karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-30 03:21:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ruisleipä prkl!
ViestiLähetetty: 2005-04-28 09:30:54 
Mulla on nyt vähän vaikeuksia ruisleipähimoni kanssa. Hiilihydraattien vähentäminen on muutoin onnistunut vallan hyvin. En kaipaa pastaa, riisiä, perunaa, suklaata, karkkia tai vaaleaa leipää, mutta ruisleipä ei jätä mua rauhaan.

En tiedä, miten paljon tässä nyt on kyse siitä, että mulle on vuosien aikana muodostunut voimakas mielikuva siitä, että ruisleipä = aamiainen. Siksi kai aamulla iskee aina paniikki: Apua! Mä en saa syödä ruisleipää! Mitä mä sit söisin? Apua! Apua! Apua!

Tänä aamuna kokeilin antaa himolle periksi. Otin 2 viipaletta jälkiuunileipää. Lastasin päälle maksamakkaraa (onko se kauhean paha :oops: ), keitettyä munaa, salaattia, kermajuustoa ja kurkkua. Vähän tuli tönkkö olo sen jälkeen, mutta toisaalta ei iskenyt makeanhimo tai väsymys perään, kuten aina ennen.

Mä olen sen verran aloittelija, etten oikein ymmärrä, mitä tämän aamiaisasian kanssa pitäisi tehdä. Yritänkö kasvattaa luonnetta ja sinnitellä munakkailla tai rahka-marja-mantelirouhe-tyyppisillä aamiaisilla, vai syönkö ruisleipää, jonka päälle lastaan proteiinia? Vai kokeilenko kumpaakin vaihtoehtoa ja päättelen sitten itse, mikä mulle parhaiten sopii?

*ihan uuno* :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 09:36:12 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itse on polkusi valittava.

Katso nyt kuitenkin, että syöt ruisleipää, etkä vehnäjauhoperunahiutalemallasruisleipää. :lol:

2.4.2005 alkaen

Where there's a will, there's a way

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 09:43:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Onkohan tuo nyt niinkään paha asia tuo ruisleipä jos ei alua tiukassa ketoosissa olla ja jos kerran nälkä-kyläisyys hallinta toimii.

Mitäs pahaa maksamakkarassa on. No joo teollisuustuote, mutta kyl kai omia makumieltymyksiäänkin pitää kuunnella.

Syön usein leipäjuustoa ja jotain kalaa aamupalaksi, saatampa rouhasta salaatipuskankin, jollen muuta niin tonnikalaa ja lisänä vaikka erikseen purkillinen raejuustoa.. ehkä muutama saksanpähkinäkin (kourallinen) kyl se pitää kylläsenä pitkään. No, joskus keitettyjä muniakin.

Olin varsinainen leipien ystävä aiemmin. Yllätys oli se etä en sitten ketoosin alun jälkeen ole maistanut. Alussa li hiukan outo olo kun leipä puuttui. Mutta ihan vaan puoliväkisin tungin suuhuni lihaa, kanaa, kalaa, juustoa jne... niin se vaan leivänhimo jäi.

Sinänsä täysjyväleivissä ei mitään huonoa ole, kohtuukäytettynä ja oltaessa hyväa-melkoalakarppi ravinnolla. Enkä tee oikeastaan eroa täysjyvävehnän ja täysjyvärukiin osalta. (paitsi että vehnä on nykymuodossaan hiukan hankala useile)

Mutta sinällään viljoista lisäksi kaura saattaa olla jopa ihan hyväkin, ei ainakaan unohduksiin lykättävä..

Itse en tosin viljoja syö lainkaan. Minulla ei onnistu ruokahalun säätö jos nostan hiilihydraatteja kovin paljoa, edelleenkään en voi nostaa 40g tasolle. Siellä jossain sen yläpuolella alkaa nälkä. Joten pidän siihenkin hiukan "turvamarginaalia".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 10:52:06 
Kiitos vastauksista! :) Testailu jatkuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 12:10:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tätä palstaa kun seurailee tuntuu että ruisleipähimoja on (ollut) useillakin.

Mulla ainakin voimakkain muutosvastarinta kohdistui juuri tuohon ruisleipään ja uskomukseen siitä että se on niin pahuksen terveellistä ja tarpeellista.

Leivällä uskon lihoneenikin. Epäilin koko elämäntapaa tai sitä voisinko tähän ryhtyä kun en luullut pärjääväni ilman ruisleipää. Mutta en ole sitä syönyt kuin 2 palaa tämän vuoden puolella ja himotkin on siihen jo kaikonneet, enkä usko enää palaavani leivänsyöntiin edes ylläpidolla kun en oikein pysy kohtuudessa sen kanssa. Lisäksi olen huomannut, että epämääräiset mahavaivat ovat kokonaan kadonneet viljatuotteiden myötä.

Aamupalat on todellakin muuttaneet muotoaan: munia, pekonia, salaattia, avokadoa, marjarahkaa, leipäjuustoa+marjoja, juusto/kinkku/salaattikääryleitä jne.

Kai keipääkin voi syödä jos se pysyy jotenkin kohtuudessa, siinä on kuitenkin sen verran hiilareita että jos niitä haluaa rajoittaa päivään ei kauheasti muuta mahdu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 12:18:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Monella on sama kokemus. Rukiissa ja vehnässä on opiaattien tapaisia aineita, liekö syy? Mutta jos kroppa sietää viljaa ilman vatsavaivoja, niin pieni määrä laadukasta hapanleipää on ihan OK minustakin. Samoin jos hiilihydraatin sieto on hyvä eli ei iske nälät ja väsymykset, niin kaurapuurokin voisi mennä silloin tällöin.

Antti Heikkilä ehdottaa kahden viikon totaaliviljattomutta ja sitten kokeilua ruisleivällä. Tämä on hyvä ajatus mahdollisen piilevän keliakian toteamiseksi. Meillä tehtiin näin. Tulos: Mies syö hiukan ruista mutta ei vehnää. Minä huomasin etten siedä mitään viljaa, edes kauraa.

Itse nämä on kunkin kohdalleen kokeiltava.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 14:28:45 
Poissa
sintti
sintti

minä teen ruisleipäni itse niin tietää varmasti mitä siinä on. ruisjauhoja, ruisrouhetta, ruislesettä, vettä ja hiven kuiva hiivaa. teen semmoisia pieniä lättänöitä kakkusia ja niitä sitten voi yhden silloin tällöin voin kanssa syödä.

Viestin otsikko: Minttis..
ViestiLähetetty: 2005-04-28 15:43:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

..hei me ollaan samiksia, meillä on samanlaiset tickerit... :D
Kuinkahan paljon ihmisestä voi päätellä sen valitseman
tickerin perusteella?
Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 18:45:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä minä sanoisin että hapanjuuritäysjyväruisleipä on hyvä ruoka. Jos ei ole mitään nimenomaista allergiaa, kuten Mirkalla taisi olla. On sanottu että rukiissa on B17 vitamiinia. On sanottu tästä vitamiinista että se on tehokkain yksittäinen syövän ehkäisijä ja myös tehokkain yksittäinen syövän tuhoaja. B17 vitamiini tunnetaan myös nimellä amygdaline. Sen terapeuttinen nimi on Laetrile. Amygdaliinia esiintyy n. 150 eri raaka-aineessa. Eritoten sitä löytyy hedelmien siemenistä, esim. omenan siemenistä ja viinirypäleen ja aprikoosin siemenistä. Muttei pohjoisen pallopuoliskon sitrushedelmissä. Sitä on myös kotimaisissa marjoissa kuten viinimarjoissa ja puolukassa. On sanottu että syy miksi Pakistanissa sijaitsevan Hunza-kansan keskuudessa ei ole syöpää on se että syövät niin runsaasti amygdaliinia, pääasiallisesti aprikoosin siementen muodossa. He syövät mm. myös hirssiä, jossa myös on aika paljon amygdaliinia.

H M Granbacka

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-28 19:23:19 
Poissa
sintti
sintti

Johannalle
Ollaan vahingossa samiksia.. tästä tikkeristä ei tullut meinaan yhtään sellanen mitkä valitsin =D mut hyvä näinkin

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 08:01:19 
Poissa
sintti
sintti

Minä syön silloin tällöin (lähinnä töissä eväänä jos ei muuta ehdi/jaksa/viitsi laittaa) sellaista maalaisruisleipää (en muista valmistajaa, mutta sellainen läpinäkyvä paketti jossa teksti sinisellä, valmiiksi siivutettu). Ei sisällä mitään ylimääräistä, ei edes hiivaa, ja on muistaakseni myös luomua. Yhden palan otan evääksi ja laitan runsaasti juustoa, kinkkua ja salaattia päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 12:29:30 
Kokeilin täysjyväruisleipäaamiaista tänäänkin. Päälle keitettyä munaa, juustoa, voita ja salaattia. Jäi hyvä olo, nälkä pysyi poissa pitkään. Taidan seuraavaksi testata, miten käy, jos syön aamulla vain yhden viipaleen ruisleipää ja enemmän noita muita. Mielenkiintoista! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 13:08:39 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elza kirjoitti:
...sellaista maalaisruisleipää (en muista valmistajaa, mutta sellainen läpinäkyvä paketti jossa teksti sinisellä, valmiiksi siivutettu).

Olisko Uotilan leipomon Maalaisruislimppua, tuntomerkit ainakin täsmäävät aika hyvin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 17:08:09 
Poissa
sintti
sintti

^Saattaa hyvinkin olla. :) Jonkun pienen leipomon tuote joka tapauksessa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00