karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-26 13:37:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: uusi karppi ihmettelee
ViestiLähetetty: 2005-05-16 12:46:09 
Poissa
sintti
sintti

Hei! Olen karpannut nyt jonkin aikaa ja jännittää melko lailla, olen nimittäin sappivaivainen- joten miten ne rasvat ja munat?
Olen todellakin aika hiilarihirmu, ne vaan väsyttää mua niin että...
En ole vielä tähän päivään löytänyt sellasta ruokavalioo jota jaksais noudattaa puoltavuotta kauempaa.

Sitä kysyisin kanssa, että miksi ei voisi olla jotakin aloittelevien (hönö) karppien ruokalistaa, että pääsisi jotenkin alkuun?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 12:56:59 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lue enemmän.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 14:10:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sappivaivainen olen minäkin mutta kipukohtaukset pysyvät pois niin kauan kuin ei repsahtele. Viimeksi sain sappikipukohtauksen kun piti kokeilla mitä kroppa sanoo muutamaan rieskasiivuun. Munat ja rasvat eivät aiheuta ongelmia ellei niidan kanssa syö tärkkelyksiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 14:17:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei ja tervetuloa mukaan. :)

Minulla on itselläni ylävatsavaivoja, limakalvon tulehdusta, reflux ruokatorvessa, pahaakin närästystä, vatsahappoja liikaa ja olen ollut sen takia lääkityksellä, nyt ilman. Jännitin ihan samaa asiaa kuin sinäkin, että miten tämä ruokavalio voi yleensäkään sopia. Olen huomannut sen, että se sopii ihan hyvin, kun muistaa syödä pieniä annoksia usein, ei siis kolme kertaa päivässä suurempaa määrää. Näin siis itselläni. Sen olen myös huomannut, että suurempi annos raakaravintoa kerralla aiheuttaa takuuvarmasti voimakasta närästystä. Olen saanut tämän selville ihan kokeilemalla, jota sinullekin suosittelen enemmän kuin valmiin ruokalistan noudattamista. Mikä sopii terveelle, ei olekaan ehkä sopiva jos on esim. ruuansulatusvaivoja. Oma tyyli löytyy mielestäni parhaiten omaa kehoa kuuntelemalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 14:27:52 
Poissa
sintti
sintti

Täytyykö tässäkin dieetissä laskea kaloreita? Vai riittääkö jos laskee vaan hiilarit? Miten on soijamaito? Saako sitä juoda? Entä ne maustetut?
Eikö tummaakaan suklaata saa? HEI! Eikö raejuustoakaan... :x

mut jos on karppi, niin

laihtuu vaan

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 14:45:33 
Poissa
chilikarppi
chilikarppi

Nyt suosittelisin lukemaan tätä foorumia enemmän ja lukemaan jonkin kirjan, Varpun ja Ilkan kirja on loistava ihan alkajaisiksi. Näista kahdesta on paljon hyötyä ja sitten on hyvä karpata kun tietää paremmin mitä on tekemässä ja mitä saa syödä.

Kaikkea saa syödä, mutta se on se määrä kuinka paljon mitäkin syö ja mitä tyylisuuntausta noudattelee, joten eikun etsimään tietoa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 14:55:48 
Poissa
karppi
karppi

Ja periaatteessa, jos on terveydellisiä ongelmia, saattaisi olla hyvä idea toteuttaa isompia ruokavalioremontteja lääkärin valvonnassa. Lääkärithän harvemmin ovat ravitsemusasiantuntijoita ja vielä harvemmin karppimyönteisiä. Ratkaisu voi olla se, että sopii lääkärin kanssa terveydentilan seurannasta ja tekee sitten itse ruokavalioon sopivia muutoksia.

Mutta samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa, tietoa kannattaa kerätä taustalle. Periaatteessa karppaus on yksinkertaista, sokerit, vilja ja turhat tärkkelykset ruokavaliossa minimiin. Käytännön sovellusten kirjo onkin sitten melkoinen. Itse vierastan tuollaisia ruokalistoja, sillä jotta ruokavaliota pystyisi ja jaksaisi noudattaa, täytyy se toki rakentaa omista lähtökohdista.

Aikaisempia keskusteluita ja ruokapäiväkirjoja selaamalla saa toki asiasta jonkinlaisen käsityksen, mutta kannattaa huomioida, että täälläkin on - no - melko persoonallisia tapoja karppailuun. Itse korostaisin aloittelijalle kasvisten merkitystä: vähintään puoli kiloa päivässä, niin hyvä tulee. Jos määrä tuntuu hurjalta, niin kannattaa pikku hiljaa opetella laittamaan kasviksista myös ruokaa!

Proteiinipitoisia ruokia (liha, kala, kananmuna, maitovalmisteet) saa niitäkin syödä puolisen kiloa päivässä: tuosta kertyy sellainen 80 - 100 g proteiinia, mikä sopii monelle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-16 15:50:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Mutta samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa, tietoa kannattaa kerätä taustalle. Periaatteessa karppaus on yksinkertaista, sokerit, vilja ja turhat tärkkelykset ruokavaliossa minimiin. Käytännön sovellusten kirjo onkin sitten melkoinen. Itse vierastan tuollaisia ruokalistoja, sillä jotta ruokavaliota pystyisi ja jaksaisi noudattaa, täytyy se toki rakentaa omista lähtökohdista.

Jokaisellahan on kuitenkin oma elämänrytminsä, ruoanlaittotaidot erilaisia, joku ei syö jotain ruoka-ainetta jne. Kyllä käytännössä vaan täytyy opetella tekemään omat ruokansa. Nopeasti sitä oppii uuteen tapaan! Esimerkkejä erilaisista ruoista on reseptiosio pullollaan ja ruokapäiväkirjoja voi lueskella. Mutta kannattaa tosiaan muistaa se, että täällä on monen eri suuntauksen edustajaa ja karppauksen takanakin eri syitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-17 11:19:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Wi kirjoitti:
Ja periaatteessa, jos on terveydellisiä ongelmia, saattaisi olla hyvä idea toteuttaa isompia ruokavalioremontteja lääkärin valvonnassa. Lääkärithän harvemmin ovat ravitsemusasiantuntijoita ja vielä harvemmin karppimyönteisiä. Ratkaisu voi olla se, että sopii lääkärin kanssa terveydentilan seurannasta ja tekee sitten itse ruokavalioon sopivia muutoksia.

Niin tässä on tosiaan se ongelma, että jos menee kysymään lääkäriltä, saa 90%:n varmuudella vastauksen, ettei missään nimessa saa mennä kokeilemaan mitään Atkins-hommaa. Minä kuitenkin kokeilin ja totesin, että oireet pysyvät hyvin poissa. Lääkärin seurannassa, vaikkei lääkärin siunauksella :shock: :wink: . Tämä oli kuitenkin yksilöllinen tarina, enkä tietenkään voi sanoa, että sinulla on myös näin. Varovasti tosiaan...

Miten sinulla nyt menee?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-17 12:00:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Juu, ei tosiaan ollut tarkoitus säikäyttää, vaan todellakin esittää, että lukisit, esim. tätä foorumia, lisää. Se on ainoa (minun näkemäni) tie eteenpäin. Pistä sitten jokin suunnitelmapäivä arvioitavaksi, jos haluat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-17 21:25:34 
Poissa
sintti
sintti

Niin tosiaan, jos menee lekurilta kysymään - antavat varmaan huutia! Paitsi tietty Heikkilä :lol:
Olen perehtynyt nyt vähän paremmin aiheeseen, luin koko foorumin läpi.
Mutsilla on noi kaikki kirjat ja se on vetäny tätä linjaa aika kauan jo. Sitten se aina vähän lipsahteli namihiilareihin ja alko noi kolesterolit nousta. Se sitten pisti stoppia tähän mun alotukseen plus kauhukertomukset atkinsista! Kun törmäsin tähän foorumiin niin kaikki mun epäilykset haihtu sen tien. Nyt tuntuu omassa olossa, että oikealla tiellä ollaan. Ei oo enää mitään sivuoireita paitsi vähän uupelo olo välillä aamuisin. No entisenä jojo laihduttajana sitä selkeetä ruokalistaa kaipailin, on nimittäin takana kaikki mahdolliset dieetit painonvartijat ja muut. Ynh.
Voiko makkaran kanssa ottaa sinappia? Makkara on mun suosikkisafkaa.
Luin tuolta jostakin, että jos on paljon pudotettavaa niin kandee olla laskematta kaloreita ja syödä kunnon wilhelmiä! Jihuu :D Mulla olisi vaatimattomat 40kg :( Se mietityttää tässä alkuvaiheessa, että kun saa syödä aika vähän hiilareita niin olen joka päivä huomannut, että aina vahingossa olenkin syönyt jotakin missä olikin enempi hiilaria kun luuli. Esim. Pähkinä kun pähkinä, oho cashevissa olikin 15/100 joten ei olekaan vaan pähkinätkin pitää tsekata ja kivennäisvedet ynm. Olo on kuitenkin hyvä ja uskon että ketoosissa ollaan, niin että kuinka paljon toi tommonen alkukankeus hiilaritietämättömyys sitten jarruttaa hommaa vaiko jarruttaako ollenkaan?

mut jos on karppi, niin

laihtuu vaan

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 09:15:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä mietin myös, että miten sappi tähän ruokavalioon reagoi, mutta vielä ei ole ollut mitään oireita. Olenkohan nyt kolmisen viikkoa karppaillut.
Kun ajattelee tuota rasvan määrää, mitä lapan suuhuni, niin kyllä vähän hirvittää, ennenkuin tähän tottuu.
Vertailin aikaisemman ruokavalioni hiilari-määriä äsken. Päivässä saattoi mennä pitkälti yli 300 g hiilaria, kun puputin reissumiestä, riisiä ja monta omenaa muista hedelmistä puhumattakaan.
Nyt hiilarit ovat alle 50 g ja kunhan tässä alkaa oppimaan, niin tippuu vielä lisää.

Enää ei ole edes sitä kummallista pistelyä rintalastan alla...huomasin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 09:51:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pistäpä Googleen semmoinen kuin Fineli, sieltä löydät KTL:n listat elintarvikkeista. Erityisesti eniten/vähiten toiminto on hauska, sinne alkuun hiilihydraatit vähiten, niin löytyy syötävää. Sitten voi laittaa noita mikroravinteita yksitellen, ja riemukseen huomaa, kuinka ravinteikasta tämä karppisyöminen onkaan! :D

Sitten kerron salaisuuden /shhh/: Vaikka Atkins on hyvä ja tehokas, niin ei se niin grammalleen ole noiden hiilarimäärien kanssa, kunhan pysyy selkeasti alle sadan. Näin ainakin minulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 11:54:56 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

:cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 12:02:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu