karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 10:31:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-04-19 11:17:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mittautin työterveyshuollossa kolesteroliarvoni, kun olen juuri aloittanut vähähiilihydraattisen ruokavalion. Tiesinhän minä, että arvoni ovat koholla, mutta nyt ne olivat ennätyslukemissa! Kokonaiskolesteroli oli kokonaista 7.1 ja LDL 5.1. HDL oli sentään niinkin hyvä kuin 2.2 ja triglyseridit 1.1.

Katsotaan nyt miten jatkossa. Voisin mittauttaa arvot seuraavan kerran joskus kolmen kuukauden päästä. Hoitsukin kehoitti tekemään asialle jotain, ja kerroinkin muuttaneeni juuri ruokavaliotani. :wink: Tuo ei kysellyt enempää, koska oletti automaattisesti minun ryhtyneen vähärasvaiselle dieetille...

Vähän silti pelottaa, kun tuo rasvavalistus on painunut syvälle aikojen saatossa. Toivon totisesti, että ne tutkijat ovat oikeassa vähähiilarisen ruokavalion vaikutuksista kolesteroliarvoihin. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 11:35:48 
Poissa
karppi
karppi

Jos olet kovin epävarma vaikutuksista, voit toki kiinnittää huomiota ruoan rasvaprofiiliin karppauksenkin aikana. Käytännössä kannattaa hieman kontrolloida maitorasvan osuutta ja toisaalta suosia oliiviöljyä, rypsiä, kookosöljyä, pähkinöitä. Possun ja broilerin rasvakaan ei ole huonoa. Älä unohda kalaa!

Onnea matkaan! Pidän peukkuja sinulle!

ViestiLähetetty: 2005-04-19 11:39:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

twindouble kirjoitti:
Mittautin työterveyshuollossa kolesteroliarvoni, kun olen juuri aloittanut vähähiilihydraattisen ruokavalion. Tiesinhän minä, että arvoni ovat koholla, mutta nyt ne olivat ennätyslukemissa! Kokonaiskolesteroli oli kokonaista 7.1 ja LDL 5.1. HDL oli sentään niinkin hyvä kuin 2.2 ja triglyseridit 1.1.

Katsotaan nyt miten jatkossa. Voisin mittauttaa arvot seuraavan kerran joskus kolmen kuukauden päästä. Hoitsukin kehoitti tekemään asialle jotain, ja kerroinkin muuttaneeni juuri ruokavaliotani. :wink: Tuo ei kysellyt enempää, koska oletti automaattisesti minun ryhtyneen vähärasvaiselle dieetille...

Vähän silti pelottaa, kun tuo rasvavalistus on painunut syvälle aikojen saatossa. Toivon totisesti, että ne tutkijat ovat oikeassa vähähiilarisen ruokavalion vaikutuksista kolesteroliarvoihin. :?

Voisit ehkä tarkistaa vielä ne numeroarvot . Ne VOIVAT olla oikein, jos LDL'kin on ihan erikseen mitattu, eikä määritetty laskennollisesti, kuten useimmiten on tapana. Ja koska karppi kasvatta LDL-hiukkasten kokoa, jolloin tuo summa-arvo ei tulkaan ihan tavallisilla laskuilla. Mutta sen koleterolimittausten peruskaavan mukaan 7,1 tc ei täsmää summaan (5,1 LDL + 2,2 HDL + 1,1 trigs)

Mitä taas tulee riskeihisi, niin sinun trigs/HDL suhteesi on parempi kuin mitä terkkarin raja-arvoilla olisi, samoin LDL/HDL suhde (joka kuvaa aika hyvin Apo-B/Apo-A1)...

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 12:26:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Nythän noiden pitäisi alkaa paranemaan, jos et ole nk. hyperresponderi. Jännää nähdä kuinka käy!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-19 12:47:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitoksia tiedoista ja kannustuksesta.

Aloitettuani karppaamaan olen tosiaan kiinnittänyt vielä aikaistakin enemmän huomiota rasvojen laatuun, enkä pelkästään eläin/kasvi-akselilla. Olin jo hakenut työpaikan tieteellisestä kirjastosta muutaman artikkelin alakarppaamisen vaikutuksista näyttääkseni ne terkkarille, jos se ryhtyy kenkkuilemaan. Eipä tarvinnut, kun ei se kysellyt. Nyt vaan syömään hyvin ja tulevaisuus kertoo tuloksen. :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00