Karppaajat hei,
Olen lueskellut palstaanne parin viikon ajan. Paljon on ollut keskustelua kolesterolista ja verenpaineesta, mutta onko kenelläkään kokemuksia karppaamisen vaikutuksesta maksa-arvoihin?
Omasta taustastani hieman. Olen pian kolmekymmentä täyttävä ylipainoinen nainen (BMI jo kolmenkympin ”paremmalla” puolella). Kolmenkympinkriisiä pukkaa pahasti päälle ja sen seurauksena suunnitteilla lähes totaalinen elämänmuutos. Ensimmäisenä olisi tarkoitus kohentaa terveyttä ja laihduttaa.
Olen teini-iästä asti harrastanut jojoilua. Ne muutaman kilon painonpudotusyritykset (ja useat onnistumiset) johtivat lopulta parinkymmenen kilon ylipainoon. Nämä ylimääräiset kilot laihdutin alakarppaus-periaatteella viime vuosisadan loppupuolella. Hoikkana tyttönä pysyin kunnes aloin ”luoda uraa”. Työpäivät venyivät aamusta ja illasta ja viikonloppuna jatkettiin kun aika ei muuten kaikkeen riittänyt. Pahimpaan nälkään tuli ostettua suklaata automaatista ja sitten kotimatkalla pizzaa tai hampurilaisateria kun kaupat olivat jo kiinni eikä kokkaaminen muutenkaan innostanut. Liikuntaharrastukset jäivät lähes kokonaan. Kaikki liikenevä vapaa-aika tuli vietettyä tuopin äärellä, sillä raskas työhän vaati raskaat huvit. Muutaman vuoden kuluttua havahduin siihen, että videolla pyöri itseni tilalla joku muodoton möykky. Kiloja oli huomaamatta (siis todellakin ennen tuon pätkän näkemistä kuvittelin, että olin vain vähän pyöristynyt

) kertynyt neljäkymmentä!
Viimeisen vuoden ajan olen lähes joka maanantai aloittanut laihdutuskuurin. Viikonloppuna on sitten pitänyt tankata itsensä täyteen intialaista, kiinalaista, italialaista, suklaata ja siideriä kun niitä ei sitten enää pitkään aikaan saa. Laihdutus on sitten kuitenkin tyssännyt heti maanantai-iltana kauppareissulla. Kun oli niin rankka/ikävä työpäivä, niin pitäähän sitä vähän lohdutusta saada, joten ei kun pastaa ja suklaata kori täyteen.
Noh, muutamassa vuodessa olen siis saanut itseni siihen kuntoon, että verensokeri on korkealla, maksa-arvot metsässä ja verenpaine taivaissa. Lääkärin mukaan kolesteriarvot ovat ihan hyvät, vaikka totuus mielestäni kuitenkin on se, että HDL:n ja LDL:n suhde ei tosiaan ole kohdallaan. Ja ikää ei siis edes kolmeakymmentä, huh.
Nyt olen (vihdoin ja viimein) saanut todellakin tarpeekseni läskeistäni ja olen tosissaan huolestunut terveydestäni. Motivaatio on siis kohdillaan. Viimeisen kuukauden ajan olen karpannut, mutta paino ei ole juurikaan laskenut. Hedelmiä olen tosin syönyt, joten hiilareita ilmeisesti liikaa.
Päällimmäinen huolenaiheeni onkin maksa. Maksahan polttaa rasvaa. Kun maksa ei ole kunnossa ei kai rasvaakaan pala samaan tahtiin kuin tervemaksaisella? Ns. maksanpuhdistusdieeteissä kehotetaan jättämään kaikki proteiini ja syödä muutaman kuukauden ajan vain puhtaita kasviksia ja pikkuriikkisen kylmäpuristettuja kasvisrasvoja.
Mietiskelen siis, että tulisiko ruveta lähes proteiinittomalle ja rasvattomalle maksanpuhdistusdieetille vai aloittaa karppaus minimihiilareilla (mutta runsaasti kasviksia tietenkin). Onko kokeneilla karppaajilla tietoa alakarppauksen vaikutuksesta maksa-arvoihin/maksan toimintaan?
viikonlopputerveisin,
gerbera