karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-25 17:22:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-04-28 20:22:09 
Aloittelija on jälleen anomassa kokeneempien mielipiteitä ja neuvoja. :roll: Pahoittelen jo etukäteen pitkää viestiäni, toivottavasti joku jaksaa lukea sen loppuun.

Taustatietoja: Olen just vähän aikaa sitten aloittanut. Paino vähän vajaat 100 kg, pituus 162 cm. Liikun (vielä) niin vähän kuin kehtaan.

Jokin tässä päivässä meni pieleen. Auttaisitteko arvioimaan, mitä oikein tapahtui.

Aamiaiseksi söin 2 viipaletta täysjyväruisleipää. (Kuten olen täällä kertonut, tuskailen vielä tämän ruisasian kanssa.) Päällä muutama viipale maksamakkaraa, keitetty kananmuna viipaleina, kermajuustoa pari siivua, salaattia ja kurkkua. Paljon vettä. Vähän jäi pöllähtänyt olo, mutta ei sellainen aivokuolemaväsymys, joka hiilariaterioiden jälkeen on aina painanut päälle. Nälkä pysyi poissa neljä tuntia. Ihan hyvä mulle, sillä ennen kiljuva nälkä on iskenyt noin 15-30 minuutin kuluttua viimeisestä suupalasta.

Lounaaksi oli vuorossa wokattuja vihanneksia (porkkana, parsakaali, kesäkurpitsa) ja naudanpaistijauhelihaa. Pari viipaletta oliiviöljyssä paistettua pekonia. Kurkkua ja salaattia. Vettä. Jauhelihaa oli aika vähän, ehkä vähän alle 100 g.

Noin tunnin päästä iski karmaiseva nälkä. Sellainen voisin syödä hevosen poikineen -nälkä. Menin paniikkiin. Oli pakko saada jotain. Sekoitin rahkaan mustikoita, mantelirouhetta ja lorauksen kermaa. Söin. Maha tuli liian täyteen ja samalla oli kuitenkin nälkä, silmät seisoivat päässä, väsytti niin pirusti. Oli pakko ottaa torkut, jotta en ois juossut suklaata ostamaan.

Illallinen menikin sitten ihan hyvin. Reilusti voissa paistettua lohta, reilusti oliiviöljyssä paistettuja vihanneksia, salaattia, kurkkua ja pinaatti-kermakastiketta. Vettä. Illallisesta on nyt yli neljä tuntia. Ei ole yhtään nälkä eikä yksikään mieliteko ole iskenyt päälle.

Sitten kysymykset: Mitä luulette, olenko päätellyt oikein, kun oletan kaiken johtuvan siitä, että söin lounaaksi liian vähän protskuja? Jos jauhelihaa ja/tai pekonia ois ollut enemmän, nälkä ois tullut myöhemmin enkä olisi ajautunut tuohon rahkavälipalaan. Ja oliko rahkatujauksessa liikaa hiilihydraattia, kun se väsytti niin, että taju läks kankaalle (päiväunet)? Kommentteja? Neuvoja?

Suuresti kiittää hän. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 06:50:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Arvelet oikein. Lounaassasi oli liian vähän proteiineja, mutta myös liian vähän rasvaa. Älä unohda hyvien rasvojen tärkeyttä ja vaihda ensimmäiseksi jauhelihat mahdollisimman rasvaiseen sika-nautaan, kun tuota sikaa ei jauheena kauhean usein saa :? .

Muista että lihan proteiini lähteenä voi korvata myös juustoilla, pähkinöillä ja siemenillä. Siispä niitä peliin silloin kun liha jää vähälle.

Rahka välipalat yms ovat pienoinen riski. Suomalainen rahka kun on niin vähärasvaista niin on todella suuri riski saada aivan liikaa hiilareita. Itse nykyään sekoitan rahkaan smetanaa ja saan näin suhteet vähän paremmin kohdalleen. Eikä unohdeta kermaa :D .

Ja kovimpaan nälkään kannatta sieltä kaapista valita kovaa luonnollisen rasvaista juustoa pari viipaletta tai kunnon meetwurstia. Toimii loistavasti sinimarjaa lainatakseni, nälän siirtäjänä.

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 09:14:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

QS -Mulla on kuule ihan samanlaisia tuntemuksia. Eli ihan kirjaimellisesti silmät seisoo päässä aterian jälkeen, väsyttää ihan kamalasti ja on jotenkin vetämätön olo. Oon nyt ollu n. 20-40g/vrk hiilareilla viime viikon (viikonloppu meni ihan pipariksi) ja taas tämän viikon.

Oon kyllä luullu että nuo oireet kuuluvat "siirtymisvaiheeseen" eli että keho opettelee käyttämään energiaksi rasvaa hiilareiden sijaan. Ostin juuri eilen uusimman Atkinsin kirjan ja siinä kerrottiin juuri tällaisista oireista, jotka voivat kestää jopa pari viikko. Ja mullahan tuo viime viikonloppu meni läskiksi (to. jauhoiksi ja riisiksi :lol: ) joten oletin oireiden jatkuvan tuon repsahduksen vuoksi.

Mielenkiinnolla olen kyllä odottanut sitä superenergistä oloa ja erityisesti unentarpeen vähenemistä, kun koko kevät on mennyt nukkuessa. :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-29 12:35:21 
Kiitos Ilona ja Katastrof! :)

Tänään rakensin lounaan vähän viisaammin. Kaupassa en ollut ehtinyt käydä, joten liha- ja kalavarastot huusivat tyhjyyttään. Keräsin lautaselle muutaman oliivin, täysrasvaista fetaa ja kermajuustoa palasina, kurkkua, salaattia, kananmunan ja paljon paistettuja kasviksia. Mielettömän hyvä olo jäi, energiaa tuntuu riittävän eikä väsytä yhtään.

Jokapäiväisen totaaliväsymyksen häviäminen on kyllä parasta! Ehdottomasti! Olin aina ennen lounaan jälkeen kuin puulla päähän lyöty. Nyt energiaa riittää vaikka muille jakaa, puuhastelen koko päivän, ulkoilen joka ilta ja nukkuakaan ei enää tarvitse läheskään niin paljon kuin ennen. Jee! Mahtavaa! Olo on kuin sähköjäniksellä!

:lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00