Vai olisko näille jossain joku erillinen paikka?

No kuitenkin. Vähähiilarista olen pyrkinyt noudattamaan jo pitkään ja olen syynissä mm. diabeteshoitajalla ja ravitsemusterapeutilla. Ristiriitaa olen havainnut alakarppaajien valinnoissa verrattuna yleisiin suosituksiin ja itse olen ihan hukassa, mikä nyt on se "oikea" tapa. Ongelmaksi muodostuu myös mm. se, että kammoan kypsennettyjä kasviksia yli kaiken.
Koen olevani jossain määrin nirso ruokailija (maistan kyllä, mutta en tykkää kuin harvoista jutuista "kunnolla") ja kun perheessä on moisia muitakin, on aikamoista sovittamista setviä alakarppaukseen soveltuvia ruokia. Lähinnä siis tuo mättää, että se, mikä olisi ok eli kasvikset, ovat kammoja ja kaikki ei-suotava kuten vaalea leipä ja karkit kyllä kelpaisivat.
Jotain positiivista? Raakana käytän kasviksia suht paljon, ymppään niitä kaikkeen. Pidän lihasta ja syön sitä mielelläni, mieluummin kokolihaa kuin esim. lihapullia. Peruna ei kuulu perheemme ruokavalikoimaan oikeastaan ollenkaan.
Positiivista lienee myös se, että tunnistan nälkä- ja tekis mieli- tyyliset tarpeet toisistaan enkä ahmi yleensä liikaa mitään - paitsi kun sorrun... Mutta se taas on tarina erikseen. Taustallani on syömishäiriö nimittäin, olen lihonut noin 30 kg normaalipainosta useamman vuoden aikana ja nyt
olen pudottanut kymmenisen kiloa vuoden aikana, joskin viimeisen puolen vuoden aikana aktiivisemmin, kun olen "joutunut" kiloistani, syömisistäni ja liikunnastani raportoimaan ammatti-ihmisille.
Miten pasta ja riisi eroavat toisistaan alakarppi-näkökulmasta? Entä rasvankäyttö, miten siihen tulisi suhtautua? Kolesterolit ovat ok, mutta hyvä saisi olla vähän korkeampi. Beceliä pitäisi kuulemma syödä
Olen siis opetellut syömään säännöllisesti, lisännyt liikuntaa paljon (mikä auttaa stressaavaan työhön) ja pyrkinyt siihen että teen valintoja, jotka pystyn pitämään. Painossa on hallittavaa loppuiäkseni ja vaikkei painosta joskus enää huolta olisikaan, niin syömisessä sitten kuitenkin.
Näine ajatuksine hyppään sekaanne ja toivon mahtuvani joukkoon