karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-15 01:08:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Uusi keskustelija + ongelmia
ViestiLähetetty: 2004-08-23 12:47:07 
Poissa
sintti
sintti

Vai olisko näille jossain joku erillinen paikka? :) No kuitenkin. Vähähiilarista olen pyrkinyt noudattamaan jo pitkään ja olen syynissä mm. diabeteshoitajalla ja ravitsemusterapeutilla. Ristiriitaa olen havainnut alakarppaajien valinnoissa verrattuna yleisiin suosituksiin ja itse olen ihan hukassa, mikä nyt on se "oikea" tapa. Ongelmaksi muodostuu myös mm. se, että kammoan kypsennettyjä kasviksia yli kaiken.

Koen olevani jossain määrin nirso ruokailija (maistan kyllä, mutta en tykkää kuin harvoista jutuista "kunnolla") ja kun perheessä on moisia muitakin, on aikamoista sovittamista setviä alakarppaukseen soveltuvia ruokia. Lähinnä siis tuo mättää, että se, mikä olisi ok eli kasvikset, ovat kammoja ja kaikki ei-suotava kuten vaalea leipä ja karkit kyllä kelpaisivat.

Jotain positiivista? Raakana käytän kasviksia suht paljon, ymppään niitä kaikkeen. Pidän lihasta ja syön sitä mielelläni, mieluummin kokolihaa kuin esim. lihapullia. Peruna ei kuulu perheemme ruokavalikoimaan oikeastaan ollenkaan.

Positiivista lienee myös se, että tunnistan nälkä- ja tekis mieli- tyyliset tarpeet toisistaan enkä ahmi yleensä liikaa mitään - paitsi kun sorrun... Mutta se taas on tarina erikseen. Taustallani on syömishäiriö nimittäin, olen lihonut noin 30 kg normaalipainosta useamman vuoden aikana ja nyt
olen pudottanut kymmenisen kiloa vuoden aikana, joskin viimeisen puolen vuoden aikana aktiivisemmin, kun olen "joutunut" kiloistani, syömisistäni ja liikunnastani raportoimaan ammatti-ihmisille.

Miten pasta ja riisi eroavat toisistaan alakarppi-näkökulmasta? Entä rasvankäyttö, miten siihen tulisi suhtautua? Kolesterolit ovat ok, mutta hyvä saisi olla vähän korkeampi. Beceliä pitäisi kuulemma syödä :P

Olen siis opetellut syömään säännöllisesti, lisännyt liikuntaa paljon (mikä auttaa stressaavaan työhön) ja pyrkinyt siihen että teen valintoja, jotka pystyn pitämään. Painossa on hallittavaa loppuiäkseni ja vaikkei painosta joskus enää huolta olisikaan, niin syömisessä sitten kuitenkin.

Näine ajatuksine hyppään sekaanne ja toivon mahtuvani joukkoon :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-23 13:18:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Riisi ja pasta eroavat toisistaan siinä, että kumpaakaan ei syödä. :lol:
Onkohan niin, että valmistat kasvikset väärin? Esim. parsakaali kypsennetään höyryttämällä noin 8 minuuttia, yksikin minuutti yli pilaa maun kokonaan. Rakenteen on siis oltava rapea ja väri syvä, kirkas vihreä. Mutta voihan kasviksia raakanakin syödä.

HDL:ää saa parhaiten ylös hyvällä eläinrasvalla, eli kananmunia ja voita. Takuulla ovat ohjeemme ristiriidassa vallitsevan rasvapolitiikan kanssa. Kylmäpuristetusta neitystoliiviöljystä ja kalan rasvojen autuudesta sentään olemme virallisen linjan kanssa yhtä mieltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-23 13:24:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan oikeaan paikkaan tulit kysymyksinesi :) Tervetuloa vaan!

Miksi sinun olisi syötävä kypsennettyjä kasviksia?? Syö raakana ja tee salaatteja, ihan niinkuin sinusta parhaalle tuntuu. Mutta kokeile ihmeessä jossain vaiheessa kypsennettynäkin - parsakaali kuten Mirka neuvoi ja laita vielä voisulaa päälle, voisulaan jos vielä puristaa hiukan sitruunanmehua niin johan maistuu.

Lihat ja kalat voi valmistaa juuri niinkuin itsestä parhaalle tuntuu, alakarppauksessa on se hyvä puoli, että jokainen voi toteuttaa sitä omien makumieltymyksiensä mukaan :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-23 14:36:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä laitan kasvikseni (laiskuuttani) usein mikroaaltouunissa. Tilkka vettä lautasen pohjalle ja parsakaalia tai kukkakaalia päälle. Ja kupu päällimmäiseksi, niin nesteet ei häviä. Normaaliannokseen riittä puoliteho ja 5-6 min.. Ei häviä maku. Niistä tulee näin ehkä puolikypsiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-23 15:26:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tervetuloa!

Meillä minä vielä joitakin kasviksia keitettyinä syökin, mutta muu perhe ei niitä juuri maistaisi. Ja itsekin pidän raakoja parempina. Joten joitakin rakastamiani sosekeittoja lukuunottamatta (päällä rejuustokeko tai lautasen vieressä pino kinkkusiivuja) meillä kasvikset syödään raakoina.

Loput hiilarit noiden raakarehujen lisäksi tulevat hedelmistä (joita talossa on aika paljonkin), suklaasta (määrä vakavasti rajoitettu, sanoo nuoriso) ja kohtuullisista määristä juomia (aikuisille viini/olut, muttei näemmä enää edes päivittäin, ja olutpullokin usein jaetaan). Nuoriso syö leipää pari palaa päivässä, mies ehkä yhden ja minä yritän pysyä ilman.

Nuorison ruokatottumuksista: Pastaan, leipään ja perunaan totutettuna he kyllä valikoivat syötävänsä, mutta jos ja kun em. asioita ei ole tarjolla niin idut, raa'at porkkanat, kurkku ja sekasalaatti käyvät varsin hyvin, erityisesti hyvän lihan jatkeeksi. Pastaa eivät enää haluakaan, mutta perjantaipitsa silloin tällöin vielä tilataankin. NO, itsepä pyysivät päästä mukaan neljä vuotta sitten ... ja koska onnistuvat keräämään flunssan ja/tai finnejä aina kun repsahtavat, ei edes kapinahenki pääse puhkeamaan kovin vakavana 8)

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2004-08-23 19:45:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

talvia kirjoitti:
Miten pasta ja riisi eroavat toisistaan alakarppi-näkökulmasta?

Mirka kirjoitti:
Riisi ja pasta eroavat toisistaan siinä, että kumpaakaan ei syödä. :lol:

Me alakarppaajien lahko "hyväkarppaajat" nautimme ruokavalion periaatteiden mukaisesti esim. päivällisillä keskinkertaisen glykemiaindeksin pitkäjyväistä riisiä tai eri 100% durumvehnäpastoja, mutta vain lisukkeena, ei pääateriana. :lol:

Itse syön kasvikset sekä raakana että mikrolla höyrystettynä (parsa-, kukka- ym. kaalit. Höyrystettäessä rakenne ja väri säilyvät hyvin ja neste pohjalla on kirkasta.

ViestiLähetetty: 2004-08-24 06:51:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

talvia kirjoitti:
itse olen ihan hukassa, mikä nyt on se "oikea" tapa.

Oikea on se mikä sinulla toimii ja tuntuu hyvältä.

talvia kirjoitti:
Beceliä pitäisi kuulemma syödä :P

Becel on tehty sellujätteestä.
Kolesteroliarvot korjaantuvat yleensä alakarppauksessa itsestään. Muist että terveytesi kannalta tärkeintä on HDL/triglyseridi -suhde ja että triglyseridit ovat se ongelman nimi, ei kolesteroli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-24 07:55:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nou hätä
Itsekin inhoan kaikkia kypsennettyjä kasviksia, mutta miksi niitä pitäisikään syödä?
Kasvikset voi syödä yhtä hyvin raakana.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00