karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 16:27:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: maksa
ViestiLähetetty: 2004-08-27 19:56:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karppaajat hei,

Olen lueskellut palstaanne parin viikon ajan. Paljon on ollut keskustelua kolesterolista ja verenpaineesta, mutta onko kenelläkään kokemuksia karppaamisen vaikutuksesta maksa-arvoihin?

Omasta taustastani hieman. Olen pian kolmekymmentä täyttävä ylipainoinen nainen (BMI jo kolmenkympin ”paremmalla” puolella). Kolmenkympinkriisiä pukkaa pahasti päälle ja sen seurauksena suunnitteilla lähes totaalinen elämänmuutos. Ensimmäisenä olisi tarkoitus kohentaa terveyttä ja laihduttaa.

Olen teini-iästä asti harrastanut jojoilua. Ne muutaman kilon painonpudotusyritykset (ja useat onnistumiset) johtivat lopulta parinkymmenen kilon ylipainoon. Nämä ylimääräiset kilot laihdutin alakarppaus-periaatteella viime vuosisadan loppupuolella. Hoikkana tyttönä pysyin kunnes aloin ”luoda uraa”. Työpäivät venyivät aamusta ja illasta ja viikonloppuna jatkettiin kun aika ei muuten kaikkeen riittänyt. Pahimpaan nälkään tuli ostettua suklaata automaatista ja sitten kotimatkalla pizzaa tai hampurilaisateria kun kaupat olivat jo kiinni eikä kokkaaminen muutenkaan innostanut. Liikuntaharrastukset jäivät lähes kokonaan. Kaikki liikenevä vapaa-aika tuli vietettyä tuopin äärellä, sillä raskas työhän vaati raskaat huvit. Muutaman vuoden kuluttua havahduin siihen, että videolla pyöri itseni tilalla joku muodoton möykky. Kiloja oli huomaamatta (siis todellakin ennen tuon pätkän näkemistä kuvittelin, että olin vain vähän pyöristynyt :roll: ) kertynyt neljäkymmentä!

Viimeisen vuoden ajan olen lähes joka maanantai aloittanut laihdutuskuurin. Viikonloppuna on sitten pitänyt tankata itsensä täyteen intialaista, kiinalaista, italialaista, suklaata ja siideriä kun niitä ei sitten enää pitkään aikaan saa. Laihdutus on sitten kuitenkin tyssännyt heti maanantai-iltana kauppareissulla. Kun oli niin rankka/ikävä työpäivä, niin pitäähän sitä vähän lohdutusta saada, joten ei kun pastaa ja suklaata kori täyteen. :oops:

Noh, muutamassa vuodessa olen siis saanut itseni siihen kuntoon, että verensokeri on korkealla, maksa-arvot metsässä ja verenpaine taivaissa. Lääkärin mukaan kolesteriarvot ovat ihan hyvät, vaikka totuus mielestäni kuitenkin on se, että HDL:n ja LDL:n suhde ei tosiaan ole kohdallaan. Ja ikää ei siis edes kolmeakymmentä, huh.

Nyt olen (vihdoin ja viimein) saanut todellakin tarpeekseni läskeistäni ja olen tosissaan huolestunut terveydestäni. Motivaatio on siis kohdillaan. Viimeisen kuukauden ajan olen karpannut, mutta paino ei ole juurikaan laskenut. Hedelmiä olen tosin syönyt, joten hiilareita ilmeisesti liikaa.

Päällimmäinen huolenaiheeni onkin maksa. Maksahan polttaa rasvaa. Kun maksa ei ole kunnossa ei kai rasvaakaan pala samaan tahtiin kuin tervemaksaisella? Ns. maksanpuhdistusdieeteissä kehotetaan jättämään kaikki proteiini ja syödä muutaman kuukauden ajan vain puhtaita kasviksia ja pikkuriikkisen kylmäpuristettuja kasvisrasvoja.

Mietiskelen siis, että tulisiko ruveta lähes proteiinittomalle ja rasvattomalle maksanpuhdistusdieetille vai aloittaa karppaus minimihiilareilla (mutta runsaasti kasviksia tietenkin). Onko kokeneilla karppaajilla tietoa alakarppauksen vaikutuksesta maksa-arvoihin/maksan toimintaan?

viikonlopputerveisin,
gerbera

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:03:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä en ainakaan tiedä parempaa tapaa kuin alakarppaminen. Itsekin vuosia (oikeastaan melkein vuosikymmeniä) jojoilleena uskon tietäväni mistä puhun. Paikkareiden pisteillä tai muulla "kutrailulla" voit jatkaa ikuisuuksia: jojoillen. Valinta on sinun.

Pitää luopua sokerista, pastasta,perunasta ja viljasta. Tant pis.

Saat tilalle hyvän olon. Normaalipainon. Oikean kylläisyyden tunteen jne.. lue lisää tältä palstalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:04:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin sori - itse pääkykymys: maksa-arvot voivat huikean hyvin, kunhan pitäydyt alakarppaamisessa JA alkomahoolin kanssa kohtuudessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:10:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Koska olin vain lievästi ylipainoinen vain vähän aikaa (muuten tosin kroonikko ja ilmeisesti myös insuliinirsistentti, vuosikymmeniä), en tiedä kuinka vertailukelpoista tämä on. Mutta melkein neljän vuoden hyväkarppailun jälkeen firma tarjosi 45-vuotissyynissä myös maksatestit. Ja sekä niissä että paastosokereissa että kolesteroliarvoissa loistan kyllä 4-henkisen sisarusparvemme kärjessä; minulla nämä kaikki olivat erittäin hyviä.

Maksa on muuten paikka jota proteiinin lisäksi (ja proteiinia pahemmin) rasittavat erilaiset myrkyt ja lääkeaineet sekä tuo ylettömien hiilarien puliveivaus glykogeeniksi ja siitä trigyserideiksi. Kertyntyt rasva sen enempää kuin syötykään rasva ei nimittäin kulje käyttöön maksan kautta, koska suurin osa palaa ihan sellaisenaan, lihaksissa.

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:12:27 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

No tuota. Mulla on tässä reilussa puolessa vuodessa parantuneet kaikki muut, paitsi kolesteroliarvot ja tämä on totuus. Maksa arvot lääkärin mielestä olivat erinomaiset, kuten sokeri ja verenpaine. Kai ne tuolta jostain löytyvät mun tietoni, historiasta.

Parasta hupia oli kuitenkin se, että lääkäri luuli mun vähentäneen alkoholin kulutusta, vaikka olinkin vähentänyt hiilareita. Viinaa juon yhä lähes tulkoon kohtuullisuuden rajoissa, ylärajoissa.

Kaltaisesi arkikaunis minäkin olin ja olen taas, Gerbera.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:14:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Etkö sinä ollut se joka joi max. lasillisen alkomaholia päivässä? Kyllä silläkin on vaikutuksensa, että onnistuu pysymään kohtuudessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:15:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sori - siis toi edellinen oli ELSille...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:19:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

x-phat kirjoitti:
Niin sori - itse pääkykymys: maksa-arvot voivat huikean hyvin, kunhan pitäydyt alakarppaamisessa JA alkomahoolin kanssa kohtuudessa.

Kiitos vastauksistasi. Juu, juuri maksa-arvoista olen kiinnostunut.

Alakarppauksen tehon läskeihin olenkin jo kokenut henkilökohtaisesti 90-luvun loppupuolella. Nyt vaan ei laihtuminen ota käynnistyäkseen vaikka nelisen viikkoa olenkin karppaillut. Kuten jo mainitsinkin syy saataa olla siinä, että olen syönyt hedelmiä. Ne tulisi varmastikin aluksi jättää kokonaan.

Alkuperäistä viestiä kirjoittaessani mietin, että jos maksani ei poltakaan rasvaa kovin hyvin kun on niin huonossa kunnossa, niin tulisiko ensin pitää maksanpuhdistuskuuri ja vasta sitten alkaa alakarpata vai tervehdyttääkö pelkkä karppaus maksaa. Mielelläni jatkaisin vähähiilarista ja siksi kyselinkin muiden kokemuksia sen vaikutuksesta maksa-arvoihin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:20:10 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Noh, kyllä minä näin harvoina vapaa päivinä saatan ottaa myöskin LÄRVIT :o

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:23:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

SAMOIN - mutta nyt kysymys taisi olla painon jumittamisesta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:34:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos nopeista vastauksista. Kuulostaa lupaavalta. Minäpä siis jatkan karppaamista ja vähennän hiilareita enemmän. Saas nähdä kuin muijan käy.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:37:54 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Ja mikäköhän helvetin esileikki tämäkin maksanpuhdistuskuuri oikein on? Come on jo!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 20:42:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No joo. Lasillinen tai yömyssy päivässä ja ehkä 10 viinijuhlat vuodessa riittävät hyvin minulle - se menee varmaan vielä kohtuukäytön raameihin. Riippuu määrittäjästä. Perhepiirissä taidan silti olla niitä enemmän kuluttavia.

Toisaalta olen kuunnellut keskustelua mielenkiinnolla, koskapa en ole atkins'illa tms ketopainonpudotusta koskaan kokeillut. Oma painoni tippui tasaista vajaan kilon viikkovauhtia ketoositta, zoneillen (siis hedelmien ja viinin kera). Sitten, kun 15 kilosta viisi ryömi vuodessa vuodessa takaisin, jouduin hiukan tarkentamaan ylläpitoani - mutta minulle ketoosin ja hiilarien täysvältön sijaan se merkittävin tekijä näyttää olevan tapanapostelu. Kun sen tietää ja kun ei oikeasti ole nälkä (tässä puhdas ketogeeninen ja zonahtava hyväkarppaus toimivat samalla tavalla), niin tavasta voi näemmä opetella pois. Nykyisin paino painuu taas hiljakseen alaspäin tästä BMI 23'sta, eikä kiirettä ole enää minnekään.

Mutta ottaen huomioon tuon insuliiniyliherkkyyden, luulen että maksa on meikäläiselläkin aikaisemmin ollut kovilla - vaikkei viinan tähden.

terv els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-27 23:10:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Otatin muutama viikko sitten verikokeita. Mm. maksa-arvot. Edelliset olivat vuodelta 2002. Lääkärin mukaan olivat huomattavasti paremmat. Numeroarvoja en muista enkä ole saanut vielä niitä paperilla.
Alkoholin kulutus ei voi asiaan vaikuttaa, koska en ole sitä käyttänyt ennen karppaajaksi ryhtymistäni (3 kk ja viikko sitten), enkä sen jälkeen. Paino on tuossa aljassa tippunut n. 11 kg.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 20:39:13 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Päätin siirtää nämä verikoearvoni tuolta vierailijoitten foorumilta tänne yleiseen keskusteluun... Minua kiehtovat myös maksa-arvot, koska ne olivat minulla lievästi koholla ennen alakarppausta loka-marraskuun vaihteessa: S-ALAT 50 (viitearvo 0-40) JA S-GT 42 (viitearvo 0-40).
Nyt tammikuun viimeisen päivän tilanne vastaavista arvoista oli 26 ja 16!!!
Mielestäni aikamoinen saavutus! :D Minut yllätti tuo maksa-arvojen kohollaan olo, kun en ollut koskaan ajatellut, että ne voisivat minulla olla koholla (yleensä aina ajatellaan alkoholin käyttöä). Lääkärini tosin sanoi, että ylipaino voi nostaa maksa-arvoja. Muut veriarvoni:

Veriarvot ennen/ Veriarvot nyt
Kokonaiskol 5,7 / 5,6
LDL 3,5 / 3,2
HDL 1,76 / 2,03
Trig. 0,88 / 0,76

Tsemppiä vaan muillekin! Suosittelen todella, että käytte verikokeissa ENNEN kuin aloitatte alakarppaamisen. Vasta sitten teillä jotain vertailutietoa mahdollisia myöhempiä arvoja varten. Valitettavasti vain Suomen terveyskeskukset ei oikein ymmärrä tällaista ennalta ehkäisevää labrakokeiden ottoa! Eikös Kiinassa ole semmoinen systeemi, että lääkäri saa palkkionsa niin kauan kuin potilas on terve, heti kun sairastuu niin lääkäri joutuu hoitamaan ilman korvausta!
:lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-14 17:11:03 
Poissa
sintti
sintti

Diabetes ja lääkäri -lehdessä http://www.diabetes.fi/lehdet/diablaak/pdf/DL_01_05.pdf
Ravinnon rasvan määrä vaikuttaa maksan rasvapitoisuuteen
Ja raportti tutkimuksesta: http://jcem.endojournals.org/cgi/rapidp ... 004-1983v1

10 koehenkilöä oli pari viikkoa runsasrasvaisella (56% ras, 31% hh, 13% prot) ja saman ajan vähärasvaisella ruokavaliolla (16% ras, 61% hh, 19% prot). Rasva oli pääasiassa tyydyttynyttä. Runsasrasvainen lisäsi maksan rasvaisuutta ja nosti insuliiniarvoja ja vähärasvainen paransi tilannetta. Olihan siellä kyllä 3 kpl tuloksia, jotka olivat juuri päinvastaisia, mutta tilastothan ne rarkaisee, joten rasvamaksapotilaat tulee siis suositella "entistä ponnekkaammin vähärasvaisen ruoan pariin" (lainaus em. lehdestä). Ja jos ja kun "meidän" gurujamme on uskominen, niin tuolla hiilihydraattiosuudellakin voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Ja tosiaan käppyröiden mukaan kolmen koehenkilön maksan rasvoittuneisuus lisääntyi tuolla vähärasvaisella ja neljän koehenkilön insuliinitaso aleni runsasrasvaisella, tosin noiden kuuden muun arvot nousivat sitten reippaammin.

No, itse henkilökohtaisesti aion koittaa pysytellä vähähiilihydraattisella ja seurailla labra-arvojani (ALAT ollut koholla aiemmin) ja säädellä sitten syömisiäni, jos jotain huolestuttavaa ilmenee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-14 17:32:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Elikkä tuolla "runsasrasvaisella" tarkoitetaan samalla todella niukkaproteiinista ruokaa jossa hiilareita syödään yli tuplasti sen mitä valkuaista. Ja sitten vielä tämä runsas rasva ei ollut ilmeisesti eläinrasvaa - kun se kerran oli pääosaltaan tyydyttynyttä - mitä eläin rasva ei pääosaltaan ole. Eipä tarvitse tuloksiakaan ihmetellä. Eikä kysessä tosiaan ole karppi 8)

Ja samalla juttu kertoo, että kuin huomaamatta "runsashiilihydraattiseen" ja vähärasvaisen ruokaan oli eksynyt kolmannes lisää valkuaistakin... (hyi olkoon, valkuaisen määrähän on suurempi kuin mitä valkuaisen suositus Suomessa vielä viime keväänä sanoi. Mutta kuka sitä enää muistaa - tietääkö kukaan muuten, onko diabetesliitto jo muuttanut näitä valkuaisen suosituksiaan??)

Mutta huonotkin utkimukset on siitä kivoja, että kun asiat kerrotaan numeroina, niin niitä voi numeroina käsitellä. mot.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-14 17:45:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Osoittihan tuo tutkimus dramaattisesti sen ettei runsaita rasvoja runsaita hiilareita pidä yhdistää. En edes jaksa alkaa veivata tutkimuksen yksityiskohtia, pikaluvulla minulle heräsi monta monta kyseenalaistettavaa ja kysymysmerkkiä.. Kelvoton tutkimus. Miksi tällaista tehdään. Samalla vaivalla saisi aikaan jotain kunnollistakin enkä kunnollisuudella tarkoita että se määrittyy karppausta tukevasta tuloksesta. Jos niin kävisi. Tarkoitus tällä tutkimuksiella oli oikeasti mikä? Se ehkä selviää parhaiten arpomalla tuolle jokin mieleentulevista tarkoituksista. Mitenkähän tuo ravinnon "isokalorisuus" oli muuten määritetty... kyseessähän oli myöskin aineenvaihdunnaltaan jo ehkä hivenen "sairaat". Aika peräti oli kaksi viikkoa. Henkilöitä peräti valtava määrä. Ai mitenköhän se kontrolloitiin ettei paino muuttunut. Naurattaa jotenkin..(vaikka pitäskin itkeä)..hura huh hah hei.... mutta olipas saatu paljon tarkkaa numeroa paperiin... oikeen vakuuttavan oloinen...heheh

ja kuten els totesi. Miksi proteiini muuttui?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-15 10:48:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minua kiinnostaisi tietää tuosta maksan puhdistuskuurista, jos sillä olisi vaikutusta laihdutuksen tehostumiseen (tai siis minun kohdallani laihtumiseen). Suositellaanko puhdistuskuurilla nautittavaksi hiilihydraatteja (vain hitaasti sokerituvia) ja hieman rasvaa (minkälaista?), mutta proteiinit jäisivät kokonaan pois? Kuinka kauan tuollaista kuuria pitäisi noudattaa, että ns. maksa olisi puhdistunut ja se ymmärtäisi, että tämä ihminen haluaa laihtua?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-15 14:41:22 
Ehdinkin jo vastata yv:iisi Muudan ennen kuin luin tämän... :D

Oletan, että tuossa launperin ehdotetussa "maksanpuhdistuskuurissa" on kyse tyypillisestä detox-dieetistä, jotka perinteen mukaan ovat vegetaarisia. Onko se maksan puhdistumiseen tehokkain tapa on sitten toinen juttu.
Minä en väitä tietäväni, miten se asia on, mutta esimerkiksi Mary Enig kertoo uusimmassa kirjassaan täysin päinastaista. Hänen mukaansa tyydyttyneet rasvat kookosöljyssä ja voissa, kalanmaksaöljyn A-vitamiini ja kotonakeitetty lihaliemi (siitä irtoaa maksan toiminnalle hyödyllisiä teittyjä aminohappoja) on se salainen ase, jolla maksaa voidaan suojata erilaisilta myrkyiltä (alkoholi, lääkkeet, ympäristömyrkyt) ja sen toimintaa tehostaa.
Enigin mukaan myös voi- tai kookosöljytujauksen ottaminen ennen alkoholin käyttöä on viisasta ja maksaa suojelevaa... :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00