| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| kuidun merkitys http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=763 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | jupe [ 2004-08-19 07:34:42 ] |
| Viestin otsikko: | kuidun merkitys |
Olen karpannut kolmisen viikkoa (painoa pois 3-4 kg, väsymys vähentynyt, koko elämän naamassa pyörineet talinäpyt kadonneet otsasta ja poskipäistä, vatsa toimii ja tuntuu hyvältä |
|
| Julkaisija: | Tytti [ 2004-08-19 10:11:57 ] |
| Viestin otsikko: | |
Käyppä katsomassa Yleisen keskustelun 2-sivulta ketju otsikolla "uusi listalainen ja kysymys mm. endometrioosista" - siellä on viimeisin ja aika kattava keskustelu kuitujen merkityksestä! |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2004-08-19 16:54:46 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kuitujen merkitystä liioitellaan. Mielestäni mahan normaalisti (tarkoittaapi sitä, että ei siellä ole kipuja, kakkia tulloo ku o tullaksee, eikä pal pieretä) toimiessa, ei niitä tartte ahtaa itteensä vaan siksi, että joku leipäpersoona niin suosittelee. Syököön itte vihneensä. Veikkaanpa paskaan hyvinkin tutustuneena, että ummetusta suurempi ongelma on kuramaha, josta minä ainakin kärsin koko alkuelämäni. (Yleisissä toileteissa harvemmin kuulee ähkyvää vääntöä verrattuna kuitujen solinaan.) Enpä kärsi kuramahasta enää, en. Enkä ole ainoa tälläkään palstalla. Rapamahaan on loogista olla syömäti kuituloita, jos pellavilla ja rukiilla paskaa laitetaan liikenteeseen. Lääketiede tosin änkää molemmille lajeille samaa lääkettä ja kiistävät homeopatian tehon. Minäkin kiistän. Siksi en syö kuramahaan lääkettä, jolla vaiva on tullutkin. |
|
| Julkaisija: | ilkka [ 2004-08-19 17:01:32 ] |
| Viestin otsikko: | |
Karpaasille pitää lisätä jokin esi-signature viesteihin, joissa varoitetaan totaalisen repeämisen vaarasta! |
|
| Julkaisija: | fisu [ 2004-08-20 03:10:22 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kuitujahan on kahdenlaisia, vesiliukoisia ja liukenemattomia. Oman kokemuksen mukaan mahan toimintaan riittää nuo vesiliukoiset. Mun puolesta voisi syöttää lehmille kaikki viljat, ihmiset nauttikoot proteiinia ja vihanneksia. Eipä tulisi hullun lehmän tautia, ihmiset voisivat paremmin. Että sitä vaan ihmettelen miksei sitä viljaa syötetä eläimille, niille se kuuluu. No, en ihmettele, parempi katehan siitä tulee kun vehnää jalostetaan ihmiseille kuin eläimille. Menipä taas häneksi... |
|
| Julkaisija: | jupe [ 2004-08-20 07:48:06 ] |
| Viestin otsikko: | |
Itselläni on ollut koko elämän karpaasin mainitsema rapamaha nimimerkillä: Ala karppaaman - säästä paperia! |
|
| Julkaisija: | Mirka [ 2004-08-20 08:52:53 ] |
| Viestin otsikko: | |
Itseasiassa vilja on vähän ongelmallista myös eläimille. Lehmän pitäisi syödä ruohoa, ei viljaa, rasvahappokoostumus olisi paljon terveellisempi! Eikös luomulihassa olekin joku ruohominimi? |
|
| Julkaisija: | Kippura [ 2004-08-20 09:20:56 ] |
| Viestin otsikko: | |
Jostain muistelen lukeneeni, että kuitu olisi myös suolistolle tarpeellista esim. paksusuolen syövän ehkäisyssä. Eli täytyyhän sen tarpeellisuudella muitakin perusteita olla, kuin vain vatsan toiminta. Vai liittyvätkö nämä yhteen (eli jos vatsa ei toimi, kakka jää suoleen ja aiheuttaa syövän |
|
| Julkaisija: | els [ 2004-08-20 10:06:14 ] |
| Viestin otsikko: | |
No niin piti olla. Siitä on opettavainen tarina Harvardin ravitsemussivuilla. Ensin piti olla hirmuisen hyödyllinen ja estävä. Sitten se päätettiin varmistaa ihan oikeilla koejärjestelyillä... ja sen kunniaksi nykyisin ollaan melko lailla yhtä mieltä siitä, että kuidulla ja paksusuolen syövällä ei ole korrelaatiota. Tässä tapauksessa kanta riippuu siiä, kuinka vanhoihin lähteisiin tukeutuu. Koska kuitenkin vain tuoreimmat kokeet oli tehty nimenomaan tätä kuitu-syöpä linkkiä varmistamaan, ne ovat luotettavampia kuin aiemmat. (Muistaako kukaan, mitä tapahtui, kun Suomessa alettiin vastaavasti tutkia eläinrasvoja ja beetakaroteenilisäyksiä - jos ei niin nou hätä. On se julkaistu, muttei ylittänyt uutiskynnystä ...) Ainoa, missä kuidusta voi olla hyötyä on se että yläkarpatessa vaihtaa osan kuiduttomista hiilareista kuidullisiin - hiilareiden kokonaismäärä vähenee ja ne saattavat hivenen hidastuakin. Mutta silloinkin parempi olisi ... terv. els |
|
| Julkaisija: | rouvaA [ 2004-08-20 13:07:31 ] |
| Viestin otsikko: | |
fisu kirjoitti: Että sitä vaan ihmettelen miksei sitä viljaa syötetä eläimille, niille se kuuluu
Tämä on valitettavan yleinen virhekäsitys johtuen siitä, että parin - kolmen ihmissukupolven ajan eläinten ruokintaan on todella ollut käytettävissä viljaa. Yhä edullisempaa sellaista. Lyhyen ajan vallinneesta tilanteesta on tullut "normaalia" kun lähtökohta on unohdettu. Eläinten kasvattajatkin opetetaan alan oppilaitoksissa uskomaan näin. Vilja on tehokas lihottaja eläimilläkin ja tehotalous on päivän sana. |
|
| Julkaisija: | fisu [ 2004-08-20 18:25:42 ] |
| Viestin otsikko: | |
| Julkaisija: | Renki [ 2004-08-22 14:17:06 ] |
| Viestin otsikko: | |
Joo, kannattaa syödä runsaskuituista ruokaa, niin vatsapa toimii reippaasti: http://www.st-enterprise.de/images/news ... heisse.jpg |
|
| Julkaisija: | mattilaminna [ 2004-08-31 17:08:12 ] |
| Viestin otsikko: | kuiduista |
Heippa! En tiedä miten asiantuntijat suhtautuisivat uusimpaan keksintööni... Olen nimittäin tehnyt luomu vehnäleseistä itselleni leipää (9hh/100g). Vatsa toimii mahtavasti eivätkä aikaisemat iho-oireenikaan ole palanneet! Tässä resepti, jota pystyy varioimaan erilaisilla pähkinöillä ja siemenillä mielin määrin! 5dl vettä 11-12 dl vehnäleseitä ja/tai mantelijauhoa 2 munaa suolaa 2 tl leivinjauhetta/ruokasoodaa Tee pellille ohuita rieskamaisia leipiä. Paista n. 180 asteessa 15-20 minuuttia. Kannattaa kokeilla! |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|