| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Hernekeitto http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=7195 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Hazel [ 2005-06-18 18:24:20 ] |
| Viestin otsikko: | Hernekeitto |
Kaupan purkkihernekeitto lienee ihan ok kamaa tällaiselle hyväkarpille? Lienee ainoita valmisruokia, jotka sopivat meikäläisille! Toisinaan on pakko saada sapuskat pöytään 5 minuutissa! |
|
| Julkaisija: | Make [ 2005-06-18 18:48:10 ] |
| Viestin otsikko: | |
16 gr hh / 100 gr oli omassa purkkisotkussa tänään, eli varmaan hyväkarpille ok. Tiukalla Atkins-induktiolla voisi olla kyseenalaista jos normaalisatsin söisi. |
|
| Julkaisija: | Torii [ 2005-06-18 19:29:57 ] |
| Viestin otsikko: | |
mä lasken itseni hyväkarpiksi ja syön silloin tällöin purkkihernaria. tuhditan sitä leikkaamalla joukkoon palvikinkkua |
|
| Julkaisija: | tniii [ 2005-06-18 20:15:45 ] |
| Viestin otsikko: | |
Meillä syödään toisinaan itsekeitettyä hernekeittoa ihan hyvällä omallatunnolla. Lisään siinä vain lihan määrää aika reippaasti - ja epäkarppi miehenikin myhäilee tyytyväisenä. |
|
| Julkaisija: | els [ 2005-06-19 06:55:14 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kinkkurouhe, raejuusto ja kypsä jauheliha karppiuttavat tarvittaessa sekä hernekeiton että monet vihannessosekeitot. Tuota raejuustoa olen harrastanut erityisesti työpaikan kahvilassa, jonka emäntä tekee taivaallisia sosekeittoja mm kukkakaalista. Olen harrastanut joskus myös pussikeiton karppiinnuttamista näin, mutta nykyisin yhä harvemmin. Niissä oleva rasva on karpille sitä huonointa mahdollista (siis pilalle käsiteltyä, jotta se säilyisi huoneenlämmössä vuosikausia). terv els |
|
| Julkaisija: | Mirka [ 2005-06-19 08:24:11 ] |
| Viestin otsikko: | |
Meillä on tehty puoli-itäneistä herneistä keittoa suhteessa 1 kg hernettä 2 kg lihaa. Hyvää se on, mutta hiukan tulee höntti olo jotenkin. Pirkan hernekeitossa taitaa olla K-ryhmn valikoimasta vähiten hiilaria. Tuo raejuustolisä on hyvä konsti. Meillä oli aikoinaan 70-luvulla koulussa usein raejuustoa rajatta tarjolla, sekoitin sitä mm. kanarisottoon suhteessa 1:1 ja sitten vielä vähän ketsuppia. Vaistomainen karppiinnuttaja lapsesta asti. |
|
| Julkaisija: | Charlie Brown [ 2006-10-23 09:35:16 ] |
| Viestin otsikko: | |
Itse olen aina ollut hernekeiton suuri fani, ja tässä karppauksessa kaipaan kunnon itsetehtyä, laihaa (siis sellaista, jossa sitä herkullista lientä on lautasella suurin osa) hernerokkaa ihan älyttömästi. Opiskeluaikoina purkkirokkaakin saattoi mennä monta tölkkiä viikossa. Siis: onko hernerokka no-no ja paha juttu hiilarin saannin kannalta, jos - tekee sen itse alusta asti - ryydittää sitä tuhdisti vaikka paistetulla jauhelihalla tai palvikinkulla? Ja mikäli näin on, niin mitäpä ehdottaisitte tilalle? Papusoppaa en ole koskaan keitellyt, mutta jotenkin on tunne, ettei ainakaan vihreä papu ole niin maistuvaa kuin herne. |
|
| Julkaisija: | Melanie [ 2006-10-23 09:47:03 ] |
| Viestin otsikko: | |
"Pikaruuaksi" Valiolla on uusia(?) litran tölkkikeittoja, Lempeä kanttarelli keitto ( HH 3,4/100g ) ja Tomaatti-vuohenjuusto keitto ( HH 4,6/100g ). En ole vielä maistanut, mutta löytyvät kaapista hätäisen nälän varalle! Ovat iskukuumennettuja ja säilyvät kuukausia avaamattomana. |
|
| Julkaisija: | Narf [ 2006-10-25 12:50:50 ] |
| Viestin otsikko: | |
Meinasin just tulla kyselemään, että syöttekö itse tehtyä hernekeittoa, mutta täällähän olikin jo hernariketju. Alkoi kovasti tehdä mieli juuri lautasella olevan kaalikeiton jälkeen tehdä hernekeittoa ja myös kunnon lihakeittoa. Taidanpa niitä tekaista kun ei tämä mun karppaus mitään tiukistelua ole muutenkaan nykyään. |
|
| Julkaisija: | Kirrimirri [ 2006-10-25 20:46:15 ] |
| Viestin otsikko: | |
Itse tehty hernari on mun lempparia kans. Runsaasti lihaa sekaan ja miksei eitä raejuustoakin vois kokeilla. Ei vaan oo tullut tehtyä karppausaikana kun vaan kerran, kun on kuitenkin aika paljon hiilareita. Pitäspä taas tehdä vaihteeksi, kun ketjua lukiessa alkoi niin tehdä mieli. Kirrimirri |
|
| Julkaisija: | Juba69 [ 2019-10-21 10:01:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Nostetaas pari vuotta vanhaa.. Eikös hernekeiton imeytyvä hiilihydraatti ole paljon pienempi.. Finelin hernekeitto https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/7010?portionUnit=G&portionSize=100 S-kaupan Kotimaista -purkkihernari https://www.foodie.fi/entry/hernekeitto/6415712600150 Myös K-marketin K-menu -purkkihernarissa on seuraavat speksit: Ravintosisältö per 100g/100ml Energia 444 kJ / 106 kcal Rasva 2 g josta tyydyttynyttä 0,8 g Hiilihydraatit 12 g josta sokereita 0,7 g Ravintokuitu 5 g Proteiini 7 g Suola 1,1 g Ja eikös tuosta 12g vähennetä 5g joka on ravintokuitu jolloin jää 7g hiilaria..? Mielestäni jossain atkinsin kirjassa oli maininta tässä, että hiilihydraatista vähennetään kuitu niin saadaan nettohiilihydraatti, joka lasketaan..? |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2019-12-04 19:01:19 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Ei kuitua voi vähentää ilmoiteuista hiilareista, koska kuidun määrä (5%) on ilmoitettu erikseen. |
|
| Julkaisija: | els [ 2019-12-04 19:08:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
^^ Aivan. Suomessa kuituja ei lasketa mukaan hiilareihin vaan ne ilmoitetaan erikseen. Olipa vanha ketju Kymmenen vuotta sitten vielä tuunasin kaupan hernerokkaa, mutta silloin lisukkeet olivat iso läjäys voita ja paistettu jauhis. Sen jälkeen olenkin tyytynyt tekemään hernekeittoni itse (rajallisesta määrästä liotettuja, idätettyjä ja sen jälkeen vielä hiukan hapatettuja herneitä, lihana kinkunjämät tai aitoja porsaansorkkia sekä voita ja sipulia, ja vielä hiukan bamixoin räimäleet upean makauiseksi soseeksi, jota on helppo syödä niin karpin kuin ei-karpin; semmoinen neljän päivän valmistelu tässä). Maistuukin paremmalta : ) |
|
| Julkaisija: | lunkwill [ 2019-12-04 19:28:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Mut kaupan hernarista saa herkkuruokaa, jos sitä haluaa vetää! Kuullottaa mieleisesti paloiteltuna 1-2 sipulia ja sivuun. Sitten kuumalle pannulle runsaasti voita ja 400-700g jlihaa ruskistukseen ja sitten sipulit päälle. Matkalla asioiden maustaminen oman maun mukaan ja toki voi vaihtaa kattilaan mieleisessä kohdassa. Lopuksi hernaripurkin tyhjennys jlihan päälle, voi lisätä vettä halutessaan. Sopiva haudutus. Ei varmaankaan sovi ketoilijoille, mutta herkkua on! Edit: näemmä olen siinä missä els oli aikoinaan |
|
| Julkaisija: | tuulimumma [ 2019-12-04 20:12:00 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Hernerokkaa cockpotissa! Alkuun 500g pussi herneitä litraan vettä suoraan pottiin turpoomaan. Sipuli, valkosipulinkynsi,maustepippurit, laakerinlehti, meirami, sinappi sekaan ynnä loppu liemi, 1.5 l. Potkaa 700-800g, Ja potti lowllw...6-8h. Hyvää tuli vaikka timjami unohtu...eikä tarvitse huolehtia/sekotella koko aikana.. Äidin ohjeen mukaan keltasia herneitä...jos vaan löytää Liitteet: herneoppa.jpg [ 42.83 KiB | Katsottu 6101 kertaa ] |
|
| Julkaisija: | arvi [ 2019-12-05 04:18:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Viimeaikoina tullut tehtyä niin, että lidlin pienempään (435g) rokkapurkkilliseen valkosipulin kynsi-pari, palvikylkeä kuutioina kourallinen-pari, pippuria, voita ja ripaus cayenneä tai chiliä. Aina luulee, että riittää kahdeksi ateriaksi, mutta menee kuitenkin kerralla kaikki kun on niin hyvää. Ei mitään karppia mielestäni. Tuota patahaudutusta pitää kokeilla joskus. |
|
| Julkaisija: | Greda Carpo [ 2019-12-05 07:40:16 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Tää voisi olla ajankohtainen ketju nyt kun on joulu tulossa. Kinkunjämistä tulee hyvää hernekeittoa, teki sen sitten vihreistä tai keltaisista herneistä! Eikä ole iso homma keitellä kuivatuista herneistäkään. |
|
| Julkaisija: | Pikku-iikka [ 2019-12-31 06:54:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Greda Carpo kirjoitti: Tää voisi olla ajankohtainen ketju nyt kun on joulu tulossa. Kinkunjämistä tulee hyvää hernekeittoa, teki sen sitten vihreistä tai keltaisista herneistä! Eikä ole iso homma keitellä kuivatuista herneistäkään. Nimenomaisesti kinkunjämistä, paistoliemestä ja keltasista hernehistä tuli kokkailtua herkullinen soppa. Zibulii kans'. Harmi, että kylkiäisinä män usseempi joululimpun viipale, mut' ne on syötävä pois ennen seuraavaa elämää. |
|
| Julkaisija: | els [ 2019-12-31 13:12:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Oli muuten ensimmäinen kerta koskaan, että meillä kinkku loppuu ennen uuttavuotta. Eipä sitten keitetä tänä vuonna rokan rokkaa tammikuussa. Katsotaan kun päästään laskiaiseen? |
|
| Julkaisija: | Greda Carpo [ 2019-12-31 19:00:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hernekeitto |
Mulla oli luuton kinkku missä olematon kamara. Rasvat onneksi jäi kinkkuun kiinni, muta lihoja ei jäänyt rokkaan. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|