karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 01:49:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Epätoivoinen tapaus
ViestiLähetetty: 2004-07-09 11:16:48 
Poissa
sintti
sintti

Tervehdys kaikki alakarppaajat!
Olen tarkkaan seurannut tätä palstaa ja hyviä laihdutustuloksia. Tosi kateellisena, kun en taas itse pääse karppausvauhtiin mukaan.
Viime kesänä aloitin näin heinäkuussa ja tuloksia näkyi heti. Paino putosi kivasti kuutisen kiloa. Jouluun mennessä homma lipesi ja kiloja tuli takaisin.
Huhtikuussa aloitin uudelleen. Mutta huomasin, että alakarppaus ei enää tehoakaan yhtä hyvin, ainakaan alussa. Ja sitten se heikko luonne, leipää ja pullaa tulee vaan syödyksi. Aina on houkutuksia tarjolla, anoppikin tykkää huonoa, jos kakut ei kelpaa! Perunaa ja suklaata mä olen sentään onnistunut välttämään. Huono omatunto vaivaa siitä, kun ei PYSTY pysymään ruodussa.
Mulla on kakkostyypin diabetes, tablettihoitoinen, siihenkin alakarppaus auttaisi.
Eilen oli tosi masentaa vaatekaupassa, kun vatsan omppupallo ei sopinut mihinkään alemekkoon.
Onkohan tämä nyt jotain burn outia, kun en ymmärrä omaa parastani!
Kyllä tässä nyt kannustusta tarvitaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-09 11:34:11 
Hei Kaustinen,

Minullakin jumittaa, mutta en silti vaihtaisi takaisin entiseen. Vaikka paino ei putoaisikaan, saa elimistö kuitenkin enemmän ravinteita kuin pitämällä ruokavaliossa valkosta jauhoa, sokeria ym.
Mitä jos kokeilisit totaalista muutaman päivän kieltoa kaikesta sokerista, leivästä, pullasta jne. Monella se on auttanut makean himoon.
Anopin mielipiteestä ei tarvitse välitää. Ihmettelen kyllä, miksi hän tuputtaa kakkua, jos kerran sinulla on diabetes.
Sano vaikka hätävaleena, että lääkäri kielsi.

Sovituskopit on karseita paikkoja, niissä näkee kelmeässä loisteputken valossa kaiken, myös selkäpuolelta. En ole omppuvatsainen, mutta harvoin ale-mekot sopivat minullekaan.

Älä kärsi huonosta omasta tunnosta. Sinä olet kuitenkin paljon paremmassa tilanteessa kuin moni muu, joka ei edes yritä tai edes tiedä tästä mahdollisuudesta. Ota päivä kerrallaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-09 12:25:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei Kaustinen!

Kuulosti niin tutulta tuo sun tilanne...itse olen sen niin usein kokenut.

Syötkö liian vähän?

Minä en ainakaan pysty vastustamaan kiusauksia tyhjällä vatsalla ja siihen mun paikkareiden laihdutuskuurit ovat tyssänneet.

Nyt olen päässyt hiilarihalujeni yli,eikä makeaa tee enää edes mieli.

Tsemppiä :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-09 13:09:26 
Poissa
sintti
sintti

Tervetuloa ruotuun takaisin.

Omista syömishimoistani voinen kertoa ettei pahempaa kaappiroplaajaa ennen ollut kuin minä. Jos kertakaikkiaan mitään ei enää löytynyt hipleetä mitä syödä niin pahimpaan tuskaan mätin kouratolkulla vaikka kauraryynejä (kerran jopa ruisryynejä)..... Mutta kun pari päivää pysyi tosi jämynä ihan nollalinjalla niin sittemmin ei ole tehnyt yhtään tiukkaa elää karpisti :D Eli ei ole mitään vaikeata olla jämynä! Tämä aika on ollut tosi helppoa, ihan olen itsekkin yllättänyt. KOhta on 4 viikkoa takana ja kiloja on pudonnut suurinpiirtein samanverran. Ihan tulee mieleen että kun tämä alkuvaikeuksien jälkeen on näin helppoa, miksei ole aloittanut jo paljon aikaisemmin.

Eletään kesästä nauttien ja tsemppiä sinulle toivottaa Hemuli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-09 13:25:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Kaustinen,

käy tsekkaamassa http://www.theidealdiet.com/index.htm
olen saanut sieltä paljon hyviä vinkkejä, vaikka olenkin itse Atkins/Heikkilällä ainakin toistaiseksi. Tosin ei ne erot ole suuria, joten soveltaen varmaan kohta Atkins/Heikkilä/McBridella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 08:52:11 
Poissa
sintti
sintti

Ystävät hyvät suuret kiitokset hyvästä kannustuksesta!
Nyt tuntuu jo vähän paremmalta. Viikonloppuna oli tiukka EI-linja sokerille ja leivälle.
Kananmunia ja kasviksia ja lihaa syömällä veren sokeriarvot ovat pysyneet hyvinä.
Usein vaan on niin väsynyt, kun menee töistä kotiin, ettei jaksa ja viitsi valita mitä suuhunsa laittaa. Pitää vaan valikoida kaupasta oikeat aineet.
Muu perhe syö leivät ja perunat, mä poimin eilen kastikkeesta lihanpaloja ennen suurustamista.

Ehkä se tästä taas lähtee...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 09:09:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla oli ongelmia odotetusti iltaan sijoittuvan tapasyömisen kitkemisessä. Pääsin siitä yli, kun kuuntelin mitä kroppa sanoo. En tiedä onko tämä terveellistä enkä suosittele muille mutta:

Aamulla en syö mitään kun ei maistu. Ensimmäinen ateria 12 aikaan, joskus ei sitäkään. Illallinen myöhään, 19 aikaan. Näin loppuillasta on kylläinen olo ja tapasyöminen, napostelu on helpompi jättää pois.

Kun hiukan miettii, löytää omat heikot kohtansa ja sitten vaan soveltaa alakarppausta niiden mukaan. Näin minä asian näen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 09:27:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minulle ei ole koskaan maistunut aamulla ruoka. Sen sijaan illalla kyllä maistuu. Yhteen aikaan yritin sitten syödä myös aamiaisen, kun siitä niin paljon puhuttiin ja sen seurauksena aloin syödä ihan liikaa. Ei se iltaruokahalu mihinkään kadonnut - tuntuu että jopa lisääntyi. Nykyisin syön taas silloin kun siltä tuntuu. Eli eniten syön nimenomaan illalla seitsemän ja kymmenen välillä, ja aamupäivän paastoan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 09:43:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No mä syön "liian vähän" vaikka syön aamiaisen (kaks kananmunaa ja pari siivua uunissa paistettua pekonia), lounassalaatin (lihaa/kalaa/kanaa ja rehuja) ja päivällisen (aika usein tämäkin on salaattipainotteinen). Jos illalla tulee naposteluhaluja niin sit syön kaalia. On toiminnu ihan hyvin mun kohdalla! Mutta toisaalta mie oonkin syöny määrällisesti ihan sairaan vähän aikasemmin... Mun on ihan pakko löytää rytmi syömiseen, kun ennen en syöny aamiaista ja muutenkin ihan miten sattuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 10:58:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elka, oletko tilannut nuo jumittamiseen liittyvät artikkelit? Mikä idea? Arvaanko lähelle, jos oletan että muutaman päivän runsashiilarinen mutta täysin rasvaton kuuri, ja sitten taas takaisin low carbiin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 11:50:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ne on kirjan 2003 painoksen sivulla 61-62. Ei se ihan mikään refeed ole, mutta ideana vuorotella "tavallista" ja "aineenvaihduntaa aktivoivaa dieettiä" eli aina kun painon lasku lakkaa vaihdetaan dieettiä. "Tavallinen" on Atkinsin ylläpitoa muistuttava eli kohtalaisen paljon hiilareita (myös perunaa voi syödä huom. niille jotka sitä kaipasivat) Selvästi kuitenkin low carb ja ehdottomasti ei kalorirajoitteinen. Ei suosittele kalorien rajoitusta juuri aineenvaihdunnan mukautumisen takia ja mielestään ketoosi aiheuttaa niin suurta ruokahalun vähenemistä, että tulee helposti syötyä liian vähän.

"Aineenvaihduntaa" aktivoiva dieetti on sitten hiilariaamiainen, ei rasvaa. Hedelmäsnack, mutta kuitua mukana, ei tuorista. Tosi low carb -lounas. Iltapäivällä hedelmäsnack ja illalla tosi low carb -illallinen. Viimeksi illalla proteiininsnack.
Joka kolmas päivä joko lounas tai päivällinen hiilareita, mutta low fat.

Itse selviän refeedillä esim juhlista. Kukaan terveellisesti syövä ei tietenkään vedä kaloreita niin vähiin kuin bodarit, jotka sitten käyttävät refeediä usein. Mutta jos haluaa/joutuu tilanteeseen, jossa on paljon vain hiilareita tarjolla, eikä halua yleisen huomion kohteeksi "ihmedieettiläisenä" niin alle laihaa proteiinia himassa (suosikkini paahtopaisti, keitetty kananmuna, tonnikala vedessä) ja sitten mahdollisimman rasvattomia hiilareita juhlissa tai jos on vain rasvaisia tarjolla, sitten mahdollisimman vähän hiilareita (:lol: )

Hyvä selitys löytyy mielestäni täältä:
http://www.ironmagazineforums.com/showt ... hp?t=25250

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 14:03:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

No niin, ehdin vasta nyt lukea Ideal Dietiä sinne asti.

Homma itseasiassa muistuttaa Montyä, mutta antaa paljon vapauksia yksilöllisten reaktioiden mukaan kuten Heikkilä, mikä on minusta hyvä. Eli tavallaan kattaa kaiken Atkinsistä Montyyn. Kirjoitustyyli on selkeydessään ihana!

Jos alkuvaiheessa on huonoja fiiliksiä, ne johtuvat yleensä siitä, että insuliinintuotanto ei ole vielä ehtinyt reagoida muuttuneeseen ruokavalioon vaan jatkuu korkeana. Tällöin suosittelee totuttelemaan isommilla hiilareilla eli pehmeää laskua. Näinpä muuten itseasiassa Atkinskin! Sattui tuossa yhtenä päivänä silmiini, kun selasin pitkästä aikaa.

Rasva + prode = OK, ja pääasiallinen syömisen muoto.
Hiilari + prode = OK, silloin tällöin, mutta silloin mahdollisimman vähän rasvaa!
Hiilari + rasva = huono, korkeintaan kerran viikossa erikoisherkkuna

Hiilihydraattirajaksi monilla voi riittää jopa 90g/vrk, mutta alemmaksikin voi päätyä. 90g on kuitenkin ehdoton maksimi.

Näin siis tuo Jan McBride.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 14:11:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nimenomaan selkeys on hyvä. Ja puhuu termeillä, jotka on mahdollista ymmärtää ilman yliopisto-opintoja aiheesta. Nyt vasta selvis lopullisesti, miksi Zone joskus toimii ja joskus ei ja Monty samoin. Ja käyttäen "nutrition basics" lähteenä. Ja homma on tehty helpoksi. Vaikka en ole lähtenyt lopun ruokapäiväkirjoja tutkimaan. liian amerikkalaisia. Mutta aion käyttää lomakkeita kirjatakseni joskus mitä syön ja katsoa ravintosisällön muista lähteistä. En ole jämähtänyt joten en ole tätä "metabolic" switchiä kokeillut ja hiilaritkin on reippaasti alle McBraden suositusten. Mutta kaloreita yritän saada tarpeeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 15:05:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

No niin, luin tuon Elkan linkin ja päätin heti kokeilla tuota refeediä. Kuulosti niin järkeenkäyvältä jutulta. Ensin ajattelin, että nythän tässä pääsee samalla oikein herkuttelemaan, mutta kun rupesin sitten miettimään sopivia refeed-syömisiä, ne kun piti olla hh ja ei rasvaa, eikä mielellään paljon sokeriakaan, niin mitä sitä sitten voisi...riisimuroja/cornflakesia rasvattomalla maidolla? Kun eihän ne normaalit hiilariherkut, joista ennen nautti, nyt käy rasvan takia tähän tarkoitukseen (pizza, sipsit yms) tai sokerin takia (pullat tms), jos nyt olen oikein ymmärtänyt? Kuinkahan paljon hiilareita syötyään olisi lihasten glykogeenivarastot täynnä...ja vähän ylikin piti mennä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 15:05:56 
Poissa
sintti
sintti

Mitä tarkemmin olen miettinyt ja tarkkaillu syömisiäni sitä varmemmin tulee painoa lisää. Niinkun nytkin kuukaudessa 4-5 kg.
:cry:
En tunnu saavan tästä systeemistä kiinni millään, olen lukenut Montignacia, mutta se ei oikein aukea, eli se yhdistely jotenkin on vaikeaa käytännössä.
Mäkelän Hiivasyndrooman luonnonmukaisen hoito-oppaan olen lukenut moneen kertaan, sehän on alakarppia sekin.
Kuitenkin viikonloppuna leivoin ruisleipää ja huomasin ettei se käy: suu oli täynnä rakkuloita ja naama turvoksissa ja nestettä kertyi muutenkin ja on kurja olla.

Vaikka en saa itseäni niskasta kiinni, niin tämä palsta on ollut hyvä paikka etsiä tietoa ja kannustusta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 15:37:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

perhonen kirjoitti:
Mitä tarkemmin olen miettinyt ja tarkkaillu syömisiäni sitä varmemmin tulee painoa lisää. Niinkun nytkin kuukaudessa 4-5 kg.
:cry:
En tunnu saavan tästä systeemistä kiinni millään, olen lukenut Montignacia, mutta se ei oikein aukea, eli se yhdistely jotenkin on vaikeaa käytännössä.
Mäkelän Hiivasyndrooman luonnonmukaisen hoito-oppaan olen lukenut moneen kertaan, sehän on alakarppia sekin.
Kuitenkin viikonloppuna leivoin ruisleipää ja huomasin ettei se käy: suu oli täynnä rakkuloita ja naama turvoksissa ja nestettä kertyi muutenkin ja on kurja olla.

Vaikka en saa itseäni niskasta kiinni, niin tämä palsta on ollut hyvä paikka etsiä tietoa ja kannustusta.

Perhonen, nyt älä mieti ja tarkkaile mitään. Jätä leipä, peruna, riisi ja pasta pois viikoksi, äläkä stressaa millään muulla. Kaikkea muuta syöt niin paljon, ettei ole nälkä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 16:56:58 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kuulostaa pahasti viljayliherkkyydeltä tai keliakialta. Menepä heti kokeisiin. heti kun olet käynyt, jätä kaikki vilja kokonaan pois. Muutaman viikon jälkeen voi varovaisesti kokeilla, koetuloksesta riippuen.

Monty on vähän hankala ehkä alkuvaiheessa, eli jätä tosiaan kaikki tärkkelyslähteet pois. Eli syö lihaa, kalaa, kanaa, munaa, rahkaa, juustoa, pähkinöitä ja paljon kasviksia. Rasvaa niin että tuntee olonsa kylläiseksi. Useimpien kasvisten hiilarimäärät ovat niin alhaiset, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Ei tarvitse laskea mitään!

Perään katsottavia ovat siis sokeri, peruna, vilja, maissi, riisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 17:26:11 
Poissa
sintti
sintti

Pari vuotta sitten kävin tähystyksessä kun vatsa kiukutteli kaikesta ruuasta, mutta keliakiaa ei silloin löytynyt, erittäin äkäinen paksusuoli vain.
Homeopaatti viime syksynä kyllä sanoi, että en kestä ruista, en ole noin kovia oireita aiemmin huomannut, mutta nyt olen ollut pari viikkoa ilman ruisleipää ennen tuota "herkuttelua".
Mutta noita muita viljaherkkyys oireita kyllä on kuten kámala kainaloitten kutina, jota en osannut yhdistää viljoihin.

Yliherkkyyksinä muuten kaikki histamiinin vapauttajat, bentsoaatit, sorbaatit,ym.
Sen takia ottaa koville tämä opettelu, kun olin monta vuotta tosi askeettisella ruokavaliolla. Söin vain lihaa leipää, voita, maustamatonta jogurttia, perunaa, makaroonia.
Ei juustoa, kanaa, kalaa, pähkinöitä, manteleita. Ja nyt olen sitten pikkuhiljaa kokeillut kaiken näköistä vähän.

En oikein kehtaa mennä lääkäreitä häiritsemään, kun mitään ei kokeissa näy, mutta oireita tulee, ne epäilee mun "päässä" olevan vikaa,ovat ihan suoraan vihjailleet.(Kai ne on oikeessa)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 18:26:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

perhonen kirjoitti:
En oikein kehtaa mennä lääkäreitä häiritsemään, kun mitään ei kokeissa näy, mutta oireita tulee, ne epäilee mun "päässä" olevan vikaa,ovat ihan suoraan vihjailleet.(Kai ne on oikeessa)

Musta Heikkilän tokassa Hyvän Olon Keittokirjassa oli oikein kaunisti sanottu: "Kaikki tunteesi ovat totta vaikka muut yrittäisivät väittää muuta. Muut yleensä haluavat muovata sinut mieleisekseen." Tämä ajatus on hyvä pitää mielessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-12 18:48:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heikkilä myös suosittelee ärtyneelle paksusuolelle kookosöljyä, extra virgin.
Olen käyttänyt nyt yli kuukauden USAsta saatua ja kohta loppuu, joten
tilasin viime torstaina sitä UKsta. Pitäisi saapua Espooseen tämän viikon aikana. Tilasin 5 purkkia (purkki noin 440 g), jolloin kuudes ilmaiseksi eli kokonaisedullisinta. Säilyy hyvin. Siitä voi olla jokunen purkki yli oman akuutin tarpeen, jos on kiinnostuneita niin lähettäkää YV.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00