota suoliston bakteerit pystyvät pilkkomaan. Näitä on esmes. pavuissa ja herneissä. Bakteerien iloisen toiminnan seurauksena näistä monelle tulee kaasutusongelmia.
Mitä mahan "sekaisinmenoon" tulee, niin syitä voi olla monia. Maha voi mennä sekaisin vaikka stressistä. Itse juoksin ripulilla ain ennen jokaikistä ajotuntia... Autokoululla on siis minulle laksatiivinen vaikutus.. Oleellista tässä on nyt vaan se, että tuossa pariin kertaan selittämässäni asiassa on se syy, miksi sokerialkoholeilla (jotka hiilihydraateiksi kuitenkin niissä pakkauksissa merkitään, koska niistä maksa osaa tehdä glukoosia)
on laksatiivinen vaikutus. Capish?