karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-01 22:42:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Rasvan syönti vaikeaa
ViestiLähetetty: 2018-04-17 14:05:53 
Poissa
sintti
sintti

Olen aloittamassa karppausta lähinnä hoitaakseni diabetesta (ei ole vielä lääkitystä). Minulle vaikeinta on lisätä rasvan määrää ruokavaliooni. En ole myöskään vielä onnistunut saamaan hiilareita alle 100g:n. En syö punaista lihaa, mutta proteenien määrää en silti saa alennettua. Nyt kun olen jo jonkin verran lisännyt rasvan määrää, paino on heti alkanut nousemaan. Hiilihydraattien radikaali vähentäminen on aiheuttanut pahan ummetuksen ja vatsan turvotuksen. Ehkä karppaus ei vain sovi minulle?

Viestin otsikko: Re: Rasvan syönti vaikeaa
ViestiLähetetty: 2018-04-18 10:28:56 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Kerrohan ensin, mitä oikeasti syöt ja minkä verran, niin siitä voisi tehdä jotain päätelmiä.

Yleensä ummetus johtuu rasvan puutteesta ja usein suoliston pöpökannan heikkoudesta.

Itselläni huomasin, että rypsiöljyt ja auringonkukkaöljyt ja muut siemenöljyt ja esim. kaupan valmismajoneesi nostivat painoa, vaikka karpisti söinkin. Eläinrasva ei aiheuta samaa.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2018-04-18 10:31:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hiilarit ja rasva yhdessä nostavat painoa.
Enemmän kasviksia niin vatsa toimii.

ViestiLähetetty: 2018-04-18 10:38:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voisit listata jonkin päivän syömiset esimerkinomaisesti tänne, ei välttämättä tarkkoja määriä, mutta sisältö kiinnostaa:
Esimerkiksi mistä tulevat ne hiilihydraatit, joiden vähentämisen koet vaikeaksi ja mistä otat rasvan, jonka lisääminen tuntuu vaikealta.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2018-04-18 10:43:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Rasvan lisäykseen auttaa kaikkien elintarvikkeiden ja ruoan raaka-aineiden hankkiminen täysrasvaisena. Ruokavalion vaihto hiilihydraattien vähentämisellä sille tasolle jolla me diabeetikot selviämme ilman lääkkeitä tai vähemmillä lääkkeillä vaatii muutaman viikon totuttelun ja sinä aikana voi noita siirtymävaiheen oireita tulla. Suolaa kannattaa lisätä, sekin auttaa rasvan lisäksi ummetukseen. Olet kai myös jättänyt pois viljat?

Ja tervetuloa foorumille

ViestiLähetetty: 2018-04-18 11:34:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaatii suolan lisäämistä ja sen varmasti riittävän saannin tarkkailua (koska VT-ruuan leivät, jotka ovat suurin suolan lähde näille, jäävät pois), ja vaihtokausi voi hyvinkin kestää puolisen vuotta rasvakäyttöiseksi.

ViestiLähetetty: 2018-04-18 11:45:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
Minulle vaikeinta on lisätä rasvan määrää

Miksi? Mikä kiikastaa?

ViestiLähetetty: 2018-04-18 12:53:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jos et saa hiilareita helposti alle 100 grammaan, taidat syödä aika paljon leipää, riisiä ja pastaa?
Ilman niitä ja makeita juomia on aika vaikeaa saada edes 50 hiilarigrammaa päivään...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2018-04-18 15:43:55 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Tros kirjoitti:
Olen aloittamassa karppausta lähinnä hoitaakseni diabetesta (ei ole vielä lääkitystä). Minulle vaikeinta on lisätä rasvan määrää ruokavaliooni. En ole myöskään vielä onnistunut saamaan hiilareita alle 100g:n. En syö punaista lihaa, mutta proteenien määrää en silti saa alennettua. Nyt kun olen jo jonkin verran lisännyt rasvan määrää, paino on heti alkanut nousemaan. Hiilihydraattien radikaali vähentäminen on aiheuttanut pahan ummetuksen ja vatsan turvotuksen. Ehkä karppaus ei vain sovi minulle?

Millähän muulla systeemillä välttäisit diabeteksen lääkityksen?

Viljat pois, voita, keltuaisia, kermaa naamariin...maks 3 ateriaa...

Elimistön rasvapolttoiseks muuttuminen saattaa kestää kuukauden...vahemmilla ppidempään.
Tsempit =D>

Kotona!

ViestiLähetetty: 2018-04-19 10:44:58 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja kannustuksesta. Rasvan syönti on minulle todella vaikeaa. Inhoan voita, enkä kerta kaikkiaan kykene käyttämään sitä missään. Samoin on kerman laita. Erilaisten öljyjen käyttö on jo helpompaa. Kokonaan olen luopunut kaikista viljoista lukuunottamatta rukiista, jota syön yhdessä pienessä leipäpalassa. Hedelmiä syön yhden päivässä. Päivittäiseen ruokavaliooni kuuluu myös kasvikset, pieni määrä juureksia (ei perunaa), runsaasti rasvaista kalaa (uunilohta), broileria, rasvaista juustoa, raejuustoa, jogurttirahkaa. Hiilihydraattien määrä on varmasti yli 50g, proteiinien n. 150g ja rasvojen 100g. Diabetesta olen lisäksi hoitanut ns. pätkäpaastolla. Syön ainoastaan kerran päivässä (illalla). En halua käyttää punaista lihaa; jo sen näkeminenkin yököttää.Unohdin mainita, että syön paljon kananmunia eri muodoissa.

ViestiLähetetty: 2018-04-22 12:56:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tros kirjoitti:
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista ja kannustuksesta. Rasvan syönti on minulle todella vaikeaa. Inhoan voita, enkä kerta kaikkiaan kykene käyttämään sitä missään. Samoin on kerman laita. Erilaisten öljyjen käyttö on jo helpompaa. Kokonaan olen luopunut kaikista viljoista lukuunottamatta rukiista, jota syön yhdessä pienessä leipäpalassa. Hedelmiä syön yhden päivässä. Päivittäiseen ruokavaliooni kuuluu myös kasvikset, pieni määrä juureksia (ei perunaa), runsaasti rasvaista kalaa (uunilohta), broileria, rasvaista juustoa, raejuustoa, jogurttirahkaa. Hiilihydraattien määrä on varmasti yli 50g, proteiinien n. 150g ja rasvojen 100g. Diabetesta olen lisäksi hoitanut ns. pätkäpaastolla. Syön ainoastaan kerran päivässä (illalla). En halua käyttää punaista lihaa; jo sen näkeminenkin yököttää.Unohdin mainita, että syön paljon kananmunia eri muodoissa.

Mitä tämä "punainen liha" nyt käsityksesi mukaan on? Nautaa, sikaa, lammasta, jänistä, riistaa noin ylipäätään?

ViestiLähetetty: 2018-04-22 14:17:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuossahan on proteiinia jo huomisellekin.

ViestiLähetetty: 2018-04-22 15:17:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... mutta noista (yksi hedelmä, pala ruisleipää ja ihan miten paljon kasviksia/juureksia vaan, jos perunaa ei mukana)
olisi IMO kyllä tosi haasteellista saada 50g hiilaria kokoon, varsinkin kerta päivässä syöjänä : )

Jos kermarahka ja jogurtti menee (vaikka voi ei), niin miten olisi noiden rahkojen ja jogurttien täydentäminen smetanalla?
1400 eikun siis 1700 kaloria päivässä on edelleen aika vähän aikuiselle ihmiselle...

ViestiLähetetty: 2018-04-23 17:33:17 
Poissa
sintti
sintti

En todellakaan syö mitään punaista lihaa. Sehän on todettu tieteellisesti erittäin epäterveelliseksi suuria määriä syötäess. Muuten samoin kuin eläinperäinen rasvakin. Miksi liiallinen proteiinien syöminen olisi epäterveellistä. Mieluummin syön proteiinia kuin rasvaa.

ViestiLähetetty: 2018-04-23 17:46:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tros kirjoitti:
En todellakaan syö mitään punaista lihaa. Sehän on todettu tieteellisesti erittäin epäterveelliseksi suuria määriä syötäess. Muuten samoin kuin eläinperäinen rasvakin. Miksi liiallinen proteiinien syöminen olisi epäterveellistä. Mieluummin syön proteiinia kuin rasvaa.

Niin, mitä se punainen liha nyt mielestäsi oikein on?

Se mikä noissa on noin niinkuin "tieteellisesti" todettu epäterveelliseksi, liittyy kypsennysmenetelmiin, ei siihen lihaan itsessään. Lihavalmisteet ovat toki epäterveellisiä, siinä missä mitkä tahansa muutkin valmisteet, ja se "liharuoka" noissa "tutkimuksissa" onkin sitä Hesburger/MCD ruokaa. Eli hampurilaisateria on näissä niin kutsutuissa tutkimuksissa epäterveellistä liharuokaa, vaikka samoin perustein sitä voidaan sanoa vilja/peruna/kasvirasva -ruoaksi.
Eihän eläinrasva ole epäterveellistä! Jos olisi, niin ihminen ei varastoisi energiaa eläinrasvana. Lisäksi eläinrasva sisältää vitamiineja mitä on käytännössä mahdotonta saada mistään muualta.

E: proteiini kun muuttuu vereen glukoosiksi silloin kun sitä käytetään energiaksi, voit ajatella proteiinia vain hitaana hiilihydraattina. Vähärasvainen prodejuttaaminen ei siis suojaa diabetekseltä/insuliiniresistenssilta karppauksen tapaan.

ViestiLähetetty: 2018-04-23 18:20:33 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Jos eläinperäinen rasva olisi oikeasti epäterveellistä, niin miksi vauvat saavat ensimmäiseksi ja ainoaksi tarkoitetuksi ravinnokseen eläinperäistä rasvaa eli äidinmaitoa? Ja mokomat vielä kasvavat ja kukoistavat sillä.

ViestiLähetetty: 2018-04-23 18:34:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tros kirjoitti:

Oma on asiasi mitä uskot, tieteestä tai muusta.

... mutta tuolla rapakon takana parantavat diabeetikkoja taas uudestaan vanhoin hyvin opein, melkein kuin Kwasniewski aikoinaan (elossa on muuten hänkin edelleen ja reilusti sinua vanhempi : ) ), ja kovasti lähelle samaan tapaan mitä naapurimaa-Ruotsin LCHF karppaajat tekevät. Ja jos eivät ihan parannakaan, niin ainakin saavat remissioon ja lääkkeettömäksi, jotamitä noilla nykyisen virallisterveen uskomusKäypähoidon terveysopeilla ei ole onnistuttu tekemään...

ViestiLähetetty: 2018-04-23 18:41:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miksi ihmisen vararavinto evoluution jäljiltä on eläinrasvaa, jos se kerran on vaarallista? Nautimme sitä säännöllisesti joka aamuyö ja ainakin minä olen toistaiseksi herännyt elossa. Jos punainen liha eli se riista, mitä esi-isämme kalan ohella söivät, olisi vaarallista, niin meitä ei olisi.

ViestiLähetetty: 2018-04-24 06:36:01 
Poissa
voinen
voinen

Tros kirjoitti:
Ehkä karppaus ei vain sovi minulle?

Ehkä Karppilassa oleminen ei vain sovi sinulle? Jos asenteesi ja "tietosi" ovat kertomasi mukaiset, ei varmaan kannata.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2018-04-24 08:00:11 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Mutta hei! Sitä vartenhan Karppila on, että täällä neuvotaan. Ihmiset saavat sen toisen näkökulman asioihin, kun virallisesti on tarjolla vain yksi "totuus". Aika moni meistä on jossain vaiheessa ollut virallisterveellisen propagandan uhri.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00