karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-16 03:23:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paleleminen?
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:01:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pari päivää on palellut. Kuumetta ei ole, mutta flunssaa yrittää pukata.

Vai voiko paleleminen johtua ruokavaliosta? Ketoosissa ollaan edelleen, vaikka vkl tuli vähän reissumiestä röhnittyä... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:37:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos syöt selkeästi liian vähän, voi se aiheuttaa palelemista. Muistan vieläkin elävästi miten aina paikkariaikoina tärisin aluksi kylmästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:37:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eikös laihiksella aina palele? Mulla on ainankin sellainen kuva, että dietillä on aina kylmä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:42:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Siis mitäh? Ei Atkinsilla tai muullakaan alakarppaamisella ainakaan PITÄISI palella. Tarkoitushan on myös syödä riittävästi eli ei olla "laihiksella" sanan perinteisessä merkityksessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:42:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei ole alakarpatessa palellut, pianonvirittäjissä oli ainainen vilu...

Ja mie olen varsinainen vilukissa ollut aina - nyt en, villasukkia ei tartte enää helteellä.... :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:44:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

kookos kirjoitti:
Eikös laihiksella aina palele? Mulla on ainankin sellainen kuva, että dietillä on aina kylmä.

No ei todellakaan tule vilu karpatessa; päinvastoin alkaa käydä sääli vanhoja vilukissan vaatteita, jotka nurkassa pölyttyvät.

Sen sijaan flunssan alussa saattaa palella, jopa karppia. Isännän ohje asiaan on: niin paljon protskua, rasvaa ja rehuja mahaan kuin sielu sietää; pari lisäkapselia kalanmaksaöljyä perään ja sitten otetaan hetki rauhallisesti.

terv els
(Arvatkaa muuten, koska ne flunssat on meidän väkeen iskeneet? Juh, tietysti jonkun tyhmän syöpöttelyn jälkeen. Mutta toisin kuin ennen, kestävät vain pari päivää ...)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:47:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Palelu ei ole ensimmäinen asia, joka mieleen tulee.. Aineenvaihdunta on parantunut huomattavasti ja useammin on kuuma, kuin kylmä.. 8)

Ettei vaan flunssaa pukkaisi.. :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:48:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No tätä karppia palelee aina, kesät talvet söin sitten vaikka tiiliskiviä. Eli eiköhän siinäkin ole ihan yksilöllisiä eroja. Laihiksesta en tiedä kun en laihduta, luulin vain että laihiksella aina palelee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:53:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä minuakin palelee, jos jättää syömisen liian vähälle. Karpatessa käy aika helposti niin, kun nälkä ei ilmoita energiavajeesta.

Helpoin konsti on voimistella hiukan. Lämmin olo kestää aika kauan sen jälkeen. Yleensähän vilu ei tule ennen kuin illalla lukiessa tai tv:tä töllöttäessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:54:10 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minäkin yhdistäisin palelun liian vähän syömiseen.

Mutta juuri nyt kyllä minäkin palelen... on nimittäin aikamoinen flunssaepidemia liikkeellä. Eli jos se kuitenkin olisi vaan flunssaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 12:58:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

kookos kirjoitti:
No tätä karppia palelee aina, kesät talvet söin sitten vaikka tiiliskiviä. Eli eiköhän siinäkin ole ihan yksilöllisiä eroja. Laihiksesta en tiedä kun en laihduta, luulin vain että laihiksella aina palelee.

minulla ainakin ketoosissa on jalkojenkin palelu selkeästi yöllä vähentynyt...pikemminkin kaiken aikaa voisi luonnehtia oloa hivenen "kuumottavaksi" ihan kuin ihonkin lämpötila olis noussu tjst. Ja melkoisella kalorivajeella mennään. Syödyn ruuan taulukkokilokalorit pyörivät tuhannen molemmin puolin ilman palelua...muutenkin on tunne että jotenkin lämmönsäätely olis parantunut...kuumalla ei ole kuuma ja muulloin ei myöskään ole niin helposti viluinen olo. Havaintoaineistona vain oma yksilöllinen elimistö. Ihmiskokeiden tekoa omalla kropalla ei kukaan ole kieltänyt joten koe jatkuu.....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 13:43:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Sama kuin papalla! Aina sukkia riisumassa.

Minä tunnun sairastavan noin yhden flunssan vuodessa ruokavaliolla kuin ruokavaliolla. Aiemmin ne kestivät aina kuukauden, välillä paranivat mutta seuraavan päivänä palasivat takaisin, semmoista ällö sahailua. Pari viikkoa sitten oli lievä flunssa, ohi 2-3 päivässä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 14:21:11 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Pappa: miksi niin suuri kalorivaje? Etkös voisi ottaa atkismaisen rennosti ja syödä vaikka sen kolme megaa ja laihtua? Vai onko kiire?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 14:46:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla on vasta kuudes päivä menossa mutta huomaan tosi viileässä työhuoneessani että enää ei palele sormia ja varpaita vaikka ilmastointi tohottaa täysillä. Kesälläkään tänne ei ole asiaa lyhythihaisella paidalla tai lyhyissä housuissa.... Teen istumatöitä joten liikkuminen on melko vähäistä ja tuo hemmetin tohotin on suoraan minun yläpuolellani. Hurraa Technopolis ja sen vuokraamat toimitilat!!

Öisin tarkenen pelkällä pussilakanalla, täkin kanssa tulee liian kuuma. Ei oo tarvinu pörrösukkia pitää jalassa suihkun/saunan jälkeen.

Minä olen välistä todella tympeässä flunssakierteessä ja saikkupäiviä kertyy. Toivottavasti minullakin noi kierteet loppuu kun ruokavalio on pistetty täysin uusiksi! Kuuden päivän dieetin aikana paino on tippunut 2 kg, hyvä alku vaikka nesteethän ne aluksi vaan lähtee.. Noh, olkoonkin vain nesteitä, painolukeman saaminen uudelle kymmenluvulle tuntuu tosi kivalta :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 15:05:12 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

hoover kirjoitti:
Pappa: miksi niin suuri kalorivaje? Etkös voisi ottaa atkismaisen rennosti ja syödä vaikka sen kolme megaa ja laihtua? Vai onko kiire?

Juuri kun nautin olosta jossa nälkä alkaa pelata kuten kuuluukin, miksi söisin enemmän kuin on nälkä!!

BMI 47 vakavilla lähtötilanteen oireilla ei jätä vaihtoehdoksi kuin nopean varmuudella toimivan painonpudotuksen. Nyt voin erinomaisesti, olo on erittäin hyvä.. miksi alkaisin mässäillä ja hidastaa laihtumista... sen aika on kun paino alkaa lähentyä edes kohtuulukemia... ja sen teen silloin lisäämällä hyviä hiilareita.

Rentoudesta. En tiukkapipoile...syön kun on nälkä..välillä hiukan enemmänkin jotta riittävä vitamiini ja hivenainetaso pysyis edes jollain tavalla kohtuullisena. Syön ja nautin todella syömistäni pihveistä kalasta yms...ja kasvikunnan tuotteista... en ole näin nautiskellut ruuasta aikoihin..

En vaan pirulainen mahda mitään sille ettei kalassa ja puhtaassa lihassa ja kananlihassa ole noita kaloreita...entiset vesitonnikalatkin muutan nykyisin itse öljytonnariksi...

Ja elävän ihmisen läskissä on noin 770kcal/100g joten en minä kalorivajeella ole... syön itseäni:P kannipaali nääs...

ja muistathan ettei fysiikan lakeja riko yksikään dieetti... paino tippuu oikeasti vain ja ainoastaan syömällä omia kudoksiaan...ja mieluiten noita läskejä... (vääriä tulkintoja, valehtelua ja satukirjoja lukemalla tietenkin laihtuu pitkäaikaisesti ja pysyvästi vaikka 6000kcal ihmedieetillä ja makaamalla)......ketoosin ihanuus on sinä että sen mukana alkoi vähitellen toimia tuo oikeanlainen nälkä/kylläisyys systeemi... kun menen ulos ketoosista hyvähiilarista kohti uskon sen säilyvän mikäli yhtään ymmärrän elimistöäni ja sen toimintaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 15:43:28 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ok pappa :)
Mua ihan oikeasti kiinnosti, koska syöt puolet mun kaloreistani (162 senttiä 71 kiloa).

Mä itse saatoin ketogeenisen dieetin alussa voi syödä hervottoman paljon kaloreita verrattuna kulutukseen ja laihtua. Näin varsinkin ensimmäisen puolen vuoden aikana. Laskeskelin joskus, että minun ja mieheni olisi molempien pitänyt tehdä megan kalorivaje päivässä laihtuaksemme ensimmäisen puolen vuoden vauhtia. Kuitenkin minun kalorini liikkuivat 2000 ja 3000 välillä ja mies söi useimmiten 3000+. Enkä satuile :)

Mies pudotti vuodessa 30 kiloa, minä 24. Suurin osa pudotuksesta tapahtui eneimmäisen puolen vuoden aikana. Ehkä insuliiniresistentti elimistö ei yksinkertaisesti ruokavalion muuttuessa osaa käyttää syötyä rasvaa? Myöhemmin tilanne tasoittuu, eikä samanlaisilla kaloreilla enää laihdu. Tosin, ei lihokaan, ellei syö samaan aikaan ylenmäärin hiilihydraatteja. (Tässä tapauksessa ylenmäärin = ketoosin tappava tai insuliinit purskauttava määrä)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 16:16:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Saathan proteiinia, pappa, tarpeeksi?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 16:36:10 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

hoover kirjoitti:
Ok pappa :)
Mua ihan oikeasti kiinnosti, koska syöt puolet mun kaloreistani (162 senttiä 71 kiloa).

Mä itse saatoin ketogeenisen dieetin alussa voi syödä hervottoman paljon kaloreita ....

Mies pudotti vuodessa 30 kiloa, minä 24. Suurin osa pudotuksesta tapahtui eneimmäisen puolen vuoden aikana.

........

Myöhemmin tilanne tasoittuu, eikä samanlaisilla kaloreilla enää laihdu. Tosin, ei lihokaan, ellei syö samaan aikaan ylenmäärin hiilihydraatteja. (Tässä tapauksessa ylenmäärin = ketoosin tappava tai insuliinit purskauttava määrä)

Niin, ruoka-ainetaulukoiden kaloriarvo voi olla eri kuin se kalorimäärä jonka elimistö siitä energiaksi nappaa...

Ylipainoisen ihmisen kulutusta on vaikeahko arvioida... kyllä painonsa siirtäminen kävellen sata metriä kuluttaa 140 kiloisella paljon enemmän kuin 50 kiloisella..

lepokuliutuskin on ylipainoisella eri kuin normaalipainoisella... johtuen monesta pikkutekijästä.. ihan mukaanlukien ihon pinta-alasta johtuen lämmönhukka, hengityksen vaatima energia... jne... se on monen tekijän summa kun oikeen alkaa pähkäillä...

Itse söin ja mässäilin hyvillä kala-kana-liharuuilla ketoosin ensimmäisena kahtena viikkona varmasti yli kulutuksen jos ravintoainetalukon arvoilla laskee sen syödyn... mutta...kahden ekan viikon aikana paino jo tippui... olkoonkin että ekan viikon aikana katosi turvotukset... (sekin jo helpotti elämää)... noin parin viikon tuntumassa alkoi ruokamäärä tippua... ja edelleen syön niin paljon kuin kulloinkin huvittaa, ja vähän ylikin, tokihan ajoittain on sitä oikeanlaista helppoa tervettä nälänkin tunnetta...ja tahallani opetan elimistölleni sitäkin jotta homma ei myöhemmin kaadu...nälkä-kylläisyys tilan hallinta....millään tavoin kituuttamatta...sehän kaatas koko homman ainakin minulla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 16:45:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mirka kirjoitti:
Saathan proteiinia, pappa, tarpeeksi?

En ole vielä ollut huolissani... syön kalaa, kanaa ja porsaanlihaa, juustoa, pähkinöitäkin joskus...raejuustoa...öljynä rypsiöljy ja mukana myös voi... noistahan se kalorimäärä pääasiassa koostuu... ei sitä tuossa salaatissa yms ole...

pitäsköhän oikeen laskemalla varmistaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-30 17:40:33 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mun mielestä vähähiilarinen säätää kyllä itse itseään. Eli jos on noinkin paljon vararavintoa, niin antaa palaa vaan. Mutta mitenkään ylimääräisesti ei kannata itseään nälässä pitää, eli jos on nälkä, niin sitten syödään.

Proteiinin kanssa se oikeasti tarkka ajanjakso on ekat 2 viikkoa, silloin sitä kuluu enemmän. Mutta sitten kun elimistö adaptoituu rasvanpolttopuuhaan, protskun kanssa ei tarvii olla yhtään tarkempi kuin millään muullakaan ruokavaliolla. Joo, kyllähän se on hyvä joskus tarkistaa, että sitä tulee tarpeeksi, mutta tuskin se tulee tällä ruokavaliolla ongelmaksi.

"Jos se toimii, älä koske siihen"... vai sittenkin... :wink:

Itsekin alussa nautiskelin uudelleenlöytyneestä näläntunteesta, mutta sitten (sattumalta kokeillen) tajusin laihtuvani nopeammin syömällä enemmän. Sitähän nuo yrittävät sanoa.... eli voisit luultavasti syödä enemmänkin ja silti laihtua paremmin tai yhtä hyvin. Niin omituiselta kuin se kuulostaakin... Periaatteessa 1200 kcaliin on mahdollista mahduttaa jo kaikki tarpeellinen, kunhan tyhjiä kaloreita ei ole yhtään. Sen alle ei kyllä kannata mennä, silloin laihtuminen hidastuu (ja vielä tärkeämpää, hiveniä jää varmasti puuttumaan!).

Mutta ainakin mulla lopulta se "oikea" kalorimäärä ei ole kamalan iso, enkä ole yrittänytkään vääntää sitä niin isoksi kuin olisi mahdollista. Eli luultavasti voisin syödä enemmän lihomatta, mutta tykkään syödä näin...

Kyllä se säätyy siitä itsestään, kunhan ei aseta itselleen valmiita rajoja vaan katsoo oman elimistön ja sen "toipumisen" mukaan tilannetta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00