karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 22:37:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-09-01 17:46:56 
Poissa
sintti
sintti

Auttakaahan nyt avutonta, kun näistä vähähiilari-dieeteistä on niin monia versioita. En ole oikein ymmärtänyt mitä kaikkea saan syödä ja mitä en. Viljatuotteet olen viskannut romukoppaan jo aikaa sitten, mutta eikö kasviksiakaan saa enää syödä? Tai rahkaa?
Siis kuinkas on esim. seuraavien tuotteiden laita?
-Kurkku
-Tomaatti
-Porkkana
-Salaatti
-Paprika
-Rasvaton Maitorahka
-Raejuusto
-Cashew-, saksan-, maa- & muut pähkinät
-Suolapähkinät?
-Fun Lihgt mehu?
-Hedelmät
-Palautumisjuoma (lähes pelkkää hiilaria, 3krt vko puntin jälk.)

FAQ:stakaan ei löytynyt tietoa.

Mietityttää myös että laihtuuko tällä hommalla varmasti. Pelottaa aloittaa.
Millainen olo dieetillä on? Luulisi, että jos syö pelkkää lihaa, niin olo olisi ahdistava ja tukkoinen jos ei saa vihanneksia.
Pitääkö kaloreja laskea tai rasvaa varoa, vai saako syödä niin paljon kuin sielu sietää?
Ongelma ovat myös vanhempani, jotka eivät varmasti ymmärrä jos ryhdyn syömään pelkkää lihaa. Nyt jo he tyrkyttävät jatkuvasti leipää ja maitoa, koska "ilman niitä ei tule toimeen". Olen 20v, ja asun yhä kotona.

En ole ylipainoinen, mutta haluaisin laihtua ja nopeasti.
Olette varmaan joutuneet vastaamaan tämän kaltaisiin kysymyksiin monesti, mutta koittakaahan olla kärsivällisiä ja auttaa minuakin.

(Olenko hakoteillä jos syön aamulla rahkaa ja hedelmiä ja sokerijuurikaskuitua, päivällä ja lounaalla välipalaksi paljon lihaa, raejuustoa, pähkinöitä ja PALJON kasviksia, mm. porkkanaa yms. Iltaisin vielä hedemiä ja rahkaa sokerijuurikaskuidun kera)

En laihdu lainkaan, mikä kyllä saattaa johtua repsahduksistanikin. Toisaalta kyllä syön tosi paljon. Harrastan kyllä liikuntaa.

Nuo teidän lyhyessä ajassa menettämänne kilomäärät kuulostavat suurilta ja houkuttelevat aloittamaan ankaramman dieetin. Toisaalata, johtuukohan se suuremmasta lähtöpainosta? Eikös vikat kilot ole aina tiukimmin kiinni. (Olen 171cm ja 62kg)

Tässäpä oli tekstiä kerrakseen. Kiitos jos joku jaksoi lukea ja kiitos jos joku viitsisi vielä vastata ja näyttää ihan kädestä pitäen auttaa oikealle tielle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 17:51:57 
Poissa
sintti
sintti

Lisään vielä vähäsen...
En ole koskaan laskenut kaloreita tai ravintoarvoja. Kuinka tiedän paljonko saan syödä päivässä ja mikä on sallittu hiilarimäärä ja paljonko missäkin on rasvaa ja protskua. Täytyykö nyt siis ottaa laskin käteen ja ruveta punnitsemaan ja laskeskelemaan grammoja?
Olen kärsinyt syömishäiriöistä ja ahdistaa jos joutuu aina laskemaan kaiken ja ajattelemaan ruokaa niin paljon...

ViestiLähetetty: 2004-09-01 18:21:05 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Peppiina-84 kirjoitti:

Ottamatta kantaa esittämiisi kysymyksiin, ihmettelen että miksi haluat laihtua ja mistä, jos kerran ylipainoa ei ole? :-k

Antamiesi mittojen mukaan olet täysin normaalipainoinen (BMI=21,2) ja jo neljän kilon laihtuminen tekisi sinusta alipainoisen. :shock:

Ruokien rasva-/hiilarimääristä saat parhaiten tietoa http://www.fineli.fi-sivulta.

Peppiina-84 kirjoitti:
Pitääkö kaloreja laskea tai rasvaa varoa, vai saako syödä niin paljon kuin sielu sietää?

Ei käsittääkseni tarvitse mitenkään laskea tai rasvaakaan varoa, mutta riippuu tietysti siitä, paljonko sielusi sietää. :) Eli ei missään dieetissä sovi kaloreita ja rasvaa vetää ihan rajattomasti, jos laihtumista haluaa.

ViestiLähetetty: 2004-09-01 18:30:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Peppiina-84 kirjoitti:

Minkäänlaista saarnaa en pidä. Mutta, näin alkajaisiksi ylläoleva pisti silmääni. Erityisesti ......laihtua ja nopeasti? ja kuitenkin: (Olen 171cm ja 62kg)

No jokatapauksessa älä ala kamalasti laskemaan.

nuo hedelmät, Funlight ja rahka (jos sen määrä on suuri) vaan mietityttää.. ja sitten en oikeen ymmärrä tuota kuitulisääsi jos kerran syöt vihanneksia paljon.
tuon Funlightin latkimisen jättäisin pois.

Tarviiko tuon urheilujuoman olla sellasta jossa on paljon hiilihydraatteja?

Jos taas haluat ehdottomasti siirtyä ketoosidieetille niin pariksi viikoksi hiilihydraatit on tarkkailtava ja katsottava että ne pysyy alle 25g/vrk sen jälkeen niitä voi hiljalleen nostaa vihanneksilla ja säätää homman sopivaksi painonlaskun ja painon ylläpidon kannalta. Ketoosi alkanee tuolloin noin 2 - 4 vrk kuluessa. Silloin useinmiten vähitellen myös nälkä vähenee ja pysyy kyllaisenä yllättävän vähällä. syö senverran kun siihen riittää...ei se kummepaa tarvitse. Ja rasvakammo pois! Jollei sitä tule tarpeeksi ruuan mukana elimistö luulee että siitä on pula...ja alkaa kynsin hampain pitää rasvavarastoista kiinni.

Muuten pois se laskeminen ja ruuan vahtiminen!! Kunhan et ole syömättä yli 6h paitsi nukkuessasi ja syöt vaan sen verran ettei ole nälkä. Herkuttele pihveillä ja kalalla yms ja rasvantarkkailu pois.. se rasva saa olla mitä niissä suinkin on ja hiukan ehkä lisätä hyvälaatuisia kala ja/tai kasviöljyjä ja voitakin voi huoletta käyttää ruuanvalmistukseen.

Normaalilla ilman ketoosia olevalla ruokavaliolla muuten sama ohje mutta noita hiilareita vihanneksista saa tulla reippasti enemmän kuin se raja millä pysyy ketoosilla. Jos syöt riittävästi munia kalaa kanaa lihaa...tuskin pystyt syömään vihanneksia liikaa.

Varmasti on muitakin mielipiteitä!

Tämä näin äkikseltään kummempia pohtimatta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 19:39:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei, Peppiina!

Näissä karppihommissa voi olla hiukan sellainen puoli, että koska niissä usein kroppa palautuu normaaliin tasapainoonsa, alipainon kehittäminen voi olla hyvinkin hankalaa. Nälänhallintaan perustuvissa karppiruokavalioissa painon pudotus tapaa usein loppua kun ihminen on normaalipainossa. Siksi veikkaan että tämä ei ehkä ole ihan se sinun tapasi.

Kokeilla toki voit, mutta nuo täälläkin esitetyt isot painonpudotukset liittyvät säännöllisesti pahasti ylipainoisten laihdutukseen. terv. els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 20:16:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minäpä väännän sinulle rautalangasta :shock:
Jos alat laihduttamaan normaalipainosta, panet aineenvaihduntasi sekaisin ja alat lihoa piste. Olen kaksi senttiä lyhempi kuin sinä ja painan kuusi kiloa enemmän. Sulla ei voi olla laihdutettavaa. Ota järki käteen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 20:29:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Peppiina, jos et syö viljatuotteita, niin et varmaan syö roskaruokaa, valmispitsoja, pullia, kakkuja, hampurilaisia. Ei kukaan vähähiilarinen pelkkää lihaa syö. Opettele syömään paljon kasviksia, vihreitä erityisesti. Juo se vanhempien tyrkyttämä maito, mieluummin luomuna. Ja muitakin maitotuotteita, jogurttia, juustoa. Leivästä ei niin väliä. Syö kolme ateriaa päivässä ja proteiinia (esim. lihaa, kalaa, kananmunia tai rahkaa) ja rasvoja (oliiviöljyä, voita) joka aterialla ja myös marjoja ja hedelmiä, äläkä napostele aterioiden välillä. Unohda limut ja mehut ja juo paljon vettä.

Olet normaalipainoinen, mutta ilmeisesti tyytymätön vartaloosi. Treenaat kolme kertaa viikossa. Mikä on ongelma? Pömppövatsa? Etsi tehokkaat liikkeet aktivoimaan poikittainen vatsalihas. Jos ei treeni tuota tulosta, vaihda treeniohjelmaa. Jos haluat "laihtua" tarkoittaako se mittoja? Jos treenaat vartalosi salilla hyvään kuntoon, tulee kiloja todennäköisesti muutama lisää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 20:37:43 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Minä aloin laihduttaa ollessani juuri mitoissasi. Miksiköhän ihmeessä, en käsitä enää itsekään. Lopulta en voinut syödä enää juuri mitään lihomatta kaikkea heti takaisin. Kuten joku jo sanoi, sekoitin aineenvaihduntani. Vasta ala- tai kohdallani oikeastaan hyväkarppaus palautti asenteeni ruokaan ja syömiseen ennalleen ja sulatteli turhalla diettailulla aikaansaatuja kiloja oikeista kohtaa taas pois. Olinkin jo tyytyväinen saavuttamaani tilanteeseen 172/68 ennenkuin raskauduin, ei tarvetta enää olla riuku vaan normaalivartaloinen, jopa hoikka noissakin mitoissa!

Älä ala ketoosidieetille, hyväkarppaus taas olisi mielestäni suositeltava _elämäntapa_ kenelle tahansa. Syö säännöllisesti, maha täyteen, runsaasti kaikkia vihanneksia ja marjoja, jonkun verran hedelmiä, paljon lihaa, kalaa, kananmunia ja maitotuotteita, ehkä jonkin verran täysjyväviljaakin. Vältä puhdistettua sokeria ja viljoja, sekä turhan paljon tärkkelyksen (esim. peruna ja maissi) syömistä. Älä kyttää vaakaa vaan katso itseäsi peilistä ja ole tyytyväinen. Olin jopa paremmassa kuosissa tuossa 172/68 painossani kuin ollessani kuusi kiloa kevyempi. Samat vaatteetkin suunnilleen mahtuivat!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-01 20:45:27 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
Peppiina, jos et syö viljatuotteita, niin et varmaan syö roskaruokaa, valmispitsoja, pullia, kakkuja, hampurilaisia. Ei kukaan vähähiilarinen pelkkää lihaa syö. Opettele syömään paljon kasviksia, vihreitä erityisesti. Juo se vanhempien tyrkyttämä maito, mieluummin luomuna. Ja muitakin maitotuotteita, jogurttia, juustoa. Leivästä ei niin väliä. Syö kolme ateriaa päivässä ja proteiinia (esim. lihaa, kalaa, kananmunia tai rahkaa) ja rasvoja (oliiviöljyä, voita) joka aterialla ja myös marjoja ja hedelmiä, äläkä napostele aterioiden välillä. Unohda limut ja mehut ja juo paljon vettä.

Olet normaalipainoinen, mutta ilmeisesti tyytymätön vartaloosi. Treenaat kolme kertaa viikossa. Mikä on ongelma? Pömppövatsa? Etsi tehokkaat liikkeet aktivoimaan poikittainen vatsalihas. Jos ei treeni tuota tulosta, vaihda treeniohjelmaa. Jos haluat "laihtua" tarkoittaako se mittoja? Jos treenaat vartalosi salilla hyvään kuntoon, tulee kiloja todennäköisesti muutama lisää.

Alakarppaamalla voi kyllä n "normaalipainoinen"kin laihtua jos laihtumisella tarkoitetaan sitä että paino esimerkiksi pysyy samana mutta rasvakudoksen ja lihaskudoksen suhde muuttuu paremmaksi. Johtuen siitä että rasvakudos on kevyempää voi hoikistua lihasten kasvaessa ja rasvan vähetessä. Tosin silloin kyllä melkeen ennustan pientä painon nousua.. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 08:37:52 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minä olen nyt, 62-kiloisena (171 cm) ihannepainossani ja tyytyväinen itseeni. MUTTA, en ole saman näköinen kuin nuorempana olin 58-kiloisena. Olen paljon paremman näköinen! Ja mahdun pienempiin vaatteisiinkin.

Tarinan opetus: paino ei ole tärkeä, tärkeämpää on mitä peili ja mittanauha kertovat. Jos sulla on ollut jokin syömishäiriö, on todennäköistä että sinulla on suhteessa enemmän rasvaa kuin vastaavan painoisilla muuten, ja näytät suhteessa painoon lihavammalta. Sun ei pitäisikään yrittää laihtua, vaan palauttaa lihas/rasva-suhteet kohdilleen. Paino pysyy samana (tai jopa nousee), mutta sentit karisevat ja näkyvä läski lähtee.

Anna elimistöllesi tarpeeksi ravintoaineita niin pääkin rauhoittuu. Sun painossasi joku 5 - 8 kilon laihtuminen ei muuta oikeasti mitään. Se oikea muutos tulee pään sisältä, vaa'an numero ei muuta elämääsi suuntaan tai toiseen.

Liiku reippaasti (kuten kai nyt teetkin) ja syö tarpeeksi, että elimistösi pystyy ylläpitämään lihaksiasi. Jos laihdutat "mahdollisimman" nopeasti ja tuijotat vain vaa'an lukemaa, hukkaat lihaksesi ja saat tilalle läskiä. Ja hupsis, kohta painat paljon enemmän, kuten tässä threadissa moni onkin jo kertonut.

Sun pitää ajatella pidemmälle, tässä on koko elämä aikaa. Ajattele terveyttäsi. Kun ruokavalio on kunnossa, isoja repsahduksiakaan ei tule. Ei vaan tee mieli herkutella. Sitten jos ongelmana on jokin sokerimössö (karkit ym.), ketodieettiäkin voi kokeilla, muuten melkein suosittelisin jotain "hyvähiilarista".

Jos noita sun syömisiä katsoo, niin rasvan määrä jää aika vähiin. Voisit ihan ensin vaikka kokeilla naputella päivän syömisiäsi johonkin kalorilaskuriin, esim. keho.netissä on hyvä. Sitten katsot paljonko kaloreita tuli.

Pitäisi saada ainakin 1200 kcal. Täällä monet laihtuvat yli 2000 kcal:illa. Jos syöt liian vähän, punttisharjoittelusikin menee hukkaan, lihakset tarvitsee energiaa.

Sitten voit katsoa rasvagrammoja, niitä pitäisi olla ainakin 62, oman painon verran. Vähintään saman verran pitäisi olla proteiiniakin, sitä voi kyllä olla reippaasti enemmänkin, esim 100 g.

Sitten vielä ne hiilarit... sulla ei tuossa listassa ns. huonoja hiilareita ollut ollenkaan, mutta hedelmiä ei kannata syödä hirveästi, ehkä 1 - 2 päivässä. Myös tuo sokerijuurikaskuitu kuulostaa ehkä liian makoisalta, tosin voin olla väärässäkin kun en tiedä mitä se on. Itse lisäisin tuohon sun listaan kaalit: parsa-, kukka- ym. Kesäkurpitsa on oivaa syötävää myös. Eli kaikki kasvikset, perunaa ja banaania voi ihan hiukkasen hylkiä. Ja siellä laskurissa hiilarimäärä voisi olla jossain 150 g paikkeilla, voi olla vähemmänkin, mutta sun tapauksessa ei tarvitse olla vähemmän.

Tää ei tarkoita, että kaikkia syömisiä pitäisi lyödä joka päivä laskuriin. Voit kokeilla tuota, ja tulosten mukaan vähän muuttaa syömisiäsi. Nämä suhteet, mitkä kerroin, ovat sellaiselle enemmänkin hyvähiilariselle dieetille. Jos haluat kokeilla vähähiilarista, kannattaa vaikka lainata atkinsin kirja kirjastosta. Mutta luulen että hyvähiilarinen sopisi sulle paremmin, paitsi jos et pysty pysymään ruokavaliossa ja sorrut koko ajan vaikka yrität parhaasi. Mutta kannattaa ensin kokeilla onnistuisiko noilla isommilla hiilarimäärillä.

Niin ja sit vielä yksi juttu. Dieetillä ei kuulu olla nälkä. Jos sulla on nälkä, syö jotain, vaikka pala juustoa. Ja yritä syödä joka aterialla jotain rasvaa ja proteiinia, ne pitävät nälkää loitolla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 09:30:59 
Kokemuksen syyyyyvällä rintaäänellä sanon: ÄLÄ LAIHDUTA!

Kuten Eofis tuossa kertoi, niin samat kokemukset minullakin. Silloin nuorena sitä piti itseään niiiiin lihavana. Olenkin jälkeenpäin miettinyt, että jossen silloin olisi aloitellut kaikenmaailman laihiksia päästäkseni "läskeistäni" eroon, niin olisinko nyt tänä päivänä tämän painoinen? Tuskin. Uskon siihen, että elimistö muistaa joka ikisen laihiksen. Joka kerta kilot tulevat takaisin korkojen kera. Nyt olen päättänyt lopettaa "laihiksella olon" ja ottaa tästä uudesta suunnasta elämäntavan loppuiäksi. Yhtään laihista en enää halua pitää. Urheile, nauti elämästäsi ja syö terveellisesti. Laihduttaa sinun ei tarvitse, mutta muuten voit soveltaa näitä ala/hyväkarppausohjeita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 09:46:09 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ihan vaan kannanottona LIIALLISEN laihuuden ihannointiin:
Oppimateriaalina kannatta katsoa esimerkiksi kaksi tuntia Fashion TV:n ympärivuorokautista lähetystä. Katsoa kun kävelevät vaatehengarit apaatisena kävelevät kuin huumatut robotit, vailla ilon häivääkään... Katsokaa näettekö siinä kävelemässä onnellisia nuoria...vai näettekö apaattisen sairaan ilottoman tyhjää tuijottavan lauman joka on kuin suoraan keskitysleiriltä... juuri ja juuri pystyssä pysyviä ihmisraunioita...mitä nuo lapset ovat nelikymppisinä, vai onko heitä enää silloin... en käsitä miksi maailman lääkärit eivät esimerkiksi muodosta joukkoa joka kertakaikkiaan lopettaa tuon hullutuksen... onhan sitä joukkovoimalla vähempiäkin asioita pysäytety...

Nuo muuten usein käyttävän ketoosidieettejä juuri niiden VÄÄRÄÄN KÄYTTÖTARKOITUKSEEN...(joista niitä shokkilööppejäkin syntyy helposti) elleivät tue laihtumistaan esimerkiksi lapamadoilla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 10:07:30 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mulle tuli tuosta pappan kirjoituksesta mieleen se telkkarin viimetalvinen läski-ilta. Saimi nousiainen kertoi, että hän syö niin paljon kuin haluaa ja aina ns. "oikeita" tuotteita, eli oikeaa kermaa ja voita... ja sitten kaikki ihmettelivät kuinka joidenkin aineenvaihdunta vaan toimii...

Mä ymmärrän kyllä tavallaan Peppiinaakin, sillä olen itse ollut ns. laiha läski. Kilot on ihan ok painoindeksin mukaan, mutta läskiä oli ihan hirveesti. Sitten mietin surullisena, että pitääkö oikeasti laihduttaa vielä 10 kiloa että näyttää hyvältä. Ja silloin olin siis jo tavoitepainossani 58 kiloa...

Jospa silloin olisi joku kertonut mulle mitä nyt tiedän. Että on mahdollista näyttää hyvältä ilman isoja rasvakerrostumia - laihduttamatta yhtään kiloa!

Joskus oma pää EI ole vinksallaan, edes tällaisessa (siltä äkkiseltään kuulostavassa) tapauksessa. Mä voin edelleen hyvin uskoa, että peppiina on ihan tosissaan, eikä päästään pipi.

Mutta kysytään vaikka keneltä, kaunein vartalo on toimiva vartalo. Jäntevä ja sopusuhtainen, ilman ylimääräisiä kerrostumia. Mutta sellaista ei saa laihduttamalla. Laihduttaminen tuhoaa aineenvaihdunnan. Voi kunpa Schwarzbeiniä olisi pakko lukea koulun terveystietotunnilla!

Joka tapauksessa, kysyjä ei varmasti kaipaa tuollaista saarnaa vaan neuvoja. Vähä/hyvähiilihydraattinen ruokavalio ei ole vain laihdutukseen, siksikään toisen tuomitseminen näkemättä ei liene asiallista...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 10:18:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

misukisu kirjoitti:
Mutta kysytään vaikka keneltä, kaunein vartalo on toimiva vartalo. Jäntevä ja sopusuhtainen, ilman ylimääräisiä kerrostumia. Mutta sellaista ei saa laihduttamalla. Laihduttaminen tuhoaa aineenvaihdunnan. Voi kunpa Schwarzbeiniä olisi pakko lukea koulun terveystietotunnilla!

Olen aivan samaa mieltä Misukisun kanssa. Itse olen myös pienikokoinen ja pienikin lihominen näkyy, olen turvonnut, pyöreä ja pehmeä. Proteiinien syöminen on kuin ottanut minusta pois sen höttökerroksen, iho on kiinteämpää ja toivon näyttäväni jäntevämmältä. Eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa. Tiedän, että tämä on karrikoitua, mutta mielestäni ihmisestä todellakin näkyy ulospäin se mitä hän syö. Vaikka olisi kuinka laiha, näkyy ettei iho välttämättä ole kimmoisa ja olemus on löysä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 10:30:39 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kyllä mäkin luulen että se laihduttaminen alkoi siitä ettei peilikuva näyttänyt hyvältä. Ja syyn siihen arvelen nyt olevan vääränlaisessa ruokavaliossa. Hyväkarppaamalla taas kroppakin tuli paremman näköiseksi vaikka kiloja olikin enemmän. Ilmeisesti se proteiini, ja se että sai tarpeeksi rasvaa ravinnosta.

En tiedä millä tavalla pitäisi sanoa, että Peppiinan kaltaiset todella _uskoisivat_ mitä kerron. Itse nimittäin aiemmin lueskelin vaikka mitä laihdutushypoteeseja tyyliin "joojoo" ja tein sitten kuitenkin tavallani. Koin ahaa-elämyksen koko ravintoasiassa vasta vuosi sitten, ja nyt olen monista asioista aivan eri mieltä kuin aikaisemmin. Tärkeitä pointteja mitä havaitsin:

- vaa'anlukemalle piut paut, peili ja vaatekoko ovat parempia mittareita
- syödä _pitää_, nälkä EI SAA olla eikä aterioita missään tapauksessa saa jättää välistä
- rasva on hyvää ja terveellistä ja pitää nälkää
jne.

Edelleen, toivon ettei Peppiina ala laihduttamaan siinä tarkoituksessa että haluaa kilojansa vähäisemmiksi. Kroppa voi näyttää Tosi Hyvältä vaikka kiloja olisi enemmänkin kuin Peppiinalla. Uskon kuitenkin että Peppiinalla voi olla nk. "läskiä" mielestään väärissä paikoissa, silloin hyväkarppaus kera kuntoilun voi auttaa laittamaan lihas-läskisuhteita kropassa kuntoon. Kiloja saattaa siinä rytäkässä tulla jopa lisää mutta peilikuva on nätimpi ja vaatekokokin saattaa silti olla pienempi!

Mutta mitenkähän tämä pitäisi muotoilla että Peppiina tämän uskoisi? Itse en olisi uskonut, harmi toisaalta ettei kukaan edes yrittänyt kertoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 11:18:15 
Poissa
sintti
sintti

Ihanaa kun ihmiset ovat vastailleet, kiitos :o)

Niin.. Taisin selittää hieman huonosti. En pyri alentamaan painoani, vaan ravan määrää kehossa. Olen ehkä mormaalipainoinen, mutta rasvaa kuitenkin löytyy kunnolla, vaikka lihastakin on
Onko ketoosin kokeileminen silti mielestänne minulle huono ratkaisu?
Jaksaako ketoosissa / vähillä hiilareilla treenata (puntti/spinning/lenkki)?

Rasvanvähennys syyni on seuraava: Saan näyteltäväkseni roolin, jossa pitää olla vähissä vaatteissa. Lisäksi roolihahmoni on nuori ja sporttinen. Silloin ei halua reisien ja masun höllyvän..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 11:31:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

misukisu kirjoitti:
Mulle tuli tuosta pappan kirjoituksesta mieleen se telkkarin viimetalvinen läski-ilta. Saimi nousiainen kertoi, että hän syö niin paljon kuin haluaa ja aina ns. "oikeita" tuotteita, eli oikeaa kermaa ja voita... ja sitten kaikki ihmettelivät kuinka joidenkin aineenvaihdunta vaan toimii...

Mä ymmärrän kyllä tavallaan Peppiinaakin, sillä olen itse ollut ns. laiha läski. Kilot on ihan ok painoindeksin mukaan, mutta läskiä oli ihan hirveesti. Sitten mietin surullisena, että pitääkö oikeasti laihduttaa vielä 10 kiloa että näyttää hyvältä. Ja silloin olin siis jo tavoitepainossani 58 kiloa...

Jospa silloin olisi joku kertonut mulle mitä nyt tiedän. Että on mahdollista näyttää hyvältä ilman isoja rasvakerrostumia - laihduttamatta yhtään kiloa!

Joskus oma pää EI ole vinksallaan, edes tällaisessa (siltä äkkiseltään kuulostavassa) tapauksessa. Mä voin edelleen hyvin uskoa, että peppiina on ihan tosissaan, eikä päästään pipi.

Joka tapauksessa, kysyjä ei varmasti kaipaa tuollaista saarnaa vaan neuvoja. Vähä/hyvähiilihydraattinen ruokavalio ei ole vain laihdutukseen, siksikään toisen tuomitseminen näkemättä ei liene asiallista...

Se saarna muuten EI ollut Peppiinalle...siksi nimenomaisesti otsikoinkin sen erikseen.

Kuten huomasit yritin neuvoa Peppiinaa ruokavaliossa ja myöhemmin myös otin kantaa (tosin hiukan huolimattomasti) siihen että lihaskudos rasvakudos suhdetta voi näillä ruokavaliokeinoilla myöskin muuttaa. Koska pidin juuri sitä seikkaa yhtenä mahdollisena tarkoituksena. Painoindeksi on aivan liian yliarvostettu arvioitaessa tilannetta.

Joissain keskustelun kommenttien osissa oli piirteitä joiden innoittamatta otin siis erillisen kannan liiallisen laihuuden ihannointiin ja se ei generoitunut Peppiinan sanomisista. Siinä olin huolimaton etä en tarkemmin ajatellut asiaa kun se juuri tässä threadissa sattui putkahtamaan.

Peppiina, ole huoletta ei sinua täällä tyrmätä jä alkuasetelmakin oli se että asiallisesti kerroit ja kysyit.
Uskon että muiden tiedonlähteiden lisänä tätä ryhmää lukemalla ja pienellä ruokavalion "viilauksella" onnistut tavoitteessasi. Tavoitteet ovat Sinun, eikä kenenkään muun. Kroppasi on sinun jonka osalta vain sinä tiedät mitä pitää ja miksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 11:37:56 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Siitä Saimi Nousiaisesta ja hänen "luonnollisesta" 51 kg painosta... Ko. ihminen oli kymmenen vuotta sitten erään oppilaitoksen vuoden kestävällä kirjoittajakurssilla. Harva tunnistaa, sillä hän painoi tuolloin n. 85 kg. Nykyään näen häntä usein samassa lounaspaikassa (huom! emme ole tuttuja, tunnistan näöltä) ja en vielä kertaakaan ole nähnyt, että hän "lounaalla" söisi mitään. Mielestäni tuo hänen laihuutensa on kaikkea muuta kuin luonnollista. Vai miten teistä, näyttääkö hän terveeltä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 11:38:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Peppiina-84 kirjoitti:

Veikkaisinpa, että on hyvinkin yksilöllistä, kuinka hyvin vähillä hiilareilla/ketoosissa jaksaa treenata. Itse vedän pitkiä (n. 3 tuntia) punttisalitreenejä, ja hyvin kulkee, vaikka olen ketoosissa, enkä syö hiilareita juuri ollenkaan (ne vähät mitä syön, tulevat salaatista/kasviksista). Treeni kulkee nykyään ihan yhtä hyvin kuin ennen alakarppaustakin, jolloin söin "normaalisti", eli leipää, riisiä, perunaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 11:43:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Peppiina-84 kirjoitti:

Niin.. Taisin selittää hieman huonosti. En pyri alentamaan painoani, vaan ravan määrää kehossa. Olen ehkä mormaalipainoinen, mutta rasvaa kuitenkin löytyy kunnolla, vaikka lihastakin on
Onko ketoosin kokeileminen silti mielestänne minulle huono ratkaisu?

Rasvanvähennys syyni on seuraava: Saan näyteltäväkseni roolin, jossa pitää olla vähissä vaatteissa. Lisäksi roolihahmoni on nuori ja sporttinen. Silloin ei halua reisien ja masun höllyvän..

Ottamatta kantaa tuon rasvanvähennyksen syyhyn ja sen mielekyyteen tai arvovalintoihin tai etiikkaan tai moraaliin tai mihinkään siinä millään tavoin:

Ketoosi on yksi keino ja suhteellisen nopeakin.

Uskon että jaksaa kohtuullisesti tai hyvin tai erinomasesti sitten kun elimistö on sopeutunut ketoosiin kunhan et odota mitään äärimmäisiä huippusuorituksia, silloin mennään urheiluruokinnan puolelle.

Siirtymävaiheen tilanne on niin kovin yksilöllinen ketoosiin mentäessä ja sen alkupäivinä.

Jos suoritustaso ketoosissa vähentyisi (jota en paljoa taida uskoa) jos et mitään äärisuorituksia halua vaan normaalia, niin so what... teet sen minkä kroppa kertoo mahdolliseksi ja hyvä tulee. Eikä sitten niin tosissaan sanottuna: Varohan runsasproteiinisella ja reilurasvaisella ketoruokavaliolla ettet vahingossa kasvata epäesteettisiä muskeleita jos kovasti treenaat :wink: )

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00