karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:28:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karppaus ja vaikea atopia
ViestiLähetetty: 2010-05-23 12:00:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-23 11:52:17
Viestit: 3
Olen uusi tällä foorumilla, joten hei kaikille :!: Mikäli vastaava thread on olemassa, voi sen linkittää tähän ja antaa tämän upota pois.

Olen 20 vuotta sairastanut vaikeaksi diagnosoitua atopiaa, siispä tiukkaa tulehtunutta ihottumaa ympäri kehoa ja allergia-oireita jotka nekin liittyvät ihottumaan. Terveet päivät ovat olleet harvoja. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset valohoidot, protopic -kuurit jne, mitä atoopikot yleensä käyvät. Nyt kyselisinkin teiltä kanssatovereilta, kuinka karppaus on pitkällä aikavälillä vaikuttanut atopianne laatuun? Onko kadonnut vai kenties lieventynyt? Tavoitteeni kun karppauksen osalta ei olisi sinänsä laihdutus, vain ainoastaan iho-oireiden ja täten tämän jatkuvan kivun lieventyminen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 13:30:19 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen
Avatar

Liittynyt: 2006-05-11 16:13:40
Viestit: 4667
Paikkakunta: Espoo
En voi sanoa, ettäkö oma atopiani ois ollut ns. vaikea, mutta sinnikäs ja jatkuva käsi-ihottuma vaivasi kyllä ja välillä äityi vereslihalle saakka. Tein yhteen aikaan baarissa töitä ja jouduin siis käsittelemään likaisia rahoja +lotrailemaan tiskien kanssa ja yritin pitää niitä kraatereita piilossa sormenpäistä katkastujen puuvillahanskojen sisällä -ei kovin kätevää.

En kuollaksenikaan muista monenko karppiviikon jälkeen ihottuma katosi kuin taikaiskusta, eikä sitä ole sen koommin näkynyt vaikka kroonikoksi muakin väitettiin.

_________________
Kahvakuulalähettiläs.
(Sh)it's my life! | Sporttiteevee
Blogissa murkuloita ja satunnaisesti oikeetakin elämää.
"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 14:39:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-21 11:05:57
Viestit: 549
Paikkakunta: Hämeenlinna
Minullakaan tuo atopia ei ole ollut ihan noin paha, mutta häipyi melkeimpä kokonaan (talvella saattaa naamaan tulla jokunen kuiva kohta <-ei kovin vakavaa). Iho ärtyilee uudestaan vain satunnaisista viljojen syönnistä.

:smt023 sisäinen voitelu

_________________
http://mexikoapuhuvakoira.blogspot.fi/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 15:40:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-03-28 19:42:17
Viestit: 51
moi!

Olen kärsinyt vaikeasta atopiasta ja moninaisista allergioista koko ikäni, ja nyt on helpoin siitepölykausi menossa, normisti vetäisin kestineä aamuiltaa plus kortisoinipitoisia nenäsumutteita. Tällä hetkellä ainoa käytössä oleva lääke on Protopic, kasvojen alueelle. Karppaus on todellakin auttanut, kuivaan ihoon. Rasvat mitä käytän normaalisti ovat liian rasvaisia, jäävät ihon pinnalle sellaiseksi kerrokseksi =D> eli kyllä karppaus on parantanut atoopikon elämää. Ja ihon reagointi kynnys on noussut, voin syödä pähkinöitäkin melko huoletta tätä nykyään, ennen kourallinen jo sai kutinan aikaan. Itse epäilen että minulla on pohjalla joku vilja-allergia, ei vain näy testeissä, ja kun viljat jääneet pois kokonaan niin ihokin parantunut eikä ole enää niin ärhäkkänä reagoimassa muille allergeeneille. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:18:26 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Juu, minä olen myös sillä kannalla, että viljat pois tykkänään. En ole keliaakikko enkä tietääkseni myöskään allerginen viljoille, mutta kummasti on iho parantunut karpatessa. Ja mahdollisia ruoka-aineallergioitakin on paljon helpompi seurailla, kun kaikenmaailmaan lisäaineet ja turhakkeet on jääneet pois.

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 17:29:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mä pystyin lisäämään reippaasti maitotuotteita ruokavaliooni, kun jätin viljat pois, ja atooppinen ihoni on muutenkin rauhallisempi kuin aikaisemmalla maitoproteiinittomalla. Tosi alhaiset hh-määrät(siinä 20 g/d) eivät mulle kuitenkaan sovi. Voi ja läski kylläkin. Kevätallergiastakaan ei tänä vuonna oikein voi puhua, ehdin jo luulla että joudun jossain vaiheessa hommaamaan allergialääkkeet. Ei mun atopiaa vaikeaksi voi sanoa, vaikka se elämää häiritsikin. Tervetuloa!

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 21:48:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-23 11:52:17
Viestit: 3
Ohoh, melko monta vastausta jo tälle päivää. Kiitos. :wink: Mukava kuulla että kanssakärsijiöitäkin täällä riittää ja karppiruokavalio on näyttänyt auttaneen. Olen yrittänyt jättää viljoja pois, mutta opiskelijabudjetilla karppaus tuntuu olevan työn takana. Olisi myöskin mukava nähdä opiskelijaruokailussa vähähiilihydraattinen oikeasti ruokaisa vaihtoehto, kun ei aina jaksa pelkällä salaatilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-23 22:19:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 11:00:58
Viestit: 1641
Paikkakunta: Puskala
Viljatuotteet kokonaan pois. Karppausta vaikkapa Annika Dahqvistin tyyliin. Rasvasta suurin energia, noin 70%, hiilareista noin 5-10% ja loput protskusta. Sillä sain oman vaikean atopiani lähes kokonaan pois.

Aiemmin suihkussa käyminen oli yhtä tuskaa. Tai aika suihkussa käymisen jälkeen. Nyt ei mitään kutinoita eikä tarvitse edes ihon rasvausta, kun rasvaa tulee sisäisesti tarpeeksi. Heti se ei tälläkään korjaannu, vaan vaatii muutaman kuukauden aikaa. Suosittelen kokeilemaan.

Elämä ilman kutinaa on ihanaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-24 08:43:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-09-08 13:46:29
Viestit: 228
Jossakin täällä on pitkä keskustelu karppauksen kalleudesta: moni karppiruoka-aines on kuitenkin myös halpaa. Kananmunilla, kaalilla, juureksilla, voilla ja jauhelihalla pääsee jo hyvään alkuun! Ja oliiviöljy reppuun, niin siitä voi lorotella lisuketta salaattiin : )


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-24 14:04:06 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-10-26 09:40:38
Viestit: 89
Paikkakunta: Turku
Mulla kans eka talvi takana ilman elämää hankaloittavaa kutinaa ja palovammapotilaan ulkomuotoa. Ei voi tietenkään olla varma, onko syynä ollut karppaus, mutta toivon niin, josko pysyisi vaivat poissa tulevaisuudessakin.

Edukkaampia juttuja tosiaan on just rehut ja juurekset, jotka menee voin kanssa hyvin alas ja kananmunat tietysti. Kananmuniahan voi esim. keittää kouluun mukaan. Asiaa helpottaa, jos oppii syömään ruokaa tankkausmielessä, eikä maun vuoksi, edes välillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-24 14:41:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Fevers kirjoitti:
Ohoh, melko monta vastausta jo tälle päivää. Kiitos. :wink: Mukava kuulla että kanssakärsijiöitäkin täällä riittää ja karppiruokavalio on näyttänyt auttaneen. Olen yrittänyt jättää viljoja pois, mutta opiskelijabudjetilla karppaus tuntuu olevan työn takana. Olisi myöskin mukava nähdä opiskelijaruokailussa vähähiilihydraattinen oikeasti ruokaisa vaihtoehto, kun ei aina jaksa pelkällä salaatilla.

Suomalaisen opiskelijaruoan saa karpiksi vain rasvaa lisäämällä, koska karppauksen ja virallisterveellisen bulkkikalorit nyt vaan tulevat eri asioista; toisessa rasvasta ja toisessa hiilareista. Hinnaltaan en ovat suunnilleen yhtä halpoja, mutta saatavuus opiskelijakuppilassa onkin sitten toinen juttu.

Jos voita (tai oliiviöljyä) ei ole saatavissa, ne kannattaa tuoda itse mukanaan, niin pääsee nauttimaan sentään edes subventoiduista rehuista. Toinen vaihtoehto on syödä vain kotona; vähän tylsää ja subventoimatonta, vaan ei mahdotonta sekään.

Terveisin entinen atoopikko ja sellaisen äitikin

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-24 15:38:11 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen
Avatar

Liittynyt: 2006-05-11 16:13:40
Viestit: 4667
Paikkakunta: Espoo
els kirjoitti:
koska karppauksen ja virallisterveellisen bulkkihiilarit nyt vaan tulevat eri asioista...

Lienee sittenkin kaloreita?

_________________
Kahvakuulalähettiläs.
(Sh)it's my life! | Sporttiteevee
Blogissa murkuloita ja satunnaisesti oikeetakin elämää.
"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-24 18:20:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Joo, tietty, kiitti. Korjasin o/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-25 12:00:01 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-05-23 11:52:17
Viestit: 3
Onnekseni yliopiston ruokalassa on tarjolla aina ehtaa voita. Salaattien liha/kalapitoisuus on tosin valitettavasti melko pieni. Olemalla kuitenkin innovatiivinen valikoimasta saa jotenkuten rakennettua jonkunlaisen karppiaterian. Kiitos vinkeistä, ruoan suhteen en ole nirso joten ensi talven voisin yrittää pärjäillä nimenomaan juureksia ja muita halpoja rehuja suosien.

Aloitusviestiä korjaten en ole pyrkimässä pois atopiasta, sikäli kun se on tilana geneettinen eikä ihon geneettisiä poikkeavuuksia voi ruokavaliolla pois valitettavasti korjata. Olen kuitenkin melko vakuuttunut erityisesti viljan vaikutuksesta ihon kuntoon, joten ainakin seuraava kuukausi ellei kaksi olisi nyt karppauskokeilun aikaa. Ehkä tämäkin "palovammapotilas" ehtii vielä ihon kesäkuntoon!

Iso thanks kaikille taas!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-12 13:50:44 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-04-04 13:57:22
Viestit: 22
Paikkakunta: Joensuu
Itsellä kahden kuukauden karppaamisen jälkeen lähti atooppinen ihottuma lähes kokonaan pois. Nykyään en edes välttämättä suihkun tai saunankaan jälkeen jaksa rasvata ihoa ja hyvin se voi silti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-13 02:14:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-06-13 01:38:55
Viestit: 20
Kyllä minäkin suosittelen, että viljat kaikki pois! Jos tuntuu kamalan vaikealta, niin testaa edes. Ole kuukausi ihan täysin ilman viljaa ja katso miten iho reagoi. Päätä vaikka, että jos ei mitään tapahdu niin sitten ei tarvi jatkaa.

Oma atooppinen ihoni ei ole ollut noin paha, mutta atooppinen iho plus lievä akne on minua vaivannut. Karppaus paransi molempia huomattavasti. Muistan vieläkin sen järkyttävän kutinan öisin kun iho oli niin kamalan kuiva. Kyllä siinä kävi varmasti hulluuden rajoilla raapiessa itseään. Suihkun jälkeen iho oli aina kuin pienillä pisteillä, punainen, ärtynyt ja kiristävä. Nykyisin käytössä on enää se agualan-L voide jota käytän sääriin karvojen poiston jälkeen ja joka kerta suihkun jälkeen hartioihin, koska hartiani ovat kuivat ja jos ne kuivuvat, saan kipeitä finnejä....

Jos syön jotain vehnää, saan oireita. En tiedä miksi, mutta vehnän syönnin jälkeen minua alkaa kutittamaan peppuvaosta... :roll: Siis tulee tosi ilkee tunne sinne ensimmäisenä. Jos jatkan syöntiä niin alkaa koko ihoa kutittamaan ja ollaan taas siinä mistä lähettiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-28 11:36:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-06-28 10:16:06
Viestit: 107
Onpa hauska kuulla, että ainakin osa atoopikoista on saanut apua viljan pois jättämisestä. Äitinikin epäili jo kymmenisen vuotta sitten, että oma ihottumani johtuisi "ihokeliakiasta".

Oma karppaukseni on vasta ensimmäisellä viikolla. Varsinaisia tavoitteita pienen painonpudotuksen lisäksi ei edes ole - ryhdyin touhuun vaimokkeen tueksi - mutta hienoa, jos tällä saisi iho-oireita hallintaan. Omana diagnoosina keskivaikea atopia, kortisonit ja valot on kokeiltu, limuusikin aloitettiin tänä keväänä, mutta apu on aina ollut vain osittaista.

Jaksamista muillekin atoopikoille. Saa raapia!

-J

_________________
Kuva

Karppausta juhannuksesta 2010 lähtien
Iho kuntoon syömällä - Ruokapäiväkirja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-28 16:07:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Luin joskus tutkimuksesta, jonka mukaan tulehtuneeseen atooppiseen ihoon auttoi parhaiten kookosrasva/öljy, ulkoisesti annettuna.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-28 19:54:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-02 12:15:19
Viestit: 663
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla
Testattu on lapsen kanssa. Kookosöljy ja karppiruokavalio poistivat pitkään jatkuneen ihottuman. Suosittelen!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-30 10:13:35 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Liittynyt: 2010-06-26 08:30:41
Viestit: 2134
Paikkakunta: Kuopio
Fevers kirjoitti:
Olen 20 vuotta sairastanut vaikeaksi diagnosoitua atopiaa, siispä tiukkaa tulehtunutta ihottumaa ympäri kehoa ja allergia-oireita jotka nekin liittyvät ihottumaan. Terveet päivät ovat olleet harvoja. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset valohoidot, protopic -kuurit jne, mitä atoopikot yleensä käyvät. Nyt kyselisinkin teiltä kanssatovereilta, kuinka karppaus on pitkällä aikavälillä vaikuttanut atopianne laatuun? Onko kadonnut vai kenties lieventynyt? Tavoitteeni kun karppauksen osalta ei olisi sinänsä laihdutus, vain ainoastaan iho-oireiden ja täten tämän jatkuvan kivun lieventyminen.


Minulla kanssa atopia on vaivannut vauvasta asti nyt 37 vuotta. Aloitin karppiruokavalion 8 päivää sitten ja jo toisena päivänä se jatkuva kutina ja kihinä iholla hävisi kokonaan pois!!
Käsissä vaivannut ihottuma ja jalkapojan pustuloosi (psorin sukuinen tauti) on samaten kohta muisto vaan! Kuivaavat itsestään pois. Kortisonia en ole tarvinnut laittaa ollenkaan, enkä popsia allergialääkkeitä. Mä kanssa mietin että se vilja on salakavalasti pitänyt yllä iho-oireita ja hiiva.
Aluks tavoitteena oli painonpudotus, mutta nyt haluankin vaan sen inhottavan raapimisen pysyvän poissa :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)