karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 10:30:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-12-03 18:56:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-03 23:02:36
Viestit: 99
Paikkakunta: Etelä-pohojammaa
Näin pikaisesti vastattuna tähän ruokavaliostani niin aamupala on aina jollain lihalla höystetty salaatti/kurkku. päiväruoka kasviksia ja jotain lihaa ja iltapalakin usein jotain salaattia. Mulla on vähän tylsät nää ruokavaliot kun on monta ainetta jotka allergisoi kuten esim. kananmuna. Hiilarit pysyy säännöllisesti 20 tuntumassa, vain satunnaisesti enemmän mutta ei koskaan oikeastaan yli 30. Rasvana käytän voita ja oliiviöljyä.
Makrot siis yleensä hh 20 prot. 80-110 ja rasvat 150-180.
Nytkin pähkäilen mitä iltapalaksi kun alkaa jo salaatti tökkimään.
Salilta olin pari viikkoa poissa flunssan takia ja viime viikonloppuna tuli syötyä jonkin verran humpuukia synttärien takia joten se ainakin pompsautti painoa mutta noita senttejä en ymmärrä, mielestäni mittaustekniikassa ei oo vikaa.
Sori kun tuli nyt ihan OT. tä tähän ketjuun.
Perussairauksia ei tiettävästi mulla ole allergoiden ja astman lisäksi muita.

Tämmöiset on tämän viikon keskiarvot:
energia 1862 kcal
hiilarit 18 g
proteiinit 87 g
rasva 161 g

_________________
Raskausläskejä sulattelemassa kolmen lapsen äiti 33-v.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-03 19:37:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Voisin ehdottaa hiilarien nostamista ainakin viiteenkymmeneen, proteiinin laskua reilusti alle sadan ja ottamaan loput kalorit rasvoista niin ettei jää nälkä. Ja välttämään varsinkin prosessoituja omega-kuutosia (eli kasviöljyjä) ja sokerisokeria, sekä suosimaan päivittäin tuorerehua; loput hiilareista voi kerätä hedelmistä, rehuista, juureksista ja hapanmaitotuotteista. Ja loput kaloreista mieluiten lähteistä joista saa vähän käsiteltyä luonnon tyydytettyä rasvaa lisukkeineen eli eläinperäisistä lähteistä, sen mukaan mitä allegiasi nyt sattuvat sallimaan.

Kuinkas kaukana tämä on siitä mitä nyt syöt?

(Btw, 20g hiilareilla ihoni alkaa kukkia edelleenkin, vaikka se VHH'lla voikin paremmin kuin virallisella ruokavaliolla. Aika moni meistä atoopikoista ei vaan kestä ketoosihiilareita. Ja mitä tulee tyydytettyihin rasvoihin, niin voin kaltaiset aineet tekevät erityisen hyvää erityisesti astmaatikoille. Tuorevihreä puolestaan näyttää auttavan suolistoflooraa, joka auttaa immuunijärjestelmäämme, joka puolestaan kertoo miten iho reagoi ympäristöönsä...)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-03 20:05:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
No, ei ole varmaan vaikea arvata, että hiilarien nostoa minäkin olisin ehdottanut, oon tässäkin ketjussa tainnut tehdä selväksi, että itse en pärjää matalilla, se viisikymppiä on aika hyvä, ja siitä vielä enemmän, kun pelissä on liikuntaa. Mulla tuli ensimmäisen kerran karppauksen kanssa ongelmia, kun tutustuin tähän sivustoon, ja päätin kokeilla ketohiilareita. Onneksi täältä löytyy paljon erilaista, kyllä mun on syytä kiittää elsiä, ja monia muita, ja ehkä myös mieltymystäni eksoottisiin nimiin, kun sen takia eksyin niin aikaisin kwasniewski-osastolle :D

Suosittelen siis yllä olevien ohjeiden kokeilua :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-04 15:38:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-10 15:42:02
Viestit: 5
Olen myös atoppikko, aivan pikkuvauvasta asti välillä vaikeistakin ihottumista ja lukuisista allergioista kärsinyt. Aloitin karppaamisen 2009 kesällä, ja sen jälkeen elämäni on muuttunut huikeasti. Kolmessa päivässä aloituksen jälkeen ihottumat siistiytyivät lähes kokonaan pois. Vain pari viikkoa aiemmin tilanne oli ollut niinkin paha (jo vuoden ajan), että koko kehoni oli täynnä punaista, kutiavaa, märkivää ihottumaa, ja jouduin kaksi kertaa päivässä tekemään "lumiukkorasvauksen", että pysyisin yleensä ottaen hengissä / järjissäni kutinan kiusatessa. Toki antihistamiinit ja kortisoni olivat olleet käytössä samanaikaisesti.
Huomasin myös kesän edetessä, ettei minun tarvinnut käyttää enää rasvaakaan niin paljon, sillä ihoni alkoi kosteutua sisältä päin, ja kesän lopussa jätinkin kokonaan ihovoiteet käyttämättä (huolimatta minuun iskostetusta mantrasta, että säännöllinen rasvaus on atooppisen ihon hoidon kulmakivi). Muutama tämän jälkeen aloin huomata, että allergiani vähenivät; en saanut koirasta enää juuri ollenkaan oireita, ja uskalsinkin toteuttaa unelmani ja hankkia oman koiran (ennen tullut koirasta koko kehon karmea kutina, turvotus ja punoitus). Pystyin myös syömään pieniä määriä kotimaisia viljoja (joille olen ollut vauvasta asti allerginen), vaikka ennen olin saanut niistä veriripulia. Myös talven tullessa aloin kestää useita kalalajeja, vaikka aikaisemmin kalalle altistuessani on meinannut tulla anafylaktinen shokki.

Olen puolentoista vuoden aikana huomannut sen, että runsas maitorasvojen, sian ihran, kalan ja kookosöljyn käyttö pitää terveenä ja hyvinvoivana. Monityydyttämömät öljyt (rypsiöljy ja oliiviöljy suurina määrinä sekä erityisesti margariini) saavat ihon tulehtumaan ja hilseilemään. Myös runsas hiilihydraattien syönti vahingoittaa ihoa ja saa allergiaoireeni syttymään uudestaan huolimatta samanaikaisesta runsaan rasvankin syönnistä (rasva kylläkin samanaikaisesti lieventää pahenemisvaihetta). Eli vaikka en ole allerginen perunalle, riisille, maissille, sokerille (isoin pahis) tms. niin suurina annoksina ne on ehdottomasti jätettävä syömättä. Hiilihydraatilla saan allergiaoireeni palamaan niin voimakkaasti, että ihoni alkaa kutista ja nenä alkaa vuotaa omasta koirastani, joka on siis ollut nyt vuoden meillä. Allergiaoireet lähtevät aina parissa päivässä, jos palaan "ruotuun". Ja jos erehdyn syömään samana päivänä sokeria ja lohta, uhkaa siitä tulla anafylaktinen shokki (nimim. kerran melkein ensiapuun joutunut), mutta ilman sokeria voin syödä lohta oireetta... Melko ihmeellistä, tiedän.
Joten olen tällä hetkellä todella sitoutunut karppiruokavalioon, tiedän hiihihydraatti- ja proteiinimäärät, jotka ylittäessä homma menee överiksi, ja osaan elää niiden mukaan. Jos en pystyisi pitämään ruokavaliota, joutuisin varmasti luopumaan koirastani ja se olisi kova paikka!

Haluan toivottaa tsemppiä kaikille muillekin ruokavalion kanssa painiville atoopikoille! Jaksakaa taistella ja kokeilla, muutokset ei välttämättä tule heti, vaan vasta kuukausien/vuosien kuluttua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-04 16:16:39 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Liittynyt: 2010-06-26 08:30:41
Viestit: 2134
Paikkakunta: Kuopio
Mulla on sama kun Neitolinnulla. eli hiilarit saa kropan tulehdustilaan alta aikayksikön. Pakko pysytellä siinä 20-40 tietämillä. Oon huomannu että heti kun nousee tuosta, niin iho räjähtää :( Ensin luulin että se onkin vain viljat pelkästään. Mutta on se kyllä suorastaan outoa, miten tää karppaus on poistanu niin atopian kun allergiatkin. Ennen meni kädetki vesirakkuloille raa'an kananmunan koskemisesta ja nykyisin kanamunaa voi syödäkkin ilman mitään oireita. Sama pähkinöitten kans! Pustuloosa kädestä on parantunut ihan pikkiriikkiseen länttiin. Vähän jännitti ekoilla pakkasilla mennä myös ulos, kun on myös kylmäurtikaria. Ennen voinu kuvitella ulosmenoa kylmään tai tuuleen ilman antihistamiinia. Nyt ei mitään oireita siitäkään :smt041


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-08 08:17:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-08 08:06:33
Viestit: 9
No tästä ketjusta selvisi, miksi Body Shopin kookosöljyä sisältävä käsivoide on toiminut kohdallani niin hyvin. Kyseisellä lafkalla on myös muita hyviä rasvoja sisältäviä vartalorasvoja, voi valita haluaako voidella itsensä kookos-, hamppu-, kaakao- vai oliiviöljyllä, muitakin vaihtoehtoja löytyy. Kalliimpiahan nuo ovat kuin kookosöljy suoraan purkista, mutta jos sen hajuun on kyllästynyt...

Tutustuin eilen ensimmäistä kertaa tosissani karppaukseen, kun luin Laihdu ilman nälkää -kirjan. Sen ja tämän foorumin perusteella olen päätellyt, että pitää selvästi lisätä rasvoja ruokavalioon. Jos se auttaisi tähän ihon kuivuuteen. Olen vihdoin alkanut kuunnella kehoani, ja siirryin kaupan shampoista apteekin shamppooseen ja vaihdoin ihoystävällisen pH:n saippuaan. Jo nämä auttoivat, enää ei ole päänahka verillä koko ajan. Ilmeisesti minulla ei ole vilja-allergiaa, mutta nyt mies uhkaa ruveta alakarppaajaksi, joten tulee todennäköisesti itsekkin vähennettyä hiilareita. Lisähaastetta tuo se, että minä olen kasvissyöjä, mies ei.

Meillä on molemmilla atooppiseksi luokiteltu iho, mutta hyvin lievästi. Lapsena se oli paljon pahempi, suihkun jälkeen piti palella kunnes oli saatu iho rasvattua. Nykyään se ei enää ole välttämätöntä. Saa nähdä, mitä sokerin vähentäminen saa aikaan. Kokojyväviljaa en aio täysin hylätä ainakaan alkuun.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-09 16:09:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
rampamieli kirjoitti:
Lisähaastetta tuo se, että minä olen kasvissyöjä,

No niinpä taitaa tuoda, mutta kiva jos kerrot tänne kuulumisia miten saat homman kulkemaan.

Nimmariilla ex-vegetaristi (jonka iho ei ole vielä koskaan toiminut kunnolla ilman eläinperäistä rasvaa)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-09 16:37:57 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Minä liputan kanssa runsaiden eläinrasvojen puolesta. Öljyjä meillä käytetään hyvin vähän.
Mulla on paha atopia ja pari vuotta sitten se oikein räjähti, samalla aloin lihoa ja karppaus unohtui.
Viime keväänä sain valohoidosta apua ja kierre tavallaan katkesi ja aloittelin taas karppia.
Nyt raskauden aikana ei ole oikeastaan mitään oireita ollut, ainoastaan päänahka kutisee. Olen lisännyt elukkarasvaa huomattavasti, syön oikeeta possunläskiä ja rasvana voita. Päähän aloin nyt kokeilla no poo -meininkiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-11 22:52:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-08-12 11:23:58
Viestit: 182
Olen tässä karppaillut noin puolitoista vuotta. Atopiaa on ollut vaipasta lähtien. Paljon on tullut helpotusta ruokavaliosta, mutta ei sitä lopullista viisastenkiveä tämän ihottuman selättämiseen ole vieläkään löytynyt, aktiivisesta yrittämisestä huolimatta.
Kesällä oli iho parhaassa kunnossa ikinä, siitä on ruokapäikkyä ja muuta seurantaa tuolla:

viewtopic.php?f=11&t=47665

Nyt on ajatuksissa lisätä kasviksia ja juureksia ruokavalioon runsaammin, ja keskittyä mielentasapainoon. Uskon tällähetkellä vahvasti, että jonkinlainen stressi on se mikä pitää ihoni huonona. Ja nyt aion toistaiseksi lopettaa vähäisenkin alkoholin käytön. ( okei, runsaasti joka vkl) Se on kanssa yks mikä stressaa kroppaa.

Eli mun iho-ongelmaa ei ratkaissut kesäloma ja 80e% eläinrasvoja. Helpotti kyllä, mutta ei ratkaissut.

_________________
Ihottumaisen ihon hillitsemis-päiväkirja: Täällä


Ylös
   
 Viestin otsikko: -
ViestiLähetetty: 2010-12-12 00:31:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-05-26 10:04:18
Viestit: 264
-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-12 10:25:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-03 23:02:36
Viestit: 99
Paikkakunta: Etelä-pohojammaa
Hauki on kala kirjoitti:
Maitotuotteet mäkeen, jos ei peruskarppi auta. Siis voit, kermat ja kaikki.

Koukuttavan maun lisäksi niissä ei ole mitään hyvää, ainakaan moneen oikeasti kunnolliseen ruoka-aineeseen verrattuna.


Minen ymmärrä tuota ylläolevaa nyt ollenkaan :shock: johan tulis ykstoikkoosta ja kökön makuista ruokaa ilman ylläolevia, öljyt vaan ei maistu, tai no oliivi maistuu muttei sovi kaikkeen ruokaan.

_________________
Raskausläskejä sulattelemassa kolmen lapsen äiti 33-v.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-13 13:11:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-13 12:42:14
Viestit: 9
Minulla atopian kans on myös tämä tuttu tarina eli lapsena on ollut atooppista ihottumaa lähinnä taipeissa ja sitten se lakkasi vaivaamasta useksi vuodeksi, palaten taas takaisin nyt aikuisiällä viitisen vuotta sitten. Olen kokeillut ne perinteiset hoitomuodot, mitä lääkärit määrää eli kortisonit, valohoidot jne, mutta mistään ei ole pitemmän päälle ollut apua. Olen kokeillut myös muutamanlaisia ruokavaliokokeiluja mm. jätin ruokavaliosta maidon ja vehnän ja nyt karppausta olen harjoittanut puolisen vuotta. Karppauksen aloittamisen jälkeen käsistäni on hävinnyt täysin käsi-ihottuma, tuo vesirakkuloita sisältävä pustuloosa?? tms. mutta muutoin ihottuma on ennallaan. Ärsyttää, kun tuntuu, että vuosi vuodelta ihottuma vaan pahenee ja pahenee. Esim. ihottuma-alueet ovat paljon laajempia tänä talvena kuin aiemmin. Jalat ja käsivarret ovat aivan punaisena ihottumaläiskistä:(. Lisäksi mulla tulee nykyisin todella usein "lehahdus" kasvoihin eli kasvot menevät punaisiksi ja poskia kuumottaa ja kihelmöi voimakkaasti. Joskus myös silmäluomi turpoaa ja silmäkulmat aukeaa. Lehahdus tulee suunnilleen kerran viikossa ja lehahduksen hoitamiseen (eli hydrokortisonia) menee noin pari päivää. Lääkäri epäili tämän olevan nokkosrokkoa, mutta itse en usko siihen. Olenkin yrittänyt vältellä kokeilun vuoksi myös histamiinia sisältäviä ruokia, kun jostain luin, että just tuommonen poskien kuumotus ja punoitus voisi johtua histamiinista. Ongelmana minulla onkin nyt se, että tuntuu, että ruokavalio on todella ykspuolinen, enkä ole oikein keksinyt mitään herkkuja kiellettyjen tilalle. Tämä johtaa sitten siihen, että aika ajoin repsahdan pariksi päiväksi ja tuntuu, että koko hommalta katoaa pohja..

Mutta kaiken kaikkiaan olen vakuuttunut siitä, että ruokavaliolla on vaikutusta ihon kuntoon. Tuo käsi-ihottuman paraneminenkin on yks todiste siitä ja motivoi minua jatkamaan. Kaipaisinkin teiltä nyt ideoita, miten ruokavaliota saisi vähän monipuolisemmaksi ja onko jotain muuta, mitä ihon kunnon eteen voisin vielä tehdä. Syön kalaöljykapseleita ja olen varannut aiheeseen liittyviä kirjojakin, mistä varmaan saan lisätietoa ruokavaliosta ja ihon kunnosta. Tällä hetkellä syön iltaisin ja aamuisin partista, kermaa ja marjoja + lisäksi pari lämmintä ateriaa päivässä (jotain karppiruokaa). Rasvaa en säästele ja mausteista käytän pelkästään mustapippuria ja suolaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-13 14:01:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-03 23:02:36
Viestit: 99
Paikkakunta: Etelä-pohojammaa
Sky: mua allergisoi juuri se mustapippuri...
Millä tasolla pidät hiilarimäärääsi vuorokaudessa? itse olen pyörinyt ketolukemissa ja minua on neuvottu lukemaan nostamaan 30-50 tasolle mutten ole sitä vielä tehnyt, iho kutisee kokoajan varsinkin taipeista. Ajattelin tänään hakea kookosöjyä kun sitä on paljon kehuttu.
Ruokavalioosi muuten en osaa sanoa mitä laajennuksia kun et kerro mitä syöt tai mitä vältät.
Kerrotko mitä nuo histamiinia sisältävät ruoka-aineet ovat, tietäisin itsekkin välttää kokeeksi!

Mulla myös ruokavalio tahtoo olla yksitoikkoista, muna, pähkinät,manteli jne. pois.
Aamulla ja illalla melkein on aina jäävuorisalaattia jollain lihalla ja runsaalla voikastikkeella, päiväruokana kasviksia voilla/kermalla ja jotain lihaa. Eridanouksen jugua menee melkein joka päivä jonkun ruuan yhteydessä pieni määrä ja monesti joudun kermaa vatkaamaan jotta saisin päivän rasvamäärän nousemaan. Olen makeuttanut aspartaamilla mutta epäilen, että se ei sovi mulle joten haen tänään myös steviaa jonka toivon sopivan paremmin.

Sitä kookosöljyä voi kokeilla ulkoisestikin, mulla myös silmäluomet halkeilee enkä enää kovin uskalla niihin kortisonia laittaa ja kaikenlaiset luonnonmukaiset rasvat olen hyödyttömiksi kokenut joten tää kookos on vähänniinkun viimeinen oljenkorsi...

_________________
Raskausläskejä sulattelemassa kolmen lapsen äiti 33-v.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-13 14:15:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
En tiedä, ketoileeko Sky81, mutta muistelen, että ainakin PjotrT piti hiilareita alhaalla siinä vaiheessa, kun päikkyä kurkkasin.
Hiilareiden nosto kokeeksi on aika helppo toteuttaa eikä ainakaan köyhdytä ruokavaliota, ja jos nimenomaan siitä on kyse, ei ruoka-aineiden välttely auta mitään (ei mulla ainakaan, kun ihottuma riehaantui ketoillessa ja jätin kaiken maidon pois).

Eläinrasvoja on toki muitakin kuin voi, mutta esim. ihran ja naudanrasvan hankkiminen muuten kuin lihan seassa on vähän työlästä. Oman kokemuksen perusteella se kannattaa, mutta voillakin pääsee pitkälle. Läskiset lihat ja possun ja kanan nahat on kovaa kamaa, kannattaa syödä.

Mä nyt postaan elsin ehdotuksen tähän vielä lainattuna ja korostettuna, tämä toimii mulla, ja lakkaan sitten huutelemasta isompien hiilarien perään etten ala vaikuttaa pahemmalta monomaanikolta kuin olen :mrgreen:

els kirjoitti:
Voisin ehdottaa hiilarien nostamista ainakin viiteenkymmeneen, proteiinin laskua reilusti alle sadan ja ottamaan loput kalorit rasvoista niin ettei jää nälkä. Ja välttämään varsinkin prosessoituja omega-kuutosia (eli kasviöljyjä) ja sokerisokeria, sekä suosimaan päivittäin tuorerehua; loput hiilareista voi kerätä hedelmistä, rehuista, juureksista ja hapanmaitotuotteista. Ja loput kaloreista mieluiten lähteistä joista saa vähän käsiteltyä luonnon tyydytettyä rasvaa lisukkeineen eli eläinperäisistä lähteistä, sen mukaan mitä allegiasi nyt sattuvat sallimaan.

Kuinkas kaukana tämä on siitä mitä nyt syöt?

(Btw, 20g hiilareilla ihoni alkaa kukkia edelleenkin, vaikka se VHH'lla voikin paremmin kuin virallisella ruokavaliolla. Aika moni meistä atoopikoista ei vaan kestä ketoosihiilareita. Ja mitä tulee tyydytettyihin rasvoihin, niin voin kaltaiset aineet tekevät erityisen hyvää erityisesti astmaatikoille. Tuorevihreä puolestaan näyttää auttavan suolistoflooraa, joka auttaa immuunijärjestelmäämme, joka puolestaan kertoo miten iho reagoi ympäristöönsä...)


E: Sarohe ehtikin väliin, mutta pistetään tämä nyt eetteriin kuitenkin.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-13 16:29:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-13 12:42:14
Viestit: 9
Tästä päästäänkin mun toiseen ongelmaan eli en ole laskeskellut hiilareiden ja muiden määriä eli olen karpannut vähän puoliteholla. Yleensä nuo mun lämpimät ruuat on jotain lihasta esim. jauhelihapihvejä, kanaa, täyslihapihvejä tms. ja joko salaattia oliiviöljyllä höystettynä tai kasviksia voissa paistettuna. Yks suosikkiruoka on ollut semmonen uunipaistos, mihin oon laittanut jauhelijaa/kanaa ja vaihtelevasti kasviksia, kermaa ja juustoa. Tätä kämmintä ruokaa oon siis syönyt pari kertaa päivässä ja jugurttia ja kermaa aamu- ja iltapaloilla. Lisäksi aina muutama kuppi kahvia kermalla. Nuo histamiinia sisältävät ruuat on aika pitkälti samoja mitä atoopikkojen kehotetaan yleensäkin välttävän eli tomaatti, suklaa, mansikka, sitruuna jne. mutta myös banaani, luumu, avokado, kirsikka, pinaatti, ananas, kananmuna, kaneli, neilikka, käsitelty liha (esim. kestomakkara) ja alkoholi. Tässä on vain osa listasta ja nuo ruuat sisältävät eri määrät histamiinia. Aiheesta löytyy ihan hyvin tietoa googlettamalla. Mutta siis, pitäis varmaan itsellä alkaa laskeskelemaan noita hiilareiden ym. määriä ja koittaa rukata syömisiä sen mukaan. Mutta kiva, kun kirjoittelette vinkkejä :P Muutenkin on motivoivaa lukea, kuinka niin monet ovat saaneet apua iho-ongelmiin karppauksen avulla. Ja ai niin, minäkin oon joskus kokeillut tuota kookosrasvaa, mutta mulla se ei jotenkin toiminut. En muista oliko iho sillon kuinka pahassa kunnossa, kun sitä yritin käyttää..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-14 10:48:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-11-03 23:02:36
Viestit: 99
Paikkakunta: Etelä-pohojammaa
Eka purnukka kookosöljyä korkattu eilen illalla. Katsotaan miten ämmän käy. Sisäisesti jäi kurkkuun inhottava poltteleva tunne hetkeksi, noin teelusikan vetäisin parilla ei kerralla yhteensä, nyt pistin kaffin sekahan ja on hyvää!
Käsiin sipaisin ja kyllä katosi kutina saman tien, rasva imeytyi tosi nopeasti...ilmoittelen miten kävi. Siis siksi jännään kun normaalisti olen kookokselle allerginen..

_________________
Raskausläskejä sulattelemassa kolmen lapsen äiti 33-v.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-14 12:53:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-13 12:42:14
Viestit: 9
Sarohe: Kiva kuulla, että kookosrasva auttoi kutinaan. Vois itekin sitä kokeilla taas uudestaan, kun itelläkin tuo kutina on joskus aivan kamalaa. Voisko joku neuvoa, missä noita ruokien hiilari ym. määriä vois laskea helpoiten? Oon muistaakseni jostain viestiketjusta lukenu, että on olemassa joku nettisivusto, mutta en muista mikä..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-12-15 10:17:49 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Täällä karppilassa on ruokakulma jossa voi laskea syömisiään ja sit on www.fineli.fi missä se käy kans kätevästi ruokakorissa.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-13 01:30:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-13 00:14:13
Viestit: 3
Olen kärsinyt itse vakavasta atopiasta lähes koko ikäni. Nämä talvet tuntuu olevan välillä yhtä helvettiä. Oon käyttäny paljo protopic ja elidel voiteita vuorotellen, koska kortisoni ei sovi mulle yhtään (tulee käytön lopettamisen jälkeen vain iho pahemmaksi). Oon nyt ollu n.3kk paleo/karppi dieetillä ja jonku verran on helpottanu. Muina talvina iho pärjäs ilma protopicia ehkä pari päivää , nyt on pystyny olemaa parhaimmillaa n.10 päivää ilman että menee järkyttävään kuntoon. Paleodieettinä vähän niinkuin aloitin mutta siinä on joitain hommia minkä en tuohon ihoon usko vaikuttavan, kuten soijatuotteet ja jotkin muut joita käytän. Joten aika lähellä karppia tällä hetkellä mennään. Syön paljon lihaa, salaattia ja hedelmiä. Lisäksi lisäravinteina D-vitamiini, Sinkki, mustaherukkasiemenöljy (omega) ja Dr. Ohhiran probiootit. Rasvoja ja nimenomaan voita voisin käyttää enemmän mutta en keksi oikeen mihin sitä aina laittaisi. Pitänee vissiin vaan alkaa paistamaan kaikki kanat ja jauhelihat ym kunnon voiköntillä? Maitotuotteita olen vähentänyt runsaasti verrattuna entiseen. Ennen join lähes litran maitoa päivässä ja söin reilusti jogurtteja ja muita. Nykyään lorautan lähinnä vain kahviin ja sekin olisi tarkoitus vaihtaa kermaan. Viljoista olen luopunut lähes kokonaan. Leipää en ole syönyt nyt 3kk aikana ollenkaan. Ajattelin nostaa vähän hiilareitten määrää kun tuntuu että väsyttää ehkä vähän välillä tällä dieetillä. Voisi perunaa alkaa syömään jonkin verran. Riisihän lasketaan ilmeisesti viljaksi, mutta ovatko muut atoppikot huomanneet ihossa vaikutuksia riisin syönnin jälkeen? Tämä on itselle sinänsä harmillista koska rakastan kiinalaista ruokaa joka muuten olisi käsittääkseni vielä melko terveellistä? Annoksia saa nimittäin myös gluteenittomina. Mietin myös että ovatko muille olleet pahoja ainoastaan suomalaiset viljat vai myös muut kuten juuri riisi ja maissi? Käyän ulkoisesti tällä hetkellä lähinnä kookosrasvaa. En tiedä miten tuo täällä hehkutettu kookosöljy eroaa tuosta mutta sitäkin voisi kokeilla.

Haluan vielä lisätä että aloin dieetille täysin iho-ongelmien vuoksi. Paino on pudonnut kolmessa kuukaudessa n.5kg ja pidän tätä lähinnä negatiivisena asiana, sillä pidän itseäni melko hoikkana muutenkin. Painoa oli lähtiessä 86kg ja pituus 190cm. Nyt paino n.81kg. Painaisin kyllä mielummi tuon 85-90kg (lihaksena tietysti mielummin). Ikää on reilut parikymmentä jos sillä on mihinkään väliä.

Toivottavasti tulisi joihinkin kysymyksiin vastauksia ja parannusehdotuksia voi antaa. Tavoitteena olisi jossain vaiheessa päästä eroon kaikista lääkevoiteista. Nuilla on nimittäin ikäviä sivuvaikutuksia varsinkin tehokkaimmalla eli protopicilla ja pitkäaikaisvaikutuksiakaan ei ole tutkittu.

Pahoittelen, että tekstistä tuli hieman sekava johtuen kellonajasta ja väsymyksestä. Luin ketjun läpi ja pari muutakin ketjua ja joitain hyviä vinkkejä sainkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-29 13:34:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-12-13 12:42:14
Viestit: 9
Jonkin aikaa on kulunut edellisestä viestistäni ja sain nyt aikaiseksi käydä laskeskelemassa noita makroja tuolla ruokakulmassa. Näyttäis siltä, että mulla tosiaan pitäis nostaa noita hiilareita, kun laskettuani kolmen esimerkkipäivän makrot, tulokset olivat seuraavat: hh 28-48, r 82-122 ja pr 46-83. Proteiinit pysyy varmaan tuon alle sadan, mutta pitäiskö tuota rasvaa saada vielä enemmän? Iho on edelleen huonossa kunnossa, masentaa:( Aiemmin suurin ärsytyksen aihe oli kasvoihin tuleva punainen ja kutiava lehahdus, mikä lähti parin päivän hydrokortisonikuurilla. Nyt kiusaksi on tullut ihottuma kasvoihin, mikä ei näytä olevan mikään ohimenevä lehahdus, vaan kunnon ihottuma, mistä eroonpääseminen näyttää aikaavievältä. Olen edelleen toiveikas, että kun vielä viilailen näitä syömisiä oikeaan suuntaan, niin ihokin alkaa voida paremmin. Olen lukenut pari Heikkilän kirjaa, joten karppailu ei ole enää niin hataralla pohjalla, kuin alussa. Oikeastaan ruokavalioon on jo niin tottunut, ettei sen noudattaminen tuota vaikeuksia. On varmasti vaan asioita, mitä vois tehdä vielä enemmän (kuin pelkästään vältellä tiettyjä tuotteita). Seuraavaksi ajattelin kokeilla luuliemen keittämistä..


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)