karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 21:20:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Vielä vähän kysyttävää
ViestiLähetetty: 2004-08-27 11:50:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävin vanhoja keskusteluja läpi enkä oikein löytänyt näihin kysymyksiin vastauksia tai sitten meni ohi silmäin.
Eli aloitin eilen en tiedä minkä oppien mukaan, Atkinsia olen lukenut eli kai se sieltä sitten juurtaa.

Mietin nyt tässä, että jos painan (huom. JOS, en siis myöntänyt mitään :wink:) tuollaiset kivat 140kg olen pituudeltani 166cm, en harrasta liikuntaa tällä hetkellä, n.-20 kilon kuluttua kyllä.
HUOMIO...Tarkoitus olisi aloittaa pudotus aika rajusti, mutta terveellisyyden nimissä.
Kuinka paljon minun tulee syödä minimissään (sekä maksimissaan) lihaa grammoina päivässä ettei mene överiksi (tarkoitus jatkaa samoilla määrillä ainakin 4-6kk) entä maksimissaan juustoa?

Kävin näillä sivuilla http://www.geocities.com/jenny_the_bean/proteincalc.htm
ja löysin jonkun laskurin, mutta en sitten oikein osannut käyttää sitä :oops: , vaikka englannin kielessäni ei pitäisi olla mitään vikaa.
(ExRx.net) Kohta "estimated calorie requirements", ihan ok.
Mutta (ExRx.net)se "food exchanges diet prescription" kohta jota olisin juuri kai tässä lihan ym. määrien laskemisessa tarvinnut, meni vähän yli.
Esimerkiksi se kohta jossa kysytään "exchanges", siihen pitäisi varmaan klikkaamalla (fruits, meat...) valita laatu ja pistää jokin määre/arvo, mutta mikä?

Vastatkaa nyt joku minulle tyhjentävästi ettei tarvitse yöunia tässä pohdinnassa menettää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 11:59:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Valitan, tyhjentävää vastausta ei tästä nyt kyllä tule, mutta...

Minusta koko juju Atkinsissa on se että oppii uudelleen syömään niinkuin ihminen, jolla ei ole paino-ongelmia ELI syöt ihan niin paljon kuin haluat, jotta tulee kylläinen olo MUTTA ei sitten enempää. Minun mielestäni määrien laskeminen johtaa vain siihen samaan, jo paikkareistakin tuttuun, ruoanvahtimiskierteeseen.

Alussa voi olla että vähän kangertelee, mutta kun ketoosi iskee päälle, mielitekonälkä pienenee ja oikea nälkä (eli se mikä on ihan helppo vastus) astuu kehiin. Siksi se aloituskaksiviikkoinenkin on Atkinsilla niin tiukka - pääset eroon riippuvuuksista ja mieliteoista.

Ja tuosta liikunnasta vielä: vaikka ylipainoa olisi vähän enemmänkin kannattaisi varmaan lisätä liikuntaa NYT HETI, ei 20 kilon kuluttua. KÄVELE! Puoli tuntia alkuun vaikka joka päivä. Sitten kun 20 kiloa on mennyt, niin lisää liikuntaa kehiin!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 12:02:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin ja unohtui vielä: mitä kovempi on motivaatioisi pudottaa paljon ja äkkiä, sitä enemmän olet tuomittu epäonnistumaan... Alkuinnostus loppuu nimittäin aikanaan ja heti kun jumittaa tai paino jopa nousee tekee mieli luovuttaa.

Yritä ajatella tätä loppuelämäsi uutena alkuna. Paino laskee siinä sivussa ja voit nauttia myös monista muista alakarppauksen tuomista eduista kuin laihtumisesta. (Ja tällä tavalla myös VARMASTI laihtuu).

ViestiLähetetty: 2004-08-27 12:24:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

naturechild kirjoitti:
Kävin näillä sivuilla http://www.geocities.com/jenny_the_bean/proteincalc.htm
ja löysin jonkun laskurin, mutta en sitten oikein osannut käyttää sitä :oops: , vaikka englannin kielessäni ei pitäisi olla mitään vikaa.
(ExRx.net) Kohta "estimated calorie requirements", ihan ok.
Mutta (ExRx.net)se "food exchanges diet prescription" kohta jota olisin juuri kai tässä lihan ym. määrien laskemisessa tarvinnut, meni vähän yli.
Esimerkiksi se kohta jossa kysytään "exchanges", siihen pitäisi varmaan klikkaamalla (fruits, meat...) valita laatu ja pistää jokin määre/arvo, mutta mikä?

Vastatkaa nyt joku minulle tyhjentävästi ettei tarvitse yöunia tässä pohdinnassa menettää.

Kävin katsomassa ja näytti vähän sekavalta. Näyttäisi, että erilaisissa ruokalistoissa olevat exchanges ovat ruoka-annoksia joiden määriä lasketaan sitten, tyyliin 150 g pihvi on 5 liha-annosta a 30g, paistettu rasvassa joten siitä yksi rasva annos. Päivän annokset sitten sinne taulukon "exchanges" kohtaan eli kuinka monta laskurin laatijan määrittelemää annoskokoa aiot syödä tai olet syönyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 12:56:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kutrin sivuiltahan löytyy myös suuntaa-antava kalorinkulutustaulukko

http://www.kutri.net/kaloritpisteetpaino.html

Itse käytin sitä pohjana ja sen jälkeen laskin tarvitsemani proteeinimäärän
täältä

http://www.geocities.com/jenny_the_bean/proteincalc.htm

Tsemppiä laihdutukseen!

Viestin otsikko: Kuuriko?
ViestiLähetetty: 2004-08-27 13:38:11 
Poissa
sintti
sintti

x-phat kirjoitti:
Niin ja unohtui vielä: mitä kovempi on motivaatioisi pudottaa paljon ja äkkiä, sitä enemmän olet tuomittu epäonnistumaan... Alkuinnostus loppuu nimittäin aikanaan ja heti kun jumittaa tai paino jopa nousee tekee mieli luovuttaa.

Yritä ajatella tätä loppuelämäsi uutena alkuna. Paino laskee siinä sivussa ja voit nauttia myös monista muista alakarppauksen tuomista eduista kuin laihtumisesta. (Ja tällä tavalla myös VARMASTI laihtuu).

Tämä oli hyvä pointti. Minäkin olen alussa ja paino takkuaa, mutta en ole 15 vuoteen syönyt näin hyvin, terveellisesti ja maukasta ruokaa. Mieheni sanoi, ettei meillä ole ikinä syöty näin terveellisesti ja hyvää.(ei perunaa, leipää, riisiä, makaroonia, jauhoja). Ruokavalioon on lisätty ennen niin syntisen ihana VOI, SMETANA ja KUOHUKERMA: :D Huom! lihomatta lisää. Ja plussana, että painokin takkuaa hiljalleen alaspäin. Niin ja tämä on uusi elämäntapa.
Turha tuijottaa laskureihin, pistetaulukoihin ja vaakaan. Tärkeintä tuijottaa omaan oloon. Ja se on tosi hyvä tällä hetkellä .

"Tämä ei ole kidutusta vaan nautinnoissa rypemistä"

Viestin otsikko: Re: Kuuriko?
ViestiLähetetty: 2004-08-27 13:59:52 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pullukka kirjoitti:
x-phat kirjoitti:

Tämä oli hyvä pointti. Minäkin olen alussa ja paino takkuaa, mutta en ole 15 vuoteen syönyt näin hyvin, terveellisesti ja maukasta ruokaa. Mieheni sanoi, ettei meillä ole ikinä syöty näin terveellisesti ja hyvää.(ei perunaa, leipää, riisiä, makaroonia, jauhoja). Ruokavalioon on lisätty ennen niin syntisen ihana VOI, SMETANA ja KUOHUKERMA: :D Huom! lihomatta lisää. Ja plussana, että painokin takkuaa hiljalleen alaspäin. Niin ja tämä on uusi elämäntapa.
Turha tuijottaa laskureihin, pistetaulukoihin ja vaakaan. Tärkeintä tuijottaa omaan oloon. Ja se on tosi hyvä tällä hetkellä .

"Tämä ei ole kidutusta vaan nautinnoissa rypemistä"

Tässä oli "sitä jotain"...noin se pelaa, (jopa ketogeenisella "atkinsillakin"), hyvästä olosta ja hyvästä oikeasta terveellisestä ruuasta nautiskellen ja painon tippuessa (tai tippuneen painon ylläpidossa)... :) :) :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 14:26:19 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Tervehdys.

1. liikunnan esteeksi en näe mitään syytä aloittaa sitä heti. Liikuntaa on nimittäin kaikki se liikkuminen, mikä ei ole välttämätöntä. Venyttely on liikuntaa. Nostele vaikka kirjoja. Kävele huonetta ympäri. Nouse tuolilta ja istu taas alas, ihan turhan takia siis. Se on liikuntaa. Tee suursiivous. Hae sellainen raivo, että jumalauta nyt!

2. Lue tuo Phatin kirjoitus niin, että sisäistät sen. NIIN PALJON ETTEI OLE NÄLKÄ MUTTA EI YHTÄÄN ENEMPÄÄ. Tosin sulla on noin viikko armonaikaa, syödä niin paljon kuin tekee mieli. Sitten iskee armoton arki. Ei sovi syödä mielitekoihin, vaan oikeaan nälkään. Se on se sama hinta, kuin kaikilla muillakin dieeteillä, joilla pyritään pudottamaan painoa. Tällä tyylillä se on kuitenkin helpompaa, ei helppoa.

3. Mitä vähemmän syöt, sitä suurempi on kalorivajeesi. Syödä pitää kuitenkin niin, ettei koko aikaa mieli ole ruuassa, fyysisesti jaksat ainakin yhtä hyvin kuin ennenkin ja HENKISESTI paremmin. Silloin on eväät onnistumiselle. Painon putoamisen ohella tulevat terveysedut ovat sitten extraa, lähes vastaus rukouksiin.

4. Unohda grammat. Paitsi se 20 grammaa.

5. Pyydä apua tarvitessasi ja pysy palstalla.

6. Kiloja on kertynyt melkein 100 liikaa, joten Atkins tuntuis järkevimmältä näistä alakarppi tyyleistä. Eli älä ala soveltamaan omia juttujas ja meidän palstalaisten juttuja ainakaan. Tilanne ei ole toivoton.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 17:53:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Naturechild, saitko sen laskurin toimimaan?

Täällä kaikki kyllä uhoo, miten homma toimii itsestään (ja toimiihan se useimmiten, mutta välillä on hyvä tarkistaa, missä mennään) ja sitten kohta itkee, että mikä jumittaa. Jos todella viitsit laskea niin saat hyvää tilastoa siitä mikä proteiini-rasva-hiilari kombinaatio sopii sinulle parhaiten. En nimittäin itse usko siihen, että repsahduksen jälkeen vaan hiilarit nollille seuraavana päivänä. Mitä alempana hiilarit, sitä paremmin toimii, ei mielestäni pidä paikkaansa. Se on vain "kalori on kalori" teoriaa termi vaihdettuna.

Tietysti homma toimii jos vain jättää ne nopeasti sokeroituvat pois. Mutta jos on paljon pudotettavaa ja elimistö sopeutuu nopeasti alhaisiin hiilaritasoihin ja tekee erilaisia kokeiluja: enemmän hiilareita, joskus vielä enemmän ja silloin ilman rasvaa jne. niin se laskuri on varmaan näppärä apuväline.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:00:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

[quote="Elka"]Naturechild, saitko sen laskurin toimimaan?

Täällä kaikki kyllä uhoo, miten homma toimii itsestään (ja toimiihan se useimmiten, mutta välillä on hyvä tarkistaa, missä mennään) ja sitten kohta itkee, että mikä jumittaa. Jos todella viitsit laskea niin saat hyvää tilastoa siitä mikä proteiini-rasva-hiilari kombinaatio sopii sinulle parhaiten. En nimittäin itse usko siihen, että repsahduksen jälkeen vaan hiilarit nollille seuraavana päivänä. Mitä alempana hiilarit, sitä paremmin toimii, ei mielestäni pidä paikkaansa. Se on vain "kalori on kalori" teoriaa termi vaihdettuna.

Minä en ainakaan uhoa, vaan puhun ihan 15 vuoden karvaalla ruoanvahtaamiskokemuksella. Kaloreiden TAI ruoan määrän kyttääminen = pikkusormen tarjoaminen pirulle. Saat ehkä kivoja tilastoja JA kaupanpäällisenä syömishäiriön. Hiilareiden vahtaaminen on ihan toinen juttu: helppoa, saat syödä niin paljon kuin nälkäsi vaatii ja ennen kaikkea ei ole ruoan (määrän) vahtaamisen tunnetta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:18:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En minä mitään kaloreiden vahtaamista suositellut. Eipäs nyt pillastuta yhdestä vähän kärjistetystä sanavalinnasta.

Vaan sitä, ettei niitä hiilareitakaan tarvitse niin alas vetää, jolloin ei tarvitse niitäkään niin paljon vahdata. Joskus toimii paremmin kun aika ajoin syö enemmän hiilareita. Ensimmäisellä Atkinsilla reilut 20 vuotta sitten söin kyllä paljon pihviä ja salaattia ja kananmunia ja hiilarit oli tosi alhaalla. Paino putosi nopeasti siinä iässä, nuorena aikuisena, vaikkei ylipainoa montaa kiloa edes ollut.Tässä iässä ei pelkkä sokerit pois riitä.

Syömishäiriökammoinen en tosin ole, koska en ole koskaan ollut paikkareissa enkä laskenut kaloreita. Yksi low-fat/raju kuntoilu kausi löytyy reilun kymmenen vuoden takaa, mutta silloinkaan en laskenut syömisiäni.

Mutu menetelmällä on helpompi edetä, kun on joskus hankkinut faktoja sen mutun pohjalle. Zonen tullessa Suomeen aloitin sen heti kun kirja ilmestyi ja silloin kyllä punnitsin ruoka-ainegrammoja aluksi kunnes oppi arvioimaan mitä suurinpiirtein söi. Eli laskuri voi olla ihan kiva lelu ja siitä voi olla jopa hyötyäkin.

:lol: Oikeastaan minua provosoi se, ettei kukaan vastannut kysymykseen vaan siihen, mitä ei kysytty.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:28:04 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Vittuilitko Elka kenties mulle?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:30:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En ole "pillastunut" enkä edes kirjoittanut kaloreiden vahtaamisesta.

Pointtini oli, että RUOAN vahtaaminen -kaloreina, grammoina tai ihan minä vaan sotii nopeasti itseänsä vastaan. Hiilareita ei tarvitse vahtia: kun on kerran lukenut Atkinsinsa, tietää, mitä ruokia tulee välttää - muita saa syödä vapaasti, kylläisyyteen asti.

Minun mielestäni yksi suurimmista laihtumista estävistä tekijöistä on juuri paikkarien tai muiden suuntausten FIKSOITUMINEN ruoan tai kaloreiden tai rasvan tai ihan minkä tahansa (poissulkien hiilarit) muuttujan määrään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:34:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
Vittuilitko Elka kenties mulle?

En millään muotoa. Oikeastaan vaan kommentoin yleensä. Enkä edes pelkästään tähän kysyjään liittyen. Se käy niin helposti itse kultakin. Luen juttujasi aina suurella mielenkiinnolla vaikken aina samaa mieltä olekaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:47:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

x-phat kirjoitti:

Pointtini oli, että RUOAN vahtaaminen -kaloreina, grammoina tai ihan minä vaan sotii nopeasti itseänsä vastaan. Hiilareita ei tarvitse vahtia: kun on kerran lukenut Atkinsinsa, tietää, mitä ruokia tulee välttää - muita saa syödä vapaasti, kylläisyyteen asti.

Minun mielestäni yksi suurimmista laihtumista estävistä tekijöistä on juuri paikkarien tai muiden suuntausten FIKSOITUMINEN ruoan tai kaloreiden tai rasvan tai ihan minkä tahansa (poissulkien hiilarit) muuttujan määrään.

Eit kai tässä nyt vahtaamisesta ollutkaan kyse vaan suunnittelusta. Ja kun on hommaa vähän opiskellut niin se käy itsestään. Syön taatusti itse kylläisyyteen asti ja yritin jopa yhden taistelutantereen trollin provosoimana "ylensyödä" proteiineja ja rasvaa, mikä ei tietenkään ollut mahdollista. Ihan samaa mieltä paikkareista ym. mutta: varsinkin jos on kalorinlaskukuurien jälkeen vähähiilarisella ja homma toimii upeasti voi olla vaikea uskoa, ettei se välttämättä aina toimi niin helposti. Ja leikkiminen erilaisilla 0-120 g hiilarimäärillä päivässä tai lisätä tai vähentää proteiinia tai rasvaa, siis silloin, jos paino jämähtää auttaa silloin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:48:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

x-phat kirjoitti:

Eit kai tässä nyt vahtaamisesta ollutkaan kyse vaan suunnittelusta. Ja kun on hommaa vähän opiskellut niin se käy itsestään. Syön taatusti itse kylläisyyteen asti ja yritin jopa yhden taistelutantereen trollin provosoimana "ylensyödä" proteiineja ja rasvaa, mikä ei tietenkään ollut mahdollista. Ihan samaa mieltä paikkareista ym. mutta: varsinkin jos on kalorinlaskukuurien jälkeen vähähiilarisella ja homma toimii upeasti voi olla vaikea uskoa, ettei se välttämättä aina toimi niin helposti. Ja leikkiminen erilaisilla 0-120 g hiilarimäärillä päivässä tai lisätä tai vähentää proteiinia tai rasvaa, siis silloin, jos paino jämähtää, auttaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 18:51:09 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Minä nimittäin olen niin raadollinen, että uskon kaloreihin. Uskon myös alakarppaamiseen. Uskon, että alakarppauksella päästään kokonaisempaan tulokseen, kuin pistelaskujärjestelmällä. Uskon myös niin yksinkertaisen väärään asiaan, kuin että rasvan polttamiseksi tarvitaan enemmän energiaa, kuin sokerin polttamiseen. Uskon myös viinan morkkista aiheuttavaan vaikutukseen.

Se mihin en usko onkin jo mutkikkaampaa: En usko keveystätien pulinoihin, enkä laihojen ihmisten laihdutusvinkkeihin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 19:06:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse asiassa juuri niin minäkin uskon. :D

MUTTA kaikki ne, joiden elämä on täynnä "tänään laihdutan en syö mitään missä on kaloreita" ja "tänään mässään, kun laihdutuskuuri ei onnistunut" -päiviä, TARVITSEVAT JÄRJESTELMÄN, JOSSA EI TARVITSE LASKEA! Atkins vastaa loistavasti tähän tarpeeseen. Eikä kierteestä pääse eroon ilman alakarppausta..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 19:42:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

x-phat kirjoitti:
Itse asiassa juuri niin minäkin uskon. :D

MUTTA kaikki ne, joiden elämä on täynnä "tänään laihdutan en syö mitään missä on kaloreita" ja "tänään mässään, kun laihdutuskuuri ei onnistunut" -päiviä, TARVITSEVAT JÄRJESTELMÄN, JOSSA EI TARVITSE LASKEA! Atkins vastaa loistavasti tähän tarpeeseen. Eikä kierteestä pääse eroon ilman alakarppausta..

Onko täällä muka jotain kierteessä olevia? Itse en käytä laskureita enkä juuri vaakojakaan. En edes niitä, jotka mittaa vaan kiloja. Se jatkuva painontarkkailukin voi olla kierre.

BTW se sinun ihmevaakasi on varmaan ihan hyvä kapistus. En vaan ole vieläkään ehtinyt sinne valmistajan nettisivuille tutustumaan. Mutta jos japanilaiset ovat niin tarkkaan tutkineet, että korreloi hyvin tarkempien mittausten kanssa, niin olen valmis uskomaan. Jalasta jalkaan (niinhän se mittasi?) kuulostaa paljon paremmalta kuin se kädestä käteen. En suostu uskomaan, että allien sähkönjohtavuus korreloisi koko kehon rasvaprosenttien kanssa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 19:50:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Täällä juuri onkin niitä kierteessä olevia - KAIKKI UUDET!!!Eihän meillä vanhoilla ole mitään hätää!
(Tämä ei sis ole mitään kritiikkiä).

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00