karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-17 07:58:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karppaus ja lisäaineet
ViestiLähetetty: 2005-04-19 08:04:43 
Poissa
sintti
sintti

Huomenta!

Olen uusi karppi ja uusi tällä palstalla.
Suokaa siis anteeksi, jos tämä aihe on puhkikeskusteltu - en nimittäin löytänyt tästä aiheesta mitään haulla.

Siis, lisäaineet.
Karppiruokavaliohan ei itsessään välttämättä vaadi lisäaineiden kasvavaa käyttöä ruokavaliossa. Aika monet tuntuvat muitenkin käyttävän lisäaineita, erityisesti makeutusaineita osana ruokavaliotaan. Lihaakin useimmat syövät päivittäin (niin kuin minä itsekin), ja tietäen kauppojen marinadipitoisen lihavalikoiman päättelen, että myös muita kuin makeustus-lisäaineita kuuluu karppien ruokavalioon vähintäänkin kohtuullisissa määrin.

Luin noita aiempia topiceja taas kerran. Siellä kyseltiin mm. karppiruokavaliosta suhteessa reumaan ja psoriasiksieen (kirjoitinkohan oikein...no enivei). Uskon kyllä että ruokavaliolla on yhteyttä monenlaisiin terveyskysymyksiin - tietysti. Pohdin vain sitä, että pelkästään ruoka ei ratkaise dieetin terveellisyyttä, vaan siihen terveellisyyteen vaikuttavat myös "ruuan ohessa" elimistöön kertyvät lisäaineet.

Onko täällä ketään joka olisi asiaan perehtynyt? Itse kuin pari kuukautta takaperin useita nettilähteitä ja kirjan "Ravintomme lisäaineet" . Melkein järkytyin kun ymmärsin miten paljon lisäaineita minäkin light-juomien, makeutusaineiden, karkkien, marinadien ym myötä sisääni ämppään.

Eri lisäaineilla on todistetusti yhteyttä mm. useisiin iho-ongelmiin, allergioihin, nivelongelmiin, päänsärkyyn ja käytöshäiriöhin. Lisäksi niillä joidenkin tutkimusten mukaan uskotaan olevan yhteys myös eri syöpiin sekä masennukseen (mm. aspartaami).

Itse vähensin tuolloin lisäaineiden käyttöä selvästi. Ainakin iho ja hiukset muuttuivat selvästi paremmiksi. Nyt olen taas vähän repsahtanut, ja sen näkee peiliin katsoessa.

:roll:

Piti siis kysymäni, ottaako kukaan teistä huomioon näitä lisäaineita ruokavaliossaan tavalla tai toisella? Miten sen teette (paitsi unohtamalla light-juomat)? Käytättekö makeutusaineena sitten sokeria/hedelmäsokeria vai oletteko kokonaan ilman? Onko ollut vaikea löytää sellaista lihaa, joka ei ole kyllästetty karsinogeenimarinadilla? Meillä (pohjoisessa) kaikista kaupoista ei edes saa marinoimatonta lihaa, tai jos saa niin se on huonomman säilyvyyden takia kalliimpaa.

Vinkkejä ja/tai kokemuksia lisäainetietoisesta karppaamisesta?!

Minulla olisi tarkoitus pudottaa kiloja tällä ruokavaliolla ja jäädä sitten siihen ihan terveysvaikutusten vuoksi. Vähän hukassa olen välillä koko karppauksen kanssa, saatikka sitten kun kaupan ruokavalikoima lisäaineita välttämään pyrkivälle tuoreelle karpille on suuri mysteeri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 08:08:57 
Poissa
landekarppi
landekarppi

En mie ainekaa mitää lisäaineita tartte..."Mauttomuuteeki" ku tottuu...Rahka menee hyvi marjoje kans ilman mitää...hermesetaxest olen kuult puhuttavan...Käy useil sivuil täält, ni kyl siule alkaa asia aueta...Nii tein miekii...ja jotai jo tiiänki... :wink: Tsemppiä!!! :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 08:12:15 
Siirsin tämän tänne paremmin sopivaan osioon.

Vastauksena kysymykseesi: väittäisin, että me karpit vasta lisäainetietoisia olemmekin! Kaupasta kun ei juuri saa mitään valmista meille sopivaa, joten ruuat täytyy alusta alkaen tehdä itse. Itse siis saan nykyisin huomattavasti vähemmän lisäaineita kuin entisessä elämässäni. Ne ainoat lisäaineet, joita saan, tulevat silloin tällöin nautituista keinomakeutteista. Ne ovat hyttysen räkäklimppi verrattuna, minkä verran ennen E-koodeja mussutin.

Keinomakeutteista täältä löytyykin sitten tosi paljon keskusteluja. Puolesta ja vastaan. Laita hakusanaksi vaikkapa aspartaami.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 08:14:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heippa Tiuku ja tervetuloa mukaan!

Mä en käytä makeutusaineita (okei, hermesetasjauhetta on menny 9 kk:n karppaamisen aikana n.1dl) ja lihani syön marinoimattomana. En käytä limuja enkä mehuja, vaan juon vettä. Mua kammottaa kaikki lisäaineet ja olen tosi tiukka niiden suhteen. Karppina niitä on helpompi väistellä kuin perinteisellä ruokavaliolla.

Tsemppiä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 08:24:00 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Huomenta Tiuku, ja teretulemast!

Lisäaineet huolettavat (ja huolettivat kyllä jo aiemmin) minuakin. Kolmisen vuotta sitten karppiherätyksen saadessani ryhdyin karsimaan ruokavaliostani mahdollisuuksien mukaan kaikkia lisäaineita. Karppityylini on paleopainotteinen, joten pyrin syömään mahdollisimman käsittelemätöntä ja luonnonmukaista ravintoa. En syö keinomakeutusaineita (harmittaa, kun vitamiineissakin on viittä eri E-koodia), en lightlimsoja, en valmisruokia jne. jne. - NADA. Riistaa mahdollisuuksien mukaan ja esim. aina vapaan kanan munia. Ainoa, mistä lisäaineita minulla joskus tulee, ovat lihatuotteet kuten pekoni (silloin kun ei ole tarjolla Stockan tiskin lisäaineetonta) ja salami-tyyppiset makkarat. Valismarinoinneille ehdoton ei.

Kyse on pitkälti valinnoista - jotkut katsovat, että ensin haluavat kilot pois ja sitten miettivät muita terveysvaikutuksia, jotkut taas tekevät täysstopin (tyyliin "cold turkey") niin kuin minä. Makeuttamattomaan/minimaaliseen makeusmäärään tottuu yllättävän nopeasti.

Tein puoliksi vahingossa mielenkiintoisetn testin pari viikkoa sitten: söin sunnuntai-päivän "huumassa" (lue: krapulassa) aika läjän vanhoja suosikkejani juustonaksuja. Tulos: tokkurainen olo ja aivot "jumissa" vielä seuraavana aamunakin - ja tunne niin kuin olisi kivi vatsassa. Transrasvat ja lisäaineet ne siellä jylläsivät + maissitärkkelys. Eikä ne olleet edes hyviä enää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 09:02:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tein itse eilen empiirisen kokeen itselläni.. tosin huomaamattani :). Tulokset huomasin tänään ja samalla tajusin mitä sitä tuli eilen syötyä. Söin nimittäin eilen poikkeuksellisen paljon teollisesti käsiteltyä ruokaa ja tänä aamuna en tahtonut saada silmiä auki ja atooppinen ihoni kukki kaulassa kuin keto kesällä eli siis kaulani näyttää edellen aivan hirveältä, kutina on onneksi jo laskemassa ja siitä kiitos kookosöljylle.

Mitä sitten söin eilen? Teollisista tuotteista seuraavaa: Join lasillisen funlight mehua, söin puolitoista wilhelmiä, kaksi bratwurstia ja pienen palan sipuli-tee-makkaraa. Tässä satsissa oli siis liikaa minun elimistölleni. Siis summa summarum jatkossa tiedän todellakin välttää suuria määriä teollisesti käsiteltyä ruokaa ja täytynee vähentää entisestään noiden keinomakeuksien käyttöä.

Itse täytyy kaikki tehdä... Lähdenpä tästä keräilemään makkarantekoreseptejä. 8)

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]

Viestin otsikko: Re: Karppaus ja lisäaineet
ViestiLähetetty: 2005-04-19 09:02:58 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Tiuku kirjoitti:
Meillä (pohjoisessa) kaikista kaupoista ei edes saa marinoimatonta lihaa, tai jos saa niin se on huonomman säilyvyyden takia kalliimpaa.

Kalliimpaahan se tuppaa olemaan, mutta samalla se on 100% lihaa. Marinadeilla kun saadaan kätevästi tuotteeseen lisää painoa. Esimerkiksi hiilihydraateilla kyetään sitomaan lihatuotteisiin melkoisesti nestettä. Käteviksi mainostettujen valmiiden marinadilihojen kuluttaja siis kantaa kaupasta kotiinsa muutaman lihasuikaleen ohessa melkoisen määrän vettä (ja lisäainetörkyä).

Saattaa ollakin siis niin päin, että varsinaisen lihan kilohinta marinadipakkauksessa on tuntuvasti suurempi kuin marinoimattoman lihan.

Kannattaa myös tarkkailla pelkkää lihaa sisältävien valmispakkausten kilohintoja. Olen havainnut, että usein kokonainen paisti- tms. kimpale on kilohinnaltaan edullisempaa kuin valmiiksi revityt suikaleet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 09:07:07 
Poissa
karppi
karppi

Aluksi makeuttelin jonkin verran keinomakealla, nyt jos makeuttamisen tarvetta on, käytän minimaalisen pieniä määriä hunajaa tai hedelmäsokeria.

Marinoituja lihatuotteita ostan vain käytännön pakosta, omaan ruoanvalmistukseen en juuri koskaan; lähinnä silloin, kun ostan lounaaksi liha-/broileriköntin kaupan grillistä. Jalostettuja lihatuotteita käytän muutenkin erittäin vähän, ehkä kerran tai pari kuussa pekonia, makkaroita jopa vielä vähemmän. Parhaillaan heivaan ruoanvalmistuksesta liemivalmisteita, melko hyvin tuloksin, niitäkin tarvitsen nykyisin ehkä 2-3 x kk.

Light-limuja tai mehuja en juo. Hyvin harvoin ostan askin sokeritonta Sisua. Beroccan mukana saan E-koodia jonkin verran.

Melko lisäaineniukka alkaa olla ruokavalioni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 11:38:50 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kaikille vastauksista!

Minä en läytä light-juomia ollenkaan, joten niistä saatavien lisäaineiden välttely ei tuota ongelmia. Sen sijaan nuo lihamarinadit...No pitänee yrittää hankkia aina isompi satsi marinoimatonta lihaa pakkaseen, jos sellaista sattuu löytämään. Mitään "setä Benin" tai muiden valmiskastikkeita en suosi, itse tehdyt kun on parempia.

Muutama kysymys vielä olisi:

-mitenkäs nuo majoonesit tai salaatinkastikkeet sitten...aika monissa taitaa olla lisureita läjittäin? Vai salliko tämä karppailu nyt alkuunkaan salaatinkastikkeita...?

-Miten karppiruokavaliolla pitäisi suhtautua mausteisiin? Laitan yleensä aina itse ruokani (ei eineksiä) ja tykkään maustaa sen jokseenkin tuhdisti. Saako karppaaja siis holvata mielensä mukaan mustapippurit, chilijauheet ja yrtit pihvilleen? Olen nähnyt joissakin ruokavalioissa mausteillekin rajoituksia, muistaakseni perusteena oli, että ne vaikuttavat aineenvaihduntaan jotenkin...nopeuttavasti? No jos laihtua tahtoo, niin luulisi hyvän aineenvaihdunnan olevan vain hyvä asia.

-miten karppi suurustaa kastikkeet? Vehnä- ja maissijauhot, maizenat eivät liene suositeltavia? Mitäs sitten niiden tilalta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 11:45:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En käytä ollenkaan makeutusaineita ja hyvin vähän mitään valmisruokia tai edes -kastikkeita.

Majoneesi ja salaatinkastikkeet tehdään itse (ja jos ei jaksa värkätä niin suoraan pullosta oliiviöljyä salaattin ja hiukan sitruunamehua ja suolaa päälle)

mm. natriumglutamaatti menee minulla nenään eli saan hillittömän aivastuskohtauksen ja sitten onkin nenä tukossa seuraavat 6-12 h.

Makeutusaineita kartan ensisijaisesti siksi, että ne mínusta maistuvat aivan kamalan pahalta.

Mausteita käytän reilulla kädellä. Lemppareita ovat tuore, pakastettu, kuivattu tai savustettu chili, tuore inkivääri ja valkosipuli, mustapippuri ja yrtit tuoreina ja kuivattuina ovat nekin välttämättömiä minun keittiössäni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 12:04:25 
Poissa
karppi
karppi

Kuivattujen ja tuoreiden maustekasvien käyttöä en rajoita millään tavalla. Kuivattuja yrttejä menee minun keittiössäni järjettömiä määriä, samoin currya, chiliä, mustaapippuria, paparikajauhetta, chilimausteseosta, jota teen usein itse... ...jne. jne.

Valmiiden salaatinkastikkeiden kanssa en ole ollut ihan ehdoton, tälläkin hetkellä on kaapissa yksi purkki. Katselen kyllä purkin kyljestä lisäaineet ja mieluusti valitsen sellaisen, jossa käytetty öljy on joko oliiviöljyä tai rypsäriä. Kastiketta en käytä kovin usein, useammin oliiviöljyä + viinietikkaa tai sitruunaa salaatin kostukkeena.

Ja samaa mieltä tsilin kanssa, makeutusaineet maistuvat minusta pahalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 12:55:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Samaten täällä, lisäaineet on luultavasti aika vähissä.

Makeutusaineita en käytä, rahkat ja puolukatkin menevät aivan siltään. Yllättävän nopeasti tottuu.
Marinoitua lihaa en osta koskaan, jonkinverran käytän makkaroita niistä valitsen aina hh-pitoisuuden mukaan. Pekonia kyllä käytän, lisäaineetonta en tiennyt olevankaan!

Kysyit myös kastikkeiden suurustamisesta, syömme paljon kantarelli, korvasieni ja suppilovahverokastikkeita ja niihin on osoittautunut hyväksi "suurukseksi" (musta)koskenlaskija juusto kerman lisäksi.

Myöskään mitään limuja yms. en käytä, ainoa pahe tuntuu olevan tuo 85 % suklaa mutta sen pitäisi olla terveellistä.

Pääsääntöisesti uskon että tällä ruokavaliolla olevat ovat erittäin tietoisia lisäaineasioista ja kun tulee tavallaan opetelutua koko ruoka-ajattelu ja ruuanlaitto uusiksi myös e-koodit vähenevät kummasti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 13:27:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Samoilla linjoilla. Marinoitua lihaa vain pakon edessä. Toissaviikolla sorruin marinoituun broileriin ja se oli h..tin pahaa. En ymmärrä, miten kukaan sitä viitsii ostaa. :shock: Rakennekin aivan vetisen niljakas, kun lihas on lisäaineiden avulla pumpattu vettä täyteen.

Salaatinkastikkeena joskus käytämme ostomajoneesia, itse tehden kun tulee niin suuri satsi kerralla. Yleensä neitsytoliiviöljyä pullosta, hiukan mustapippuria. Kevytjuomat laitoimme pannaan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 16:10:05 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Wi kirjoitti:
Kuivattujen ja tuoreiden maustekasvien käyttöä en rajoita millään tavalla. Kuivattuja yrttejä menee minun keittiössäni järjettömiä määriä

Täällä toinen, jolle pikkupussi yrttejä ei riitä mihinkään. "Järjetön" lienee sopiva sana kuvaamaan yrttien (tuoreiden ja kuivattujen) kulutustani, semminkin kun sitä vertaa johonkin ruokaohjeeseen, jossa varovasti kehotetaan lisäämään hyppysellinen vaikkapa timjamia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-20 17:31:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Itseasiassa kaikista mausteista juuri timjami on semmoinen, jota käytän vain hyppysellisen. Se on helposti aika dominoiva. Muita menee paljon.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00