karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://karppi.ninja/forum/

Murkkuja ja uusioperheitä
http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=13&t=98492
Sivu 1/1

Julkaisija:  Aralia [ 2020-05-03 10:24:11 ]
Viestin otsikko:  Murkkuja ja uusioperheitä

Hei! En haulla löytänyt tällaista keskustelua, mutta jos meni ohi, vinkatkaa.

Eli: Onko täällä muita, jotka aloittelevat karppausta tilanteessa, että pitäisi ottaa huomioon ruuanlaitossa, mitä teinit suostuu syömään? Mitkä ovat osoittautuneet hiteiksi?

Meillä pakkaa sekoittaa vielä se, että ollaan uusioperhe, ja kun teinit ovat äidillään, syödään "tavallista" ruokaa. Päätin, että meillä teinit syö samaa kuin mekin, ja hävitin keittiöstä kaiken hiilaripitoisen. Kun olin kantamassa niitä pihalle, että lahjoitan ne kaverille, joka on köyhä opiskelija, mies ryntäsi väliin. Että eihän me voida kaikkea pastaa ja perunaa ja jauhoja ja etenkin sitä pastaa hävittää, kun teinit ei varmasti suostu syömään mitään muuta. Pojat ovat kumpikin nyt ilmoittaneet, että haluavat muuttaa meille (ovat tähän asti asuneet äidillään) ja mies pelkää, että jos meillä ruvetaan syömään kaikkea outoa, pojat muuttavat mielensä. Ja jos minä en ole jostain syystä saanut tehtyä ruokaa, niin mitä ihmettä mies tekee, kun ei hän osaa mitään terveellistä tehdä.

Että näihin pulmiin pitäisi saada ratkaisuja. Miten teidän perheessä on karppaamisen aloittamisen kanssa luovittu? Onko uusioperheessä mahdollista karpata?

Julkaisija:  pipru [ 2020-05-04 07:40:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Murkkuja ja uusioperheitä

Hmm. Mulle tuli nyt vähän mieleen, että onkohan aloitus provo. No jos ei, niin sorry. Minä vaan, että sinulla on siinä perhe johon kuuluu sinä, aikuinen mies ja mahdollisesti kaksi teini-ikäistä lasta, joilla kaikilla on (tai pitää olla) oma tahto ja itsemääräämisoikeus. Niin sinä päätit, sinä hävitit ruuan kaapista. Kysyitkö edes muilta, otitko huomioon mielipiteet? Onko siis kaikille ok että teillä keto-vegeillään? Saako perheen jäsenet ihan itse päättää ruokavalioistaan?

Ja mitä teineihin tulee, niin siinä iässä kaikki mahdollinen hormonitoiminnan kiihtymisestä ja aivojen "uudelleen järjestäytymisestä" lähtien heittää elämään haastetta. Fiksu vanhempi valitsee taistelunsa, ja ruoka-asiat on ehkä yksi häntäpäässä olevista asioista sen myrskyilyn keskellä. Toki terveellistä ja ravitsevaa ruokaa pitää olla tarjolla, olkoon se keto-vegaanista jos nuori itse niin haluaa. Mutta jos nuoret on liikunallisia, niin he myös kuluttavat paljon ja siinä pasta tai pottu ei vyötärölle tartu. No, minä oon tässä lepsu ja omiin hiilarirajoihin mahtuu pottua, leipää ja pastaa myös. Meillä lapset syö tavallista ruokaa ja joskus ihan täyttä "kuraa" myös, niinkuin itsekin -siis itse karppina, mutta joskus maistuu pizzat ja sen sellaiset myös. Eli ehkä en ole paras neuvomaan. Mutta teinejä miulla on tässä ollut viimeiset vuodet, niiden kasvattami... äh, kasvun tukemisessa en ole kaikessa onnistunut, kaikkeen en itse ole voinut vaikuttaakaan. Pääasia ainakin nyt jo täysi-ikäisen kanssa on se, että meillä on läheiset ja luottamukselliset välit kaikesta huolimatta. Sillä meni moni asia vaikeamman kautta. Samoin noiden nyt jo aikuisten, ei biologisesti omien, kohdalla. Eivät asuneet meillä, mutta olivat elämässä paljon. Heidän kohdalla kunnioitus, tukeminen oli toki tärkeintä, ja toisen vanhemman kanssa yhteisen sävelen pitäminen.

Kysyit toki hittiruokia, mutta jos niiden pitää olla vegaanisia, niin en osaa auttaa. Meillä nuoriso tykkää kaikesta hyvästä ja perinteisestä eläinruuasta. Karjalanpaistista, lohesta, munakkaista, lihapullista, keitoista, ... Kasvisruuastakin saa hyvää voilla ja juustolla. Perunaa, riisiä tai pastaa lisukkeena. No, tätä tuskin halusit kuulla.

Julkaisija:  els [ 2020-05-04 07:52:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Murkkuja ja uusioperheitä

Kun aloin karppauksen meillä oli kaksi esiteiniä; ei uusioperheenä, mutta aikaan jolloin perhedynamiikka oli varsin kovilla (takana iso muutto uudelle paikkakunnalle kahden isoäidin muodostaman turvaverkon katoaminen kerralla ja muuta sellaista). Eipä olisi tullut mieleenkään aloittaa uutta sapuskaa muille. Onneksi ei tarvinnut. Kaksi kuukautta tein hiilarilisukkeet ja sen sellaiset. Sitten kaikki halusivat syödä kuten minä, kun olin herännyt kesäzombista eloon. Asiaan auttoi varmaan paljon myös se, että nuo muut pitivät lihasta vielä enemmän kuin minä, ja sitä alkoi olla enemmän pöydässä : )

Julkaisija:  Vargamor [ 2020-05-06 12:17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Murkkuja ja uusioperheitä

Ei sittenkään mitään.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/