karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-26 04:52:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-05-20 08:05:45 
Poissa
sintti
sintti

Oisko kokeneemmilla antaa kokemusperäistä tietoa siitä, miten ketoosi ja painonpudotus korreloivat? Siis mitä "syvempi" ketoosi, sitä nopeampi pudostus? Vai onko näin?

ViestiLähetetty: 2005-05-20 08:07:51 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Fläsä kirjoitti:
Oisko kokeneemmilla antaa kokemusperäistä tietoa siitä, miten ketoosi ja painonpudotus korreloivat? Siis mitä "syvempi" ketoosi, sitä nopeampi pudostus? Vai onko näin?

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että ketoosin syvyydellä ei ole painon putoamisen kanssa paljoakaan tekemistä vaan että ketoosi vaikuttaa enemmänkin tuohon nälänhallintaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-20 09:00:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Juuri niin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-20 09:03:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kyse on pohjimmiltaan subjektiivisesti koetuista seikoista. Minä olen ketoosissa myös tarmokkaampi ja vireämpi, joten ketoosissa lienee kulutuskin suurempaa. Hiilareilla mentäessä olen väsynyt ja nälkäinen, joten lihomisriski on ovella. Siksi minusta hiilarimäärä pitää säätää nimenomann oman kropan tuntemusten mukaan, ei stixien tai Atkinsin kirjan mukaan. Ja näinhän itse asiassa Atkinskin kirjoittaa! There is no such thing that Atkins Diet, but Atkins and me diet tai jotain sinne päin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-20 09:19:14 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Niin, ei se ketoosi mihinkään "kadota" rasvakudokseksi varastoitua energiaa. Tosin jos aivan tarkkoja ollaan niin hengityksen kautta poistuva asetoni on sellaista "hukkafläsää" samoin kuin mahdollisesti virtsan mukana ulos laskettavat ketoaineet. Mutta pääosin, ollaan sitten ketoosissa tai ei, on ne rasvavarat käytettävä elimistön energiantuotantoon. Jos halutaan että polttainevarasto hupenee ei sitä sovi täyttää kulutusta vastaavalla nopeudella. Ketoosi ei siis ole mikään ihmetemppu jolla kadotetaan rasvaa sen enempää kuin ihmepilleritkään.

Makroravinneksuhteet antavat toki pienen aineenvaihdunnallisen edun. Muun muassa ravitsemuksen indusoima ylimääräinen termogeneesi. Mutta se ei liity ketoosiin itseensä vaan runsasproteiiniseen ravintoon. Eri ruoka aineiden hyväksikäyttö kuluttaa itsessään eri tavoin energiaa. Proteiinin käyttö energiaksi on aika työlästä. Ruuansulatus ei pyöri "pyhällä hengellä" ja se on melkoista myllytystä tuolla biokemiassa jossa myös siihen kemialliseeen puuhasteluun tarvitaan vaihteleva määrä energiaa. Kuitenkin kokonaiskulutuksen osalta tuossa puhutaan melkein marginaalisesta seikasta. Toki ero on suuri jos otetaan pitkään ravinnotta ollut ja verrataan runsaasti ruokittuun. Kulutusero perusmetabolian osalta voi olla jopa kymmeniä prosentteja.

ViestiLähetetty: 2005-05-20 09:19:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Einomies kirjoitti:
Fläsä kirjoitti:

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että ketoosin syvyydellä ei ole painon putoamisen kanssa paljoakaan tekemistä vaan että ketoosi vaikuttaa enemmänkin tuohon nälänhallintaan.

Eikä siinäkään ihan kaikille. Hiilarimäärillä ja laihtumisella ei ole yksiselitteistä yhteyttä. Mutta moni, joka on runsailla hiilareilla lihonut, saattaa laihtua niitä vähentämällä. Mutta silloinkaan riippuvuus ei ole lineaarinen, koska tuonne 150 grammaan saakka kroppamme (lue aivot) joka tapauksessa pystyvät hiilareita hyödyntämään - vaikkeivat välttämättä niin paljoa niitä tarvitse. Ja vaikka kroppa voi tarvittaessa kaikkikin tarvitsemansa hiilarit rakentaa muusta polttoaineesta.

Oma olo ja sen tarkkailu pelittää parhaiten! ter v. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00