Huomenta!
Olen uusi karppi ja uusi tällä palstalla.
Suokaa siis anteeksi, jos tämä aihe on puhkikeskusteltu - en nimittäin löytänyt tästä aiheesta mitään haulla.
Siis, lisäaineet.
Karppiruokavaliohan ei itsessään välttämättä vaadi lisäaineiden kasvavaa käyttöä ruokavaliossa. Aika monet tuntuvat muitenkin käyttävän lisäaineita, erityisesti makeutusaineita osana ruokavaliotaan. Lihaakin useimmat syövät päivittäin (niin kuin minä itsekin), ja tietäen kauppojen marinadipitoisen lihavalikoiman päättelen, että myös muita kuin makeustus-lisäaineita kuuluu karppien ruokavalioon vähintäänkin kohtuullisissa määrin.
Luin noita aiempia topiceja taas kerran. Siellä kyseltiin mm. karppiruokavaliosta suhteessa reumaan ja psoriasiksieen (kirjoitinkohan oikein...no enivei). Uskon kyllä että ruokavaliolla on yhteyttä monenlaisiin terveyskysymyksiin - tietysti. Pohdin vain sitä, että pelkästään ruoka ei ratkaise dieetin terveellisyyttä, vaan siihen terveellisyyteen vaikuttavat myös "ruuan ohessa" elimistöön kertyvät lisäaineet.
Onko täällä ketään joka olisi asiaan perehtynyt? Itse kuin pari kuukautta takaperin useita nettilähteitä ja kirjan "Ravintomme lisäaineet" . Melkein järkytyin kun ymmärsin miten paljon lisäaineita minäkin light-juomien, makeutusaineiden, karkkien, marinadien ym myötä sisääni ämppään.
Eri lisäaineilla on todistetusti yhteyttä mm. useisiin iho-ongelmiin, allergioihin, nivelongelmiin, päänsärkyyn ja käytöshäiriöhin. Lisäksi niillä joidenkin tutkimusten mukaan uskotaan olevan yhteys myös eri syöpiin sekä masennukseen (mm. aspartaami).
Itse vähensin tuolloin lisäaineiden käyttöä selvästi. Ainakin iho ja hiukset muuttuivat selvästi paremmiksi. Nyt olen taas vähän repsahtanut, ja sen näkee peiliin katsoessa.
Piti siis kysymäni, ottaako kukaan teistä huomioon näitä lisäaineita ruokavaliossaan tavalla tai toisella? Miten sen teette (paitsi unohtamalla light-juomat)? Käytättekö makeutusaineena sitten sokeria/hedelmäsokeria vai oletteko kokonaan ilman? Onko ollut vaikea löytää sellaista lihaa, joka ei ole kyllästetty karsinogeenimarinadilla? Meillä (pohjoisessa) kaikista kaupoista ei edes saa marinoimatonta lihaa, tai jos saa niin se on huonomman säilyvyyden takia kalliimpaa.
Vinkkejä ja/tai kokemuksia lisäainetietoisesta karppaamisesta?!
Minulla olisi tarkoitus pudottaa kiloja tällä ruokavaliolla ja jäädä sitten siihen ihan terveysvaikutusten vuoksi. Vähän hukassa olen välillä koko karppauksen kanssa, saatikka sitten kun kaupan ruokavalikoima lisäaineita välttämään pyrkivälle tuoreelle karpille on suuri mysteeri.