karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-15 04:48:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-08-16 19:00:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Onko kellään mielipidettä tai tietoa kaurapuurosta ja sen hiilihydraattipitoisuuksista? Voiko sitä syötä aamuisin ja olla muuten lähes ilman hiilareita? En saa alas munakkaita aamuisin vaan olen kaurapuuron ystävä. Nyt olen tehnyt niin, että olen aamuisin syönyt sitä kaurapuuroa ja yhden hedelmän, päivällä kasviksia ja lihaa tai kalaa, samoin illalla. Atkinsilla minulle tulee epätodellinen olo? Heikkilä olisi muuten melko passeli, mutta noi munakkaat tulee jo korvista ulos. On tietysti ihan jokaisen oma asia mitä syö ja miltä näyttää, mutta oloni on selvästi parantunut. Vaa assa en ole käynyt moneen päivään sillä odotan vielä jonkin aikaa. Liikuntaa olen lisänyt, mutta painoa on niin paljon ja aikaa niin vähän, että olen ehtinyt vain kävellä, tosin reippaasti ja hiki pinnassa. Punttisalista en välitä on nivelet niin sököt. Kertokaa mielipiteitä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 19:35:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rakkaasta FINELISTÄ löytyy tiedot puurojen "arvoista"
Itse en söisi.
Heikkilää puolustaakseeni,MIKSI pitää vetää munakasta jos siitä ei pidä tai jos rupee tökkiin?
Onhan sitä nyt muutakin mitä aamulla voi nassuunsa laittaa?! :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 19:37:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eikös Heikkilä suosittele hiilihydraattien minimointia alussa, mutta muistaakseni hän sanoo, että jos puuroa on sitten myöhemmin ikävä (tai muuta hiilihydraattipitoista, kuin leipää), tulisi se nimenomaan syödä aamulla. Veikkaisin että kaurapuurossa on hiilareita noin 20g (1dl hiutaleita), korjatkaa joku jotka tiedätte enemmän. Mutta onhan niitä muitakin vaihtoehtoja kuin munakas tai puuro, itse syön kasviksia aamupalaksi tai sitten marjoja kermalla. Tai mites olisi munat ja pekoni? Tai esim. leikkeleitä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 19:48:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Voi, systeemistä riippuen, mutta itse vaihdoin pekoniin ja muniin. Kaurapuuron jälkeen minulla on huutava nälkä jo parin tunnin päästä. Pekonin ja munien jälkeen joudun kellosta katsomaan, milloin on lounasaika. Mutta eri ihmisillä on erimoinen aineenvaihdunta, kokeilemalla eri versioita oppii, mikä tuottaa itselle parhaan olon. Sinänsä eri viljatuotteista kaurapuuro on niitä vähiten huonoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 19:55:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Koska aloin zonella, en ole juuri munia harrastanut aamiaiseksi - en tosin myöskään kaurapuuroa. Mutta isälleni, joka oli puuroon perin tottunut, sitä joskus tein, puolikarppifoorumeilta oppimallani tavalla. Se kuinka paljon hiilareita tarvitsee/siteää/haluaa, riippuu tietysti ihmisestä ...

Mutta tavallinen mikrossa valmistettu kaurapuuro tuntuu pitävän nälän paremmin poissa, jos siihen sekoittaa ison lusikallisen maitojauhetta, puolisen desiä proteiinijauhetta (käytin herapohjaisia, koska en todellakaan pidä soijan mausta) ja sitten vielä sopivasti voita. Nestettä voi joutua hiukan lisäämään, mutta maku oli ihan jees.

Toinen vaihtoehto on tietysti syödä puuron kanssa monta palaa juustoa/kinkkua ... ja sen voi kyllä tehdä vaikka sen puuron ravintoarvoa olisi valkuaisella ensin parannellutkin.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2004-08-16 20:26:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Helena kirjoitti:
:D Onko kellään mielipidettä tai tietoa kaurapuurosta ja sen hiilihydraattipitoisuuksista? Voiko sitä syötä aamuisin ja olla muuten lähes ilman hiilareita?

Riippuu tietenkin soveltamastasi (laihdutus)ruokavaliostasi.

Täysjyväkaurapuuro (esim. tavalliset kaurahiutaleet tai täysjyväiset neljän viljan puurot, ei pikapuurot) ovat aamiaisen yksi (perus)vaihtoehto esim. Montignac'in ruokavaliossa. Toki myös pekoni ja munat tai erilaiset munakkaat ovat Montignac'issa myös yksi aamiaisen vaihtoehto (minulla
noin kerta viikossa tai ulkomaan matkoilla jopa ainut ja paras vaihtoehto, koska hotelleissa tarjottavat aamiaisvaihtoehdot ovat sokerisia tai huonoja tärkkelyshiilihydraatteja).

Itse olen vaihdellut aamuisin puuroja täysjyväleipien ja -myslien kanssa (aina laihdutusvaiheesta alkaen ja jo neljättä vuotta). Täysjyväisten puurojen hiilihydraatit ovat niitä hyviä eli melko alhaisen glykemiaindeksin (GI) tärkkelyshiilihydraatteja eikä niitä Montignac'issa lasketa (kunhan pysyy kohtuudessa). Itse en ole lainkaan näitä hyviä hiilhydraatteja laskenut, punninnut tai mitannut.

Nälkää en tunne puuroillakaan ennen normaalia lounastani noin klo 11 (Montignac'issa ns. proteiini-rasvalounas).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 21:25:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jan McBride hyväksyy kaurapuurotyyppisen aamiaisen vaihtoehtona. Sanon tyyppisen, koska ei puhu juuri kaurapuurosta. Itsekin voisin kokeilla, kun pääsen ylläpidolle tai sitten sitä metabolic switchiä kokeillessa. En kuitenkaan enää lisäisi hedelmää siihen, vaan niikuin els kirjoitti, proteiinia. En lisäisi juuri rasvaakaan, vaan sen mitä esim laihasta juustosta tulee.(Edelleen McBridea noudattaen).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-17 08:55:11 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minäkin olen puuron ystävä, ja nyt ylläpidolla sitä tulee viikolla syötyä joka arkipäivä. Mutta vähän sovellettuna versiona.

Laitan mahdollisimman vähän puurohiutaletta (max ½ dl), ja loput lesettä.
Sitten vielä mustikoita päälle ja luksusaamiainen on valmis...

Joskus kokeilin protskujauhetta ja sekin toimi mössön ainesosana hienosti, kunhan vaan on "mautonta". Nyt mulla on vaihteeksi mansikan makuista ja sen kanssa puurosta tulee melkein yhtä pahaa kuin kiivirahkasta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-17 09:21:44 
En ole aikoihin syönyt puuroa, mutta jos söisin nyt, sekoittaisin yhden raa´an kananmunan loppuvaiheessa kypsentämistä siihen. Siihen tilkka voita tai jotain hyvänmakuista öljyä (esim. saksan- tai macadamiapähkinä) niin eikös siinä ole aika lailla hyvä aamunavaus? Ja luulis jaksavan lounaaseen asti :D

Viestin otsikko: Kiitti vinkeistä
ViestiLähetetty: 2004-08-17 10:49:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:) Aloitin tämänkin aamun kaurapuurolla ja nyt on kello melkein 12.00 ja lounas aika ja nälkä. Kun söin munakkaita ei nälkää lainkaan tullut. On siinä vissi ero. Ilmeisesti kun pudottaa ylipainoa (yritän pudottaa) jota minulla on reilusti olisi kai parasta noudattaa Heikkilää melko tarkkaan. Olen lisännyt liikuntaa ja kävelen kovaa lähes päivittäin, olo on hyvä joten jatkan kyllä puuron syöntiä arkisin viikonloppuisin vetelen munakkaita tai muita vaihtoehtoja. Kiitti vinkeistä ja tsemppiä kaikille :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-17 12:27:21 
Poissa
sintti
sintti

Me on syöty aamuisin pari kertaa viikossa pelkistä Sydänystävän kauraleseistä tehtyä puuroa, ohje löytyy paketin takakannesta. Ollaan käytetty kyllä täysmaitoa sen ohjeen ehdottaman litkun sijaan. Hiilareita on aikas paljon mutta niin myös liukoisia kuituja. Maultaan tää lesepuuro on älyttömän hyvää, paljon parempaa kun kaurapuuro. =P~

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-17 14:38:41 
Poissa
sintti
sintti

Itse korvaan vielä osan kauraleseistä vehnäleseillä ja pellavarouheella + sotken puuroon raejuustoa. Mulla on kai jotenkin oudot makutottumukset, koska vieläpä tykkään tästä mössöstä :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-17 15:13:01 
Poissa
sintti
sintti

Eloveenan kaurahiutalepurkin kyljessä luki 22g hiilareita/annos (eli desi hiutaleita) Siinähän menee yli koko päivän saantisuositus. Eiks se Heikkilä just suositellu et aamuisin (ainakin alussa) kunnon proteiini/rasva paukku et jaksaa ja välttämään niitä hiilareita.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00