Helena kirjoitti:
:D Onko kellään mielipidettä tai tietoa kaurapuurosta ja sen hiilihydraattipitoisuuksista? Voiko sitä syötä aamuisin ja olla muuten lähes ilman hiilareita?
Riippuu tietenkin soveltamastasi (laihdutus)ruokavaliostasi.
Täysjyväkaurapuuro (esim. tavalliset kaurahiutaleet tai täysjyväiset neljän viljan puurot, ei pikapuurot) ovat aamiaisen yksi (perus)vaihtoehto esim. Montignac'in ruokavaliossa. Toki myös pekoni ja munat tai erilaiset munakkaat ovat Montignac'issa myös yksi aamiaisen vaihtoehto (minulla
noin kerta viikossa tai ulkomaan matkoilla jopa ainut ja paras vaihtoehto, koska hotelleissa tarjottavat aamiaisvaihtoehdot ovat sokerisia tai huonoja tärkkelyshiilihydraatteja).
Itse olen vaihdellut aamuisin puuroja täysjyväleipien ja -myslien kanssa (aina laihdutusvaiheesta alkaen ja jo neljättä vuotta). Täysjyväisten puurojen hiilihydraatit ovat niitä hyviä eli melko alhaisen glykemiaindeksin (GI) tärkkelyshiilihydraatteja eikä niitä Montignac'issa lasketa (kunhan pysyy kohtuudessa). Itse en ole lainkaan näitä hyviä hiilhydraatteja laskenut, punninnut tai mitannut.
Nälkää en tunne puuroillakaan ennen normaalia lounastani noin klo 11 (Montignac'issa ns. proteiini-rasvalounas).