karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-04 15:17:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kaloreista
ViestiLähetetty: 2004-07-28 06:43:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Laskin Kutrin laskurin mukaan kalorimäärän, jonka alle en saisi syödä, se oli 1519 ja sitten pitäisi liikkua vielä 104 kalorin edestä (tullee ihan vaan koirien ulkoilutuksesta jo tuo). Peruskulutus oli 1915 (nykyisellä painollani), eli ikä pudottaa tuota aika reilusti (keho.net:in mukaan mun lepokulutus olis lähempänä 3000).
Nyt siotten kun olen laskennut noita kalorimääriä, niin jäävät siihen 1200-1400, eli meneekö nyt sitten lihasta? Pudotustahti tosin on sitä puolta kiloo viikossa.
Muuten ihan hyviä juttuja tuolla sivustolla naisille, mutta eivät koske kaikkia naisia (mua ei esim. sais meikkaamaan...). Oli siellä jotain oikeesti mieltä ylentäviä ja potkua antavia juttuja (siis vinkkejä, alotuksesta jne.).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 07:15:29 
Eikö sun ongelmasi nimenomaan ole, että syöt liian vähän? Voivoi, anna mulle tuota ruokahaluttomuutta vaikka 20% :wink: ! Mulla on aina ollut todella hyvä ruokahalu, jo lapsena. En oo koskaan ruuasta narissut. Huoh. Kun päälle lisää vielä nautiskelijaluonteen :lol: ...

Eikö ole mitään, millä saisit kalorimäärääsi nostettua, pidätkö mistään, vaikka marjasmoothiesta (joita minä VOISIN syödä viisi päivässä)? Ihan näin intuitiivisesti uskon, että hormonitoimintasi ja aineenvaihduntasi saisi potkua lisäkaloreista. Siis mahdollisimman RAVINTEIKKAISTA lisäkaloreista. Vehnänalkioita ja manteleita ja auringonkukansiemeniä ripaus marjasmoothieen jne.

BTW; Kyllä Kutri on tehnyt monessa asiassa hyvää työtä. Mulle oli joskus rasvafoobikkoaikoina todella vapauttavaa löytää sen sivut.
Nyt se on vaan jämähtänyt juttuunsa, sillä on niin voimakas tarve luoda "definitiivinen" mielipide asioista. Iältäni voisin juuri ja juuri olla Kutrin äiti, ja jos olen jotakin elämässä oppinut, niin ainakin sen, ettei mitään lopullisia mielipiteitä kannata luoda.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 07:52:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Löysin mainiot sivut:

http://www.geocities.com/jenny_the_bean/

ja laskin sieltä kohdassa

http://www.geocities.com/jenny_the_bean/proteincalc.htm

oman proteiinintarpeeni optimaalista painonpudotusta ajatellen ja sain luvuksi 1460 kaloria. Sen jälkeen laskin Jennyn ohjeiden mukaan, että tästä kalorimäärästä tulisi

90 g olla proteiineja
30 g hiilareita ja
110g rasvoja

jotta painoni putoaisi. Minusta nämä luvut olivat yllättäviä, varsinkin tuo proteiinien suhteellisen matala ja rasvojen korkea määrä :roll: Luulin nimittäin, että tarvitsisin yli 120 grammaa protskuja päivässä!!! Mutta käykääpä lukemassa koko juttu, Jenny antaa kyllä hyvät perustelut kaikille väittämilleen mm.

Any protein beyond this amount will turn into one of two things: carbs or, if you are training very hard, muscle. Depending on how sensitive to carbs this additional carb may stall you.

Any fat beyond this amount will be burned for energy instead of dietary fat.

Mulle silmiä aukaisevaa oli, että jos syöt liikaa protskuja, paino voi jumittua!

Glenni, oletko sinä laskenut syömiäsi protskuja ja rasvoja? Ehkä sun pitäisi lisätä reippaasti rasvoja :?: :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 07:54:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kutrin ruoka-aine taulukko on muuten hyvä mutta sieltä ei vain tahdo löytyä niitä ruokia mitä itse syön.
Voihan sinne itse syöttää omia. Ajattelin josko vähän muokkaisi taulukkoa niin että voisi suoraan copy-paste finellin taulukoista arvot.
Sinänsä käyttökelpoinen taulukko.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 07:54:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Samassa osoitteessa on muuten muitakin hyviä artikkeleita mm.
Mitä oikein tapahtuu kun repsahdat ja mitä voit tehdä minimoidaksesi repsahduksen haitat!!!!

http://www.geocities.com/jenny_the_bean/offplan.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 09:25:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pratt kirjoitti:
Kutrin ruoka-aine taulukko on muuten hyvä mutta sieltä ei vain tahdo löytyä niitä ruokia mitä itse syön.
Voihan sinne itse syöttää omia. Ajattelin josko vähän muokkaisi taulukkoa niin että voisi suoraan copy-paste finellin taulukoista arvot.

Älä kärsi Finelin taulukkojen kanssa vaan siirry suoraan USDA:aan. USDA:n neronleimaus on se, että siellä on soveltuvin osin valittavana joko vetomittoja tai massamittoja ja haluamansa määrä.

OTOH USDA:n surkeus on se, että mansikkaiset ja mustikkaiset sieltä puuttuvat kokonaan. Ne taas löytyvät täältä: http://www.thefruitpages.com/contents.shtml

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 11:34:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Pratt kirjoitti:

Älä kärsi Finelin taulukkojen kanssa vaan siirry suoraan USDA:aan. USDA:n neronleimaus on se, että siellä on soveltuvin osin valittavana joko vetomittoja tai massamittoja ja haluamansa määrä.

OTOH USDA:n surkeus on se, että mansikkaiset ja mustikkaiset sieltä puuttuvat kokonaan. Ne taas löytyvät täältä: http://www.thefruitpages.com/contents.shtml

Linkki ?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 11:43:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mielelläni antaisin pois tätä ruokahaluttomuuttani... Kun on koko ikänsä syönyt määrällisesti vähän, niin tässä on sitten lopputulos :( On muuten "sukuvika", koska äitini syö jopa minua vähemmän (pari kiloa ylimääräistä painoa ja selluliittia löytyy). Äidilläni on muuten kanssa vilja yliherkkyys (tai sitten se on keliakiaa), eli hän on nyt päättänyt jättää leivän pois ja samoin sokeria alkanut vahtaamaan rasvan vahtaamisen sijaan.

Ei mulla oikein oo mitään semmosta mitä tekis mieli syödä... Ennen meni suklaata, mutta enää ei tee sitäkään mieli. Aamiaisenkin kanssa (marjarahkaa, eli purkillinen maitorahkaa, loraus kermaa ja desi-kaks marjoja) meni tänään tunnin verran, tosin tein töitä siinä samalla. Lounastakin nautittu nyt kahden verran (tehny töitä tässä kanssa + kävin työkaverin kanssa työjuttuja läpi puolisen tuntia). Mutta on mulla kehitystä tapahtunnu syömisen kanssa, koska vatsa toimii todella erinomaisesti (ainakin sen kerran päivässä)!

Tässä Kutrin sivuilta proteiini/hh/rasva luvut: 111/155/51, mistä katsoisin, että vain protskut on jotakuinkin oikein (alakarpille), hiilareita en edes saisi noin korkeaksi kun en voi käyttää viljoja + en syö sokeria, rasvaa taas tulee jo jauhelihasta enemmän kun tuo 51. Yritin laskea tuon Lillin linkin mukaan, mutta en nyt jaksannut alkaa painoani muuttamaan jenkkimittoihin. Protskut tahtoo jäädä jopa ton Kutrin alle (80-100) ja rasvoja on 80-120, eli mielestäni rasvoja pitäis ainakin olla tarpeeks (tulee kalasta, juustosta ym.).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 12:55:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lainaa:

Linkki ?

USDA:n taulukot löytyvät täältä:

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/Data/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 13:12:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

glenni kirjoitti:
rasvaa taas tulee jo jauhelihasta enemmän kun tuo 51g .

Pakko kysyä: Kuinka paljon jauhelihaa oikein syöt?? Naudan paistijauhelihassa on rasvaa 7g/100g ja sika-naudassa 11,5 g :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 13:24:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Glenni!

Anteeksi nyt tyhmä kysymys, mutta: Jos tiputat tällä hetkellä painoa puolisen kiloa viikossa, ja voit hyvin ja tunnet itsesi energiseksi, niin eikös homma suju juuri niinkuin pitääkin?

Puoli kiloa pudotusta valkuaispitoisella ruokavaliolla on suunnilleen neljänneskilo läskiä ja loput vettä. Neljännekilo läskiä taas tarkoittaa lähes 2000 kalorin varastojen kevennystä. Ja koska läski on kuulemma aktiivista kudosta siinä missä muutkin sisuksemme, on tuollainen tasainen rauhallinen pudotusvauhti jokseenkin optimaalinen myös muulle kropalle.

tsemppiä t. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 14:02:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Käykääpäs aloittelevat tai välillä repsahtelevat/hiilareita syömään joutuvat lukemassa tuo Lillin linkki, siinä on hyödyllistä asiaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 14:03:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Useista linkeistä tarkoitin tätä:
http://www.geocities.com/jenny_the_bean/offplan.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-28 20:03:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielenkiintoista luettavaa nämä Jennyn sivut. Vasta pintapuolisella tutustumisella en kyllä heti ole samaa mieltä kaikesta. Tosin yksilöllisiä erojahan on paljon. Itse en ole havainnut "sortumisen" tai refeedin jälkeen mitään ongelmia siirtyä takaisin vähähiilariseen. Ei minulla tosin ole ollut mitään erityisiä "craving" tyyppisiä mielitekoja koskaan. Vain tavallista liiallista hiilarien syömistä, jos ei ole riittävästi rasvaa ja proteiineja mukana ruokavaliossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-29 06:37:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lilli kirjoitti:
Pakko kysyä: Kuinka paljon jauhelihaa oikein syöt?? Naudan paistijauhelihassa on rasvaa 7g/100g ja sika-naudassa 11,5 g :roll:

Mun lähteiden mukaan sika-naudassa on rasvaa 17 g/100 g. Toinen mitä harrastan aika paljon on lohi, jossa on myös reippaanlaisesti rasvaa. Yleensä saan jauhelihaa alas n. 200-300 grammaa, mutta kalaa voin syödä jopa 400 grammaa. Noilla määrillä jää tosin protskut liian vähäsiks... Katson noita arvoja keho.net:istä, joka taas ottaa arvonsa finelistä. Ehkä hieman kärjistetysti tuo "tulee jo", mutta käytännössä tarkoittaa sitä, että jos syön jauhelihaa 200 grammaa, niin mistä sitten saisin loput protskut, kun rasvoista olisi käytetty jo yli puolet (ja protskuja olisi vasta n. 35 grammaa)? 300 grammaa taas olisi jo melkein kokonaan tuo rasvamäärä ja protskuja olisi vasta kasassa hieman yli 42 grammaa... Tällä mun massun vetoisuudella maitotuotteista ei pystyisi syömään noin paljoa jo tuo 200 grammaa jauhelihaa vaatii "kovan ponnistelun", jotta sen saa syötyä... (+ juustoa ei voisi syödä juuri nimeksikään).

Niin ja els: sanotaanko nyt, että tuo Kutrin sivujen antama kalorimäärä, jonka ALLE en saisi syödä (olikohan peräti missään nimessä?) hieman alkoi pohdituttamaan sitä, että meneekö tässä nyt sitten kuitenkin lihastakin. Tästä keskustelusta johotpäätös kuitenkin lienee, että ei mene.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että tänään mahtu kaksi vuotta sitten liian pienenä ostamani hame päälle :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00