karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-15 04:37:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-08-30 08:28:29 
Poissa
sintti
sintti

Hei,

Olen jo viime viikosta kirjoitellut tänne keskustelufoorumiin, mutta ehkä on sopiva esittäytyä virallisesti täällä yleisessä keskustelussa. Olen 30, nuorena ollut sorja varrelta, mutta vaihto-oppilasvuoden jälkeen "jokin napsahti" :lol: Aloin lihomaan, vaikka paluun jälkeen tein kaikeni, että olisin hoikistunut. Nyt, monien erilaisten laihdutuskuurien jälkeen, olen löytänyt tämän foorumin ja viime viikon torstaista liukastellut Atkinsin diettiin. Olen jopa kehittänyt näistä teidän resepteistä itselleni taiteenlajin, kehittelen nyt keittiössä ruokalajeja mestarikokkien tapaan :P

Ei vaan, asiaan. Olen saanut prosessin aloitettua kivasti, aamuisin munakasta, päivisin itsetehtyjä pihvejä ja vihreää, illalla tulee poikeuksetta himo munakkaaseen. Välipaloja en syö, korvaan ne joko vedellä tai BonAquan kivennäisvedellä (onkos tämä ok juoma?). Keräsin parisen viikkoa sitten mustaherukat pensaista ja mietinkin, että onko tällainen vitamiinipommi miten hiilihydraattista, kun sekoistan raa'an tavaran (mehumaijassa keitetyn liemen) veteen enkä käytä mitään makeutusainetta (uskokaa tai älkää, se on hyvää, kun makeannälkää ei ole koskaan ollut suuressa määrin ja se vähäinenkin on kadonnut kuin tuhkana tuleen).? Onko jotain "rajaa", miten paljon tuota liuosta voi juoda, kun janoinen olen lähes koko ajan ja vesi ei jatkuvasti jaksa tyydyttää makuhermoja :?

Parisen viikkoa ajattelin pitää tällaista tiukkaa linjaa ja sitten hieman höllätä, tosin, kun johonkin tottuu, on sitä vaikea taas korjata, joten enkä lisään vain jotain kivaa salaattiin. Absoluuttiset kielletyt olen päättänyt jättää kertaheitolla (peruna, riisi, leipä, pasta), asennoiduin tähän hommaan niin, että jos näin aletaan toimia, niin toimitaan sitten loppuun saakka. Jos tämä saa painon tippumaan ja tiputuksen ylläpidettyä, olen ikikiitollinen Anita Hirvosen 7 Päivää lehdessä olleesta artikkelista, se sai jonkin "kilahtamaan :wink: " ainakin täällä.

Ja vielä yksi ruoka-ainekysymys... Mitä sanotaan teollisesti valmistetusta rusinattomasta maksalaatikosta? Onko "sallittu" näiden kahden viikon aikana tai sen jälkeen (annostus n. 200 g lounaaksi)?

Upea palsta! =D>

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 08:58:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tuosta maksalaatikosta (minunkin suurta herkkua). Itse olen sitä alitajuisesti karttanut sillä maksalaatikkoonhan tulee riisipuuroa..... käväsin siis Finelistä katsomassa ja sen kertomaa teollisen maksalaatikon osalta oli näinkin huimat luvut.

hiilihydraatti imeytyvä 18.7 g/ 100 g
hiilihydraatti erotuksena 21.7g/100g

Itse jättäisin siis nauttimatta.

ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:00:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Piuku kirjoitti:
BonAquan kivennäisvedellä (onkos tämä ok juoma?).

Ööö... on.

Piuku kirjoitti:
Keräsin parisen viikkoa sitten mustaherukat pensaista ja mietinkin, että onko tällainen vitamiinipommi miten hiilihydraattista

Ehdottomasti suositeltavaa. Kukaan täällä ei ole lihonut marjoja syömällä.
Hiilareita on 7.8% painosta.

katsopa tätä http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s01g6.html

Piuku kirjoitti:
Ja vielä yksi ruoka-ainekysymys... Mitä sanotaan teollisesti valmistetusta rusinattomasta maksalaatikosta? Onko "sallittu" näiden kahden viikon aikana tai sen jälkeen (annostus n. 200 g lounaaksi)?

40.0 g Rasvaton maito (teollinen)
34.0 g Riisi, keitinvedessä suolaa (keitetty)
20.0 g Maksa, keskiarvo (käsittelemätön)
6.5 g Siirappi (teollinen)
4.0 g Ruoanvalmistusrasva, keskiarvo
2.0 g Sipuli (käsittelemätön)
1.0 g Ruokasuola, jodioitu (teollinen)

Mitäs arvelet?

ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:15:49 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pienetär kirjoitti:

40.0 g Rasvaton maito (teollinen)
34.0 g Riisi, keitinvedessä suolaa (keitetty)
20.0 g Maksa, keskiarvo (käsittelemätön)
6.5 g Siirappi (teollinen)
4.0 g Ruoanvalmistusrasva, keskiarvo
2.0 g Sipuli (käsittelemätön)
1.0 g Ruokasuola, jodioitu (teollinen)

Mitäs arvelet?

Tuota moskaa en söisi. Ja vielä oikeen tyhjääkin tyhjempia riisipikahiilareita... tuon lähes kaikki hiilarit on "tyhjää"... säästä ihmeessä tuo hiilari johonkin terveelliseen.. Olkoonkin maksaloota hyvää...

Jos pitää maksasta kannatan itsetehtyä tavalla tai toisella ilman tuota riisia ja siirappia... ja noita valmisuokateollisuuden rasvoja. Omatekemät jauhemaksapihvitkin on hyviä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:16:12 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Heippa ja teretulemast vaan!

Mustaherukkajuomasta: varmasti hyvä homma, pidä kuitenkin muutamissa laseissa aluksi, myöhemmin ylläpidolla niin paljon kuin tavaraa riittää. Sen verran huomauttaisin, että marjojen kuorissa ja siemenissä on valtavasti hivenaineita, eli niiden poisheittäminen on sitä kuuluisaa "lapsen pois heittämistä pesuveden mukana".

Vinkki: Entinen appiukko tekee pakastetuista marjoista tuorejuomaa, jota kutsui Lirpokkaaksi. Lirpokasta tehdään laittamalla kiehahtanutta vettä jäisten marjojen päälle ja soseuttamalla koko komeus sauvasekottimella. Vettä (ei enää välttämättä kuumaa) lisätään tarpeen mukaan niin paljon, että seosta voi juoda. Vähän niin kuin pirtelöä, ihana aamun aloitus esimerkiksi. Tuhdimpaa lirpokasta voi sekoittaa sitten vaikka rahkaan tai jogurttiin - varsinkin jos marjat ovat isoja niin seoksen syöminen on helpompaa kuin kokonaisten. Naurettavan yksinkertaista, loistavan hyvää.

ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:24:26 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Piuku kirjoitti:

BonAquan kivennäisvedellä (onkos tämä ok juoma?)

. Keräsin parisen viikkoa sitten mustaherukat pensaista ja mietinkin, että onko tällainen vitamiinipommi miten hiilihydraattista, kun sekoistan raa'an tavaran (mehumaijassa keitetyn liemen) veteen enkä käytä mitään makeutusainetta

BonAqua on erinomasen hyvin ok.

Syö ihmeessä niitä herukoita raakana niin kauan kuin se on mahdollista. Hiilarit 7,8g/100g.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi <--- tuolla voi tarkastella mukavasti eri ruoka-aineiden erilaisia ominaisuuksia.

Viestin otsikko: Huih
ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:25:07 
Poissa
sintti
sintti

Tais jäädä maksalaatikot syömättä (enpä tosi ole koskenut sitten viime torstain). Eikä kyl olis tehny mielikään :lol: ainakaan vastausten jälkeen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 09:52:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mustaherukoissa on uskomaton määrä vitamiineja, kivenhiveniä ja antioksidantteja, ja myös sitä hypetettyä kuitua. Juuri tällaisilla ruoka-aineilla sitä itselleen sopivaa hiilarikiintiötä kannattaa täyttää, noiden viljojen, perunoiden ja sokerimömmöjen sijaan. Katsoo vain, että määrät ovat kohtuulliset.

Heikkilällä on ihanan broilerinmaksaohje, ja maksapihvejä meillä paistetaan ainakin kerran kuussa. HK:n Herkkumaksamakkarakin on värasin vähähiilarista.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 10:41:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tytti!

Kiitos vinkistä! Keräilin pari viikkoa sitte pensaat kanssa tyhjiksi ja mietin samalla, että onpa paljon marjoja pelkästään rahkaan laitettavaksi. Täytyykin tesmata tuota vinkkiä heti! \:D/

Ja Piukulle tietysti TERVETULOA!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 13:10:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mustaherukat pitäisi tietenkin syödä tuoreeltaan ja niin yleensä teenkin, mutta:
Rahkaan kun sekottaa, niin maku ja väri paranee huomattavasti, kun tuoreet marjat kiehauttaa mikrossa ja survoo sitten.

Tietysti menetetään c- vitamiinia, mutta maku on mainio.

Viestin otsikko: Hmmm...
ViestiLähetetty: 2004-08-30 13:44:37 
Poissa
sintti
sintti

Mä sain parikin mielipidettä mustaherukasta, mutta jos vielä kertaalleen tämän oman nautintomenetelmän kirjoitan, niin keitin mustaherukat mehumaijassa ja pullotin sellaisenaan (ei mitään makeutusaineita/sokeria) ja nyt sitten veteen lotraisin. Vaikeaahan se varmasti on sanoa, mutta miten paljon 2 dl sis. hh? Mä olen hieman hankala muodostamaan kuvaa "älä juo liikaa" tms., joten mulle on väännettävä rautalangasta. Onko viisaampi jättää ensimmäisen kahden viikon aikana mehut juomatta makeuttamattominakin ja pysyttäydyttävä BonAquassa ja vedessä?

Ja kuinka ollakaan, tänään reissun päältä suoraan töihin ja ei mitään lounasta mukana. Neljäs litra nestettä menossa ja kotiin kun pääsen, munakasta herkkusienellä ja pekonilla kiitos *niiaa*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 13:58:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Antamillasi tiedoilla hiialrimäärää on mahdoton laskea, mutta juo nyt vaan. Vaikka 1-2 lasillista päivässä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 14:19:54 
Poissa
sintti
sintti

Näin tehdään :wink: Sitä vaan kai haluaa ainakin tämän pari viikkoa toimia niin ohjeiden mukaan, jotta "pohja" on rakennettu oikein. Eiköhän tämä tästä rauhoitu, kun pääsee vauhtiin ja oppii rakentamaan ruokakokonaisuuksia ilman vanhoja tottumuksia ja ennen kaikkea oppii uuden elämäntyylin :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 14:37:18 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kai sitä jotenkin näinkin voisi arvuutella... jos laitat maijaan 5kg herukkaa ja saat sieltä ulos 5 litraa mehua ja jos vaikka maijaan jää 2,5kg (siis määrät ja suhteet on tietenkin nyt väärin mutta esimerkin vuoksi). Nyt siis ulostulleessa mehussa on vettä puolet ja puolet mustaherukkaa. Hiilarimäärä siis desissä tuota maijasta tullutta hyvää mehua on tässä esimerkkitilanteessa olis vajaa 4g/100g eli noin desissä. Veikkaan että kuivahkoa kuori ja siemenmössöä todellisuudessa maijaan jää paljon vähemmän. ja mahtaako siihen ulostulevaan mehuun noin paljoa vettä tulla mukaan. Helppohan tuo olisi mitata vaakan kanssa. Ennusteeni on että siinä mehussa joka on maijasta tullutta laimentamatonta olisi hiilareita 3 - 7g/100g Miten tätä tän kummemmin voisi arvuutella.... jos lasket tuon lanttaamattoman mehusi hiilareiksi 6g/desi et kovin isoa virhettä voi tehdä...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00