karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-26 09:39:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Maitotuotteista limaisuutta?
ViestiLähetetty: 2005-05-18 16:43:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onko kenelläkään kokemusta maitotuotteiden aiheuttamasta limasta kurkussa?

Nyt kun olen lisännyt reilusti maitotuotteiden syöntiä niin tuntuu että kurkku on jatkuvasti täynnä limaa. Koko ajan pitää yskiä ja köhiä. Mahaoireita ei ole ollut, maha on toiminut loistavasti hiilareiden vähentämisen jälkeen. Ennen oli turvotusta ja ilmavaivoja jatkuvasti.

Pitäisiköhän jättää maitotuotteet pois? Olenkohan allerginen maidolle vai eiko se jotenkin sovi? Millä maitotuotteet voisi korvata?

Juustosta en kyllä haluaisi luopua... :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 16:48:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minulla oli samaa muutama päivä sitten, ikinä ennen ei ole ollut! Voisikohan se johtua jostakin muusta, siitepöly, pöpö tms, joka vain ajoittuu tuohon maidon lisäämiseen?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 17:15:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin, en tiedä. Jotenkin epäilen noita maitotuotteita. Mulla on pitkään (vuosia) ollut epämääräisiä allergiaoireita ympäri vuoden. Mitään allergiaa ei prick-testissä ole kuitenkaan löydetty. Vuodenajasta riippumatta mulla on aamunuhaa, aivastelua, silmäoireita. Välillä on parempia kausia.
Nyt nuo oireet on helpottaneet ja tilalle on tullut limaisuus ja yskä. Lisäksi on kurkkukipua, mutta se saattaa johtua jatkuvasta rykimisestä.

Lopetin aikoinaan maidon juonnin, kun siitä tuli aina niin limainen suu ja kurkku ja hengitys haisi pahalle. Muuten olen kyllä käyttänyt maitotuotteita, lähinnä ruuanlaitossa. Nyt on tullut syötyä jugurttia ja rahkaa päivittäin. Täytyy varmaan kokeilla viikko ilman ja katsoa mitä tapahtuu. Millä nuo vaan voisi korvata? Käy askeettiseksi ilman viljaa ja maitoa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 17:19:01 
Poissa
sintti
sintti

Tietoa löytyy sen verran aiheesta, että maidon lisäksi myös suklaa ja Jaffa aiheuttavat tätä "limaisuutta" kurkussa. Niin viisas en ole, että osaisin sanoa mistä tämä johtuu :lol:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 18:54:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä se on yleistä tietoa että lehmänmaito aiheuttaa limaisuutta. Ainakin monella ihmisellä. Eritoten meijerikäsitelty maito. Päätekijä on maidon proteiini, eritoten kaseiini. Itse lopetin pastöroidun & homogenisoidun lehmänmaidon juonnin vuonna 1995, kun olin meijerissä maidonpakkauspuolella töissä. Lima-ongelmani paljolti hävisi. Kun olin maidonjuoja minulla oli koko ajan se ongelma että värillistä sitkeää limaa sai yskiä kurkusta, ja nenästä myös tuli tavaraa.

Jos maito saa jossakin yksilössä aikaan limaisuutta niin ajattelen että se on viesti siitä että maito ei sovi sille yksilölle. Joten Pipsa, suosittelen että yrität jonkin aikaa olla syömättä/juomatta sellaista missä on lehmänmaito-proteiinia. Tiedoksi tässä että voissa sitä on alle 1g/100g.

Haluat ehkä jossain vaiheessa kokeilla sopisiko pastöroimaton lehmänmaito. En usko että sitä saa kaupoista, mutta kylläkin suoraan joltain tuottajalta. Paras olisi luomu-tuottaja. Mutta, kaupoissa on ulkolaisia pastöroimattomasta lehmänmaidosta tehtyjä juustoja, (hinta tosin hieman korkeampi kuin kotimaisten, jotka ovat ikävä kyllä pastöroituja). Itse olen viime aikoina kokeillut monta kovaa (sisältäkypsytettyä) sellaista. En voi sanoa että olisi tähän asti ollut mitään merkillepantavaa negatiivista vaikutusta & tuntemuksia. Vatsani on sen verran herkkä meijerimaidolle että jos edes meijerin kuohukermaa juon niin se aikaansaa kaasunmuodostusta. Voi ei sitä niinkään tee, eivätkä nämä ulkolaiset juustot joita olen kokeillut. Eli näin minun kohdalla.

Jos joku haluaa oppia lisää lehmänmaidosta ja limasta niin voi tehdä esim. Yahoo hakua. Esim.

"mucus" & "cow's milk"

"phlegm" (tai "mucus") & "casein" & "milk"

Uskon että jos jollakin ei ole mitään allergisuutta lehmänmaidolle, ja jos ruoansulatussysteemi on vahva, niin sellaiselle ihmiselle ei-meijerikäsitelty (so. pastöroimaton, homogenisoimaton) lehmänmaito (erit. luomu) ja sen tuotteet (piimä, kefiiri, jugurtti, juusto tms.) voivat olla erinomaista ruokaa. Lehmänmaidon kaseiini-proteiini (ja ehkä jotkut muut maidon proteiinit myös) on erittäin suuri-molekyylistä, eli verrannollisen vaikeasti sulatettava. Jos vatsalaukun suolahappo-eritys ei ole kunnossa niin kaseiini voi aiheuttaa ongelmia jopa sellaiselle jolla ei ole lehmänmaito-allergiaa. Tästä syystä olisi hyvä syödä säännöllisesti raffinoimatonta merisuolaa. Ja saman aterian yhteydessä missä on jotain maito-tuotetta olisi hyvä syödä jotain proteolyyttistä (proteiinia sulattavaa/pilkkovaa) entsyymiä sisältävää, kuten tuore ananas, tuore kurkku, raaka inkiväärin juuri, tuore papaya, viikuna, kiwi-hedelmä. Näin minimoidaan lehmänmaidon sulaamiseen liittyvät ongelmat.

H M Granbacka

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 20:44:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos kattavista tiedoista hmg! Voitko suositella minulle jotakin lukemista aiheeseen liittyen? Haluaisin itsekin oppia lisää asiasta.

Täytyy tosiaan kokeilla maitotuotteiden poistamista ruokavaliosta ja tarkkailla vaikutuksia. Onko ideoita millä ne voisi korvata? Olen syönyt paljon rahkaa ja maustamatonta jugurttia välipaloina, mitä voisin ottaa tilalle?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-18 22:07:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei Pipsa80!

Jos et kokonaan maidosta luovu, niin juustot ovat mainioita nälänsiirtäjiä. Minulla on lähes aina mukana pikkupalasia jotain kermajuustoa tms. - nam! Olen laktoosi-intolerantikko, mutta juustoja voin syödä, koska niissähän on lähes kautta linjan laktoosia 0 g.

Joku makkarasiivu tai -pala on toinen vaihtoehto, kokeile vaikka Juhla-Lauantaita. Tai jos siedät pähkinöitä / manteleita, niistä saat paljon hyviä aineita ja nälkä lähtee. Niitä vaan ei kannata ylettömästi alkaa napsia, voi kehittyä riippuvuus - toiset ovat kertoneet, minä en tiedä mittään, kun olen allerginen semmoisille herkuille!

Ja sittenhän on se perinteinen kukkakaali tai muu rapea rouskuteltava - jotta se ei olisi liian kituliasta, siihen pitää tietysti sipaista hattu tuorejuustoa (jos siis juustot käyvät), tai pähkinävoita.

Ruuanlaitossa muuten maidon ja kerman voi korvata kookoskermalla, miksei se käy marjojenkin kanssa välipalana, en vain ole kokeillut, kun minulle riittää se juusto.

Että on niitä muitakin välipaloja kuin leipä ja maito - onneksi!

Lykkyä pyttyyn t. Sinimarja

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-19 20:08:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ole hyvä, Pipsa. Kysyt aiheeseen liittyvää lukemista. Nyt en ole varma tarkoitatko lehmänmaitoa ja sen yhteyttä allergiaan ja/tai limaan, vaiko meijerikäsitellystä (& ei-käsitellystä) lehmänmaidosta yleensä. Kuitenkin, ensinnäkin tulee mieleen muutama engl. kielinen kirja, jotka käsittelevät lehmänmaitoa tavalla ja toisella. Itsellä on nämä kaikki. Listaan tässä ja sanon lyhyesti jotain jokaisesta.

William Campbell Douglass: The Milk of human kindness is not pasteurized. Itsellä on v. 1985 painos. 276 sivua. Uudemman painoksen nimi on "The Milk Book". Kirjoittaja on amerikkalainen lääkäri joka tietää paljon aiheesta. Kirjassa käsitellään mm. homogenisoinnin ja pastöroinnin haitallista vaikutusta lehmänmaitoon. Aika objektiivinen katsontakanta asiaan. Osaa tehdä erotusta meijerikäsitellyn ja raa'an maidon välille. Amazon.com:ista ja muistaakseni Weston A Price Foundation:in sivulta voit löytää arvosteluja tästä kirjasta.

Ronald Schmid: The Untold Story of Milk. Alaotsikko "Green Pastures, Contented cows and raw dairy foods". 2003. 455 sivua. Sivuttaa joitakin asioita mitä Douglass käsittelee. Hyvät arvostelut Amazon.comissa. Weston A Price Foundation:in väki suosittelee myös tätä.

Frank A Oski: Don't drink your milk. Alaotsikko: "New Frightening medical facts about the world's most overrated nutrient". 1983. 116 s. Oski (lastenlääkäri) varoittaa lehmänmaidosta (eritoten varoitus pätee meijerikäsiteltyyn) ja sen terveysvaaroista. Schmid:n ja Douglass:n kirjat eivät niinkään perehdy lima-ongelmaan, mutta Oski puhuu jotain siitä. Joten tämä voisi olla hyvä kirja sinun katsastaa jos tästä haluat lisätietoja. En muista mutta voi olla että kirjan arvostelua löytyy Amazonista.

Robert Cohen: Milk - The Deadly Poison. 1997. 317 s. Amazonista löytyy arvostelut. Tässäkin kirjassa sanotaan jotain lima-ongelmasta, mutta ei paljon. Cohen käsittelee meijerimaidon vahingollisuutta yleisesti, mutta eritoten hän perehtyy tehotuotannon ongelmiin, kuten hormooni-ongelma. Cohen on etevä ja tietää paljon asiasta. Mutta on huomoitava että hän myös kirjoittaa vegaanisesta näkökulmasta, joten hänellä ei ole mitään hyvää sanottavaa edes raa'sta maidosta ja sen tuotteista. Mutta jos osaa soveltaa tätä kirjaa eritoten meijerimaitoon ja tehotuotettuun maitoon yleensäkin niin tämä kirja on todella informoiva. Mutta jotta saisi mahdollisimman objektiivisen ja kattavan kuvan maito-problematiikasta kannattaa lukea sekä Cohen, Oski, että Douglass ja/tai Schmid. Mutta jos ei halua näitä kirjoja hankkia niin netistä löytyy kuitenkin aika samaa tietoa, jos vain jaksaa tonkia.

Kurt A Oster: The XO Factor - and how it can destroy your arteries, your heart, your life!. 1983. 313 s. Tämä kirja raportoi tohtori Osterin tutkimustuloksia lehmänmaidosta. Hän havaitsi että homogenisoidussa maidossa oleva Xanthine Oxidase (XO) aine on suuri riskitekijä sydänsairauksissa. Joten tämä kirja käsittelee homogenisoinnin vahingollisuutta ja kytkee sen sydän- ja verisuonitauteihin. William C Douglass:n kirja viittaa aika paljon tähän teokseen kun homogenisointia käsitellään.

Voi olla että muitakin kattavia teoksia on, mutta nämä minulla on. Sitten olen niistä ja näistä kirjoista lukenut sitä ja tätä arvokasta tietoa lehmänmaidosta. Eräs kirja joka tulee mieleen jossa oli aika hyvää tietoa on Melvin E Page & H Leon Abrams Jr.: Your Body is your best doctor.

Sitten uskon että voit löytää arvokasta tietoa sellaisista kirjoista jotka eritoten käsittelevät ruoka-aine-allergioita. Jotkut voivat eritoten käsitellä maito-allergiaa/kaseiini-allergiaa. Amazonista olen vilkaissut joidenkin kirjojen arvosteluja. Jotkut tällaiset kirjat yleensä käsittelevät sekä gluteeni- että kaseiini-allergiaa yhdessä ja samassa.

Sitten, olen netistä löytänyt hyvinkin arvokasta tietoa näistä asioista. Ensinnäkin suomi24 foorumin Terveys osastolla löytyy aiheeseen liittyvää tietoa, koska jotkut maito-allergiset käyvät siellä kirjoittamassa ja kertomassa ongelmiaan. Mutta vielä arvokkaampaa olen löytänyt seuraavalta sivulta (paljon lukemista, mutta kannattaa):

http://www.dogtorj.com/pages/556762

Dogtor J:llä on myös jotain linkkejä muille sivuille missä käsitellään kaseiinia ja allergiaa.

Seuraava voi myös olla mielenkiintoinen:

http://www.aboutbreathing.com/articles/ ... joyner.htm

Jos on jotain kysyttävää niin kysy. Ja kuten yllä sanoin niin voi tehdä esim. Yahoo-hakua annettuja haku-esimerkkejä hyväksikäyttäen.

Kysyt että millä maitotuotteet voi korvata. No, jos ajattelet kalsiumia niin sanoisin näin että meijerikäsitellyn lehmänmaidon kalsiumi on huonosti imeytyvää. Joten ei tarvitse itkeä että "mistä nyt sitten kalsiumi?" (en tiedä onko tämä ollut mielessäsi). Jos syöt jotenkuten monipuolisesti ja terveellisesti niin pitäisi saada määrällisesti riittävästi kalsiumia. Toinen asia on sitten imeytyminen, johon vaikuttavat mm. D vitamiini, magnesiumi, fosfori, pii, jotkut vesiliukoiset vitamiinit, jne. Jos ajattelet maitoa proteiinin lähteenä niin voit korvata sitä esim. kananmunalla, kalalla, seesamsiemenillä, manteleilla, pähkinöillä, palkokasveilla jne. jne. Kyllä sinä keksit. Mitä siemeniin, manteleihin/pähkinöihin, tulee niin on viisasta aina liottaa ne n. 7-12 tuntia merisuolavedessä ennen syömistä jotta mm. fytiinihappo (sitoo viittä mineraalia) ja tietyt proteiini-inhibittorit neutraloituvat. Samaten palkokasveja tulisi liottaa merisuolavedessä, samoista syistä, ennen keittämistä. Näitä voi myös kokeilla idättää. Suosittelen välttää kaupallisia (suola- & valmiiksi kuorittuja) pähkinöitä.

H M G

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00