No niin piti olla. Siitä on opettavainen tarina Harvardin ravitsemussivuilla. Ensin piti olla hirmuisen hyödyllinen ja estävä. Sitten se päätettiin varmistaa ihan oikeilla koejärjestelyillä... ja sen kunniaksi nykyisin ollaan melko lailla yhtä mieltä siitä, että kuidulla ja paksusuolen syövällä ei ole korrelaatiota.
Tässä tapauksessa kanta riippuu siiä, kuinka vanhoihin lähteisiin tukeutuu. Koska kuitenkin vain tuoreimmat kokeet oli tehty nimenomaan tätä kuitu-syöpä linkkiä varmistamaan, ne ovat luotettavampia kuin aiemmat. (Muistaako kukaan, mitä tapahtui, kun Suomessa alettiin vastaavasti tutkia eläinrasvoja ja beetakaroteenilisäyksiä - jos ei niin nou hätä. On se julkaistu, muttei ylittänyt uutiskynnystä ...)
Ainoa, missä kuidusta voi olla hyötyä on se että yläkarpatessa vaihtaa osan kuiduttomista hiilareista kuidullisiin - hiilareiden kokonaismäärä vähenee ja ne saattavat hivenen hidastuakin. Mutta silloinkin parempi olisi ...
terv. els
_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä.
Tyyli täällä, kliksEi eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)