twindouble kirjoitti:
Mittautin työterveyshuollossa kolesteroliarvoni, kun olen juuri aloittanut vähähiilihydraattisen ruokavalion. Tiesinhän minä, että arvoni ovat koholla, mutta nyt ne olivat ennätyslukemissa! Kokonaiskolesteroli oli kokonaista 7.1 ja LDL 5.1. HDL oli sentään niinkin hyvä kuin 2.2 ja triglyseridit 1.1.
Katsotaan nyt miten jatkossa. Voisin mittauttaa arvot seuraavan kerran joskus kolmen kuukauden päästä. Hoitsukin kehoitti tekemään asialle jotain, ja kerroinkin muuttaneeni juuri ruokavaliotani.

Tuo ei kysellyt enempää, koska oletti automaattisesti minun ryhtyneen vähärasvaiselle dieetille...
Vähän silti pelottaa, kun tuo rasvavalistus on painunut syvälle aikojen saatossa. Toivon totisesti, että ne tutkijat ovat oikeassa vähähiilarisen ruokavalion vaikutuksista kolesteroliarvoihin.

Voisit ehkä tarkistaa vielä ne numeroarvot . Ne VOIVAT olla oikein, jos LDL'kin on ihan erikseen mitattu, eikä määritetty laskennollisesti, kuten useimmiten on tapana. Ja koska karppi kasvatta LDL-hiukkasten kokoa, jolloin tuo summa-arvo ei tulkaan ihan tavallisilla laskuilla. Mutta sen koleterolimittausten peruskaavan mukaan 7,1 tc ei täsmää summaan (5,1 LDL + 2,2 HDL + 1,1 trigs)
Mitä taas tulee riskeihisi, niin sinun trigs/HDL suhteesi on parempi kuin mitä terkkarin raja-arvoilla olisi, samoin LDL/HDL suhde (joka kuvaa aika hyvin Apo-B/Apo-A1)...
terv els