karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-06 17:36:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ruisleipä?
ViestiLähetetty: 2004-08-05 07:39:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heips!

Sanokaapa, onko pari palaa ruisleipää päivän (aamukaffeella) aikana liikaa alakarppaajalle? Jos samalla syö juustoa, kinkkua, kurkkua, voimariinia, kananmunaa?

:roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 07:58:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Riippuu varmaankin siitä mitä "ismiä" noudatat (?). Joku sallii toinen ei. Haulla löytyy vaikka kuinka paljon aiheesta.

Joka tapauksessa tarkista että syöt oikeasti ruisleipää etkä muutamalla ruisjyvällä _värjättyä_ vehnäleipää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 08:00:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Monille on - ja monille ei ole. Riippuu linjasta.

Hiilarigrammoja tulee kymmenkunta/pala - ei paljon, mutta suurin osa niistä on nopeita. Eikä leipä ole (uskotteluista huolimatta) erityisemmän hivenainerikasta ruokaa, ei etenkään, kun kaupan ruispalat tehdään pääosin kuorituista jauhosta. Idätetyt ruis- tai vehnän jyvät vielä olisivat kunnon ravintoa - mutta ne lasketaankin vihanneksiin, ei viljatuotteiksi ...

Itse söin leipää kertomallasi tavalla tasapainotettuna karppausta aloitellessani palan/aamiainen, eikä se silloin haitannut painon pudotusta - mutta zone tarkemmin tehtynä onkin kalorirajoitteinen (nälätön kyllä, mutta vaatii laskemista).

Jos taas haluaa tiputella painoa laskematta kaloreita, niin kuin täällä aika moni tuntuu haluavan, niin vähähiilarisen (ketogeenisen) tarpeista tuo 20g on jo paljon. Se tarkoittaa, että tarvittavat kasvituotteista saatavat hivenet (ja kuidut?) on sitten kerättävä erittäin vihreistä vihannoista - tai pillereistä kuten Pienetär. Mikä jällimmäinen taas vaatii tietoa, itsetuntoa ja oman kropan tuntemusta (eli on helposti vielä kalori- tai annoslaskuja työläämpää).

Helpointa on tietysti kokeilla itse: viikko aamuleivällä ja viikko ilman. Miltä tuntui, mitä sinulle hyvänmakuista keksit tilalle, vaikuttiko painoon/oloon/nälkään?

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 09:39:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sinuna olisin alussa tiukkana ja pitäisin leivän pois. Kuulostele oloasi ja elimistöäsi muutama viikko, niin huomaat kyllä, mikä tuntuu oikealta. Mutta jos syöt leipää alusta asti, voi olla vaikea päästä irti huonoista hiilareistakin ja ennenkaikkea hiilarihimoista. Kokemuksesta tiedän, että se yksi sallittu ruisleipä muuttuu pian kahdeksi ja aamun lisäksi sitä syö myös lounaalla, iltapalana jne. Ja yhtäkkiä huomaa vetelevänsä aamulla paahtoleipää :shock: .
No, nyt tämä meni turhaksi pelotteluksi. Mutta jos olet oikeasti kiinnostunut alakarppaamisesta, suosittelen ainakin kahdeksi viikoksi "totaalikieltäytymistä". Sen jälkeen voi alkaa rakentaa itselle ja omille tavoitteilleen sopivaa ruokavaliota, joko vähähiilarista tai hyvähiilarista.

Viestin otsikko: Jepjep
ViestiLähetetty: 2004-08-05 10:32:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen ollut toaalikieltäytyjänä jo jonkin aikaa, eikä mulla ole oikeastaan ikinä ollut hiilarihimoja. Ainoastaan suolaisen ja rasvaisen himi, eli siis tämä ruokavalio sopii mulle vallanmainiosti.
En ole ikinä ollut vaalean leivän perään... mistä lie, keho on varmaan jo lapsena ollut sitä mieltä, että huonoja hiilareita pitää välttää.

Ajattelin vain, että jos aamulla tosiaan syö pari ruisleivän palaa ja koko päivänä ei ollenkaan, niin eikös päivän hiilarit ole tulleet jo täyteen? Vai ovatko menneet yli...? Kun näitä on niin pirun monta eri laatuaaan olevia dieettejä, ettei pysy enää perässä. En kuitenkaan halua olla totaalinen Atkinsonilainenkaan. Ja laskemaan en ala! Pitää löytää joku sopiva tasapainoinen ruokavalio.

Pelkään vain sitä, että jos mulla menee tuon ruisleivän takia hiilarit yli ja alan lihomaan ja kolesteroliarvot nousee ja tulee veritulppa sun muut... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 12:34:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

...ja tulee tulvat, heinäsirkat ja katovuodet :lol:

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-05 14:11:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos olet ollut kokonaan ilman leipää, niin kokeile lisätä ensin yksi pala/päivä, ja katso vaikuttaako painokehitykseen, nälkäisyyteen, ym.

Itse kahden viikon viljattoman aloituksen jälkeen kokeilin syödä perusmnakkaani lisäksi yhden ruisleipäpalan, ja kuinka ollakaan, nälkä kiljui klo 11 ihan vanhaan malliin. Eli siis perusmunakkaallani jaksan yhteen, perusmunakkaalla + leivällä yhteentoista. Lisäksi huomasin vanhojen tuttujen vatsavaivojen palanneen.

Vilja sisältää opiaattien tapaisia aineita, jotka jotkut väittävät aiheuttavan riippuvuutta. Etene pienin askelin, kokeile, ja kerro sitten miltä tuntuu! Joillekinhan vilja sopii ihan hyvin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00