karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:20:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-10 20:25:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-10-10 19:29:11
Viestit: 3
Hei!

Uusi karppi paikalla!
Ikäni on 31 v ja olen nyt karpannut tasan neljä viikkoa. En juurikaan hiilareita laske päivittäin,
mutta ”pistokoe-päivinä” hiilarit ovat olleet n.50-70 g/vrk.

Muuten olo on ollut ihan hyvä, mutta viiden päivän kuluttua aloituksesta minulla alkoi kuukautiset ja tämä on erikoista siksi, että Desogestrel e-pillereiden vuoksi minulla ei ole kuukautisia ollut ollenkaan.
Vuoto kesti noin viikon.
Nyt välissä ehti olla reilu viikko ilman vuotoa ja uudet kuukautiset alkoivat, jotka ovat jatkuneet jo kaksi viikkoa. Välillä tiputtelee vähän ja sitten vuotaa taas reilusti, mutta joka päivä tulee jotain. Onko muilla vastaavia kokemuksia? :-k
Lueskelin joistain vähän vastaavista tapauksista, mutta en löytänyt tyydyttävää vastausta.

Lisäksi kummastuttaa, että paino on tippunut ”vaan” 4 kg/4 viikkoa, kun luulisi, että enemmänkin olisi voinut lähteä alkuun, varsinkin, kun BMI on 40. Energiavaje vaihtelee nälstä riippuen paljon, about -400 - -900 kcal.
Kiitos, jos joku jaksaa lukea ja vielä kommentoidakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-10 21:33:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
5+ vuotta lukennut karppi foorumeita ympäri mailmaa mutta en ole tuohon kiinnitänyt huomiota, yleensä lukee toisen suuntaista.

Redditin Naisten Keto osio jossa en ole ennen käynyt https://www.reddit.com/r/xxketo/
Sieltä haku https://www.reddit.com/r/xxketo/search/ ... trict_sr=1

ja heti pisti silmään kaksi postausta joita en lukennut, yleis silmäys vaan antoi samoja sanoja:

Pillereillä ei pitäisi tulla vuotoja mutta tuli ja pitkään eli vähän sama kun sulla
Keto and menstruation https://www.reddit.com/r/xxketo/comment ... struation/

Tässä pisti vähän samat silmään kun sulla + hiilari 70 jotain kuten sulla koetta edeltävänä päivänä (älä huijaa sokerikokeissa!).
Permanent resident of The Red Tent? https://www.reddit.com/r/xxketo/comment ... _red_tent/

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-10 22:23:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-10-10 19:29:11
Viestit: 3
MotionK, kiitos tosi paljon noista linkeistä!
Nuo jutut kävisivät kyllä järkeen. Ehkä minun elimistö nyt hakee tasapainoa.

Minulla tuo hiilarien tarkastusmetodi on lähinnä se, että kirjaan päivän ajan syömiset ylös ja syötän ne vasta illalla laskuriin. Tarkoituksena siis nähdä ihan rehellinen tulos ja se, osaanko syödä mutulla ”oikein.”
Perunan, riisin, pastan, sokerit ja jauhot jätin tietty pois ja hedelmät maksimissaan yksi päivässä ja sekin riippuu siitä, mitä muita hiilareita on tullut tai tulee sille päivälle.
Tavoitteenani olisi sokerikoukusta pääseminen ja painoa pois, mutta ilman jatkuvaa punnitsemista ja laskemista :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-11 08:55:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mitenkäs verren hyytyminen muuten? Jos tulee vaikka joku pikkuventti tai paperihaava, hyytyykö normaalisti?

Runsas suomalainen maitorasva + eEpa toivat minulle hiukan vastaavan efektin, koska siinä kotimaisessa maitorasvassa on reippaasti omega3-rasvahappoja ja ainakin meikäläisen kroppa tuntuu ottavan ne paljon hanakammin maitorasvasta kuin kalasta. Tästä lisää vielä viestin lopussa. Maitorasva on omega3-pitoista, kun nauta joko laiduntaa tai syö sitä AIV-rehua ja suomalaisilla naudoilla tämä on vakioruokaa.

Minulle kävi ekana karppaamisvuonna tällä tavoin:
noin 100 g voita päivässä + 1 kpl eEpa-kapseleita päivässä (vielä tehokkaampi hyytymisen vähentäjä kuin tavallinen kalaöljy)
= kuukautiset kestivät 3 viiikkoa ja paperihaava saattoi vuotaa verta tuntikausia. Plus ainoa kerta verenluovutusuralla, kun luovutuksen jälkeen pistoskohta vuoti läpi siteen.

Onneksi tajusin asian ja lahjoitin loput eEpat masennuksesta kärsivälle kaverille. Tuo oli siis noin 10 vuotta sitten, jolloin vielä söin kaikenlaisia lisäravinteita aivan toisin kuin nykyään. Veren hyytyminen palasi normaaliksi ihan muutamassa päivässä.

Vertailukohta lakto-fisu-vege ajoilta: Neljä KILOA lohta viikossa (tämä oli 90-luku, kun viljelty kala sai VAIN kalarehua ja oli siksi oikeasti vielä terveellistäkin) + 2 kpl eEpa kapseleita per päivä ei tuottanut minkäänlaista ongelmaa veren hyytymisen kanssa. Tästä päättelisin, että oma kroppa suosii maitorasvan omegakolmosia. Nykyään ei edes tee mieli kalaa kuin tosi harvoin, kun sitä kotimaista maitorasvaa menee vähintään 150 g päivässä.

Että jos muukin veren hyytyminen tuntuu poikkeuksellisen heikolta, voisi olla kyse tästä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-11 12:03:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-10-10 19:29:11
Viestit: 3
Kiinnostavaa!
Minä en ole huomannut haavoissa, että tyrehtyminen kestäisi normaalia pidempään.
Tosin en juuri kalaa syökään, kun en oikein siitä pidä ja se on usein kallista, varsinkin jos ei aina viitsi tarjouksien perässä mennä ostamaan.
Ainoat oikeastaan lohi, purkkisilli ja tonnikala silloin tällöin, joita käytän. Myöskään kalaöljykapseleita en syö. Tokihan tuota omega kolmostakin pitäisi saada, kun tällä hetkellä lähinnä siemenistä ja pellavansiemenrouheesta tulee se vähä, mitä niiden käyttösuositusten rajoissa pysyessä saa.
Maitorasvaa tulee kyllä reilusti ravinnosta.

Nyt kun aihe tuli esille, lueskelin näistä omega3:n lähteistä ja valmisteista, niin täällä oli tuosta verenvuotoriskistä pieni maininta. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että omega3 vaikuttaisi tähän näin.
https://www.leeniviio.com/2018/06/20/omega-3-rasvahappojen-lahteet-mika-on-paras/

Niin, se tuli vielä mieleeni, että mustelmia minulle on tullut normaalia enemmän, tosin olen aika mustelmaherkkä muutenkin, mutta varsinkin kaksi ensimmäistä viikkoa oli käsivarret mustana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-15 09:53:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tuo mustelmaherkkyyden lisääntyminen voisi tosiaan kertoa siitä, että maitorasvoista tulee omegakolmosia reippaasti, eli sinänsä kalaa ei tarvitsisi syödä lainkaan.

Mutta sitten: Niitä siemeniä ei kannata syödä omegakolmosia saadakseen, koska se nyt vaan ei onnistu: Pellavansiemenrouheesta ei saa sellaisia omegakolmosia joita kroppa pystyisi hyödyntämään, kasvikunnan vastaavasta ei kroppa pysty hyödyntämään kuin pikkuruisen osan, eli koeputkessa kauniit rasvahapposuhteet, ihmiskehossa kuitenkin aivan liikaa omegakuutosia. Karppaajan kannattaa mielestäni ottaa ne omegakolmoset maitorasvasta ja/tai kalasta ja oman kokemuksen perusteella maitorasva riittää oikein hyvin, kunhan se on sitä kotimaista. Sinäkin kun käytät sitä maitorasvaa reippaasti, niin ne siemenet ja pellavansiemenrouhe ovat ihan turhia - itse asiassa lisäävät omegakolmosten tarvettasi tuomalla kroppaan liikaa omegakuutosia, joita täytyy sitten kompensoida syömällä lisää sellaisia omegakolmosia, joita kroppa pystyy hyödyntämään.

Mutta toisaalta tuo mustelmaherkkyys alussa kertoisi kyllä, että omega3-omega6 keskinäisessä suhteessa ei ainakaan ole liikaa kuutosia, joten jos nautit siementen ja pellavansiemenrouheen syömisestä, niin siitä vaan, mutta tarpeellisia ne eivät mitenkään ole. Ja ehkä ne kuukautisetkin rauhoittuvat, kuten se mustelmaherkkyyskin väheni ensimmäisen parin viikon jälkeen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Pitkittyneet kuukautiset
ViestiLähetetty: 2019-10-16 11:14:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Pellavansiemenissä on raskasmetalleja, varsinkin kadmiumia.

Minullakin hiilihydraattien pudotus vaikuttaa kuukautisiin, mutta vaikutus tasaantuu nopeasti. Paitsi että kuukautisoireet ovat mennyttä elämää.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)