karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 03:58:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ehdotuksia
ViestiLähetetty: 2005-04-08 07:49:43 
Poissa
sintti
sintti

Elikkä ajattelin pitkän harkinnan jälkeen aloittaa karppaamisen, mutta nyt oon monta päivää seikkallu täällä että netissä mutta mistään, ainakaan minä ole löytäny että mitä sitten saa syödä ja paljonko? siis löytyy että mitä kaikkea kaikki syö mutta paljonko ja niin pois päin. Kirjastossa en ole vielä päässyt käymään... että jos se kirja on sitten pakko hankkia ennen ku voi aloittaa. Nyt olis energiaa ja voimaa tähän urakkaan kun joku vaan vähän auttais. Painoni on tällä hetkellä 122 kg ja pituutta vain 168 cm. Olen aika nirso muuten ruoan suhteen. Jauhelihaa, kananreittä vastaavaa, seitiä ja lohta savustettuna tälläisiä pystyn syömään. Jäi nuoruus ajalla tuo ruokavalio aika heikoksi... saako riisiä syödä ja siihen jauhelihaa? mausteilla tietenkin... omenaa? kertokaa jotain millä alkuun...saalaattia tykkään rouskutella ja kurkkua... yms... Olen todella kiitollinen jos jollain on aikaa antaa apua! :D

Kuva

Viestin otsikko: Re: Ehdotuksia
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:03:36 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Rianna kirjoitti:
...Jauhelihaa, kananreittä vastaavaa, seitiä ja lohta savustettuna tälläisiä pystyn syömään.

Tässähän sitä on jo oikein hyvä valikoima sallittuja ruoka-aineita. lisäksi vielä paljon vähähiilihydraattisia kasviksia, niin ei pitäisi olla ihmeempiä ongelmia. Kunhan vaan muistat, ettet liian vähällä rasvalla lähde eteenpäin, sei esimerkiksi on aika vähärasvainen kala, joten sen kyytipoikana voisi olla hyvä käyttää ulkoista rasvalähdettä. Jauhelihaksi ei myöskään välttämättä kannata valita sitä kaikkein vähärasvaisinta naudan paistijauhelihaa.

Rianna kirjoitti:
...saako riisiä syödä ja siihen jauhelihaa? mausteilla tietenkin... omenaa? kertokaa jotain millä alkuun...saalaattia tykkään rouskutella ja kurkkua... yms... Olen todella kiitollinen jos jollain on aikaa antaa apua! :D

Riisi on pikemminkin kielletty, kuin sallittu. Omenaakaan ei välttämättä kovin paljoa. Kurkku on ihan turhaa syötävää, siinä ei ole juuri mitään muuta kuin vettä (ei siis juuri mitään ravinto-aineita) ja vettä saa kraanasta/pullosta paljon näppärämmin. :)

Viestin otsikko: ahaa
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:29:04 
Poissa
sintti
sintti

Eli omena kielletty?
Porkkana?
Paljon kanamunaa päivän aikana saa syödä?
Saako jauheliha/porkkana/kaali mössöä siihen öljyä ja paistin pannulla syödä ja paljonko?
Juustoa?
Apua enhän periaattees voi syödä mitään mitä ennen söin, kuinka sitä pärjää? :lol:

Naimisissa

2 koiraa

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:36:43 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Esimerkiksi näin: aamulla kaksi munaa. Lounaalla ja päivällisellä 200 g lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia niin paljon kuin jaksaa. Kurkkuakin toki saa syödä. Hedelmiä vain pieniä määriä, mieluummin marjoja.

Katso Finelin taulukoista, sieltä saa vähiten hiilihydraattia-luettelon, josta löytyy paljon hyvää ja ravinteikasta ruokaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:41:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niistä määristä onkin vaikeampi sanoa mitään. Yhdelle sopii yksi juttu ja toiselle toinen. Minä olen syönyt reilusti kaikkea sallittua, punnitsematta ja mittamatta, en ensimmäistäkään ruokapäiväkirjaa ole kirjoittanut. Näin meni ensimmäiset 25 kg. Nyt voisi olla tarpeen vähän katsella myös määriä.

Minä lähdin liikkeelle Montignacin mukaan (Syön hyvin, siksi laihdun). Siinähän on se glykeeminen indeksi tärkeä, mutta jos ylipäätään vähentää reilusti hiilihydraatteja, ei ole niin tärkeä tietää noista GI-arvoista.

Syön lihaa, kanaa, kalaa, munaa, kasviksia (ei perunaa, maissia, punajuurta, porkkanaa, vaikka sitäkin kuulema voisi syödä). Ei riisiä, pastaa, leipää nykyään. Alussa kyllä söin välillä ruisleipää palan, puuroa aamuisin, silloin tällöin myös täysjyväpastaa ja -riisiä ja silti laihduin. Laitan ruuan usein pannulla oliivi-, kookos- tai rypsiöljyssä vokaten tai käristäen :roll: joskus uunissa, harvemmin keittäen tai höyryttäen.

Lounaana on usein salaatti vihanneksista + tonnikalaa tai kinkkua tai munaa tai kanaa tai fetaa. Joskus syön kebabin salaatilla, nam.

Tällä viisin olen syönyt mitä on haluttanut. Juttuhan toimii niin, että kun syö täysipainoista ruokaa ja saa tarpeeksi rasvaa, kylläisyyden tunne tulee nopeammin ja säilyy pitempään - useimmilla.

Aika simppeliä. Meillä muu perhe ei karppaa, joten minä syön parhaat päältä + paljon vihanneksia, toisille on pastaa tai riisiä tai perunaa. Joskus toiset haluavat esim. maksalaatikkoa, silloin minä olen omissa eväissä ja syön vaikka munakasta + salaattia tai vokkaan nopeasti sipulia ja kesäkurpitsaa, ehkä paprikaa mukaan ja syön edellisen päivän knaa tai kalaa tms.

Omenassa on aika paljon sokeria, mutta jos löydät oikein pienen ja happaman, se saattaa olla ok. Riippuu kuinka herkkä olet sokereille. Kokeile!

Porkkanassa on kanssa aika paljon sokeria, mutta täällä ainakin monet ovat sitä mieltä, että varsinkin raakana se on ok kunhan ei pelkällä porkkanalla elä.

Monet syövät pari kananmunaa per päivä. Minä aloitan päivän useimmiten munakkaalla. Lisää tietoa saat haulla kun haet ketjuja, joissa puhutaan munasta.

Juuston suhteen ihmiset ovat hirveän erilaisia. Kokeile. Minä syön aika paljon, en tiedä jarruttaako se. Lisäksi lorautan kermaa munakkaisiin, kalaan, smetanaa vihanneksiin... Ylipäätään rasvoissa ei tarvitse pihistellä. Tuntuu kuin olisi koko ajan juhla, kun ruuat ovat niin hyviä.

Pärjäät hyvin, herkuttelet ja nautit. Lykkyä tykö, Rianna!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:45:30 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos paljon teille! Lisää juttuja otan mielelläni vastaan...

Naimisissa

2 koiraa

Kuva

Viestin otsikko: Re: ahaa
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:45:44 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Rianna kirjoitti:
Eli omena kielletty?
Porkkana?
Paljon kanamunaa päivän aikana saa syödä?
Saako jauheliha/porkkana/kaali mössöä siihen öljyä ja paistin pannulla syödä ja paljonko?
Juustoa?
Apua enhän periaattees voi syödä mitään mitä ennen söin, kuinka sitä pärjää? :lol:

Helpoiten pärjäät, kun tutkit http://www.fineli.fi:stä (ja tietysti kaupassa pakkauksista) millaisia hiilihydraattipitoisuuksia eri raaka-aineilla on ja syöt sitten niin, että vuorokauden kokonaishiilihydraattimäärä pysyy haluamissasi rajoissa. Eli jos ei mitään sokeriyliherkkyyksiä ole, voi periaatteessa syödä mitä vaan, mutta määrä ratkaisee.

Omenassa hiilareita on Finelin mukaan 7,1g/100g, porkkanassa 5,3. Kananmunia voit syödä aika huoletta vähän runsaamminkin. Täällä määrät vaihtelevat "keskivertokarpilla" ehkä välillä 2-5 kpl päivässä, mutta onpa täällä eräs joka söit niitä jopa 15 päivässä. Elimistön kolesteroliin kananmunan määrällä ei juurikaan ole merkitystä, joten siitä ei pidä olla huolissaan. Ja kananmuna on erittäin hyvää ravintoa koostumukseltaan.

Jauheliha-/porkkana-/kaalimössö kuulostaa oikein hyvältä, etenkin jos siinä on voittopuolisesti muuta kuin porkkanaa. Kotimaiset juustot ovat pääosin hyvin vähähiilarisia, monissa hiilareita ei ole ollenkaan. Niillä on vaan taipumusta kovettaa vatsaa, jos niitä syö älyttömästi. Ja väittävät juustojen "jumittavan", eli haittaavan laihtumista, suuremmilla määrillä.

Se, että ei voi syödä kuin ennen, on pelkästään tottumiskysymys. Ja yksi tarkoitushan tällä vähähiilihydraattisella ruoka-valiolla onkin opetella syömään paremmin ja terveellisemmin kuin mahdollisesti ennen.

Ja vielä noista ruokamääristä, ne on tietysti henkilökohtaiset kullekin henkilölle. Eli sen verran pitää syödä, ettei ole nälkä, mutta enempää ei.

Näin minä olen tätä noudatellut, mutta tapoja on monenlaisia ja yhtä oikeaa on paha kenenkään sinulle opettaa. Loppujen lopuksi kaikki on kiinni vain ja ainoastaan sinun elimistöstäsi, sitä kannattaa opetella "kuuntelemaan".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:54:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Millainen tyyppi olet, Rianna? Tykkäätkö punnita ja laskea ja kirjoitta ylös? OK, erinomaista, saat varmaan kaikkea riittävästi mutta ei liikaa. Minä taas, kuten sanottua, en välitä punnita tai laskea, joten minulta jää kyllä finelit käyttämättä. Joskus aikoinaan painonvartijoissa ruksailin ja jotain punnitsinkin, nyt olen vaa'an hävittänyt - tahallani.

Silti karppaaminen sujuu. Katson vain yleensä mahdollisimman vähähiilarista, esim. makkaroissa on lähes hiilihydraatittomia (pirkan lisäaineeton lenkki ja grillimakkara esim.). Yleensä pakkauksissa on nämä "sisällysluettelot", nopeasti sen oppii katsomaan. Jos jotain menee ihan pikkiriikkisen, esim. tosivahvaa kastiketta, en edes välitä hiilareita tarkistaa.

Eli, hyvä jos tykkäät grammoista ja prosenteista, mutta ilmankin sujuu.

Viestin otsikko: Re: ahaa
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:55:24 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Einomies kirjoitti:

Se, että ei voi syödä kuin ennen, on pelkästään tottumiskysymys. Ja yksi tarkoitushan tällä vähähiilihydraattisella ruoka-valiolla onkin opetella syömään paremmin ja terveellisemmin kuin mahdollisesti ennen.

Niin, jos ruokavalioon ei olisi halua tehdä suuria pysyviä muutoksia ei myöskään kannata odottaa muutoksia sen vaikutuksissa. Jos ennen oli kurjalanpiirakat, leipä ja pasta sekä perunat hyviä, on vain uskottava etä kana, kala ja sika on hyvää. Ja kyl siitä lihasta saa melkeen leivänkin ko tekköö siitä kuivikkaita siivuja, niitä voi syödä samalla tavalla kädestä pitäen kuin leipää, ja jos oikeen leipämäisesti haluaa syöpötellä niin laittaa päälle voita ja juustoa tai maggaraa tai vaikka rehuja jos haluvaa. Niiden syömistavan tekniikkan saa "leipämäiseksi" halutessaan. :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 08:59:50 
Poissa
sintti
sintti

Juu onhan tuolla painonvartijoissa käyty ja se ei ollu mun juttu. En viitti eikä mulla ole aikaa laskea ja punnita ja niin pois päin, että mielummin juuri näin kuin sinäkin Sinimarja!
Mulla tuo ruoka tosiaan on ollut päivittäin kaikkea mitän nyt ei saa syödä ja toudella paljon kaikkea sokeri juttuja... oikeen sokeri holisti isolla s-kirjaimella!

Naimisissa

2 koiraa

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 09:09:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kiva että olet innostunut :)

Itse suosittelen lukemaan alan kirjan, jotta saat hyvän kokonaiskuvan tästä touhusta. Eli kiellettyjen ja sallittujen lista ei ole niinkään tärkeä, vaan se, että ymmärrät idean ja mihin tällä pyritään sekä syyt. Oman tyylin löytäminen vaatii asiaan perehtymistä ja viilaamista, tähän liittyy monet asiat, kuten tavoitteet, mahdolliset hiilarihimot ja ruokarajoitteet. Karpatessa saatat yllättyä myös siitä, että ruoat joista et aiemmin ole pitänyt maistuvatkin taas, makuaistillekin tapahtuu kummia.

Lue siis alkuun vaikka Ilkan ja Varpun kirja Laihdu ilman nälkää (mainos sivun ylälaidassa) tai Antti Heikkilän hyvän olon keittokirja tms. Katso kirjallisuus osiosta lisää vinkkejä, siellä on arvioitu alan kirjoja.

Toiset haluavat aloittaa ilman rahallista panostusta, ja toki kirjastosta näitä opuksia kannattaa kysyä, mutta parin kympin sijoitus ei mielestäni ole suuri, varsinkin kun yleensä tulee ensimmäisen lukemisenkin jälkeen tarvetta kerrata tietoja ja lukea kirja uudestaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 10:20:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo, tuo on jännää, miten maku muuttuu. Minä olen alkanut syödä jopa varsiselleriä, minkä hajukin jo ennen oli kuvottava. Eräs ystäväni, joka ei ikunansa ollut kaalista tykännyt, huomasi tykkäävänsä hirmuisesti kukkakaalikeitosta. Muutkin sortit alkavat "avautua".

Rianna, alkuun voisi päästä niin, että teet esim. kanaa / kalaa / tms. särvintä, mitä muutenkin teet, reilumman annoksen, lisukkeeksi vaikka vokattua / paistettua kesäkurpitsaa (+sipulia aina sinimarjalle :lol: ). Annat toisten syödä ne riisit tai perunat, syöt itse reilusti sitä proteiinia, niin ettei tule heti nälkä. Ja jos ruokaa laittaessa tai aterioiden välillä tulee nälkä (ei vain mieliteko), otat palan juustoa tai metvurstisiivun tai jotain muuta rasvaista proteiinia, se siirtää nälän hyvin.

Toisetkin voivat hyvin lisääntyvästä kasvistarjonnasta ja lapsosesi oppivat hyviä ravintotottumuksia. - Se oli vasta juuri, kun minunkin mukulat olivat tuossa iässä, enkä silloin olisi voinut kuvitella mitään laskemisia tai koko viikon ruokien suunnittelua tms. Sitä elettiin päivä ja hetki kerrallaan. Hyvä sinulle, että karppaamaan innostuit. Se on ihan mahdollista, varsinkin kun kumminkin laitat ruokaa. Minun piti opetella se uudestaan, kun olin niin laiskistunut, etten juuri mitään muuta tehnyt kuin valmisjuttuja lämmittelin. Onneksi mieheni on ahkera kokki ja ottaa ruokavalioni huomioon.

Jos haluat yksityisempiä kokemuksia vaihtaa, laita yv:nä. Toki täälläkin jatkan säännöllisen epäsäännöllisesti. (Oikeasti niin usein, että olen jo addiktoitunut tähän!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 11:23:59 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minäkin näkisin niin, että nämä sallitut/kielletyt listat ovat aloitusvaiheen apuväline, joka auttaa löytämään parhaat elintarvikkeet ruokavalion rungoksi ja totuttamaan pois vähiten hyvistä. Myöhemmässä vaiheessa vain allergiat ym. asettavat ehdottomia rajoja, kun on löytynyt näppituntuma siitä, minkälaisia määriä mitäkin ruoka-ainetta on järkevää omalla kropalla syödä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 11:26:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kurkku turhaa syötävää?

Tämä ihmeellinen mielipide on päässyt vallalle. Mun mielestä kurkku on hyvää ja siksi sitä on myös hyvä syödä. Korjatkaa heti hölmö mielipiteenne :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 11:51:23 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

José kirjoitti:
Kurkku turhaa syötävää?

Tämä ihmeellinen mielipide on päässyt vallalle. Mun mielestä kurkku on hyvää ja siksi sitä on myös hyvä syödä. Korjatkaa heti hölmö mielipiteenne :D

Voihan se hyvää olla, se on makukysymys, mutta mitään erityisen hyödyllistä kurkku ei sisällä. Eikä siitä kyllä mun mielestä ole oikein vatsantäyttäjäksikään. Mutta onhan se vähähiilihydraattista, joten kyllä sitä tietysti sen puoleen syödä vai hyvällä mielellä. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 12:02:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Haitallista se ei ole. Sehän useinmiten myöskin syödään tuoreena, raaana. Raaka - elävä ravinto (ainakin kasvipuolella) on aina hyväksi. Mutta muutenhan kurkku on aika tyhjää hintaansa nähden. Mutta makuasia, ruoka kun on muutakin kun luetelo hivenaineita ja hinta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 12:17:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ainakin se on harvinaisen harmitonta turhaa syötävä! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 12:18:32 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Mirka kirjoitti:
Ainakin se on harvinaisen harmitonta turhaa syötävä! :D

True. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 17:55:43 
Poissa
sintti
sintti

Onko muita harmittomia syötäviä tai vastaavia?
Jee sain madon toimimaan, toki toi meidän vaaka on ihan kökkö, näyttää mitä haluaa... Miten muuten tota matoa päivitetään että näyttää sitten oikein aina kun on näytettävää?

Naimisissa

2 koiraa

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-08 20:11:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Rianna, tikkerimadon päivittämisestä selviät helpoimmalla kun haet uuden uusilla lukemilla eli teet kuten tuonkin tikkerin hakiessasi.

Itse olen kokeillut vain lukujen muuttamista, mutta jostain syystä homma ei niin onnistunut. Onko kukaan saanut sillä tavalla toimimaan?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00