Niistä määristä onkin vaikeampi sanoa mitään. Yhdelle sopii yksi juttu ja toiselle toinen. Minä olen syönyt reilusti kaikkea sallittua, punnitsematta ja mittamatta, en ensimmäistäkään ruokapäiväkirjaa ole kirjoittanut. Näin meni ensimmäiset 25 kg. Nyt voisi olla tarpeen vähän katsella myös määriä.
Minä lähdin liikkeelle Montignacin mukaan (Syön hyvin, siksi laihdun). Siinähän on se glykeeminen indeksi tärkeä, mutta jos ylipäätään vähentää reilusti hiilihydraatteja, ei ole niin tärkeä tietää noista GI-arvoista.
Syön lihaa, kanaa, kalaa, munaa, kasviksia (ei perunaa, maissia, punajuurta, porkkanaa, vaikka sitäkin kuulema voisi syödä). Ei riisiä, pastaa, leipää nykyään. Alussa kyllä söin välillä ruisleipää palan, puuroa aamuisin, silloin tällöin myös täysjyväpastaa ja -riisiä ja silti laihduin. Laitan ruuan usein pannulla oliivi-, kookos- tai rypsiöljyssä vokaten tai käristäen

joskus uunissa, harvemmin keittäen tai höyryttäen.
Lounaana on usein salaatti vihanneksista + tonnikalaa tai kinkkua tai munaa tai kanaa tai fetaa. Joskus syön kebabin salaatilla, nam.
Tällä viisin olen syönyt mitä on haluttanut. Juttuhan toimii niin, että kun syö täysipainoista ruokaa ja saa tarpeeksi rasvaa, kylläisyyden tunne tulee nopeammin ja säilyy pitempään - useimmilla.
Aika simppeliä. Meillä muu perhe ei karppaa, joten minä syön parhaat päältä + paljon vihanneksia, toisille on pastaa tai riisiä tai perunaa. Joskus toiset haluavat esim. maksalaatikkoa, silloin minä olen omissa eväissä ja syön vaikka munakasta + salaattia tai vokkaan nopeasti sipulia ja kesäkurpitsaa, ehkä paprikaa mukaan ja syön edellisen päivän knaa tai kalaa tms.
Omenassa on aika paljon sokeria, mutta jos löydät oikein pienen ja happaman, se saattaa olla ok. Riippuu kuinka herkkä olet sokereille. Kokeile!
Porkkanassa on kanssa aika paljon sokeria, mutta täällä ainakin monet ovat sitä mieltä, että varsinkin raakana se on ok kunhan ei pelkällä porkkanalla elä.
Monet syövät pari kananmunaa per päivä. Minä aloitan päivän useimmiten munakkaalla. Lisää tietoa saat haulla kun haet ketjuja, joissa puhutaan munasta.
Juuston suhteen ihmiset ovat hirveän erilaisia. Kokeile. Minä syön aika paljon, en tiedä jarruttaako se. Lisäksi lorautan kermaa munakkaisiin, kalaan, smetanaa vihanneksiin... Ylipäätään rasvoissa ei tarvitse pihistellä. Tuntuu kuin olisi koko ajan juhla, kun ruuat ovat niin hyviä.
Pärjäät hyvin, herkuttelet ja nautit. Lykkyä tykö, Rianna!